Nvidia Geforce 3000 med strypt mining-prestanda på ingång

Permalänk
Medlem

Att artificiellt begränsa en produkts användningsområden eller effektivitet är sällan en bra idé. I detta fall blir vägen till soptippen rakare och kortare när både dessa kort inte går att använda till mining och en massa andra kort ska tillverkas som endast går att använda till mining och ingenting annat. Med andra ord får vi en större mängd E-waste än vi annars skulle fått, och vi får det snabbare. För att inte tala om att folk kanske vill göra både och med sitt egna grafikkort, minea när dem inte spelar exempelvis. Användbarheten för hårdvara som redan finns blir helt arbiträrt mindre och en massa ny/annan hårdvara ska istället skapas som enbart kan utföra det uteslutna användningsområdet och när det inte längre är intressant blir det raka vägen till soptippen istället för att kunna användas till annat. Bara pga konstgjorda spärrar och på sin höjd en borttagen skärmkontakt. Ett otroligt slöseri på flera fronter.

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Du missade poängen nu inciterad. Det handlar inte om en 'bil' eller inte. Utan valet att avstå om det inte passar..

Visst kan man avstå om det inte passar, men det förändrar inte mitt anseende att du drog en dålig analogi för att kommunicera det – vilket är vad jag syftade på i mitt meddelande.

Sedan så låter ditt ursprungliga meddelande IMO mer som att "detta påtvingas kunder redan i andra marknader oavsett om de vill eller inte" än "köp den inte om det inte passar".

Permalänk
Avstängd

Det var som fan, tackar för tipset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peonsson:

Sannolikt är det flera som inte är intresserade av mining men som kommer få billigare/kortare kö till sina kort pga detta.

När seriösa firmor skapar sedan länge sina egna drivrutiner? Dessa löjliga begränsnigar som Nvidia inför kommer på inget sätt begränsa kortens åtråvärdhet för miners, bara göra det onödigt svårt för gemene man att vinna tillbaka en slant på det enormt dyra kort de nu sitter på.

Sen att de begränsar funktioner helt godtyckligt är något Nvidia gjort sedan länge. Visserligen har de nu öppnat för vgpu där de officiella drivrutinerna inte länge ger kod 43 på konsumentkort när de körs i ett virtualiserat OS men kom igen det är GRID som är den heliga gralen och hade de verkligen haft en genuin sympati för gamers så hade de släppt lös denna funktionalitet så att man kunde dela på en GPU mellan flera användare.

Permalänk
Medlem

Är inte hundra procent säker på att jag förstått det här med PCI Device ID bytet. Vissa källor säger att det gör att man helt sonika inte kan använda risers: Alltså att om man har kortet i en full size PCI port så fungerar det för mining men om man försöker köra en riser (vilket ju görs i större riggar) så fungerar det inte.

Om ovanstående är korrekt så kan ju faktiskt gamers mina med sitt kort. Det är "endast" riggar som blir limiterade. Någon som på fullt allvar förstått ovanstående?

.

stavfel
Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Är inte hundra procent säker på att jag förstått det här med PCI Device ID bytet. Vissa källor säger att det gör att man helt sonika inte kan använda risers: Alltså att om man har kortet i en full size PCI port så fungerar det för mining men om man försöker köra en riser (vilket ju görs i större riggar) så fungerar det inte.

Om ovanstående är korrekt så kan ju faktiskt gamers mina med sitt kort. Det är "endast" riggar som blir limiterade. Någon som på fullt allvar förstått ovanstående?

Alla PCIe-enheter har ett ID, vanliga 3070 har t.ex. 10DE:2484 (10DE = NVIDIA, 2484 = 3070). Att de byter PCIe ID innebär att gamla drivrutiner inte fungerar eftersom de inte känner igen ID:t.

Tanken är alltså att man inte ska kunna använda gamla drivrutiner som saknar spärren. Att de byter PCIe ID har ingen direkt påverkan på om man kan använda risers eller inte, men NVIDIA kan förstås införa begränsningar i sina drivrutiner baserat på kortets PCIe ID.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Alla PCIe-enheter har ett ID, vanliga 3070 har t.ex. 10DE:2484 (10DE = NVIDIA, 2484 = 3070). Att de byter PCIe ID innebär att gamla drivrutiner inte fungerar eftersom de inte känner igen ID:t.

Tanken är alltså att man inte ska kunna använda gamla drivrutiner som saknar spärren. Att de byter PCIe ID har ingen direkt påverkan på om man kan använda risers eller inte, men NVIDIA kan förstås införa begränsningar i sina drivrutiner baserat på kortets PCIe ID.

Men då moddar man väl drivrutinen så att den accepterar de nya korten. När det finns incitament värt miljarder. Då löser man problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du modifierar liknelsen för att passa dina syften, så då ska inte jag vara sämre.

Om det blir brist på bilar för att taxibolag köper upp alla bilar, så innebär ju det att privatpersoner nu måste åka att taxi för att ta sig någonstans. Är det bra? Ska man bli sur på biltillverkaren för att den lackar ur och sänker topphastigheten om det upptäcks att bilen nyttjas till taxiverksamhet? Och borde det inte vara kriminellt att vara taxibolag när omständigheterna leder till att vanligt folk måste åka taxi för att ta sig någonstans? I det sammanhanget så tycker jag att jo, det borde det. Särskilt när taxiverksamhet är ett från tillverkarens sida icke önskvärt ändamål.

Men som sagt. Nvidia håller med mig om att deras grafikkort ämnade för spel inte borde användas till mining, så övrig diskussion blir rätt meningslös. Jag har pratat om i flera månader att det medför oerhört dålig PR att ignorera det faktum att Camera blir utan kort för att de som finns köpa upp för mining och nu tycks även Nvidia ha fattat det.

Och dom jag nämnde innan så går det hitta på nya decentraliserade valutor utan att lägga beslag på modern hårdvara och förstöra miljön. Man kan tänka sig skrivningar till floppydisksr eller vad som inte skulle stå i vägen för tillgången till modern hårdvara. Men ett av syftena verkar ju vara att jävlas och ställs till oreda i allmänhet. Kanske för att det känns lite tufft och rebelliskt, vad vet jag. Men poängen är att alla påstått ädla syften med kryptovaluta skulle kunna uppnås utan att konkurrera med och förstöra för gamers.

Oj, snacka om att modifiera liknelsen för att passa in. Långt ifrån alla "tvingas" att åka taxi. De kan betala ett överpris (marknadspris) för att få en bil direkt. De kan cykla, åka buss eller promenera. Min poäng är att konkurrens är hälsosamt och en viss typ av konsument inte har ensamrätt på en viss produkt. Jag tycker du låter som en bitter person som blivit utan GPU och inte vill betala marknadspris. Eller så är du genuint orolig för miljön och då blir jag nyfiken på vad mer du gör för miljön, för gamear gör du väl inte med ett törstigt nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det är enbart ekonomi bakom nvidias beslut, som vanligt. De flesta tror nvidia gör något bra för gamers. Ungefär som när dom tillverkar elektronik som enbart kan användas för mining. När det inte längre är lönsamt med mining så får man slänga korten på skroten istället för att dom ska hamna på begagnat-marknaden. Nvidia hämtar hem goodwill och får dessutom säjla fler kort eftersom korten snabbare blir utskrotade.

Jag tror i ärlighetens namn vi aldrig kommer att få se några "miningkort". Den höga intjäningen på brytning kommer att upphöra innan årets slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Alla PCIe-enheter har ett ID, vanliga 3070 har t.ex. 10DE:2484 (10DE = NVIDIA, 2484 = 3070). Att de byter PCIe ID innebär att gamla drivrutiner inte fungerar eftersom de inte känner igen ID:t.

Tanken är alltså att man inte ska kunna använda gamla drivrutiner som saknar spärren. Att de byter PCIe ID har ingen direkt påverkan på om man kan använda risers eller inte, men NVIDIA kan förstås införa begränsningar i sina drivrutiner baserat på kortets PCIe ID.

Ja tack, men är inskränkingen av den art att man måste använda hela PCI-bussen för att mina (till skillnad från de som använder risers), eller är inskränkningen av den art att man inte kan mina (något vidare) alls? Frågan är alltså om mining är avstängt för alla eller om man fortfarande kan mina med samma hash-rate bara man använder en fullständig PCI-buss..?

@Yoshman
@Jacob

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Helt rätt.
Rena lotteriet idag om man köper begagnat grafikkort för man vet aldrig längre om det använts 24/7 inom mining eller 1 timme/dag av en vanlig svensson.

Finns ju tester på kort som stått och mineat i år och det har inte varit ngn performance degradation. (Efter att man bytt kylpasta) Så vad är problemet EGENTLIGEN tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Visst kan man avstå om det inte passar, men det förändrar inte mitt anseende att du drog en dålig analogi för att kommunicera det – vilket är vad jag syftade på i mitt meddelande.

Sedan så låter ditt ursprungliga meddelande IMO mer som att "detta påtvingas kunder redan i andra marknader oavsett om de vill eller inte" än "köp den inte om det inte passar".

Förlåt om du blev kränkt av min dålig analogi
Påtvingat? Valet är ju till syvende och sist ändå ditt om du vill konsumera eller inte.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

ja men du ska ändå ha rätten att få göra det om du vill! då får som fixa till det med garantin istället för dom som kör mining.
vad ska dom bestämma att du inte får göra med ditt grafikkort nästa gång eller gången efter det? slippery slope

Fast vadå, ingen kommer komma hem till någon och ta produkten ifrån dem, eller fängsla någon för att de försöker kringgå detta eller mecka med kortet ? Du kan fortfarande göra vad du vill med kortet, släng dig i ett bad med det om du känner fört. Nvidia har ju definitivt rätten att göra precis vad de vill med sina egna produkter inom lagens ramar, och om det innebär att de vill försöka minska missbruk av kortets användningsområde so be it.

Permalänk
Medlem

Ni som tror att 3080ti kommer kosta runt 10-11kkr är lustiga, det kommer kosta minst 14kkr troligtvis 15kkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Oj, snacka om att modifiera liknelsen för att passa in. Långt ifrån alla "tvingas" att åka taxi. De kan betala ett överpris (marknadspris) för att få en bil direkt. De kan cykla, åka buss eller promenera. Min poäng är att konkurrens är hälsosamt och en viss typ av konsument inte har ensamrätt på en viss produkt. Jag tycker du låter som en bitter person som blivit utan GPU och inte vill betala marknadspris. Eller så är du genuint orolig för miljön och då blir jag nyfiken på vad mer du gör för miljön, för gamear gör du väl inte med ett törstigt nätagg?

Jag var ganska tydlig med att eftersom du själv använde en dålig liknelse och utelämnade omständigheter som inte passar ditt narrativ så kan jag göra sanna sak. Och jag har påpekat att krypyo som koncept gärna får finnas om nu folk ser en poäng i det, men målet kräver inte just GPU som medel, så om själva målet nu är det viktiga så kan man välja andra metoder, vilket jag har gett exempel på. Konkurrens är hälsosamt, men det BEHÖVS ju inte för att uppnå målen med just kryptovalutor, eller hur? Så vad är det ens att bråka om, om nu inte en del av målet är att förstöra för gamers? Och återigen, så verkar ju Nvidia hålla med om mitt resonemang. Och ska man gapa om att företag får göra vad de vill med sina produkter så kan man inte gråta krokodiltårar över att de begränsar ett användningsområde för sina produkter som de ser som skadligt för sitt varumärke.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Flasha bios från olåsta kort och kortet är upplåst. Finns redan trådar på hur folk gjort med 3060 TI så detta är ett spel för galleriet.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjann:

Är inte pandemin den stora anledningen till bristen? Stor fabriker som haft begränsad tillverkning och att efterfrågan ökat iom pandemin? Jag menar hur många kort får återförsäljarna ens in? några enstaka i månaden? Finns det någon statistik som visar hur stor del av de kort som kommer ut som används till mining ?

Nja, det är inte hela sanningen. Både AMD och Nvidia gör rekortår om man tittar på deras årsredovisning. Sony har levererat fler ps5 än man trott etc. Det jag förstår när jag lyssnar till källor som gamers nexus, pcworld och här på SweClockers är att det blev en dipp på några månader när pandemin startade gällande leveranser, men det har man nu arbetat ikapp. Klart är också att AMD och Nvidia levererar grafikkort och processorer som aldrig förr. Men ganska få verkar hamna hos återförsäljare, och de som kommer försvinner direkt pga den höga efterfrågan från också vanliga konsumenter i dessa stannahemmatider. Vart tar då alla produkter vägen som tillverkas? Gällande processorer börjar de komma tillbaka i lager, vilket jag tycker tyder på att problemet där i huvudsak var hög efterfrågan och att man i början av pandemin från tillverkarna drog ner sina prognoser något. Men grafikkort lyser fortfarande totalt med sin frånvaro. Vart dessa tar vägen (för som sagt AMD och Nvidia tillverkar fler än någonsin) det kan vi bara spekulera i...

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Många bilar är begränsade idag med t ex

bromsassistans - bilen ser till att däcken inte låser sig vid kraftig inbromsning
kollisionsskydd - bilen bromsar av sig själv
vägbaneassistans - bilen håller sig på rätt sida av vägen
hastighetsbegränsning - går inte att maxa bilen (på tyska motorvägar) när bilen tappar kraft vid en viss hastighet
mm mm

Alla dessa inskränkningar kränker såklart bilförarens integritet och borde vara förbjudet i lag så att alla som köper bilen kan nyttja den som man själv vill enligt tidigare resonemang i tråden

Att de erbjuder hjälp att göra x betyder inte att de är begränsade. Samtliga saker du tog upp är ju saker som är till för att hjälpa användaren men går att stänga av om man inte önskar ha de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Sätt en spärr i bios så det inte går att mina alls? Går inte det? Och försöker någon manipulera eller ändra i bios ryker garantin och så blir kortet oanvändbart (förutom tillverkarens egna bios).

Kan ju personligen tycka att folk får använda produkter de betalat fullpris och lite till för hur de vill. Att du vill bricka något som en person redan köpt för att du inte gillar beräkningarna som beräkningskortet används till får mig inte att tänka att du är en mensamedlem direkt.

Skrivet av Landmark90:

Nvidia har dock länge sagt att de inte tillåter sina vanliga grafikkort att nyttjas för mining och att göra detta voidar garantin. Korten är inte skapade för att köras 24/7.

Så om vi är ett par stycken i familjen som delar gamingdator så att kortet rullar i princip 24/7 eftersom en av oss är nattuggla och spelar när de andra sover så borde inte garantin gälla heller?

Skrivet av KingCobra:

Visst, men det här är ju snarare som om Volvo skulle lägga in en spärr som gör att om bilen känner av att du yrkeskör (säg fler än 2 resor till och från Arlanda på en vecka) så anses du inte vara rätt målgrupp för deras bil och därför så begränsas din hastighet till 45km/h.

Skrivet av littlemac:

Härligt! Så de som inte tycker som dig borde straffas med fängelse? Du är medveten att argumentet likväl kan vändas emot dig och att de som bryter krypto tycker att alla gamers lägger beslag på alla GPU.er ska straffas med fängelse? Gissar att du trollar lite men är du seriös är du ute och cyklar.

Äh, han är väl bara för det ursvenska förmynderiet? Marijuana är ondska och sprider ond bråd död medan alkohol är en fin tradition och sällskapssed, vilket är uppenbart eftersom den ena är laglig och den andra inte. Således är det lagstiftarens stora nöje att bestämma vad folk ska tycka vilket är det enda rätta i en fri demokrati.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Sätt en spärr i bios så det inte går att mina alls? Går inte det? Och försöker någon manipulera eller ändra i bios ryker garantin och så blir kortet oanvändbart (förutom tillverkarens egna bios).

Skrivet av Chrisj:

Kan ju personligen tycka att folk får använda produkter de betalat fullpris och lite till för hur de vill. Att du vill bricka något som en person redan köpt för att du inte gillar beräkningarna som beräkningskortet används till får mig inte att tänka att du är en mensamedlem direkt.

Måhända lite klumpigt skrivet av mig. Jag bara spekulerar. Menar inte att trampa någon på tårna.
Ha en trevlig valborg och gå ut i den fina solen, det tänker jag i alla fall göra

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Måhända lite klumpigt skrivet av mig. Jag bara spekulerar. Menar inte att trampa någon på tårna.
Ha en trevlig valborg och gå ut i den fina solen, det tänker jag i alla fall göra

Blir mest lite salt för en del folk här verkar önska olycka och fängelsestraff på folk för de tror mining stoppar dem från en så banal sak som att köpa gpu till lågpris. Blir lite orolig över hur de kommer agera om de får en riktig motgång i livet liksom.

Ha en grym valborg, hade knappt märkt hur fint det är ute!