Vilken skärm med vilken grafikkort?

Permalänk
Medlem

Vilken skärm med vilken grafikkort?

Hej allihop!

För 1 år sedan så köpte jag ett nytt processor och en ny moderkort. Nu så tänkte jag lägga ner ca 7000kr på grafikkort med en ny skärm. Jag vill att spel som jag spelar ca 1gng per år ska flyta på fint, det ska vara mjukt och inte lagga för mkt.

Min fråga - Ska man anpassa kortet efter skärmen eller tvärtom? Ser spel bättre ut på 144hz skärm eller ska man skaffa 240hz skärm?
Jag har nu ett gammalt AOE skärm med 144hz och den är ingen vidare ( var en billig skärm ).
Grafikkortet jag har är 970ti.

Vilken skärm och kort rekommenderar ni? Jag vill spela Far Cry, Battlefield och GTA med bra ” flow ”.

Minns ej vilken intel processor jag har, köptes för ca 4000kr.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigris:

Hej allihop!

För 1 år sedan så köpte jag ett nytt processor och en ny moderkort. Nu så tänkte jag lägga ner ca 7000kr på grafikkort med en ny skärm. Jag vill att spel som jag spelar ca 1gng per år ska flyta på fint, det ska vara mjukt och inte lagga för mkt.

Min fråga - Ska man anpassa kortet efter skärmen eller tvärtom? Ser spel bättre ut på 144hz skärm eller ska man skaffa 240hz skärm?
Jag har nu ett gammalt AOE skärm med 144hz och den är ingen vidare ( var en billig skärm ).
Grafikkortet jag har är 970ti.

Vilken skärm och kort rekommenderar ni? Jag vill spela Far Cry, Battlefield och GTA med bra ” flow ”.

Minns ej vilken intel processor jag har, köptes för ca 4000kr.

Tack!

En i7 för ett år sedan för 4000kr borde vara en i7 kanske. Eller en i5.
Ladda ner CPU-Z och kolla vilken CPU du har, är väl ett första steg innan man går vidare med grafikkortsvalet. Problemet är att det inte finns några GPU att köpa idag.
Inte till några vettiga priser i alla fall. Affärshyllorna är tomma på allt förutom GT710 och "Matrox Millenium".

Skärmar finns det ju, själv har jag funderat på denna Samsung. Fantastisk QLED-skärm. Men har lagt alla sådana planer på hyllan tills det finns grafikkort att köpa igen. Kan dröja länge.

Suktar på ett RTX3080, kanske finns i -Ti-variant när korten "kommer tillbaka, alternativt ett AMD6800.

Permalänk
Medlem

Det finns en del rtx 2060 kort för 4200-5500 i lager, tror jag sett en del gtx 1660 kort för typ 4k också i lager ibland.

Permalänk

Själva bildkvaliten handlar mer om typ av bildpanel eller grafikinställningar medans uppdateringen bara är ett mått på hur ofta den klarar att uppdatera varje pixel per sekund.

Tn är troligen det du har nu och har nackdelen med oftast rätt kassa färger och betraktningsvinklar men är billig teknik.
VA är lite dyrare än tn oftast med ok färger bra svärta med nackdelen att de ofta kan lida av en de sk ghosting
IPS är väl oftast dyraste tekniken men har oftast mest korrekta färgerna, ok svärta men kan lida av ips glow.

Annars om det inte är färger eller svärta eller betraktningsviklar du menar med bildkvalitet så är det 100% grafikinställningarna som styr.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för allas tips! Får avvakta med grafikkort då det inte finns några på marknaden. Får bli en bra skärm istället.