Corsair RM750x V3 – tredje gången gillt för ett prima nätaggregat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Bra recension av vad som verkar fortsätta vara ett mycket bra agg!
Synd på priset dock! Finns det någon rationell förklaring att aggen är på väg uppåt eller surfar de på komponentbristvågen i största allmänhet?

Just ja, en eloge till Swec som klagade på kondningarna på kablarna
Åtminstone på min V2 så är tex 24 pins kontakten hopplöst stel och klumpig och går knappt att böja runt alls pga kondningarna och väldigt stumma och hårda kabelstrumpor precis runt kontakterna.

Kom ihåg att import har blivit rejält dyrare i o m att kostnaderna för frakt har höjts rejält.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Vad menas med kondoningarna på kablarna?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Fick ett mail nu från Corsair att de skickat ut fel rekommenderat pris för RM750x V3.

Det uppdaterade priset som gäller för den svenska marknaden är 1 449 kronor inklusive moms.

Recensionen har uppdaterats med priset, men det påverkar inte det slutgiltiga omdömet eller utmärkelse.

Permalänk
Medlem

Påtal om högre priser, köpte dator beg med ett rm850i. Stog att det kostade 1290kr sent 2018, idag 2049kr så det stämmer nog att det började gå upp 2019. Har nog endel o göra med att mining blev profitable igen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag betalade dock 799kr för Corsair RM750X v2 i maj 2019.

Det har aldrig kostat mindre än 849:- och det var under en väldigt kort period, enligt Prisjakt i alla fall.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Fick ett mail nu från Corsair att de skickat ut fel rekommenderat pris för RM750x V3.

Det uppdaterade priset som gäller för den svenska marknaden är 1 449 kronor inklusive moms.

Recensionen har uppdaterats med priset, men det påverkar inte det slutgiltiga omdömet eller utmärkelse.

Kul, Corsair tar till sig kritiken mot priset! Snabbt agerat Corsair.

OffT: Gav 1290:- för mitt Seasonic Platinum 760w inköpt 2014-01-21.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Varg:

Det har aldrig kostat mindre än 849:- och det var under en väldigt kort period, enligt Prisjakt i alla fall.

Stämmer ej, black friday priset var 777kr genom elgiganten, vet det eftersom jag beställde en till brorsans dator.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Stämmer ej, black friday priset var 777kr genom elgiganten, vet det eftersom jag beställde en till brorsans dator.

Det är ingenting som Prisjakt listar i alla fall. Enda gången V2 har legat så lågt var Juli 2018 med en prislapp på 849:- Men det är ju bra om någon fick det så billigt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Ganska sällan Prisjakt stämmer på historik tyvärr.

På tal om Corsair. Nu när Johhnyguru har lagt ned och börjat jobba för Corsair i stället så förlorade vi den kanske bästa testaren av psu. Rätt så trist.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Använt RM750x V2 ett tag nu. Helt fantastiskt nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag betalade 1000 kr för mitt RM750x V1 år 2016. Självklart en annan tid med lägre komponentbrist, men ändå!

Du, jag köpte mitt RM 1000W för 999 kr 2014.......

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det har aldrig kostat mindre än 849:- och det var under en väldigt kort period, enligt Prisjakt i alla fall.

Det har du faktiskt helt rätt i. Köpte dock denna på Elgiganten.

Skrivet av Kaleid:

Kom ihåg att import har blivit rejält dyrare i o m att kostnaderna för frakt har höjts rejält.

Samtidigt har svenska kronan ökat ganska kraftigt i värde jämfört med dollarn. Vilket i de flesta fall har täckt prisuppgången för frakten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

RMx (V2/2018) kommer med största sannolikhet att fasas ut. 2019 släpptes inget RMx, du kanske tänker på RM?

Yup! Har sedan rm (2019) släpptes tänkt på dem som RMx nätagg av någon anledning tydligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

Ganska sällan Prisjakt stämmer på historik tyvärr.

På tal om Corsair. Nu när Johhnyguru har lagt ned och börjat jobba för Corsair i stället så förlorade vi den kanske bästa testaren av psu. Rätt så trist.

Jon Gerow har inte varit involverad i Jonnyguru.com på väldigt länge. OklahomaWolf var det som gjorde recensioner tills han lade av 2019, och Tazz har haft allvarliga hälsproblem och det skulle bytas servrar... Hoppas de hostar sidan någonstans så man kan läsa gamla recensioner i a f.

Annars är ju Aris Vadhannuheter (Tomshardware och Techpowerup) ordentligt bra, men han har väl inte så mycket tid att recensera när han har Cybenetics att sköta också. Kitguru är rätt bra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Betalade 3000kr för ett be quiet 1200w

Jag med.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Var iofs värt det.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Några citat ur artikeln.
”välsvarvad elektrisk prestanda”, ”nykomligen ärver sina föregångares välsvarvade egenskaper”, ”nu ligger nykomlingen några hundringar ovanför andra välsvarvade enheter”
Vad menas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Trevligt att de fortsätter med Type4-kablage och således är kompatibelt med de som skaffat sleeve:ade kablar. Även trevligt med det något kortare djupet på 160 mm vs 180 mm. MEN PRISET!

Jag betalade 1000 kr för mitt RM750x V1 år 2016. Självklart en annan tid med lägre komponentbrist, men ändå!

Har inte läst igenom tråden men ville svara på denna iom att du var först. Själv blev jag tvungen att pröjsa 1300:- för 650. I början av året. Tänkte ju köpa 750 men var slutsåld överallt. Vid tiden.

Sedan med tanke på bristen i USA så känns de som att de valde att höja priserna överallt, även platser utan brist. Vi hade inte direkt brist i sverige förutom 750 modellen. Men priserna skenade iaf.

Om de har gått upp eller ner sedan dess, har jag mindre koll på. Men jag var smått irriterad över att behöva betala överpris för ynka 650 när jag ville ha 750.

Men nu har vi ju även GFX marknaden att tänka på. Där har vi prishöjning så det heter duga.

För stunden så har jag tappat intresset för det mesta inom datorer, just pga skenande priser.

Kikar in här då och då såklart. Men men, min poäng var att 1000 för 750 var ett bra pris.

Permalänk
Medlem

Bra test! Vilka bra alternativ finns det i samma prestandaklass?
Seasonic FOCUS GX 750W enligt artikeln, några fler att rekommendera?

Permalänk
Medlem

Tråkigt att sleevade kablar inte är standard än. Eller att man iaf lite mer på hur de ser ut. Originalkablarna till mitt AX1200i inte sleevade men ser fortfarande helt ok ut med sitt hölje medans min brorsas RM750 ser väldigt budget ut.

Permalänk
Medlem

Kul test, lite övernördigt för min smak men bra som referens i framtiden, mitt TX650 (icke modulärt) från 2009 får nog ändå tuffa på då det än så länge fungerar klanderfritt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweclockers:

Börjar bli dags att fimpa kondensatorerna i kablarna

Vad menas med kondensatorer i kablarna, varför är det dåligt, och hur kan jag se vilka nätaggregat som har kondensatorer i kablarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Vad menas med kondensatorer i kablarna, varför är det dåligt, och hur kan jag se vilka nätaggregat som har kondensatorer i kablarna?

Mycket kort och enkelt så används kondensatorer för att filtrera strömmen (få ner rippel tex) och det sitter ett gäng i själva nätagget...

Men vissa nätaggstillverkare flyttar även ut några av dessa kondningar och monterar dem på själva kablarna och jag antar det kan ha fördelar att göra filtreringen så sent som möjligt, så nära själva inkopplingen i datorn som möjligt?

Det innebär att du har några kondensatorer på kabeln, oftast ganska nära kontaktdonet, som tar plats och måste klämmas in i kabelstrumpan på något vis. Detta gör kabeln extra klumpig och otymplig att ha att göra med (+ ev lite "ömtåligare"), och kan göra det svårt att få till snyggt sleevade kablar mm.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tack! Det låter ju som att det ändå har sina fördelar. Ser du det som positivt eller negativt med kondensatorer i kablarna?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Roger W:

Men vissa nätaggstillverkare flyttar även ut några av dessa kondningar och monterar dem på själva kablarna och jag antar det kan ha fördelar att göra filtreringen så sent som möjligt, så nära själva inkopplingen i datorn som möjligt?

Exakt så! Man vill ha kondensatorerna och filtreringen så nära kontaktpunkten som möjligt för att minimera ripplet. Sen ska det sägas att det definitivt går att designa nätagg med lågt rippel utan kondensatorer i kablarna. Det känns mest som en kvarleva från när EVGA började köra det i Supernova G2-serien, och alla tillverkare ville försöka slå dem på fingrarna gällandes rippelvärden i tekniksajternas konstlastsmätningar.

Den praktiska skillnaden för användaren är dock nästintill obefintlig, och jag hade hellre tagit några mV extra rippel om jag slapp kondensatorerna.

Permalänk
Medlem

Jag har två st RM750x ett vitt & ett svart.
De vita var med vita kablar, men kabelskorna var svarta i onödan...Fractal Design har vita kabelskor på vissa modeller...men då är kablarna svarta...
De fungerar jättebra men jag har ett par Seassonic 750 Gold & platinum...de är bara 140cm mot Corsairs 160cm
De är verkligen tysta då jag fick fick för mig att testa en av mina gamla TX750...Som en Dammsugare utan last...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Den praktiska skillnaden för användaren är dock nästintill obefintlig, och jag hade hellre tagit några mV extra rippel om jag slapp kondensatorerna.

Böjd att hålla med
(vissa kablar är verkligen rejält otympliga att jobba med!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Exakt så! Man vill ha kondensatorerna och filtreringen så nära kontaktpunkten som möjligt för att minimera ripplet. Sen ska det sägas att det definitivt går att designa nätagg med lågt rippel utan kondensatorer i kablarna. Det känns mest som en kvarleva från när EVGA började köra det i Supernova G2-serien, och alla tillverkare ville försöka slå dem på fingrarna gällandes rippelvärden i tekniksajternas konstlastsmätningar.

Den praktiska skillnaden för användaren är dock nästintill obefintlig, och jag hade hellre tagit några mV extra rippel om jag slapp kondensatorerna.

Om man tar ett grafikkort som lider av coil whine, påverkas tonen/nivån av coil whinet med högre rippel jämfört med lågt rippel? Såg en diskussion om det på reddit där många stampade mark med spekulationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag har två st RM750x ett vitt & ett svart.
De vita var med vita kablar, men kabelskorna var svarta i onödan...Fractal Design har vita kabelskor på vissa modeller...men då är kablarna svarta...
De fungerar jättebra men jag har ett par Seassonic 750 Gold & platinum...de är bara 140cm mot Corsairs 160cm
De är verkligen tysta då jag fick fick för mig att testa en av mina gamla TX750...Som en DamDammsugarenmsugare utan last...

Skulle du kunna ge exakt modellbeteckning på dina Seasonic? Väldigt nyfiken på en sån storlek men 850 W.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC, Gigabyte Aorus Master x570 rev 2, 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600Mhz C16, Arctic Liquid Freezer II 360, Fractal Design Meshify 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niike:

Skulle du kunna ge exakt modellbeteckning på dina Seasonic? Väldigt nyfiken på en sån storlek men 850 W.

Hej
Denna motsvarar mina Seasonic FOCUS Plus 750W
https://www.inet.se/produkt/6903701/seasonic-focus-gx-850w
De bytte namn till GX För Gold & TX & PX för de högre certifierade nätaggen, men över 750w blir de lite längre än 140mm

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...