Regler kring annonsering av bristvaror på SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Berättigad (entitled)!!! Detta är det ord jag tänker på när jag läser flera inlägg i tråden. Får känslan att många verkar känna sig berättigade att sälja helt utan regler och riktlinjer. Vad får Sweclockers ut av att nån säljer flera produkter ur listan? För det första hade ju inte regeländringen kommit om det inte uppfattats bland många att detta missbrukats. Som jag ser det så vill många av er som protesterar ha hela kakan. Ni verkar vilja sälja hur många av produkterna på listan ni vill, till vilket pris ni själva vill (och det är ju i sig inga problem). Men ni vill dessutom använda Sweclockers community som kunddatabas, med minimalt risktagande som resultat. Det är där det nu satts upp regler. Det står var och en helt fritt att sälja hur många produkter man vill och till vilket pris man vill på andra marknader, men det exponeras inte mot Sweclockers community. Det kommer leda till att det blir lite jobbigare för er, ett ökat risktagande, och kanske lite "jobbigare" kunder. Det får man liksom ta för chansen att sälja dessa produkter, och potentiellt tjäna en slant på det. Kudos till Sweclockers som tog tag i detta och sätter trivsel först. Ett alternativ är ju annars att Swec tar 10% av försäljningspriset från alla som säljer, för att de ska få exponera sina varor mot communityt. Det är ju en "fri marknad" och "marknadsekonomi". 😜

Så att om tjänsteleverantören får procent på det som säljs så är det inte längre moraliskt fel?
Befinner vi oss i en diktatur i en mer östlig färdriktning?
Är det dit Swec vill gå så följer jag inte med på resan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

En till i raden som inte förstår att Sweclockers är ett privat företag som är fria att göra precis som dom vill i den här frågan. I det här fallet har de valt att ha örat mot marken när en stor del av medlemmarna här på forumet förespråkar en begränsning av att sälja bristvaror. Så nu finns det en regel mot att göra det, för att man ville ha det så på SIN EGEN plattform. Om man nu gjort mer än ett felköp så är det väl bara att vända sig till EN ANNAN plattform som inte har dom reglerna. Det här gör ju ingenting åt scalping, inte det minsta. Det flyttar ett fenomen man inte vill ha på sin plattform till andra plattformar, vad är ens problemet?

Angående vem som avgör vad som är en bristvara så är väl anställda på SweC troligtvis några av de bästa i landet på att veta vilka datorkomponenter det råder brist på just nu. Och ska vi nu vara såna, så är det ju faktiskt inte så jävla svårt att svara på om ett RTX 3000-serien kort är en bristvara, det är bara att gå in på de stora återförsäljarna och kolla om det finns några...

Jag visste inte att alla anställda på Swec var de bästa inköparna i det här landet, då får jag ju böja mig för denna enorma kunskap dessa herrar och damer besitter.

Så inköparna som är riktigt proffsiga och enormt kunniga tittar in hos stora ÅF och tittar på vad de inte har i lager och då är det en bristvara, smart. Nu är alla som läser detta enormt kunniga och i bäst i landet på inköp. 👍🏻

Tack för att använde caps lock, jag hade inte förstått exakt vad du menade annars, ha det så bra framgent.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Hörrni, nya vetenskapliga rön pekar på en väldigt stor möjlighet att ha olika åsikter men ändå ha en god ton mot varandra!

Helt sjuk, jag vet!

Ska vi ta och testa det?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dem8n:

Och varför anser du att tjänsteleverantören ska reglera sina användares köp och sälj-vanor?
Ni måste ju känna att det ni gör är fel?

Vi har förklarat det otaliga gånger i tråden men jag kör igen:
Marknaden här är en communityfunktion.

Om den funktionen förpestar communityt snarare än är ett trevligt tillskott så justerar vi därefter helt enkelt.

Hade vi känt det att det var fel hade vi ju inte gjort det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag visste inte att alla anställda på Swec var de bästa inköparna i det här landet, då får jag ju böja mig för denna enorma kunskap dessa herrar och damer besitter.

Så inköparna som är riktigt proffsiga och enormt kunniga tittar in hos stora ÅF och tittar på vad de inte har i lager och då är det en bristvara, smart. Nu är alla som läser detta enormt kunniga och i bäst i landet på inköp. 👍🏻

Tack för att använde caps lock, jag hade inte förstått exakt vad du menade annars, ha det så bra framgent.

Min poäng är att de jobbar heltid med PC hårdvara och har goda kontakter med samtliga ÅF, så nog fan är det nog några av de mest kunniga i landet på frågan. Jag säger inte de mest kunniga, men otvivelaktigen tillräckligt kunniga för att kunna avgöra om det är en bristvara. Men så återvänder vi ju till att de också gör precis som de vill på sin egen sajt...

Och ja du verkar ju ha lite svårt att ta in vad som sägs här tidigare i tråden så jag tänkte att capslock kanske skulle få dig att fatta

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeoplesMC:

Hehe, inte tillräckligt välinformerade för att få tag på dessa produkter själva? Håller fast vid uråldriga principer när det allmängiltiga marknadsvärdet har förändrats?

Finns otroliga resurser på detta forum om hur man själv kan anskaffa sig dessa produkter, men många vill inte göra förarbetet för att få tag på dessa, och ställer orimliga krav på säljare som då gjort detta förarbete. Så jag kan inte förstå varför en säljare skulle vilja sälja en produkt på en platform, om denne kan få betydligt mer på andra plattformar?

Kan förstå att man kan vara flexibel om man säljer till en polare, men nån random internet snubbe på sweclockers eller nån random snubbe på tradera?

Talas mycket om "scalping", men det motsatta då? När folk försöker få en produkt långt under marknadspriset för att säljaren inte vet bättre?

Vill denne syssla med välgörenhet kan hen lika gärna lämna in det på myrorna.

Vilket förarbete och resurser krävs för att köpa ett RTX 3080 i butik, och vilken information måste man ha, och varför ska det behövas ett förarbete alls?

Permalänk
Inaktiv

Om folk inte vill följa SweClockers regler så finns det gott om andra säljsajter där de kan sälja sina köpta kort de inte behövde. Kan ju bara vara desperata el okunniga som köper dessa och det gör det ännu värre.

Permalänk
Medlem

Eller folk med pengar eftersom värdet på ett 3070 är uppåt 10000kr eller mer pga brist

Permalänk
Medlem

Eller lär ju va folk med pengar oavsett om du köper ett i en affär för 8000kr eller på andrahands marknad för 10000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Så att om tjänsteleverantören får procent på det som säljs så är det inte längre moraliskt fel?
Befinner vi oss i en diktatur i en mer östlig färdriktning?
Är det dit Swec vill gå så följer jag inte med på resan.

Jag har följt med Swec sen den blåa tiden, sen innan många medlemmar som rent juridiskt sett är vuxna faktiskt föddes.

Att sweclockers faktiskt försöker stävja en girig skitattityd att köpa på sig massa hårdvara för att sälja med vinst till andra när det är brist och dessutom ha mage att anse sig vara ett bidragande element i näringskedjan, är en anledning till att jag gärna hänger med Swec ett tag till på denna resa.
En resa jag påbörjade flera år innan nuvarande reggning som är daterad till 2003.

Många har fallit bort som medlemmar under de åren, vissa saknade, vissa inte alls saknade.

En medlem med en attityd liknande din, är inte en av de jag hade saknat.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Härligt! Nu kan folk som köper på sig grafikkort för att sälja och tjäna pengar vända sig till facebook, blocket osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Vilket förarbete och resurser krävs för att köpa ett RTX 3080 i butik, och vilken information måste man ha, och varför ska det behövas ett förarbete alls?

Med resurser menar jag de många trådarna där folk rapporterar lagerstatus, inkommande produkter osv. Finns många bra trådar här på forumet, som rapporterar om kort i lager var och varannan dag. Vet att jag själv och många andra har fått tag på kort på detta vis. Varför detta ska behövas kan jag inte svara på , men det är ju som det är. Alla kan ju stlla sig i kö om de hittar en butik som tillåter det, kanske lite svårare nu när de flesta stora återförsäljare här i sverige har tagit bort den möjligheten.

Antingen håller man på sin köplats, eller om man "måste" ha det nu får man väl betala marknadspriset för produkten.

Permalänk
Skrivet av Foooozty:

Eller folk med pengar eftersom värdet på ett 3070 är uppåt 10000kr eller mer pga brist

Den dyraste jag sett hittills var ett 3080 EK för 19000, kostar typ 10900 senast jag kollade.

Dom flesta stora kedjorna har ju även slutat sälja fler än ett 30- serie per kund. Det är ju oxå en form av reglering som folk borde bli upprörda över. När Inet fick in några 3070 så tog det inte många minuter innan det låg några ute här. Köpte från Inet i annonsen.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Den dyraste jag sett hittills var ett 3080 EK för 19000, kostar typ 10900 senast jag kollade.

Dom flesta stora kedjorna har ju även slutat sälja fler än ett 30- serie per kund. Det är ju oxå en form av reglering som folk borde bli upprörda över. När Inet fick in några 3070 så tog det inte många minuter innan det låg några ute här. Köpte från Inet i annonsen.

Ett 3070 på webhallen kostar minst 8000kr

Permalänk

Ni som inte gillade denna regeln vad tycker ni om att nvidia planerar att uppdatera sin grafikkrets för att förhindra att miners köper upp alla kort?

Till sweclockers, perfekt regel ni inför. Nu fattas det bara att dem stora återförsäljarna inför en regel på hur många köp varje privatperson kan göra på en viss produkt.

Permalänk
Medlem

Kunde inte bry mig mindre om miners skönt att priserna går ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepsb4np:

Ni som inte gillade denna regeln vad tycker ni om att nvidia planerar att uppdatera sin grafikkrets för att förhindra att miners köper upp alla kort?

Som jag förstått det har nvidia sålt direkt till miningjättar, detta med att låsa korten är nog mer för att dämpa andrahandsförsäljning av kort, för detta tjänar de ju inte på. De vill ju ha fler kunder som köper nya kort av nästa generation.

Permalänk
Skrivet av Foooozty:

Kunde inte bry mig mindre om miners skönt att priserna går ner.

Håller helt med dig.

Permalänk
Medlem

Tycker reglerna är jätte konstiga, och som bäst, symbolik. Men det kanske också är målet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag har följt med Swec sen den blåa tiden, sen innan många medlemmar som rent juridiskt sett är vuxna faktiskt föddes.

Att sweclockers faktiskt försöker stävja en girig skitattityd att köpa på sig massa hårdvara för att sälja med vinst till andra när det är brist och dessutom ha mage att anse sig vara ett bidragande element i näringskedjan, är en anledning till att jag gärna hänger med Swec ett tag till på denna resa.
En resa jag påbörjade flera år innan nuvarande reggning som är daterad till 2003.

Många har fallit bort som medlemmar under de åren, vissa saknade, vissa inte alls saknade.

En medlem med en attityd liknande din, är inte en av de jag hade saknat.

Vilken lättnad det måste vara att jag inte hänger här för att leta nya kompisar då.
Jag läser nyheterna, oftast kan jag hålla mig men det här känns enbart dumt.
Köper du hela kitet, en dator med delar där fler än en räknas som bristvara så måste du stycka upp den och får sälja en del här och resten någon annanstans.
Jag ifrågasätter syftet att ens ha en marknad när den måste regleras på detta sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Den dyraste jag sett hittills var ett 3080 EK för 19000, kostar typ 10900 senast jag kollade.

Dom flesta stora kedjorna har ju även slutat sälja fler än ett 30- serie per kund. Det är ju oxå en form av reglering som folk borde bli upprörda över. När Inet fick in några 3070 så tog det inte många minuter innan det låg några ute här. Köpte från Inet i annonsen.

Köper man flera kort så skänker man ju inte bort ÅF-pengen till Inet eller någon annan butik för den delen. 🙂

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dem8n:

Jag ifrågasätter syftet att ens ha en marknad när den måste regleras på detta sätt.

Det här berör ju cirka 10-20% av annonserna.

Verkar dumt att fimpa en setup för att vi inte alla kan vara överens om en relativt liten del.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Gjordes ens en förfrågning ang detta där vi fick rösta och det blev mest ja svar eller jag missat den delen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det här berör ju cirka 10-20% av annonserna.

Verkar dumt att fimpa en setup för att vi inte alla kan vara överens om en relativt liten del.

Så vilka ska man lyssna på, de få som skriker sig hesa över fenomenet eller de få som profiterar på andra.
Regeln kan även drabba oskyldiga som vill sälja sin dator som ett paket.

Permalänk
Moderator
Moderator

Ja vi har väl strax över 500 aktiva annonser även med begränsningarna just nu så jag tror inte att marknadens existens är så jäkla svår att motivera.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepsb4np:

Ni som inte gillade denna regeln vad tycker ni om att nvidia planerar att uppdatera sin grafikkrets för att förhindra att miners köper upp alla kort?

Till sweclockers, perfekt regel ni inför. Nu fattas det bara att dem stora återförsäljarna inför en regel på hur många köp varje privatperson kan göra på en viss produkt.

Då kanske du skulle flytta till Nord Korea där styr staten allt och inte marknaden.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Okej att man inte får sätta startbud högre än inköp och med inköp borde man få sätta startbud med priset man själv köpte de för inte listpris som inte ens går att få tag i längre, sen borde man få sälja fritt en gång i halvåret känns lite sådär om man som jag köper och säljer nycket ångrar sig köper nytt osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Så vilka ska man lyssna på, de få som skriker sig hesa över fenomenet eller de få som profiterar på andra.
Regeln kan även drabba oskyldiga som vill sälja sin dator som ett paket.

Tänker du att ditt ihärdiga kritiserande kommer få Sweclockers att ändra sig i frågan ?

Jag tror inte det hjälper..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tänker du att ditt ihärdiga kritiserande kommer få Sweclockers att ändra sig i frågan ?

Jag tror inte det hjälper..

Givetvis kommer de inte ändra sig då ledningen vill ha det såhär och det är inget fel i det men säg då inte att det är för vår skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tänker du att ditt ihärdiga kritiserande kommer få Sweclockers att ändra sig i frågan ?

Jag tror inte det hjälper..

Det tror inte jag heller, men det lär inte hjälpa åt andra hållet heller and blint hylla dem.