Permalänk
Medlem

Installation av Ubuntu 20.10

Förslag på lösningar om "install" av Linux. Tänkte få igång en äldre Rig, men det har visat sig vara svårt och olika felmeddelande duggar tätt.😳 I detta fall har en version av Ubuntu placerats på en sticka och ändringar i BIOS för startordning reglerats. Någon som känner sig hugad att bistå m adekvat info, tack!✋

Permalänk
Medlem

Svårt att veta vad som kan va problemet med knapphändig info.
En bra start för att få hjälp här är nog att posta några felmeddelanden som du stöter på längst vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swesic:

Svårt att veta vad som kan va problemet med knapphändig info.
En bra start för att få hjälp här är nog att posta några felmeddelanden som du stöter på längst vägen.

Oki! En bild om ett av felmeddelande vilket antyder på "någon form av drivrutiner el registry... kanske?
Hur laddar ju upp bilder här?😳

Permalänk
Medlem

Ladda upp dem på typ imgur och länka dem här. Kommer installationen igång? Vad är det för hårdvara?

Permalänk
Medlem

Gissning:
Installationsprogrammet startas inte ens?

Möjligt Scenario: Du försöker starta med installationsmedium som är konfigurerat för GPT trots att UEFI/BIOS är inställt för MBR, "Legacy"(BIOS)-läge, eller vise versa.

Det kan även vara bra att veta vad "äldre rig" innebär för hårdvara.
Är det väldigt gammal hårdvara så kan det tillochmed vara ett 32-bit - 64-bit - problem.

Permalänk
Protectera AB
Skrivet av Sam101:

Förslag på lösningar om "install" av Linux. Tänkte få igång en äldre Rig, men det har visat sig vara svårt och olika felmeddelande duggar tätt.😳 I detta fall har en version av Ubuntu placerats på en sticka och ändringar i BIOS för startordning reglerats. Någon som känner sig hugad att bistå m adekvat info, tack!✋

Möjligt, men du måste ge oss detaljer.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

Hårdvara är Asus. 64 bit. 16 G ram. Helt ny SSD Evo. BIOS från 2013. Ska länka e ha skapat konto i "närtid"😄. Tack för "tänkbara lösningar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Gissning:
Installationsprogrammet startas inte ens?

Möjligt Scenario: Du försöker starta med installationsmedium som är konfigurerat för GPT trots att UEFI/BIOS är inställt för MBR, "Legacy"(BIOS)-läge, eller vise versa.

Det kan även vara bra att veta vad "äldre rig" innebär för hårdvara.
Är det väldigt gammal hårdvara så kan det tillochmed vara ett 32-bit - 64-bit - problem.

Jo stickan startar, OBS! När jag sa "äldre" då är uttrycket huggit i sten. UEFI existerar inte!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam101:

Jo stickan startar, OBS! När jag sa "äldre" då är uttrycket huggit i sten. UEFI existerar inte!!

Du skrev 2013 och då är det inte alls självklart att det skulle vara BIOS.
Men jag håller med övriga om att det behövs mer information om vad problemet är.

Sedan angående själva målet med att installera 20.10 så skulle jag spontant föreslår att antingen köra 21.04 (senaste versionen) eller 20.04 (senaste LTS-versionen, dvs version som supportas under lång tid, 5 år). Verkar inte riktigt vettigt att installera en gammal icke-LTS.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sam101:

Hårdvara är Asus. 64 bit. 16 G ram. Helt ny SSD Evo. BIOS från 2013. Ska länka e ha skapat konto i "närtid"😄. Tack för "tänkbara lösningar".

Vad är det för cpu och grafik i den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för cpu och grafik i den ?

6 kärnor 3.3
AMD 5570 1G

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du skrev 2013 och då är det inte alls självklart att det skulle vara BIOS.
Men jag håller med övriga om att det behövs mer information om vad problemet är.

Sedan angående själva målet med att installera 20.10 så skulle jag spontant föreslår att antingen köra 21.04 (senaste versionen) eller 20.04 (senaste LTS-versionen, dvs version som supportas under lång tid, 5 år). Verkar inte riktigt vettigt att installera en gammal icke-LTS.

Oki. Då jag inte har någon direkt erfarenhet av Linux miljöer valde jag denna som jag har i text i rubriken men att ändra till det du föreslår är inga problem, inget är installerat ännu ). Naturligtvis ser jag ngt "light" som är enkelt och inte tar någon större tid i anspråk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sam101:

6 kärnor 3.3
AMD 5570 1G

6 kärnor ? Menar du att du har en Phenom 1100T ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

6 kärnor ? Menar du att du har en Phenom 1100T ?

Stämmer!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sam101:

Stämmer!

Den borde inte innebära nått problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den borde inte innebära nått problem.

Tycker INTE jag heller men nu är det så iaf.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sam101:

Tycker INTE jag heller men nu är det så iaf.

Du skriver att du har en helt ny ssd är den helt tom elelr möjligen formaterad för win ? syns den i bios ? det vore bra om du kunde lägga upp felmedelandena du får.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Borde inte vara några problem, posta felkoderna som text eller bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du skriver att du har en helt ny ssd är den helt tom elelr möjligen formaterad för win ? syns den i bios ? det vore bra om du kunde lägga upp felmedelandena du får.

Den är tom och syns i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam101:

Den är tom och syns i BIOS.

Prova en annan dist, typ Manjaro

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam101:

Jo stickan startar, OBS! När jag sa "äldre" då är uttrycket huggit i sten. UEFI existerar inte!!

UEFI är lite äldre än många tror, du kanske finner följande lite intressant: https://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Extensible_Firmware_Int...

Vad gäller ditt problem så behövs lite mer info, gärna en bild som någon sagt.
Gå till tex " https://imgur.com/upload ", ladda upp en bild här och antingen länka till sidan med bilden/bilderna du laddat upp eller klicka på de tre prickarna, välj "Get share links", kopiera hela textraden under: "BBCode (Forums)" så blir det en bild direkt på sidan här.

För övrigt så brukar "Ubuntu" vara "click and install".
Kan tänka mig att det kan vara grafikkortet som bidrar till problem då HD5570 är "Pre GCN" (Graphics Core Next)(Namnet på en arkitektur).
Om jag inte är fel ute, så är GCN en arkitektur som AMD bidragit till efter uppköpet av ATI.
Jag vet att när jag installerade Arch på en bärbar så fanns det två olika uppsättningar med drivrutiner att välja på beroende om man hade "Pre CGN" eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

UEFI är lite äldre än många tror, du kanske finner följande lite intressant: https://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Extensible_Firmware_Int...

Vad gäller ditt problem så behövs lite mer info, gärna en bild som någon sagt.
Gå till tex " https://imgur.com/upload ", ladda upp en bild här och antingen länka till sidan med bilden/bilderna du laddat upp eller klicka på de tre prickarna, välj "Get share links", kopiera hela textraden under: "BBCode (Forums)" så blir det en bild direkt på sidan här.

För övrigt så brukar "Ubuntu" vara "click and install".
Kan tänka mig att det kan vara grafikkortet som bidrar till problem då HD5570 är "Pre GCN" (Graphics Core Next)(Namnet på en arkitektur).
Om jag inte är fel ute, så är GCN en arkitektur som AMD bidragit till efter uppköpet av ATI.
Jag vet att när jag installerade Arch på en bärbar så fanns det två olika uppsättningar med drivrutiner att välja på beroende om man hade "Pre CGN" eller ej.

"Pre GCN" låter som grekiska i mina öron , lol, tack för länkar å info..läser nu. Konto skapat på Imgur. Drivrutiner och felmed "typ" kernel och koder har varit hyfsat framträdande...sen detta börjat

Permalänk
Medlem

Enkelt sagt, pre(före) GCN är ATI, medans GCN och nyare är AMD som jag förstått det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Enkelt sagt, pre(före) GCN är ATI, medans GCN och nyare är AMD som jag förstått det.

AMD stämmer. Kan jag länka från telefon till denna sida, el måste jag göra det via den burken jag använder i skrivande stund nu?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sam101:

AMD stämmer. Kan jag länka från telefon till denna sida, el måste jag göra det via den burken jag använder i skrivande stund nu?

Du kan posta från en mobil om du vill, det är bara lite bökigare då du antagligen inte har ett riktigt tangentbord inkopplat till den men webbläsarna funkar i princip likadant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Och för att UFEI skall gå på rätt spår i installationen och ge dom alternativen som finns för detta i BIOS för installation och inte kör 'legacy i installationen och sedan vägrar att starta vid senare omboot - så måste du har USB-stickan med Linux-imagen instucken i datorn _innan_ du slår på strömmen - en varmreboot duger inte utan det måste vara kall-boot för många laptop för att rekognoscera de UEFI-resurser stickan erbjuder - annars letar den inte ens där och du får aldrig upp alternativen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan posta från en mobil om du vill, det är bara lite bökigare då du antagligen inte har ett riktigt tangentbord inkopplat till den men webbläsarna funkar i princip likadant.

Lite Of topic nu, bilderna måste ju tas och telefonen blir då verktyget men tgb finns enligt uppgift, varför ska denna lördag vara "krånglig", skulle helt klart ha valt ett annat yrke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Och för att UFEI skall gå på rätt spår i installationen och ge dom alternativen som finns för detta i BIOS för installation och inte kör 'legacy i installationen och sedan vägrar att starta vid senare omboot - så måste du har USB-stickan med Linux-imagen instucken i datorn _innan_ du slår på strömmen - en varmreboot duger inte utan det måste vara kall-boot för många laptop för att rekognoscera de UEFI-resurser stickan erbjuder - annars letar den inte ens där och du får aldrig upp alternativen...

UEFI, existerar inte som tidigare sagt så det går bort. Men "kall-boot" som du kallar det tar jag med mig, tack!

Permalänk
Skrivet av Viita:

Kan tänka mig att det kan vara grafikkortet som bidrar till problem då HD5570 är "Pre GCN" (Graphics Core Next)(Namnet på en arkitektur).

Jag har ett HD4650, också "pre GCN", i datorn och det fungerar helt perfekt.