Uppsägningstid av parkering hur funkar det/ överklaga störningsjouren

Permalänk
Avstängd

Uppsägningstid av parkering hur funkar det/ överklaga störningsjouren

Tjo,

Känner mig lite snurrig, det står uppsägningstid 3 månader menas det med att jag måste ha parkering i minst 3 månader för att säga upp eller är det när jag har sagt upp parkering att jag måste ha parkering 3 månader till?

Dom klaga på min bil och kräver att jag måste flytta på den inom två veckor.

Går det att överklaga?
Vad händer om jag inte flytta bilen inom två veckor?
Hur blir det med betalningen?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

När du säger upp den måste du betala för den i 3 månader..

Vad har hänt? Vem klagar på din bil och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tjo,

Känner mig lite snurrig, det står uppsägningstid 3 månader menas det med att jag måste ha parkering i minst 3 månader för att säga upp eller är det när jag har sagt upp parkering att jag måste ha parkering 3 månader till?

Dom klaga på min bil och kräver att jag måste flytta på den inom två veckor.

Går det att överklaga?
Vad händer om jag inte flytta bilen inom två veckor?
Hur blir det med betalningen?

Uppsägningstid betyder att du behöver ha parkeringen 3 månader till efter du sagt upp den.
Kontraktet gäller så inte mycket att överklaga.

Problemet dock är att det är omöjligt från inlägget att förstå varför du skall flytta bilen, därför är det svårt att ge ett 100% korrekt svar, men svaret där uppe är vad som generellt gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tjo,

Känner mig lite snurrig, det står uppsägningstid 3 månader menas det med att jag måste ha parkering i minst 3 månader för att säga upp eller är det när jag har sagt upp parkering att jag måste ha parkering 3 månader till?

Dom klaga på min bil och kräver att jag måste flytta på den inom två veckor.

Går det att överklaga?
Vad händer om jag inte flytta bilen inom två veckor?
Hur blir det med betalningen?

Uppsägningstiden innebär att du fortfarande står som "ägare" på kontraktet fram tills att det gått 3 månader sedan du sagt upp det.
Beroende på hur de räknar så kan det börja räkna inklusive nuvarande månad, så om du säger upp parkeringen idag skulle det ha gått en månad den 1a juni (men det beror som sagt på hur de räknar), annars om du säger upp det den 1a juni så kommer en månad ha passerat först vid 1a juli.

Men mer OnT:
Du är fortfarande "ägaren" till parkeringsplatsen fram tills dess att det gått 3 månader sedan du sagt upp den. Om det nu inte står något annat i kontraktet att det kan vara en kortare uppsägningstid ifall någon annan får platsen osv. Kan finnas på t.ex. hyreskontrakt vad jag vill minnas från förra hyresrätten.

Vem är det som klagar på att din bil står på parkeringen?
När blev kontraktet uppsagt?
Är det rätt bil som står på platsen? Tänkte ifall du skrivit kontraktet för en annan bil osv - fast då borde du fått en p-bot istället 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Uppsägningstiden är inte nödvändigtvis lika åt båda hållen, så läs kontraktet noga så inte uthyraren av platsen har 0 månader.

Permalänk
Avstängd

@Linus @Ibymafayhas @Pamudas @Haladria

Så här står det på deras sida med.

Citat:

Du säger upp följande objekt
Titta noga så att du har valt rätt avtal. Stämmer det inte kan du backa ett steg och välja rätt avtal som du vill säga upp.
Om du vill säga upp ett avtal behöver du tänka på vissa saker:

– Vid omflyttning, dvs flytta till en annan lägenhet inom Poseidon, ska du inte säga upp ditt avtal själv. Det sköts av Poseidons personal.

– Vid uppsägning av ditt lägenhetsavtal, sägs eventuella andra avtal så som p-platser eller förråd som du hyr i ditt bostadsområde, också upp automatiskt. Tänk på att om ni är två som står på avtalen ska båda signera, oavsett vilket avtal det gäller.

– Uppsägningstiden är 3 månader. Undantag gäller vid s k saneringsavtal. Vid dödsbo eller flytt till äldreboende kan uppsägningstiden vara kortare. Kontakta Poseidons uthyrare för hjälp.

Välj uppsägningsdatum i listan nedan.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg Du måste förklara situationen för att kunna få vettig hjälp. Är du ägare till bilen? Är du inte ägare till bilen men ägaren har ditt tillstånd att pakera på din plats? Är det en helt främmande bil som pakerats där? Har bostadsbolaget blandat ihop din parkeringsplats med någon annan? etc. etc.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Har du bild på bilen? vad är det som gör att de klassar den som en skrotbil ?

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ah men det där förklarar ju en hel del.

Du har alltså inte sagt upp någon parkeringsplats, korrekt? Utan du har blivit ombedd att flytta bilen som nu står på din parkeringsplats eftersom den helt enkelt inte är lämplig för att parkeras där. Det är ingen som vill häva ditt kontrakt, du får bara inte ha det fordon som nu står parkerat där, parkerat.
Många hyresbolag har olika krav på vilka fordon som nu får parkeras på platsen, detta eftersom det helt enkelt inte ser bra ut om en rosthög står parkerad i ett "finare" område, eller om fordonet anses ta upp onödig plats (t.ex. ej körbar).

Din bil anses alltså inte vara i tillräckligt fint skick för att parkeras där, och det ska nog till med mycket för att du inte ens får stå kvar hehe. Har du någon bild på skönheten som tar upp parkeringsplatsen?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

...sen hade du väl kunnat anonymisera killen på kontoret och hans telefonnummer i samma veva som du anonymiserade dig själv/din bil/någons bil. Ser lite avigt ut annars.

Vidare kan man ju undra hur de tänker sig att du ska ombesörja flytten av en bil som du inte är ägare till?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

@superegg Du måste förklara situationen för att kunna få vettig hjälp. Är du ägare till bilen? Är du inte ägare till bilen men ägaren har ditt tillstånd att pakera på din plats? Är det en helt främmande bil som pakerats där? Har bostadsbolaget blandat ihop din parkeringsplats med någon annan? etc. etc.

Jag försökde fixa en parkering på mig men deras sida funkar inte, och jag kunde inte ha bilen hos mig då några grannar var hotfulla mot mig så fick flytta på bilen, så fick min mamma stå som äger för parkeringen, och bilen funkar inte så har plockat några delar från den.

Men jag har draget ett skydd över hela bilen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Kontakta Hyresgästföreningen omgående. Förklara ärendet och se vad de säger. De kan i så fall kontakta din hyresvärd och försöka hantera ärendet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag försökde fixa en parkering på mig men deras sida funkar inte, och jag kunde inte ha bilen hos mig då några grannar var hotfulla mot mig så fick flytta på bilen, så fick min mamma stå som äger för parkeringen, och bilen funkar inte så har plockat några delar från den.

Men jag har draget ett skydd över hela bilen.

Om bilen nu inte ens fungerar så kan det mycket väl vara anledningen till att den inte får stå kvar. I mitt kontrakt står det "Bilen måste vara i körbart skick" t.ex.
Att du sen inte heller är ägaren till parkeringsplatsen gör det inte så mycket bättre då detta tycks vara ännu en anledning:
"Hyresgästen får inte överlåta, låna eller hyra ut markplatsen i andra hand utan Bostads AB Poseidons medgivande. Du är inte registrerad ägare till bilen. Den registrerade ägaren är inte folkbokförd i din lägenhet"

Brevet är alltså till din mamma och inte till dig? Då det är hon som nu står på kontraktet för platsen?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Du behåller fortfarande parkeringsplatsen men uppmanas att flytta den aktuella bilen:
1. Bilen är inte i körbart skick.
2. Du står inte som ägare utan ägaren bor på annan plats.

Tror inte det är så mycket att göra förutom att flytta bilen eller ta kontakt med bostadsbolaget och förklara läget.
Du kan även prata med hyresgästförening för att få hjälp och råd, rekommendera det starkt då dem kan ge bättre råd än vad vi flesta här kan.

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar vara vanligt att bilar måste vara påställda och vara besiktade på hyrda parkeringsplatser. Hyresvärden jag hade för några år sedan blev ganska hårda på det efter några år och det frigjorde många parkeringsplatser som var upptagna av bilar som stått länge.

Det gick att få tillstånd att ha en avställd bil stående exempelvis över vintern men då skulle man ha en bra motivering och en bil som inte var färdig för skroten.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Om dom har ett kontor, gå in och prata med dom. Oftast kan dom hjälpa till med att ta bort eller förkorta uppsägningstiden så kan dom hyra ut den snabbt till någon annan. Ingen garanti dock.

Permalänk
Medlem

Inget att överklaga. Flytta på skiten.

Permalänk
Medlem

Viktigt att poängtera att man "äger" inte sin p-plats. Man är hyrestagare precis som med sin hyresbostad och hyresvärdens regler gäller. Att en bil tillfälligt i icke körbart skick, med körförbud eller avställd står uppställd där eller att man kanske lånat ut sin plats kortvarigt till någon tror jag de flesta hyresvärdar kan ha överseende med. Men när rostiga och mossiga bilar med sen flera år paffa och spruckna däck står uppställda på hyresparkeringar så ser det riktigt tråkigt ut och inbjudande för skumt folk.

Enklaste sättet att få bort bilen är att kontakta en skrotfirma som kommer och hämtar den. Finns flera aktörer i Göteborg som gör det gratis. Ibland får man till och med en glasspeng som bonus.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Kontakta Hyresgästföreningen omgående. Förklara ärendet och se vad de säger. De kan i så fall kontakta din hyresvärd och försöka hantera ärendet.

Har skrivit till dom, så får se vad som händer.

Skrivet av Pamudas:

Om bilen nu inte ens fungerar så kan det mycket väl vara anledningen till att den inte får stå kvar. I mitt kontrakt står det "Bilen måste vara i körbart skick" t.ex.
Att du sen inte heller är ägaren till parkeringsplatsen gör det inte så mycket bättre då detta tycks vara ännu en anledning:
"Hyresgästen får inte överlåta, låna eller hyra ut markplatsen i andra hand utan Bostads AB Poseidons medgivande. Du är inte registrerad ägare till bilen. Den registrerade ägaren är inte folkbokförd i din lägenhet"

Brevet är alltså till din mamma och inte till dig? Då det är hon som nu står på kontraktet för platsen?

Stämmer brevet är till min mamma, och kontraktet är på henne.

Det känns dom har med det i kontrakt bara för att få bort alla gamla bilar.

Skrivet av danne215:

Du behåller fortfarande parkeringsplatsen men uppmanas att flytta den aktuella bilen:
1. Bilen är inte i körbart skick.
2. Du står inte som ägare utan ägaren bor på annan plats.

Tror inte det är så mycket att göra förutom att flytta bilen eller ta kontakt med bostadsbolaget och förklara läget.
Du kan även prata med hyresgästförening för att få hjälp och råd, rekommendera det starkt då dem kan ge bättre råd än vad vi flesta här kan.

Har skrivit till dom med, vad kan hända om man inte flyttar på bilen?

För jag kommer inte flytta på bilen före dom har betalar mig pengar för skador dom har orsakat.

Skrivet av OSkar000:

Brukar vara vanligt att bilar måste vara påställda och vara besiktade på hyrda parkeringsplatser. Hyresvärden jag hade för några år sedan blev ganska hårda på det efter några år och det frigjorde många parkeringsplatser som var upptagna av bilar som stått länge.

Det gick att få tillstånd att ha en avställd bil stående exempelvis över vintern men då skulle man ha en bra motivering och en bil som inte var färdig för skroten.

Problemet är att det är i ett getto område, och det finns massa parkeringsplatser men ingen vill hyra där.

Tycker det är helt sjuk att man inte får bestämma över sitt eget egendom.

Skrivet av xSean145:

Om dom har ett kontor, gå in och prata med dom. Oftast kan dom hjälpa till med att ta bort eller förkorta uppsägningstiden så kan dom hyra ut den snabbt till någon annan. Ingen garanti dock.

Tänkta du på hyresvärden?

Skrivet av LupX:

Viktigt att poängtera att man "äger" inte sin p-plats. Man är hyrestagare precis som med sin hyresbostad och hyresvärdens regler gäller. Att en bil tillfälligt i icke körbart skick, med körförbud eller avställd står uppställd där eller att man kanske lånat ut sin plats kortvarigt till någon tror jag de flesta hyresvärdar kan ha överseende med. Men när rostiga och mossiga bilar med sen flera år paffa och spruckna däck står uppställda på hyresparkeringar så ser det riktigt tråkigt ut och inbjudande för skumt folk.

Enklaste sättet att få bort bilen är att kontakta en skrotfirma som kommer och hämtar den. Finns flera aktörer i Göteborg som gör det gratis. Ibland får man till och med en glasspeng som bonus.

Men tycker ändå inte det är deras sak att kunna bestämma över hur en bil ska se ut.

Försöker hitta någon som kan hämta bilen, men vill inte betala för det så mycket.

Annans får jag kapa ner den i delar eller använda av en skärbrännare.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Parkeringen är avsedd för körbara bilar(fordon). En bil i skicket ovan är inte körbar. Den saknar reg skylt, hjul m.m. Detta är att anse som bråte. Skrot.

Samma resonemang kan föras om du har 10 personer som bor i en etta på 20 kvadrat. Andemeningen är att det inte ska vara på det viset.

Om du vägrar flytta på bilen trots uppmaningen kommer Poseidon sannolikt anlita en bägare och skrota din bil, men du får faktura för detta. Det finns också möjlighet att din mamma förlorar både p-platsen och även hyreskontraktet på lägenheten för att hon har brutit mot reglerna och ignorerat uppmaningarna om att vidta rättelse.

Och nej, det är inte deras sak att bestämma hur en bil ska se ut. Det bestämmer transportstyrelsen. Och det du har på bild är inte längre en bil. Det är inte ett fordon som kan vara ute i trafiken.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Stämmer brevet är till min mamma, och kontraktet är på henne.

Det känns dom har med det i kontrakt bara för att få bort alla gamla bilar.

Tycker det är helt sjuk att man inte får bestämma över sitt eget egendom.

Men tycker ändå inte det är deras sak att kunna bestämma över hur en bil ska se ut.

Din mamma äger inte parkeringsplatsen vilket innebär att det inte är er egendom. Hon hyr parkeringsplatsen och för att få hyra parkeringsplatsen så finns det vissa regler i hyreskontraktet som måste följas för att din mamma ska få ha kvar parkeringsplatsen.

Den bilen är inte längre en körbar bil och är därmed skrot vilket betyder att du inte får ha kvar den på parkeringsplatsen enligt Poseidons regler. Bilen anses vara lika mycket skrot som t.ex en gammal trasig spis som din mamma inte heller får förvara där, det är en parkeringsplats inte en förvaringsplats.

Ni har brutit mot två punkter i avtalet (det står en skrotbil där och ägaren är inte skriven på lägenheten) och måste därmed flytta på bilen. Flyttar du inte bilen innan datumet kan du räkna med att Poseidon kommer ta ärendet vidare på något sätt, vad exakt vet jag inte men det kommer antagligen kosta mer i slutändan än om du ser till att flytta bilen själv.

Anledningen till att de har dessa regler är för att på många platser finns det dåligt med parkering och man vill därmed att så många som möjligt ska få en parkering till sina körbara bilar i närheten av sin bostad. Även om det nu kanske var ett område med många lediga platser så har Poseidon valt att ha samma regler på alla sina parkeringsplatser då det vore omöjligt att ha olika regler för varje område.

Och för din mammas skull, skapa inte problem för henne i onödan. Om du bråkar med hennes hyresvärd skulle det kunna bli så att hon inte får ett nytt hyreskontrakt med Poseidon ifall hon skulle behöva byta lägenhet i framtiden då hon kan anses som en krånglande hyresgäst som inte följer hyresregler.

Permalänk
Medlem

Det där såg bara allmänt farligt ut. Håller med ovanstående. Flytta på den omgående så din mamma inte får problem med hyresvärden. Vänta inte en dag till. Troligtvis kommer dom ställa till det ordentligt för din mamma om den står kvar efter deadlinen dom har gett dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Savage_Gray:

Parkeringen är avsedd för körbara bilar(fordon). En bil i skicket ovan är inte körbar. Den saknar reg skylt, hjul m.m. Detta är att anse som bråte. Skrot.

Samma resonemang kan föras om du har 10 personer som bor i en etta på 20 kvadrat. Andemeningen är att det inte ska vara på det viset.

Om du vägrar flytta på bilen trots uppmaningen kommer Poseidon sannolikt anlita en bägare och skrota din bil, men du får faktura för detta. Det finns också möjlighet att din mamma förlorar både p-platsen och även hyreskontraktet på lägenheten för att hon har brutit mot reglerna och ignorerat uppmaningarna om att vidta rättelse.

Och nej, det är inte deras sak att bestämma hur en bil ska se ut. Det bestämmer transportstyrelsen. Och det du har på bild är inte längre en bil. Det är inte ett fordon som kan vara ute i trafiken.

Dom kan inte flytta på bilen eller skrota den då dom inte äger bilen.

regplåten ligger i rutan.

Skrivet av MP636:

Din mamma äger inte parkeringsplatsen vilket innebär att det inte är er egendom. Hon hyr parkeringsplatsen och för att få hyra parkeringsplatsen så finns det vissa regler i hyreskontraktet som måste följas för att din mamma ska få ha kvar parkeringsplatsen.

Den bilen är inte längre en körbar bil och är därmed skrot vilket betyder att du inte får ha kvar den på parkeringsplatsen enligt Poseidons regler. Bilen anses vara lika mycket skrot som t.ex en gammal trasig spis som din mamma inte heller får förvara där, det är en parkeringsplats inte en förvaringsplats.

Ni har brutit mot två punkter i avtalet (det står en skrotbil där och ägaren är inte skriven på lägenheten) och måste därmed flytta på bilen. Flyttar du inte bilen innan datumet kan du räkna med att Poseidon kommer ta ärendet vidare på något sätt, vad exakt vet jag inte men det kommer antagligen kosta mer i slutändan än om du ser till att flytta bilen själv.

Anledningen till att de har dessa regler är för att på många platser finns det dåligt med parkering och man vill därmed att så många som möjligt ska få en parkering till sina körbara bilar i närheten av sin bostad. Även om det nu kanske var ett område med många lediga platser så har Poseidon valt att ha samma regler på alla sina parkeringsplatser då det vore omöjligt att ha olika regler för varje område.

Och för din mammas skull, skapa inte problem för henne i onödan. Om du bråkar med hennes hyresvärd skulle det kunna bli så att hon inte får ett nytt hyreskontrakt med Poseidon ifall hon skulle behöva byta lägenhet i framtiden då hon kan anses som en krånglande hyresgäst som inte följer hyresregler.

Skulle inte säga att jag bråka med dom utan förhandlar, sen är det inte mitt fel att deras sida är bugad så att man inte kan skapa ett eget konto fast man har ringt flera gånger så fixar dom inte bugen, så jag behöver en parkeringen akut så min kära mor fick ställa upp.

Skrivet av xSean145:

Det där såg bara allmänt farligt ut. Håller med ovanstående. Flytta på den omgående så din mamma inte får problem med hyresvärden. Vänta inte en dag till. Troligtvis kommer dom ställa till det ordentligt för din mamma om den står kvar efter deadlinen dom har gett dig.

Jag har haft detta skydd på men Mats har taget sönder den så nu håller jag på att kräva ersättningen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Kommer bli dyrt att krångla skulle jag tro om du vägrar flytta bilen...
Din bil står på deras egendom, de vill inte ha den där och har säkert rätt att flytta den iom att ni(din mamma) inte följer kontraktet.

Sen vem som har lagliga rätten att flytta bilen vet jag inte(kronofogden?) men någon kommer ju att flytta den och någon får betala för kalaset(din mamma?).

Surt för dig såklart då det inte bara är att flytta bilen. Någon nämnde ju ovan att skrotgubbar kan komma och hämta den gratis, är väl det bästa alternativet isåfall. Skruva bort det som är "värdefullt" och be dem hämta skräpet så spar du nog mycket besvär för dig själv samt mor.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Jag rekommendera att bilen flyttas innan 9 Juni.
I detta fallet är jag ganska säker på att poesidon har rätten på sin sida då ni inte följt avtalet.
Skulle inte bilen flyttas innan 9 juni så är risken att det blir parkeringsböter och/eller att bilen flyttas och sedan krävs du på kostnaden. (detta då du inte har tillstånd att använda parkeringen)
Dem har all rätt att flytta bilen även om dem inte äger den med hjälp av antingen polisen, trafikverket eller kommunen.
Risken finns även att bilen kommer skrotas med tanke på skicket.

Permalänk
Medlem

Om du inte själv flyttar bilen, så kommer dom forsla bort den åt dig till skroten och kommer fakturera dig för kostnaden.
Enligt bilden så har du inte mycket att säga emot då din bil läcker vätska av olika slag och är en miljöfara. Så de har rätt att forsla bort den.

Alla som äger en bil, fungerande eller ej har ett ansvar att den inte läcker någon form av olja.

Permalänk
Medlem

Luktar rättshaverist om den här tråden. Rekommenderar att du omgående forslar bort skrotbilen annars kan det bli dyrt och föra med sig ytterligare konsekvenser för dig/din mor. Du har brutit mot hyresavtalet och ska vara glad att hyresvärden tagit kontakt med dig och gett dig möjlighet att fixa problemet.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Dom kan inte flytta på bilen eller skrota den då dom inte äger bilen.

De kan flytta på skrotet, jo. Allt som inte är en bil (kolla upp definitionen på en bil). Du tror inte det är första gången de har att göra med människor som försöker använda sin parkeringsplats som någon slags skräpförvaring?

För övrigt, varför vill du spara på det där skräpet?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Känns att vi är ganska entydiga i våra rekommendationer till TS.
Dags att avsluta tråden kanske?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Jag rekommendera att bilen flyttas innan 9 Juni.
I detta fallet är jag ganska säker på att poesidon har rätten på sin sida då ni inte följt avtalet.
Skulle inte bilen flyttas innan 9 juni så är risken att det blir parkeringsböter och/eller att bilen flyttas och sedan krävs du på kostnaden. (detta då du inte har tillstånd att använda parkeringen)
Dem har all rätt att flytta bilen även om dem inte äger den med hjälp av antingen polisen, trafikverket eller kommunen.
Risken finns även att bilen kommer skrotas med tanke på skicket.

Det är orimligt svårt att få flytta på en övergiven bil men jag det går. Flyttad kommer den bli och TS mamma kommer bli fakturerad.
TS sluta bete dig som en idiot, det där är inte en bil, det är skräp.