Permalänk

Om man sprayar lite fett över silvret kanske oxiden hejdas?

Visa signatur

p4 2,6ghz, asusP4P8X moderkort, Thermaltake XaserIII burk, 1024 t-mos ddr, Asus V9520 Home Theater...

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det kommer bli MYCKET dyrt att köpa silver plåt.
Sen är skillnaden mellan silver och koppar inte nog stor för att väga upp nackdelarna(pris, hårdhet).
Så satsa på koppar istället

Och att lägga fett på ytan för att undvika oxidering funkar men det ger ju också sämre värmeledning vilket motverkar syftet...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

en sak som kan vara intressant i sammanhanget är den specifika värmekapaciteten.
den anger hur mycket energi (joule) det går åt till att värma ett kilo av materialet en grad.

aluminium: 903
koppar: 385
guld: 129
silver: 236
(vatten: 4190)

guld värms alltså 'lättare', vilken möjligen kan uppfattas som att det leder värme bättre. (?)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
Alright. Där sket det sig. Problemet är att hitta tillräckligt tjock koppar eller Alu för att plåten inte ska bända sig när man skruvar på ett vattenblock med en pelt mellan. Gissar grovt på att man skulle behöva ca 2-3mm tjock. Detta är inte det lättaste att få tag i. Nån som vet nåt mer?

2-3 mm tjock A eller Cu plåt är nog att ta i. För det första så kommer Cu väga som en flodhäst om man använder det i större mängd. Och Aluminium är rätt hårt även på 1mm tjocklek. Alu går nog att få tag i på närmaste plåtslageri, de kan nog dessutom hjälpa dig med hur man skall få det styvt nog att fästa saker i.

OfT
Oerhört fjantig diskution om guld här inne, hjälp killen istället för att tjafsa. Och som Vicotnic sa, hitta källor, om inte annat så för att reda upp lite

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Aluminium går att få med olika härdningar.

Visa signatur

p4 2,6ghz, asusP4P8X moderkort, Thermaltake XaserIII burk, 1024 t-mos ddr, Asus V9520 Home Theater...

Permalänk
Medlem

alltid lika kul när folk som inte vet vad dom pratar om idiotförklarar alla och när dom har blivit överbevisade 20 gånger inte vågar visa sig i tråden igen

[Lb]Kramer: om guld nu leder bättre när man blandar i silver för att silver leder bättre så har du redan där motbevisat dig själv.
sedan så stämmer inte särskilt mycket av det du säger i den här tråden

trådskaparen: det finns 2 mm aluplåt på clasohlson

Permalänk
Medlem

EDIT:

Tar bort inlägget eftersom jag räknade fel på en tiopotens på värmeledningen.

Visa signatur

Confused by earlier errors. Bailing out...
pluggakuten.se - Din läxhjälp på internet

Permalänk
Avstängd

legering har faktiskt sämre värmeöverföring.

Mässing är ju blandning mellan koppar och aluminium.. leder sämre än ren koppar och ren aluminium

Brons leder dåligt, amicol(amnicol?, glömt exakta stavning) leder näst in till lika bra som koppar, dock dyrare fast den oxiderar inte lika lätt.

Dock legering har sina syften, hårdheten, t ex. koppar leder ju värme väldigt bra vet vi, men det är mjukt.. lägg till aluminium i viss % del så får vi legering som är hårdare dock något sämre värmeledning.

Så 24K leder nog bätre än 18K.. men bätre än koppar? kanske det, om guld leder sämre än koppar borde då inte 18K leda bätre än 24K?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Detta är taget från en sida där man frågat om legeringar har sämre konduktivitet än rena metaller.

"Yes, this is true, because (explanation that is probably over your head) the mean free path of phonons is shorter in alloys, in which there is more disorder. Roughly, the mean free path of electrons is about the same as that of phonons, so the electrical conductivity is also lower. This is the explanation for the Wiedemann-Franz law"

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

en 2mm silverplåt borde faktiskt inte vara så dyrt, silver är ju inte alls så dyrt, mellan 2 och 3 kronor grammet, det är ju faktiskt nästan överkomligt jämfört med guld...

EDIT: kollade just, 0.218 USD / gram är priset just nu på världsmarknaden (1.77kr / gram)

Permalänk
Medlem

Vet du någonstans man kan köpa silver billigt????

Skulle vara status att ha en silver kylare

Fast den blir nog inte så snygg efter ett tag

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

silver är en rätt så ädel metall så jag tror inte den oxiderar i första taget såvida man inte slickar, tar på och äter med den.

det är enbart en gissning

men t.ex. så är koppar en mycket oädlare metall och hur ofta har folk problem med oxiderade kopparkylare? (heter väl ärja när koppar oxiderar)

Permalänk
Medlem

Finns bara ett svar på det: Testa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
Alright. Där sket det sig. Problemet är att hitta tillräckligt tjock koppar eller Alu för att plåten inte ska bända sig när man skruvar på ett vattenblock med en pelt mellan. Gissar grovt på att man skulle behöva ca 2-3mm tjock. Detta är inte det lättaste att få tag i. Nån som vet nåt mer?

Kan du inte ha en kopparplatta i mitten och ett stålfäste utanför?
Tror jag annars har kopparbitar 4 resp. 8mm tjocka om det känns intressant.

Koppar är ju kanonmjukt, så under 4mm skulle jag inte gå, och då bör du hålla skruvarna nära pelten annars bågnar detaljerna.

Mr. [Lb]Kramer :
Säger man "guld är bättre" på ett forum där man allt som oftast försöker hitta de 100% rena fina kopparbitarna, aluminiumbitarna och silverbitarna så klart som sjutton att folk tror du avser 24K guld.

Jag tycker det är synd att kalla 18K guld för "guld" när det är en sketen legering.

För alla metaller (i fast form bör tilläggas) gäller samma regler, bra på att leda värme = bra på att leda ström.

Diamanter och andra kol derivat är inte metaller, därför kan dom ha andra egenskaper som gör att dom inte följer samma mönster som metaller.
Annan kul kol variant är PG, pyrolytisk grafit.
Även det kan ha en värmeledningsförmåga uppåt 1800W/mK men är en usel elektrisk ledare.

Som guldsmed bör du känna till även PG tycker jag....

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Är inte grafit mycket skört och svårt att forma???

Annars skulle man ju kunna tänka sig det för det väger mindre än de flesta metaller.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Pappa köpte för några år sedan 20 enkilos tackor silver för ungeför 1000 spänn styck. Volymen för ett kilo silver skulle gott och väl räcka för en cpu-kylfläns men det är ju fortfarande inte billigt. Här i GBG har vi något som heter Metallvaruhuset där man kan köpa flera centimeter tjocka bitar av både koppar och aluminium och jag antar att ni har ngt liknande där nere i dannmark... Silvertackorna ser iaf inte speciellt hemska ut efter att ha legat och drällt några år så oroa er inte för oxidation. Dessutom skulle det bara vara i kontaktytorna det var kritiskt och mot cpun kan det inte oxidera och mot luften är ändå ytan bamsestor. Somliga säger att man ska ha flera hundra kilos tryck på en pelt, vet inte om detta stämmer men om det gör det så räcker iaf inte en 3mm-plåt.

Jag har för mig att jag såg någon lite dyrare cpukylare som var förgylld men då givitvis inte för ledningsförmågans skull utan för estesismen och som någa redan sakt så förgyller man kontakter för att de ofta oxiderar vilket guld inte kan. Sist men inte minst tycker jag det låter konstigt att diamant skulle leda bra för kol gör ju inte det men i brist på vetskap tror jag på er, diamant är ju trots allt lite speciellt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Är inte grafit mycket skört och svårt att forma???

Annars skulle man ju kunna tänka sig det för det väger mindre än de flesta metaller.

Svar Ja.. och Ja.
Grafit är kanon-skört, varje borrhål gjorde sprickor på utgångshålet, även om jag borrade jäkligt långsamt och försiktigt med en fräs.
Efter borrning så planade jag av så att utgångshålets sprickor försvann.

Även när jag fräste fick man tänka sig för åt vilket håll fräsen roterar för att inte "skära utåt" mot kanterna. Verktyget måste ALLTID.. jag repeterar: A L L T I D skära innåt mot materialets mitt ifall fräs-skäret gick förbi ytterkanten. Annars *sprix* och flisorna flög.

Jag gjorde ett vattenblock till min P3 700, tyvärr kan jag inte säga "Cathar, eat your heart out! " ännu då jag inte gjort något jämförande test i koppar eller silver.
Vattenblocket funkade iaf, höll min P3 700 sval å go.

PG väger inte så värst mycket, kanske lite mer än trä (typ björk)

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk

Okej, till trådskaparen, åk till din lokala järnhandel eller plåtslageri, fråga om de har det du söker och säg vad du skall ha det till så hjälper de säkert till med kapning m.m. kan säker ge tips ang material till upphägning och fästning m.m. Sen till alla ni som tjaffsar om annat (guld, silver m.m. OBS! Bara de som tjaffsar nu så de som känner sig träffade kan fortsätta läsa resten, låt bli) Träffas och testa, fixa ett telefonmöte alla som vil ha svar plus en som vet så kan alla höra vad denne vetare har att säga så kan ingen säga " nämen så sa han inte när jag snackade me han m.m." Bara ett tips.

Permalänk
Medlem

Jag fortsätter med lite mer halvt offtopic

Var kan man köpa PG????

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
...Var kan man köpa PG????

Vet faktiskt inte.
Jag kontaktade en stor detaljist/grossist(sveriges största?) för guldsmedstillbehör, ett av deras beredningsbord hade precis krackat, jag hade turen att kunna köpa en flisa ur det.
En slumpartad engångshändelse med andra ord.

Har sett en del som säljer det i USA, men även då verkar det vara B2B (buisness-to-buisness) och inte till privatperson.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Så många frågor.

Blev det någon guldkylare för [Lb]Kramer?

Finns ingen aluminiumplåt hos classe idag. Var det bättre förr?

Silverpriset ligger idag på 7.5 kr/g. Till skillnad från 1kr/g när någons farsa köpte 20 kg.

Var kan man köpa PG? Idag finns det ju grafitpads, men hela vattenblock i detta PG har jag inte sett.

Är guld bättre än koppar eller silver på att leda värne, egentligen. Inte 24K då, utan 18K som även innehåller koppar och silver.

Var försvann egentligen Lb]Kramer? Han har inte varit online sedan tiden kring trådstart.

Permalänk
Skrivet av bomber3:

legering har faktiskt sämre värmeöverföring.

Mässing är ju blandning mellan koppar och aluminium.. leder sämre än ren koppar och ren aluminium

Brons leder dåligt, amicol(amnicol?, glömt exakta stavning) leder näst in till lika bra som koppar, dock dyrare fast den oxiderar inte lika lätt.

Dock legering har sina syften, hårdheten, t ex. koppar leder ju värme väldigt bra vet vi, men det är mjukt.. lägg till aluminium i viss % del så får vi legering som är hårdare dock något sämre värmeledning.

Så 24K leder nog bätre än 18K.. men bätre än koppar? kanske det, om guld leder sämre än koppar borde då inte 18K leda bätre än 24K?

Öhh du metalurgen... Koppa aluminium? Realy?

Ä typ 200 på att det är koppar och zink.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Lb]Kramer:

Jo visst! på RÅMATERIAL

18K guld är inte samma som 24K

Då den innehåller legeringar. AU/AG/CU är legeringen i 18 K guld...

Upp till bevis...värm en guldbit / silver och koppar så får du se...

Det där är RÅMATERIAL, så kom inte och släng det framför näsan på mig.
Trött på teori nu, vet hur det funkar i praktiken...

Inte för att vara sån, men det guldet du beskriver är ju en guldlegering. En blandning mellan koppar, guld och silver.
Det betyder att denna legeringen, enligt dig, leder värme bättre än Guld.
Vilket säkert kan stämma då den innehåller både silver och koppar. Legeringar får ofta helt andra egenskaper än de rena metallerna, men värmeledning...njaee.

Säger/skriver man Guld utan att skriva karaten menar man så nära 100% rent guld det går, i de flesta fall.

EDIT: såg nu att han lämnat tråden och ni andra skrivit exakt samma sak. Typ sånt man lärde sig i skolan.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Öhh du metalurgen... Koppa aluminium? Realy?

Ä typ 200 på att det är koppar och zink.

Japp.
"Som mässing betecknas legeringar av koppar och zink som innehåller minst 50 % koppar.
Utöver koppar och zink kan mässing även innehålla upp till 3 % bly"

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Japp.
"Som mässing betecknas legeringar av koppar och zink som innehåller minst 50 % koppar.
Utöver koppar och zink kan mässing även innehålla upp till 3 % bly"

Va mer en pik åt bomber att inte låssas veta vad han snackar om.

Nämnde bara kopparn och zinken då de är grundkomponenterna till mässing.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows