Permalänk
Medlem

Värmeledning stål?

Tjenare.

Håller på med projektarbetet nu. Behöver en plåt är hård och leder värme hyffsat. Såg att de hade 1.25mm stålplåt på classe. Men nån som vet hur pass bra stål leder värme?

Puss

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Thermal Conductivity
(W/m·K)
Iron [Fe] 80.2

Aluminum [Al] 237

En bra sida för detta
http://www.efunda.com/materials/common_matl/Common_Matl.cfm?M...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Hade du tänkt bygga en cpukylare i stål? Lycka till isf

Permalänk

Inte alls bra kan jag säja. Testa med en kopp varmt vatten. Stoppa i en vanlig sked (rostfritt stål) och en silversked och se vilken som leder värme bäst.

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem

Kolla vilket material som har högst möjliga värmekapacitet samt hur det avger värme till luft! Det borde finnas en del sidor för sådant men som vi alla vet så är koppa eller silver de bästa ämnena för det du förmodligen ska göra!

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte

Permalänk
Medlem

Stål leder värme uselt.. Det är inga större problem att hålla en lite längre stålbit i ena änden med handen o glödga den andra med en gasolbrännare, även om värmen kommer så är det inte som med alu eller koppar då man bränner sig ganska omedelbart.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Alright. Där sket det sig. Problemet är att hitta tillräckligt tjock koppar eller Alu för att plåten inte ska bända sig när man skruvar på ett vattenblock med en pelt mellan. Gissar grovt på att man skulle behöva ca 2-3mm tjock. Detta är inte det lättaste att få tag i. Nån som vet nåt mer?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
Alright. Där sket det sig. Problemet är att hitta tillräckligt tjock koppar eller Alu för att plåten inte ska bända sig när man skruvar på ett vattenblock med en pelt mellan. Gissar grovt på att man skulle behöva ca 2-3mm tjock. Detta är inte det lättaste att få tag i. Nån som vet nåt mer?

Skulle 2-3mm kopparplåt vara svårt att få tag på?

Visa signatur

p4 2,6ghz, asusP4P8X moderkort, Thermaltake XaserIII burk, 1024 t-mos ddr, Asus V9520 Home Theater...

Permalänk

ne inte så värst svårt kolla med järnhandel...
Ultimata värmeledaren är ju guld.

Dock blir det lite dyrt, guld leder värme bäst

Visa signatur

- www.lastbattlefield.com - www.lastbattlefield.se - www.lastbattlefield.org - Three ways to find the right path to war...

Permalänk
Medlem

Nej guld leder värme sämre än både silver och koppar. Ström leder guld bättre dock.

Thermal Conductivity
(W/m·K)
Gold [Au] 317
Silver [Ag] 429
Copper [Cu] 410

Permalänk

Hahah...
Nej du...

inte under den tiden jag jobbade som guldsmed.

Silver leder ström skitbra...
och bleknar vid värmeledning, så gör även koppar...

Visa signatur

- www.lastbattlefield.com - www.lastbattlefield.se - www.lastbattlefield.org - Three ways to find the right path to war...

Permalänk
Medlem

http://www.efunda.com/materials/common_matl/Common_Matl.cfm?M...

Thermal Conductivity
(W/m·K)
Gold [Au] 317
Silver [Ag] 429
Copper [Cu] 410
Iron [Fe] 80.2

Forska lite

Permalänk

Jo visst! på RÅMATERIAL

18K guld är inte samma som 24K

Då den innehåller legeringar. AU/AG/CU är legeringen i 18 K guld...

Upp till bevis...värm en guldbit / silver och koppar så får du se...

Det där är RÅMATERIAL, så kom inte och släng det framför näsan på mig.
Trött på teori nu, vet hur det funkar i praktiken...

Visa signatur

- www.lastbattlefield.com - www.lastbattlefield.se - www.lastbattlefield.org - Three ways to find the right path to war...

Permalänk
Medlem

Du tycker inte att det är konstigt att man inte sett några kylflänsar med guldinlägg?

Permalänk

därför att det skulle kosta multum!

Jag skrev tidigare i detta forum att jag kommer förgylla en CPU kylfläns, tillsammans med ett helt ALU chassi...

Jag vet vad jag pratar om, så vida inte min 5 åriga utbildning och praktik och allt bakom den inte var ett påhitt av staten...:P

är ingen hobbynisse när det kommer till ädla metaller...

Visa signatur

- www.lastbattlefield.com - www.lastbattlefield.se - www.lastbattlefield.org - Three ways to find the right path to war...

Permalänk
Medlem

Hade det varit bättre så hade det utan tvekan funnits att köpa. Det finns kunder med pengar som gör allt för overkill.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1663&session=4206e2...
http://www.lambocars.com/hr/gal/gall12.jpg

Folk har pengar. Pappa betalar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Lb]Kramer
därför att det skulle kosta multum!

Jag skrev tidigare i detta forum att jag kommer förgylla en CPU kylfläns, tillsammans med ett helt ALU chassi...

Jag vet vad jag pratar om, så vida inte min 5 åriga utbildning och praktik och allt bakom den inte var ett påhitt av staten...:P

är ingen hobbynisse när det kommer till ädla metaller...

Måste nog ställa mig bakom dig i denna diskution, jag har hört att guld leder värme jävligt bra.. och det är ju precis som du säger, att man inte lär se nån guld-kylare på marknaden för att det skulle kosta mer än vad nån av oss vill lägga ut ;D

Visa signatur

Intel Core i7 4770k || Asus Z87-Pro || 16GB DDR3 1600MHz || Gigabyte GTX 970|| EVGA Supernova G2 750W || BenQ XL2420T

Permalänk

Jag kommer förgylla hela flänsen, det kostar inte mycket. Och när jag får ordning på grejjerna kommer jag ta emot beställningar i beg. antal.

Och som du har på Zalman heatpipes...så är allt guldlegerat...jag undrar varför *harkel host harkel*

Visa signatur

- www.lastbattlefield.com - www.lastbattlefield.se - www.lastbattlefield.org - Three ways to find the right path to war...

Permalänk
Medlem

för att locka naiva ovetande köpare kanske

Permalänk

Guldet uppfyller en funktion....

Naiva ?! Vart får du det ifrån? Alla heatpipes är fögyllda.

Visa signatur

- www.lastbattlefield.com - www.lastbattlefield.se - www.lastbattlefield.org - Three ways to find the right path to war...

Permalänk
Medlem

NEJ, de flesta heatpipes är INTE förgyllda.

Sen för att testa dina kunskaper ska du sputtra dom eller???

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Catfight!

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy

Permalänk
Medlem

diamanter har otroligt hög värmeledningsförmåga har jag hört, kanske dax för riktiga blingbling-kylare...?

guld leder både värme och elektrisk ström sämre än silver, fördelen är att det inte oxideras (så mycket), därför används det ofta på elektriska kontakter.
kanske är guldpläterade kylflänsar fördel eftersom det ger en 'ren' kontaktyta med luften(?)

guld: Thermal conductivity 318 J/m-sec-deg Electrical conductivity 446.4 1/mohm-cm
silver: Thermal conductivity 429 J/m-sec-deg Electrical conductivity 630.5 1/mohm-cm
koppar: Thermal conductivity 401 J/m-sec-deg Electrical conductivity 595.8 1/mohm-cm
aluminium: Thermal conductivity 237 J/m-sec-deg electrical conductivity 376.676 1/mohm-cm

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

Och så va vi inne på råmaterialet guld 24 karat vilket är 99.9% guld..

Vi pratar inte om 24 karat fortfarande inte... *suckar*

Nej jag är inte ute efter nån jävla catfight, börjar bli irriterad dock.

Diamater tål värme ja, du kan laga en ring som har en diamant i sig och löda i den utan problem.

Dom är även reptåliga men slår du på dom tillräckligt hårt så blir det bara dam kvar. Spaltbarheten är hög dvs dom krossas lätt, men dom är hårhet 10 (1-10 skala) när man ser på den biten när det kommer till reptålighet.

Dom tål värme men leder ingen värme...därmed kass...

FFS, kan vi sluta upp med bullshiten nu, läs trådarna. Det handlar fortfarande om att jag svarade på tråden och nu får totalt idiotiska svar tillbaka.

18 K guld innehåller COPPAR, SILVER och GULD.
ju lägre KARAT halt (MÄNGDEN REN GULD MÄTS I KARAT) ju mer BI produkter så som KOPPAR och SILVER innehåller materialet.

en silverlegering 975/1000 vilket är vanligt smyckessilver innehåller även koppar...
800/1000 vilket är matsilver innehåller höre "dos" av koppar...

Saken är den!

Att ha en guldplatta under en CPU kylare i 18 eller 16 KARATS guld leder värmen bättre än att ha en kopparplatta!

Och när vi ändå är inne på detta med värmen och shit och en massa skitsnack som inte hör till tråden...

Guld smälter tidigare än silver

Detta är sista inlägget i denna tråd...orkar fan inte tjafsa längre!
Ni som vill förstå gör det...resten skiter jag i.

Visa signatur

- www.lastbattlefield.com - www.lastbattlefield.se - www.lastbattlefield.org - Three ways to find the right path to war...

Permalänk
Medlem

Så du säger att en blandning mellan guld, koppar och silver leder bättre än silver ensam? Låter helt otroligt

EDIT:
Om nu oxideringen är ett problem borde inte en guldpleterad silverfläns vara det optimala?

Permalänk
Medlem

Sluta upp med "Bullshit" själv, diamant har en värmeledningsförmåga som är OTROLIGT MYCKET HÖGRE än alla andra material.

Material Thermal conductivity (298K)
W·m-1·K-1
Diamond 895-2300

Sen kanske du har rätt angående 16-18k guld men jag är fortfarande tveksam.

Enligt min erfarenhet så leder legeringar av ett ämne ALLDRIG värme bättre än bara samma grundämne.
Upplys mig gärna

Här är en sida som jag tycker är bra
http://www.engineersedge.com/properties_of_metals.htm

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem

[Lb]Kramer: Om du kunde länka till något som stödjer det du säger istället för att säga "jag är guldsmed, jag vet bäst" så vore det bra.

Om du menar att 18k guld tack vare att det är en legering leder bättre än koppar så länka gärna till en pålitlig källa som stödjer ditt påstående. Du verkar vara inställd på att banka in i huvudet på oss att 18k guld är en legering, men det vet vi redan. Det som folk har svårt att acceptera utan en pålitlig källa är hur en legering bestående av främst guld kan spöa koppar.

Att du påstår att diamant leder värme väldigt dåligt ökar inte din trovärdighet i mina ögon heller. Detta strider mot allt vad jag hört om detta så återigen, kom med en pålitlig källa.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i mitt inlägg ovan så har han GARANTERAT fel angående diamanters värmeledningsförmåga, det är fysikaliskt mätt att den har en thermal conductivity högre än alla material jag vet om, speciellt någon typ av diamanter som kallas för blåa diamanter.

Så om du vill överbevisa fysiken så får du allt komma med bättre argument än att säga jag vet bättre för jag har en 5 årig utbildning, för allt vi vet kan du ha utbildat dig till psykolog

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Lb]Kramer
ne inte så värst svårt kolla med järnhandel...
Ultimata värmeledaren är ju guld.

Dock blir det lite dyrt, guld leder värme bäst

När någon säger guld till mig antar jag att denna person menar olegerat guld, vilket innebär 24K. Olegerat guld leder som sagt värme sämre än både silver och koppar. För mig låter det helt orimligt att en legering mellan guld, silver och kopppar skulle innebära bättre värmeavledning än olegerat silver.

Du säger att du har erfarenhet av värmeledning när det gäller guld respektive silver. Menar du då grundliga studier gjorda i lab eller dylikt? Eller menar du bara att du har hållt metallen i handen, värmt den och gjort ett utlåtande?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x / EK-AIO 360 | 32gb Corsair Vengance RGB pro 3600 | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ZOTAC RTX 3080 AMP Holo | Samsung 970/960 Evo | Corsair RM850x | Lian Li PC-O11 Dynamic | Focusrite Scarlett studio 2i2 / cm25 / Sennheiser RS175 | ACER XZ350CU | Corsair Strafe RGB MX Silent | Mionix Naos QG | Elgato Stream Deck | Oculus Rift S, Quest 2 | Creality Ender 3 v2

Permalänk
Medlem

Ok, jag väljer att helt ignorera diskussionen ovan och utgår från att silver är det bästa, både som värmeledare och strömledare. (Det är ett välkänt faktum att silver leder ström bäst iaf).

Jag skulle vilja veta vart man kan köpa "silverblock". Eller möjligen silverplåtar som man kan vecka till till någon rolig och snygg värmeledare.

Antar att det jobbiga med silver är att det oxiderar ganska snabbt (och förlorar de finfina värmeledaregenskaperna) så man kommer att få putsa rätt ofta...

Visa signatur