Nya grafikkort auktioneras ut av återförsäljare

Permalänk
Medlem

Nya grafikkort auktioneras ut av återförsäljare

Detta har kanske adresserats redan (men jag har inte läst något om det), i sådana fall kan tråden låsas och tas bort.

Har följt marknaden på grafikkort den senaste tiden. Allt är slutsålt överallt och säljs för priser långt över MSRP på andrahandsmarknaden.

Klart återförsäljare vill ta del av den kakan på något vis. Fina marginaler där.

Hur går då detta till?
Korten säljs som "returexemplar" och auktioneras ut på sidor som psauktion (t.ex. https://psauction.se/item/view/797095/grafikkort-asus-geforce.... För tillfället ligger det inte så många kort ute, men det uppdateras varje vecka och det finns ofta 3070/3080-kort eller AMDs motsvarigheter.

Några funderingar:
- Vem returnerar ett grafikkort idag, när de skulle kunna sälja kortet på andrahandsmarknaden på nolltid för mer än de köpt det för?
- Vilken/vilka återförsäljare är det som auktionerar ut dessa kort?

Räkneexempel:
Det länkade 3070-kortet ovan har i skrivande stund ett högsta bud på 8100 kr exklusive moms. Lägg på serviceavgift (580 kr) och 25% moms på allt och totalpriset hamnar på 10 850 kr. Men då återstår det också 3 dygn på auktionen. Hos Webhallen ligger kortet på 9190 kr.

Permalänk
Medlem

spännande...

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Oskönt att göra reklam för sin egen auktion så här

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Oskönt att göra reklam för sin egen auktion så här

Ja, måste vara tufft att få sitt grafikkort sålt i dagsläget.

Permalänk
Medlem

De har auktionerat ut returex under ganska lång tid, jag själv köpte bland annat en monitor och ett headset på PS för ett år sedan. Så de höll ju på med det innan marknaden blev som den blev, och det är ju många andra produkter förutom grafikkort.

Har dock ingen aning om vilken återförsäljare det kommer ifrån.
Har följt vissa grafikkort och det blir helt sanslösa priser med just serviceavgift + moms som säker vissa inte tänker på att det tillkommer.

Permalänk
Medlem

Kul (intressant?) att auktionstypen är "Överskottsgods" 🤣

Permalänk
Medlem

Jag har full förståelse för att de auktionerar ut returexemplar av diverse varor som de har i lager. Vissa säljer dem ju i sin egen webshop, men till ett något reducerat pris. Enklare då att auktionera ut dem, för de blir säkert lätt liggande annars.

Med grafikkort är det ju lite annorlunda just nu. För det första, som jag skrev ovan, ingen rationell person skulle returnera ett grafikkort (3060 och uppåt) idag. För det andra, "överskottsgods", jo tjena.

Det är möjligt att det är "demoex". Men i sådana fall, hur många demoex behöver de plocka ut? För att sedan auktionera ut dem.

Jag tycker bara att det är lite konstigt, och det skulle inte förvåna mig om det görs medvetet för att tjäna mer pengar.

Jag vill med denna tråd mest ifrågasätta detta. Kanske gräver någon från Sweclockers vidare i ämnet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rillsarn:

Jag har full förståelse för att de auktionerar ut returexemplar av diverse varor som de har i lager. Vissa säljer dem ju i sin egen webshop, men till ett något reducerat pris. Enklare då att auktionera ut dem, för de blir säkert lätt liggande annars.

Med grafikkort är det ju lite annorlunda just nu. För det första, som jag skrev ovan, ingen rationell person skulle returnera ett grafikkort (3060 och uppåt) idag. För det andra, "överskottsgods", jo tjena.

Det är möjligt att det är "demoex". Men i sådana fall, hur många demoex behöver de plocka ut? För att sedan auktionera ut dem.

Jag tycker bara att det är lite konstigt, och det skulle inte förvåna mig om det görs medvetet för att tjäna mer pengar.

Jag vill med denna tråd mest ifrågasätta detta. Kanske gräver någon från Sweclockers vidare i ämnet.

Vad är det du vill ifrågasätta egentligen? Att företag vill tjäna så mycket pengar som möjligt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rillsarn:

- Vilken/vilka återförsäljare är det som auktionerar ut dessa kort?

Netonnet är en utav dem iaf