Helgsnack: Tipsa om böcker till semestern

Permalänk

Jag läser just nu Factfulness av Hans Rosling (+ Ola och Anna Rosling).
På engelska
På svenska

Har inte kommit så långt men den är än så länge både mycket intressant och underhållande!

Permalänk
Medlem

Charles Stross - Atrocity Archives. Humor a la brittisk torr byråkrati möter x-files.
Charles Stross - Childen of saturn (mysig sci-fi)
Tony Ballantyne - Recursion Trilogy (hård sci-fi om bl.a nanorobotar)
Richard Morgan - Altered Carbon, Woken furies, Broken Angels (action sci-fi, anti-hjälte, sinnet överförbart mellan kroppar)

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Master of Doom, historien bakom Id Software, väldigt underhållande om man vuxit upp med Commander Keen, Wolf3d, Doom & Quake

Måste understryka Masters of Doom. Njöt mycket av den boken, hur Id växte och blev de största. Väldigt mycket "drama" som jag inte kände till runt om. Carmack blev något av en hjälte efter jag läste den. Hans mindset, etc.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Någon som kan tipsa om fantasyböcker som inte går all in i genren eller hur man nu ska förklara det. Jag har svårt för historier där allt för mycket fokus läggs på drakar, vätter, magiker, gigantiska svärd o.s.v.

Abercrombie som @Minton tipsade om.

Django Wexler, The Thousand Names och de följande böckerns i serien.

Guy Gavriel Kay du kan börja med Lions of Al Rassan eller Song for Albonne

Scott Lynch, Lies of Locke Lamora

Patrick Rothfuss, Name of the Wind

Permalänk

Har hur mycket som helst men lite blandat nedan.

The Three body problem av Liu Cixin 3, bra scifi

First Law Joe Abercrombie, bara att nöta vidare efter trilogin med Best served cold, The heroes, Red country. Underbar mörk fantasy. Finns 2 andra i en ny trilogi men 3an är inte ute ännu tror jag.

Blood meridian av Cormac McCarthy. Kan upplevas lite störande så undvik om man är känslig. Han skriver lite annorlunda så kan vara ett love/hate scenario beroende på vad man gillar.

The Farseer Trilogy av Robin Hobb, finns ytterligare böcker som utspelar sig i samma värld efter första trilogin om man skulle fatta tycke både om honom och andra personer.

Aspect emperor 4 böcker av R Scott bakker, många namn men bra fantasy.

Gotrek and felix av William king för folk som gillar fantasy och warhammer finns 3 eller 4 "omnibus" så gillar man det har man många 1000 sidor

Night lords av Aaron dembski bowden för den som gillar warhammer 40k

Esienhorn av Dan Abnett mer 40k

Sen för lite "finare" har vi klassikern Crime and punishment Dostoevsky och East of eden John Steinbeck. Jag läser rätt mycket "skräp" så att blanda in lite klassisk litteratur ibland skadar inte. Dom två böckerna är väldigt bra och inte speciellt tjocka för dom som till skillnad från mig inte älskar långa böcker.

Permalänk

Om någon är sugen på att läsa om norrländska nybyggare kan jag rekommendera I Marsfjällets Skugga och Mina Fem Söner av Bernhard Nordh.

Permalänk
Skrivet av boysetsfire:

Har hur mycket som helst men lite blandat nedan.

The Three body problem av Liu Cixin 3, bra scifi

First Law Joe Abercrombie, bara att nöta vidare efter trilogin med Best served cold, The heroes, Red country. Underbar mörk fantasy. Finns 2 andra i en ny trilogi men 3an är inte ute ännu tror jag.

Blood meridian av Cormac McCarthy. Kan upplevas lite störande så undvik om man är känslig. Han skriver lite annorlunda så kan vara ett love/hate scenario beroende på vad man gillar.

The Farseer Trilogy av Robin Hobb, finns ytterligare böcker som utspelar sig i samma värld efter första trilogin om man skulle fatta tycke både om honom och andra personer.

Aspect emperor 4 böcker av R Scott bakker, många namn men bra fantasy.

Gotrek and felix av William king för folk som gillar fantasy och warhammer finns 3 eller 4 "omnibus" så gillar man det har man många 1000 sidor

Night lords av Aaron dembski bowden för den som gillar warhammer 40k

Esienhorn av Dan Abnett mer 40k

Sen för lite "finare" har vi klassikern Crime and punishment Dostoevsky och East of eden John Steinbeck. Jag läser rätt mycket "skräp" så att blanda in lite klassisk litteratur ibland skadar inte. Dom två böckerna är väldigt bra och inte speciellt tjocka för dom som till skillnad från mig inte älskar långa böcker.

Brott och straff är välskriven men de måste vara en av de sämsta om du vill läsa för nöjets skull. Läste den när jag var rätt ung så jag kanske skulle ha en annan uppfattning om jag läste den nu, är det värt att ge den en chans till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Inne på sista boken i Steven Eriksons: Malazan Book of the Fallen. Om man gillar episk fantasy och har lite tid över så är de inte mycket som står upp mot denna, en annan liga än tex asoiaf enligt mig.

Som jag har brottats med denna bokserien. På något sätt fastnar jag alltid på bok 3, Memories of ice. Fattar inte vad det är. Jag har utan prooblem plöjt igenom aandra mastodontverk, sagan om ringen, wheel of time, Mistborn, Way of kkings osv men denna är verkligen seg.
Tappar liksom intresset då det är en stor del ren dialog och inte så mycket händelser.
Jag har ju hört att de flesta fantasy-nerdarna sätter denna serien väldigt högt så jag vill verkligen kämpa mig igenom.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av BertilBesvärjaren:

Brott och straff är välskriven men de måste vara en av de sämsta om du vill läsa för nöjets skull. Läste den när jag var rätt ung så jag kanske skulle ha en annan uppfattning om jag läste den nu, är det värt att ge den en chans till?

Jag tror inte att jag tyckt varken brott och straff eller öster om eden va något vidare om jag läst dom när jag va yngre men jag kan inte säga om du skulle gilla den nu som vuxen eller inte.

Jag vet böcker jag läste när jag va yngre som var mina favoriter som jag rent ut sagt tyckt varit dåliga nu när jag av nyfikenhet försökt läsa någon av dom igen (dragonlance tex), det går åt andra hållet också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Project Hail Mary av Andy Weir, han som skrev The Martian och Artemis, ska vara riktigt bra.

Kan bekräfta att den är bra, så alla tre är bra tips!

Justin Cronin och The Passage trilogin är oxå läsvärda!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Nästan taskigt att rekommendera denna bok. Fantastiskt bra, men prokrastinerar-mästaren Rothfuss kommer nog tyvärr aldrig skriva klart den serien... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Inne på sista boken i Steven Eriksons: Malazan Book of the Fallen. Om man gillar episk fantasy och har lite tid över så är de inte mycket som står upp mot denna, en annan liga än tex asoiaf enligt mig.

Detta ska jag kolla upp. Tack!

Permalänk
Medlem

Sandworm

From Wired senior writer Andy Greenberg comes the true story of the desperate hunt to identify and track an elite team of Russian agents bent on digital sabotage

In 2014, the world witnessed the start of a mysterious series of cyberattacks. Targeting American utility companies, NATO, and electric grids in Eastern Europe, the strikes grew ever more brazen, including the first-ever blackouts triggered by hackers.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Först vill jag rekommendera de 2 trådarna här på forumet om man vill få mer tips om fantasy och scifi samt diskutera detta.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1542221-fantasy-bocker
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1234080-nagon-mer-an-j...

Då sommaren närmar sig föredrar jag fantasy-böcker.
Så mitt boktips för sommaren är Mistborn-trilogin, eller åtminstone den första boken som kan läsas utan att behöva fortsätta med resterande.

https://www.goodreads.com/book/show/68428.Mistborn

En bok som passar både yngre och äldre och är inte en sån här fantasy med trollkarlar och traditionell magi.
Utan det är en mer "vetenskaplig magi" i denna bok.

Handlar om en ung tjej som växer upp i i slummen av något som kanske kan beskrivas som 1700-1800tals-liknande stad och joinar en udda crew av revolutionärer.

Som dryck till detta i denna värme som varit senaste veckan så är is-te att rekommendera.
Köp lös-te, tex svart te som mango & persika och låt det dra i vatten i kylskåpet typ 6 timmar.
Gillar man rooibos så är blåbär, lingon, yougurt en bra temix att göra iste med.

Annars fungerar ju alltid en Moët & Chandon

Brandon Sanderson är en bra författare som inte snurrar in sig i för många karaktärer. Storyn går alltid framåt.

En trevlig bonus med nästan alla hans böcker är att de utspelar sig i ett enda universum och hänger ihop till viss del.

Mistborn är väldigt trevlig och dessutom komplett, så ett bra tips!

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Tonny Gulløvs serie Tusenårsriket.

En historisk romanserie om en dansk viking, Ulv Palnatoke, och hans äventyr i samband med att Danmark gick från olika kungdömen till ett enat rike.

Lite seg start i första boken, men sedan är det läsvärt och underhållande. Extra kul för en språknörd som mig att författaren använder ålderdomliga ord för vissa företeelser och svordomar.

Permalänk

Robin Hobb - The Farseer Trilogy
https://www.goodreads.com/series/41452-the-farseer-trilogy

Är just nu 2/3 in i tredje boken. Bra Fantasy. Kommer nog läsa mer Robin Hobb efter detta.

Permalänk
Medlem

Jag skall läsa Bröderna Karamazov. Gör det ni också.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag har fastnat lite i Diablo böcker av Richard A. Knaak.
Kul att få läsa om den värld man spelat runt i så länge. Kommer lite referenser till karaktärer, städer och annat från spelen.
I legacy of blood befinner man sig till och med i Lut Gholein ett tag!
Båda böckerna var intressanta men jag gillade nog Legacy of blood en aning mer.

Diablo: Moon of the Spider
Diablo: Legacy of Blood

Permalänk
Medlem

The Hitchhiker's Guide To The Galaxy av Douglas Adams.

"En torsdag vid lunchdags förintas jorden helt utan förvarning för att ge plats åt en interstellär genomfartsled. För Arthur Dent, som redan har sett sitt hus jämnas med marken av kommunens bulldozrar, blir det en hårdare smäll än han riktigt klarar av. Tyvärr (för Arthur) är det bara början."

Har du någonsin undrat vad en Babelfish är eller varför siffran 42 dyker upp i alla möjliga sammanhang? Ta chansen att ta reda på det nu.

Rekommenderar starkt att läsa den på Engelska då det är många ordvändningar som försvinner i översättning. Gör inte misstaget att jämföra med filmen, den kom inte i närheten att göra boken rättvisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schmunkie:

Robin Hobb - The Farseer Trilogy
https://www.goodreads.com/series/41452-the-farseer-trilogy

Är just nu 2/3 in i tredje boken. Bra Fantasy. Kommer nog läsa mer Robin Hobb efter detta.

Rekommenderas starkt, Robin Hobb's böcker ligger extremt högt på min lista över fantasy och alla böckerna håller lika hög klass.

Permalänk
Medlem

The Expanse serien av James S.A. Corey. 8 av 9 böcker ute, 9e kommer i nov.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Jag skyller på att jag var nyvaken! Eller något 😅

Och jag kallar honom för "Anthony" Weir i mitt inlägg, det är helt enkelt en sådan dag i dag

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag kan rekommendera Tonny Gulløvs serie Tusenårsriket.

En historisk romanserie om en dansk viking, Ulv Palnatoke, och hans äventyr i samband med att Danmark gick från olika kungdömen till ett enat rike.

Lite seg start i första boken, men sedan är det läsvärt och underhållande. Extra kul för en språknörd som mig att författaren använder ålderdomliga ord för vissa företeelser och svordomar.

Ja den boken är inget för mögsvin 😉. Riktigt bra serie kan jag intyga. Är inne på den senast släppta. Dock finns det bara en kall dryck till denna bokserie. Kall öl. Det ölas sida upp och sida ner när inte mögsvinen får smaka kallt stål.

Andra böcker jag kan rekommendera är
Robert Jordan - Sagan om drakens återkomst. Håller på att spela in en Amazon serie just nu på detta mastodontverk

Över näktergalens golv, japansk medeltid med viss övernaturlighet

Svärdet och spiran, det är väl en bok man bara ska ha läst.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk

Slänger in Gleen Cooks böcker om The black company, en mörk fantasiserie som följer ett förband legosoldater... Som tar värvning hos dem "onda" istället för dem "goda". Första boken kan vara lite seg flr att den ställer upp världen men sen så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Läser just nu Project Hail Mary (inte "Heil", @Felix 😅) av Anthony Weir och är 80% genom boken. Om inte slutet faller pladask på ansiktet kan jag starkt rekommendera den. Har precis lagom mycket popkulturreferenser utan att det blir jobbigt, och tycker aldrig någonsin boken blir tråkig. Det är alltid något intressant som händer!

Den levererar, gillar man hans två tidigare böcker så lär man gilla denna!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kyraal:

(Läser bara ljudböcker, så alla mina rekommendationer är baserade på detta.)

Discworld!

Hitta Nigel Planers inläsningar av de 23 första (bortsett Equal Rites och Eric) och de senare med Stephen Briggs. Undvik jänkarinläsningen av Thief of Time.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfkin:

The Hitchhiker's Guide To The Galaxy av Douglas Adams.

"En torsdag vid lunchdags förintas jorden helt utan förvarning för att ge plats åt en interstellär genomfartsled. För Arthur Dent, som redan har sett sitt hus jämnas med marken av kommunens bulldozrar, blir det en hårdare smäll än han riktigt klarar av. Tyvärr (för Arthur) är det bara början."

Har du någonsin undrat vad en Babelfish är eller varför siffran 42 dyker upp i alla möjliga sammanhang? Ta chansen att ta reda på det nu.

Rekommenderar starkt att läsa den på Engelska då det är många ordvändningar som försvinner i översättning. Gör inte misstaget att jämföra med filmen, den kom inte i närheten att göra boken rättvisa.

När jag var liten läste jag tydligen boken (samling med de fyra första) så mycket att pappa gömde den i ett högt skåp så jag inte skulle hitta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

När jag var liten läste jag tydligen boken (samling med de fyra första) så mycket att pappa gömde den i ett högt skåp så jag inte skulle hitta den.

Så då borde du veta hemligheten med att flyga utan att använda hjälpmedel. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Som jag har brottats med denna bokserien. På något sätt fastnar jag alltid på bok 3, Memories of ice. Fattar inte vad det är. Jag har utan prooblem plöjt igenom aandra mastodontverk, sagan om ringen, wheel of time, Mistborn, Way of kkings osv men denna är verkligen seg.
Tappar liksom intresset då det är en stor del ren dialog och inte så mycket händelser.
Jag har ju hört att de flesta fantasy-nerdarna sätter denna serien väldigt högt så jag vill verkligen kämpa mig igenom.

Jo man ska kanske vara lagt åt ett visst håll för att klara av böckerna i längden, det är extremt mycket dialoger men när det sker mellan (enligt mig) kanske det starkaste karaktärsgalleriet i någon serie (jag läst) så tycker jag det är mycket bra. Jag kan uppskatta intressanta dialoger och karaktärsinteraktioner lika mycket som ett episkt äventyr (även om jag är sjukt svag för det senare också).

Om man jämför med alla de serierna du nämnde ovan så har de ett författarsätt som jag uppfattar som betydligt tydligare. Vad scener ska förmedla står generellt i klartext, händelser beskrivs i detalj, system förklaras generellt väldigt tydligt. I MBOTF så författartaget betydligt "mjukare", extremt mycket som läsaren förväntas förstå står mellan raderna, och mycket förklaras aldrig ingående, utan förblir upp till läsaren att tolka och skapa sig en uppfattning om. Läsarens fantasi sätts på spel på ett annat sätt.

Sen är jag inte helt 100 på om jag tycker att Steven Eriksons sätt är bättre alltid, 7/10 gånger föredrar jag nog Sandersons eller Jordans sätt att berätta på. Men just dialoger, persongalleri och sjukt intressanta händelseförlopp gör att MBOTF nog ändå ligger på topp av det jag läst under min fantasy-karriär (även om tex Stormlight Archive också är räligt bra).