3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av swift77:

Tips om någon jagar grafikkort i Stockholm.
Var inne igår och hämtade mitt 3080 MSI på Webhallen Sveavägen och de har en del 3080ti och 3070ti men även 3080 och ett 3090 som inte är bokade utan de står uppställda bakom disken rakt fram och som finns att köpa dock syns de inte på hemsidan utan måste införskaffas på plats i butiken.

Och personalen sa att dom gick att köpa på plats?

Permalänk

Vet ej hur det är med webhallen men hos Inet så bryr dom inte om regeln 1 3000 serien kort per kund när man handlar på plats. Har köpt flertalet 3000-kort där i butik, så länge man köper 1 kort per gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Och personalen sa att dom gick att köpa på plats?

Ja de sa att man kan köpa dem på plats men inte via deras hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swift77:

Ja de sa att man kan köpa dem på plats men inte via deras hemsida.

Har gamla kollegor som jobbar där som kan bekräfta att de inte stämmer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dorkchicken:

Vet ej hur det är med webhallen men hos Inet så bryr dom inte om regeln 1 3000 serien kort per kund när man handlar på plats. Har köpt flertalet 3000-kort där i butik, så länge man köper 1 kort per gång

Köper du mot något konto hos Inet? Annars vet de ju inte om du köpt kort innan (om inte du är känd av personalen dvs).

Permalänk
Medlem
Skrivet av swift77:

Ja de sa att man kan köpa dem på plats men inte via deras hemsida.

Säker på att det inte bara är tomma kartongen som display?

Så var fallet här i Gbg på Webhallen nämligen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av swift77:

Tips om någon jagar grafikkort i Stockholm.
Var inne igår och hämtade mitt 3080 MSI på Webhallen Sveavägen och de har en del 3080ti och 3070ti men även 3080 och ett 3090 som inte är bokade utan de står uppställda bakom disken rakt fram och som finns att köpa dock syns de inte på hemsidan utan måste införskaffas på plats i butiken.

Fan vad konstigt, jag var där i veckan och köpte nya chassifläktar och ville vara rolig och frågade om de hade några 3080s och fick svaret nej, de enda som tyvärr får tag på kort idag är de som har en bokning som är flera månader gammal.

Jag va kanske inte tillräckligt söt 😂

Permalänk
Skrivet av jawik:

Köper du mot något konto hos Inet? Annars vet de ju inte om du köpt kort innan (om inte du är känd av personalen dvs).

Dom ber om mitt telnr varje gång och alla mina köp är reggad på mitt Inet konto så ja dom ser jag har köpt 3xxx kort förr Jag kan inte köpa online, får bara min order makulerad men gått bra i fysisk butik.

Permalänk

Tror det där med 1st 3xxx kort per kund kommer försvinna snart, får Sverige in par större leveranser till så lär korten stå kvar i lagret. Marknaden är nästan mättad. Scalpers är i princip borta, dom som har kort kvar och inte kan lämna tbx det har smått panik nu, ser man på annonser.

Permalänk
Medlem

Tror helt ärligt inte marknaden är mätt. Det är svalt och den enda tech som går upp under sommaren är mobilt, laptops och telefoner. Tror helt ärligt inte på en bättring mot hösten och vintern.

Permalänk

Det enda som kan göra att folk fomoar igen på gpus är om crypto sticker iväg igen i pris. Kanske lagom till höst/vinter vem vet. För annars ser jag inget annat. Normalt folk nöjer sig med 1 kort liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Tror det där med 1st 3xxx kort per kund kommer försvinna snart, får Sverige in par större leveranser till så lär korten stå kvar i lagret. Marknaden är nästan mättad. Scalpers är i princip borta, dom som har kort kvar och inte kan lämna tbx det har smått panik nu, ser man på annonser.

Skrivet av Ryssfemma:

Tror helt ärligt inte marknaden är mätt. Det är svalt och den enda tech som går upp under sommaren är mobilt, laptops och telefoner. Tror helt ärligt inte på en bättring mot hösten och vintern.

Tror ni båda kommer få rätt, först kommer det att stabiliseras och vissa kort kommer finnas i lager och på hyllor. Intresset kommer då vara svalt.

Sedan kommer hösten och dessa lager försvinner, då kommer folk att skrika att de jagat kort sedan i vintras men inte lyckats...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Tror ni båda kommer få rätt, först kommer det att stabiliseras och vissa kort kommer finnas i lager och på hyllor. Intresset kommer då vara svalt.

Sedan kommer hösten och dessa lager försvinner, då kommer folk att skrika att de jagat kort sedan i vintras men inte lyckats...

Sen kvarstår ju fortfarande problemet i att få tag i 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Sen kvarstår ju fortfarande problemet i att få tag i 3080.

Ja, mitt kort för intro-pris har jag inte sett röken av, nu mer än 9 månader senare. Så det ligger alltså 9 månader av beställningar efter mig som skall mättas också. Iofs tog de bort "köp-knappen" några veckor efter jag köpte mitt, så om man ser det on the bright side är det väl "bara" några veckors beställningar det handlar om...

Ska gå till krig mot Elgiganten imorgon och hänvisa till detta inlägg för att iaf ge mig en fingervisning om var de ligger till, speciellt nu när många andra ÅF:s har fått in ASUS TUF både OC och non-OC senaste 1-2 veckorna som det verkar om man läser tråden här.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Nu är det inte längre brist på GPUn tycker jag. Det fylls på så ofta nu så vill man få tag i ett gör man det. Tycker mest det är priserna som är helt orimliga. Inflationen på andrahandsmarknaden har gjort att tillverkare har hakat på för att tjäna på det själva. Tycker det här bör ses över av Nvidia. Men även dom har chockhöjt priserna på sina egna kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Nu är det inte längre brist på GPUn tycker jag. Det fylls på så ofta nu så vill man få tag i ett gör man det. Tycker mest det är priserna som är helt orimliga. Inflationen på andrahandsmarknaden har gjort att tillverkare har hakat på för att tjäna på det själva. Tycker det här bör ses över av Nvidia. Men även dom har chockhöjt priserna på sina egna kort.

Ja senast när Nvidia såg över marknaden så höjde de MSRP på 3080 Ti med 200$.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Nu är det inte längre brist på GPUn tycker jag. Det fylls på så ofta nu så vill man få tag i ett gör man det. Tycker mest det är priserna som är helt orimliga. Inflationen på andrahandsmarknaden har gjort att tillverkare har hakat på för att tjäna på det själva. Tycker det här bör ses över av Nvidia. Men även dom har chockhöjt priserna på sina egna kort.

Detta är ju ett subjektivt tyckande. Bara för att du anser att det inte finns ngn brist så behöver det inte vara så. Sanningen är ju att alla modeller inte finns att tillgå. För den som t.ex. vill ha ett 3060 Ti så är det ju totalt omöjligt

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Detta är ju ett subjektivt tyckande. Bara för att du anser att det inte finns ngn brist så behöver det inte vara så. Sanningen är ju att alla modeller inte finns att tillgå. För den som t.ex. vill ha ett 3060 Ti så är det ju totalt omöjligt

Precis. Eller RTX 3080.

Permalänk
Medlem

Inet har haft en del kort denna veckan som de har skruvat upp priserna och ändå lyckats sälja.

Jag tror många kort kommer att komma tillbaka till ÅF nu när scalpers inte lyckas återsälja dessa och om de nu får in fler kort så kanske de sitter med 200+ kort utan köpare.
Detta kanske resulterar i att fler ÅF börjar sänka priset på sina kort 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Inet har haft en del kort denna veckan som de har skruvat upp priserna och ändå lyckats sälja.

Jag tror många kort kommer att komma tillbaka till ÅF nu när scalpers inte lyckas återsälja dessa och om de nu får in fler kort så kanske de sitter med 200+ kort utan köpare.
Detta kanske resulterar i att fler ÅF börjar sänka priset på sina kort 😅

Tror jag är en korrekt analys, Inet har haft påfallande många kort som "varit öppnade" inne, möjligen scalpers som har fått kalla fötter

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Nvidia verkar ju för övrigt ha ersatt RTX3080 med RTX3080Ti rakt av numera, och har mer än dubblat priset, men det ser ut som att 3080Ti modellerna inte blir sålda utan ligger kvar i lager. Verkar finnas rätt många att få tag på just nu, dels för att miners inte gillar LHR och dels för att 20k är för mycket för average gamer. Bättre att köpa en scalpad PS5 för så stora pengar om man gillar spel.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det är ju tragi-komisk att läsa att alla butiker numera har 3080 ti, medan alla 3080 står listad som slutsåld.

För mig verkar det helt galet at 3080 ti kostar mera än vad jag gav för mitt 3090 OC edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Det är ju tragi-komisk att läsa att alla butiker numera har 3080 ti, medan alla 3080 står listad som slutsåld.

För mig verkar det helt galet at 3080 ti kostar mera än vad jag gav för mitt 3090 OC edition.

Håller till 100% med!
Nvidia måste se över prissättning på 3080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Tror jag är en korrekt analys, Inet har haft påfallande många kort som "varit öppnade" inne, möjligen scalpers som har fått kalla fötter

Som folk har nämnt flera gånger, scalpers öppnar inte kartongerna så om scalpers skickar tillbaka korten så är dom inte öppnade och behöver således inte sänkas i pris.

Skrivet av Ravnit:

Inet har haft en del kort denna veckan som de har skruvat upp priserna och ändå lyckats sälja.

Jag tror många kort kommer att komma tillbaka till ÅF nu när scalpers inte lyckas återsälja dessa och om de nu får in fler kort så kanske de sitter med 200+ kort utan köpare.
Detta kanske resulterar i att fler ÅF börjar sänka priset på sina kort 😅

Fast dom har ju stora lager av andra produkter som säljer långsamt så varför skulle dom paniksänka priset på just grafikkort?

Permalänk

Tror inte priserna kommer gå ner märkbart, rean bir då dom ska tömma lagret innan 4xxx-serien kommer. Bara inet har en del kort i lager, gapar fortfarande ganska tomt hos andra. Sen varför ska man tillverka 3080 kort när man kan göra 3080ti och få mkt mer betalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Detta är ju ett subjektivt tyckande. Bara för att du anser att det inte finns ngn brist så behöver det inte vara så. Sanningen är ju att alla modeller inte finns att tillgå. För den som t.ex. vill ha ett 3060 Ti så är det ju totalt omöjligt

Polarn köpte ett TUF 3060 Ti OC från Proshop förra veckan utan problem så omöjligt skulle jag inte kalla det. Det är ju inte fullt lager hela tiden men det är inte råtorka heller som det var för några månader sen. Inet har exempelvis haft dom populära korten Strix 3080 Ti OC inne i lager i två dagar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Som folk har nämnt flera gånger, scalpers öppnar inte kartongerna så om scalpers skickar tillbaka korten så är dom inte öppnade och behöver således inte sänkas i pris.

Fast dom har ju stora lager av andra produkter som säljer långsamt så varför skulle dom paniksänka priset på just grafikkort?

Tror inte dom kommer att paniksälja men jag tror att ett stort lager med en massa gpuer under en tid som denna när vi har haft en stor efterfrågan som nu är ”mättad” kanske kan få dom att fundera.

Om alla som håller på med krypto börjar sälja sina kort så kommer marknaden att bli rejält mättad kan jag tänka mig.

De flesta miners sitter på många kort och vissa har gjort det under en längre period. Så en miner kan lätt sälja ett ex 3070 för 5000kr och fortfarande göra en bra vinst på det då kortet säkert har genererat pengar under tiden som den har minat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Tror inte dom kommer att paniksälja men jag tror att ett stort lager med en massa gpuer under en tid som denna när vi har haft en stor efterfrågan som nu är ”mättad” kanske kan få dom att fundera.

Om alla som håller på med krypto börjar sälja sina kort så kommer marknaden att bli rejält mättad kan jag tänka mig.

De flesta miners sitter på många kort och vissa har gjort det under en längre period. Så en miner kan lätt sälja ett ex 3070 för 5000kr och fortfarande göra en bra vinst på det då kortet säkert har genererat pengar under tiden som den har minat.

Dom har stora lager av alla produkter, titta bara på CPU:er och PSU:er, finns säkert över 1000 produkter i lager i vardera produktsegment, varför skulle dom börja fundera över prissättningen när dom inte ens har 100st 3070's i lager? Bara för att korten inte säljer slut på 1 dag så betyder det inte att marknaden är mättad. Som man kan se så säljer korten fortfarande och snart kommer dom behöva mer leveranser för att fortsättningsvis ha kort i lager.

Det är ett rejält "om". En massutförsäljning av grafikkort från miners kommer nog inte hända förens man inte längre kan bryta Ethereum alternativt om valutan förlorar alldeles för mycket i värde. Sen finns det många som inte vill köpa kort i andrahand, särskilt inte kort som det brutits kryptovaluta på.

Permalänk
Medlem

ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC

2020-12-24 beställd kl 13:40 på Inet för 10 690 kr.
2021-01-21 köplats 341
2021-02-14 köplats 187
2021-03-15 köplats 168
2021-03-30 köplats 133
2021-04-13 köplats 115
2021-04-20 köplats 101
2021-05-03 köplats 74
2021-05-12 köplats 40
2021-05-17 köplats 20
2021-06-02 köplats 9
2021-06-16 köplats 7
2021-07-02 PACKAS

Beställde på julafton helt ovetande om grafikkortssituationen, man skulle kanske ha bokat på flera ställen nu i efterhand, men Inet har varit rätt stabila tycker jag under det här halvåret. Känns som att det gått trögare med leveranserna sedan TI-modellerna kommit, men samtidigt verkar hela stoppningen börjat lossna mer och mer. Lycka till alla tålmodiga där ute!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skoskaf:

ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC

2020-12-24 beställd kl 13:40 på Inet för 10 690 kr.
2021-01-21 köplats 341
2021-02-14 köplats 187
2021-03-15 köplats 168
2021-03-30 köplats 133
2021-04-13 köplats 115
2021-04-20 köplats 101
2021-05-03 köplats 74
2021-05-12 köplats 40
2021-05-17 köplats 20
2021-06-02 köplats 9
2021-06-16 köplats 7
2021-07-02 PACKAS

Beställde på julafton helt ovetande om grafikkortssituationen, man skulle kanske ha bokat på flera ställen nu i efterhand, men Inet har varit rätt stabila tycker jag under det här halvåret. Känns som att det gått trögare med leveranserna sedan TI-modellerna kommit, men samtidigt verkar hela stoppningen börjat lossna mer och mer. Lycka till alla tålmodiga där ute!

Inet en hel månad (minst) före webhallen Grattis till dig!