Hjälp mig att sätta upp ett optimalt hemnätverk

Permalänk

Hjälp mig att sätta upp ett optimalt hemnätverk

Hej,
Jag har fått i uppdrag att hjälpa till att sätta upp ett bra hemnätverk och mitt största problem är att jag har ingen aning hur och vad man ska göra för att få en bra täckning i hela huset.

Det är ett ganska avlångt hus och det finns ett behov av Wifi i alla rum samt Kabel fram till en speldator i ett av sovrummen, även i ett kontor tänker jag att det finns ett behov av kabel då det arbetas hemifrån ganska mycket.
Det är även ett spelrum där det spelas flitigt på Xbox men jag tänker att det kanske funkar bra ifall man har en bra wifi signal dit.

Vi har surrat lite om man ska ha ett Meshnätverk samt fast lina genom så kallade homeplugs.
(se Bild)

Vi tänkte ifall man kopplar en router (som har Mesh/AiMesh stöd) där fibern kommer in i villan för att sedan gå med en kabel in i en homeplug i entrén för att sedan ha en homeplug i "Sovrum 3" och i "Kontor" och sedan en Mesh nod i "Spel/Tvrum" och en i "TV/Vardagsrum"

Är detta en bra lösning eller ska man tänka om helt och hållet?
Vad för produkter är bra?
Är homeplugs ens en bra sak?

Dem kraven som finns är väl egentligen att man endast har 1 trådlöst nät som inte hoppar mellan olika SSID samt det ska gå och spela och arbeta utan större bekymmer.

notera att bilden är gjord i paint på 5 min så det är bara en fingervisning om hur det ser ut, huset är ca 160kvm och det kommer vara 1Gbit internet in.

Permalänk
Medlem

Jag personligen gillar verkligen inte mesh eller homeplugs. Det kan fungera, men extremt onödigt enligt mig.
Om man kollar på planritningen så har du extremt lätt att dra nätverkskablar.

I hallen, sätt en router, och en switch efter routern.
På den switchen så drar du ut minst 3st nätverkskablar.
Kabel 1: Går till TV/vardagsrum
Kabel 2: Går till Sovrum 3.
Kabel 3: Går till Spel/TV-rum

Dit kabeln 1 går till, TV/vardagsrum sätter du en switch bakom TVn/tv-bänken, så kan du koppla in all utrustning med kabel. Sen drar du upp en kabel från switchen upp till taket och sätter upp en accesspunkt som ger WIFI.

Dit kabel 2 går till så sätter du en switch i rummet, så kan man koppla in dator, TV, eller annat med kabel.

Dit kabel 3 går till sätter du upp en switch i det rummet, drar kablar till all utrustning som behöver, även in i kontoret. Du drar även upp en kabel på taket i rummet och sätter en till Accesspunkt, så får de rummet och köket etc snabbt och bra wifi.

Permalänk
Medlem

Förväntar du dig att använda dig av den här 1Gbit Internet-anslutningen så är det kabel som gäller. Mesh och HomePlugs får ses som sista utväg när inget alternativ finns. Det är alltid "best-effort".

Bra tips från Versatile! Ju bättre placering av dina APs ju högre kvalité och ju färre behöver man.

Permalänk
Medlem

Vad man ska ha för prylar styrs mest av hur pass mycket kunskap man har och hur man vill sätta upp sitt nät samt hur mycket pengar man vill lägga ut.

Så här hade jag iaf satt upp det iaf, kommer dock kräva lite arbete att dra kabel men man kommer inte ånga sig efteråt eftersom man då får ett stabilt nät. Eftersom man vill inte spela över Wifi.

Jag tänker inte rekommendera någon specifik router men en utan wifi vore smidigt och sen en vanlig 16 portars switch. För jag gissar att allt ändå ska gå på samma nät, alltså inga virtuella LAN?

Sen om man vill ha 1 eller 2 accesspunkter. Sätter man upp 2st(Blåa) då bör man iaf göra så att man kan roama mellan dom. Annars för enkelheten sätter man bara 1st(röd) mitt i huset. Man kan då eventuellt få lite sämre täckning osv i utkanten av huset beroende på vad man har för accesspunkt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Två kablar til varje rum (Kontor, Spel, Sovrum) för bästa risk till stabilt nätverk/uppkoppling. Vill ni använda hastigheten så gott som är kabel det enda. Switch i vardagsrummet om ni har flera enheter i exempelvis tvbänken som kan använda det.

Vill gärna tro att en AP räcker men det är svårt att veta eftersom vi inte vet hur trångt det är i luften där. eller vad det är för väggar, Mobe06's variant lär räcka med två placerade med något mer distans mellan.

Permalänk
Medlem

de mesta är redan sagt

Kabel är alltid överlägset bäst.

Mesh behöver inte vara så illa - OM man ansluter mesh-punkterna med kabel - o då kanske det inte blir så meshigt, men det man får då är ett Wifi med roaming, så att enheterna kan byta uppkopplings-punkt när man förflyttar sig.

Har du en router med inbyggt wifi så brukar det bästa vara att stänga av det och lita på de nya AP/Meshpunkternas wifi.

Själv kör jag Unifi, men det är ganska meckigt, så titta mer på en färdig roaming/mesh-lösning är mitt tips

mvh Lazze

Permalänk

Tack för alla bra svar!

En ny fråga angående utrustning!
Är det något speciellt märke man ska hålla sig till?
Någon kanske kan rekommendera lite utrustning?

budget är väl allt ifrån 0-5 000kr

Permalänk
Medlem

Är innerväggarna utav trä/gips eller sten? Har sett skräckresultat hos folk med äldre hus där dom har metall i väggarna.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Är innerväggarna utav trä/gips eller sten? Har sett skräckresultat hos folk med äldre hus där dom har metall i väggarna.

Det är inte jag som ska ha hemnätverket så jag kan tyvärr inte svara på rak arm hur det ser ut i väggarna, men det är ett äldre hus där man har byggt ut väldigt mycket nyligen ( Lilla entrén och köket är orignalhuset )

Så jag antar att det är väl mest trä och gips i dem nya delarna men jag har faktiskt ingen aning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wounded Duck:

Det är inte jag som ska ha hemnätverket så jag kan tyvärr inte svara på rak arm hur det ser ut i väggarna, men det är ett äldre hus där man har byggt ut väldigt mycket nyligen ( Lilla entrén och köket är orignalhuset )

Så jag antar att det är väl mest trä och gips i dem nya delarna men jag har faktiskt ingen aning!

I det fallet jag hade så är det något gammalt ifrån 1900-talets början eller 1800-talets slut med hönsnät(eller liknande) i väggarna. Den lilla yta det handlar om så trodde man inte att prylarna(i mitt fall på 868 MHz området, inte 2,4/5 GHz) skulle ha så pass kass täckning tills vi fick reda på om den tidens "armeringsjärn" i väggarna.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wounded Duck:

Tack för alla bra svar!

En ny fråga angående utrustning!
Är det något speciellt märke man ska hålla sig till?
Någon kanske kan rekommendera lite utrustning?

budget är väl allt ifrån 0-5 000kr

Jag har alltid gillat Asus. De har alla pryttlar som behövs... se till att Mesh-enheterna har RJ45(kabelanslutning), kan tänka att de billigaste inte har det.

t.ex. på kampanj

https://www.webhallen.com/se/product/320647-Asus-ZenWiFi-AX18...

om det behövs vanliga switchar, så brukar Netgear funka finfint - ska vara billiga unmanaged utan fläktar. Vanlig cat6 kabel blir fin - finns även i platt-format som kan vara lättare/snyggare att dra ibland.

t.ex. denna

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/switch/n...

finns som 5 portars oxo

// Lazze

Permalänk
Medlem

Jag har dragit upp nätverk till vinden i mitt hus och satt två AP riktade neråt i varsin ände av huset, funkar bra!

Dessutom har jag dragit kabel och satt uttag bakom tv-bänken. Även det gjordes via vinden.

Beroende på hur huset ser ut kan det vara ett alternativ.

Dom hårdvara kör jag två st Unifi AP Lite 6 som strömförjs av en switch med POE, en från Zyxel som kostade 500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wounded Duck:

Det är inte jag som ska ha hemnätverket så jag kan tyvärr inte svara på rak arm hur det ser ut i väggarna, men det är ett äldre hus där man har byggt ut väldigt mycket nyligen ( Lilla entrén och köket är orignalhuset )

Så jag antar att det är väl mest trä och gips i dem nya delarna men jag har faktiskt ingen aning!

Som sagts innan så är kabel att föredra till AP, speldator, xbox och TV om man skall köra stream eller kanaler via nätet.
Enklaste dragningen är om det finns utrymme ovanför taket (vind), då behöver du bara gå upp och ner med kabel där det skall vara uttag och accesspunkter.
Kabeln i ett vindsutrymme lägger man helst i vp-rör, undvik switchar och dylikt på vinden (om det inte är lätt tillgängligt) eftersom dom kan behöva startas om.
För att täcka med wifi så hade jag valt 2 AP placerade ungefär som blå prickar där dom var inritade.
Kör du vanliga AP så funkar roaming om du ger alla AP samma ssid och lösen, annars kan du köra ett mesh om noderna är kabelanslutna.

Edit: Kör du AP kan du välja nästan vilken konsumentrouter som helst och sedan ha 2 bra AP som dessa t.ex.
https://www.inet.se/produkt/5412029/ubiquiti-unifi-6-lite-acc...