RTX 3060 12GB, Bättre än ryktet?

Permalänk

RTX 3060 12GB, Bättre än ryktet?

Hej,

Jag köpte ett nytt grafikkort lite i panik.
Jag skickade in min GPU till Komplett.se då betedde sig skumt... De hittade inga fel.
Hur som helst.
Hittade ett Gigabyte 3060 Vision 12GB på Netonnet.se och köpte det.
Det presterar bättre än ett RTX 2070 enligt tester.
Jag är klart förvånad över hur bra det är trots att det är ett instegskort...
Okej, jag spelar mest Overwatch, Diablo 3, Wow, WoW C och Anno 1800. Jag är nöjd!

Så är detta kort mer ratat än det borde vara...?

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad säger ryktet om detta "instegskort" för 6500:- då?

Det överskuggande problemet med alla grafikkort av den senaste generationen är prisläget.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Vet inte varför folk fått villfarelsen att xx60-serien av grafikkort är instegskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rogerber1969:

Hej,

Jag köpte ett nytt grafikkort lite i panik.
Jag skickade in min GPU till Komplett.se då betedde sig skumt... De hittade inga fel.
Hur som helst.
Hittade ett Gigabyte 3060 Vision 12GB på Netonnet.se och köpte det.
Det presterar bättre än ett RTX 2070 enligt tester.
Jag är klart förvånad över hur bra det är trots att det är ett instegskort...
Okej, jag spelar mest Overwatch, Diablo 3, Wow, WoW C och Anno 1800. Jag är nöjd!

Så är detta kort mer ratat än det borde vara...?

Nej 3060 är inte bra ens för MSRP vilket det inte är i närheten av i nuläget. 3060TI är bättre men svårt att får tag i.

Permalänk
Skrivet av gashemi:

Nej 3060 är inte bra ens för MSRP vilket det inte är i närheten av i nuläget. 3060TI är bättre men svårt att får tag i.

Vad är dåligt med kortet? Jag är med på att det inte orkar 4K spelande, men klarar andra upplösningar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vet inte varför folk fått villfarelsen att xx60-serien av grafikkort är instegskort.

För att xx50-60 är instegsmodeller i form av gaming. xx60TI-70TI är mellansegmentet och xx80-90 är topmodellerna?
Allt under xx50 är ju inte för gaming, knappt att den serien kan klassas som det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Fick själv tag i ett 3060 från Proshop för MSRP (3650kr) och jag har varit mer än nöjd med mitt. Speciellt med tanke på att jag sålde mitt 4 år gamla 1060 för 2500kr, som jag köpte på Felgiganten för 1790kr!
Tycker det är ett helt ok kort för 1080p om man får det till MSRP men till dagens priser på 5500kr så hade jag inte köpt det utan tagit ett 3070 för 8000kr istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Nej 3060 är inte bra ens för MSRP vilket det inte är i närheten av i nuläget. 3060TI är bättre men svårt att får tag i.

Skrivet av rogerber1969:

Vad är dåligt med kortet? Jag är med på att det inte orkar 4K spelande, men klarar andra upplösningar bättre.

Antar att han menar att det finns mer prisvärda kort, Ti ser inte ut att vara så mycket dyrare (iaf om man tittar på MSRP) och ger ca +30% i prestanda baserat på https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-3060-vs-Nvid...

Med dagens inflerade priser / om du lyckas få tag på ett referens kort från AMD eller NVidia vid drop/MSRP (blir slutsålt direkt så nästintill omöjligt) så kan du exempelvis få ett RX6800XT runt det du antagligen gav på komplett som snittar +60-70% över i prestanda enligt https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-3060-vs-AMD-...

Tror inte att det kommer att bli bättre i år , är du nöjd med kortet så räcker det vill du ha ett prisvärt kort från senaste generationen får du antagligen lägga ner en del tid och energi samt tur.

Permalänk
Medlem

Jag siktar på ett 3060 när GPU marknaden rasar. Vill ha billigaste moderna kortet med stöd för DLSS blir lagom för mig

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

xx60-xx70 är vad jag vet mid tier korten där xx60 är nedre mid och xx70 övre mid och de har altid varit ett ok val för dig som vill ha ett prisvärt kort som drar runt nya spel med low-höga inställningar i 3-4år utan problem.

nackdelen med dessa är väl när de ofta kommer med relativt snålt med vram och oftast det som är anledningen till att man byter då vram tar slut i nyare spel (även om vram krav ökningen verkar ha lugnat sig lite efter man passerade 4Gb vram och 8Gb verkar vara ganska universalt för tillfället om man inte öser på sjuka mängder AA) men oftast inget problem för själva gpu´n att hänga med äns 5 år efter release.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows