Råd kring val av system

Permalänk
Medlem
Skrivet av alundstroem:

Hmm intressant… vad gör NETDaemon som inte t.ex. NodeRed gör?

Har inte så bra koll på Nodered så kan inte svara på det. men anledningen till jag valde netdaemon
istället för nodered är att det är lättare för mig att uttrycka mig i C# istället för att känna mig begränsad
av ett grafiskt gränssnitt som NodeRed, men har man bristfällig programmeringskunskap så skulle jag säga
Nodered är ett bättre val.

Sen får jag versionshantering på köpet då automatiseringarna är ren kod och inte bakom ett gränssnitt
så det är bara att trycka in i Git. Går även att skriva unittester för verifiering av automationerna.
Debugga i vscode/visual studio är guld värt med.

Permalänk

Själv kör jag fortfarande med stenåldersgrejer, det vill säga envägskommunikation med nexa och andra 433mhz.
Funkar hjälpligt än men känner att tvåvägs snart är ett måste och då kommer jag att sätta upp ett zigbee nät.

Vill även tillägga att om du kör hass.io (homeassistant) på en razpi kan du koppla in styrning för både z-wave och zigbee.

En polare till mig är med och driver automatiserar.se och dom har ett inlägg om grunderna där, helt klart värd att läsa!

Visa signatur

mvh // Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlashy:

Har inte så bra koll på Nodered så kan inte svara på det. men anledningen till jag valde netdaemon
istället för nodered är att det är lättare för mig att uttrycka mig i C# istället för att känna mig begränsad
av ett grafiskt gränssnitt som NodeRed, men har man bristfällig programmeringskunskap så skulle jag säga
Nodered är ett bättre val.

Sen får jag versionshantering på köpet då automatiseringarna är ren kod och inte bakom ett gränssnitt
så det är bara att trycka in i Git. Går även att skriva unittester för verifiering av automationerna.
Debugga i vscode/visual studio är guld värt med.

Hehe, okay så kan man ju också uttrycka sig, kanske mer beror på digniteten av användningsfall? Jag har inget som jag behöver lösa (idag) som ställer krav på varken versionshantering eller unit testing (;

C# är inte heller my weapon of choice, men ändock intressant att veta att möjligheterna finns (;

Permalänk
Medlem

I sommarstugan kör jag Telldus 433MHz grejer, tiotalet uttag och fem sensorer för temp, luftfuktighet samt nån närvarosensor. Funkat skitbra i ett par år. Automatisering med vilkorrsatser är ganska basic men med lite logik kan man skapa rätt bra scenarion ändå.

Hemma kör jag IKEA trådfri sedan tre år, tiotalet glödlampor, ett par FLOALT taklampor, en näve uttag samt fyra närvarosensorer.
IKEA trådfri är HOMEKIT kompatibelt om man har hubben vilket höjer systemet rejält avseende kompatibilitet och funktioner.

Båda systemen funkar riktigt bra, ibland tappar enstaka IKEA-lampor kontakten men då är det bara att bryta strömmen till den så brukar det funka sen igen.

Har även nåt tramsigt SMARTHOUSE system som bygger på DUPLINE, med signalkablar i huset som går till elcentralen.
Säkert high-tech för 15 år sen men nu bara osmidigt då man måste programmera systemet, typ budget-KNX.

Tycker helt klart att det är smidigast med smarta glödlampor, så har man ett elsystem i grunden som funkar och sen relativt enkelt att byta system när nåt bättre kommer.