3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Inaktiv

avbokade båda 3060 TI från Dustin, är ju rena vansinne med 5500kr för ett instegskort när jag tänker efter. Nä, det får vänta till priserna rullat neråt igen.

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Vad beställde du det för?

Då kostade kortet 10534kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon910:

avbokade båda 3060 TI från Dustin, är ju rena vansinne med 5500kr för ett instegskort när jag tänker efter. Nä, det får vänta till priserna rullat neråt igen.

5500 är ju rena fyndet. Du kunde ha flippat kortet direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

5500 är ju rena fyndet. Du kunde ha flippat kortet direkt.

Scalping med andra ord?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragnvlad:

Scalping med andra ord?

Han kunde ha satt utgångspris 5500kr här på Sweclockers och sen sålt det till en forummedlem för utgångspriset eller för ett bud som han är nöjd med. Hade jag lagt ut 5500kr i nästan ett år så vill jag åtminstone får några 100kr för besväret. Då hade kortet hamnat här istället för hos en äkta scalper som lägger upp det för 7500kr på Blocket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

5500 är ju rena fyndet. Du kunde ha flippat kortet direkt.

Jo, det var tanken ftån början, behålla ett och kränga iväg det andra dyrt, du kunde ju lätt få 9k för ett 3060ti för npgra mån sedan, nu vettefan.

Permalänk
Medlem

@Entracte priset på fyndvaror baseras på medlemsnivå där man får en högre rabatt på fyndvaror för varje ny medlemsnivå. För mig med medlemsnivå 14 så är priset 9325kr.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

@Entracte priset på fyndvaror baseras på medlemsnivå där man får en högre rabatt på fyndvaror för varje ny medlemsnivå. För mig med medlemsnivå 14 så är priset 9325kr.

Ok, tack för info och att du guidade in mig i rätt tråd för kommentarer

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Dorkchicken:

Duger gott. Bara snabb huvudräkning. System: cpu-mobo-disk-fläktar-rgb trams säg 150-200w beroende va du har, sen 300w för gpu, tror inte ens ett 3070 kan ens komma upp i det 650w och 80% efficency = 520w men PSU med kvalle ger mkt mer än 80% brukar vara närmare 90% = 585w

Skrivet av Mangee75:

Tack för svaren , underbart med detta forum
Mvh Mange

Är nätdelen specad att leverera 650W så är det det som gäller. Inte 80-90% av det.
650w i detta fallet är inte ett mått på hur mycket psun kan dra från väggkontakten.

Edit:
Det är lite OT men då ämnet är på tapeten...
Tänk såhär

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Är nätdelen specad att leverera 650W så är det det som gäller. Inte 80-90% av det.
650w i detta fallet är inte ett mått på hur mycket psun kan dra från väggkontakten.

Edit:
Det är lite OT men då ämnet är på tapeten...
Tänk såhär
https://i.ibb.co/GchS6gH/PSU-power.jpg

Okej , fint ritat Då blev man lite klokare
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Köpte ett 3060 ti på inet för 6099.. Fick dock beslutsångest..

Det är sjukt mycket för ett 3060ti egentligen även om det är rätt kurs jämfört med andra.

När kan priserna tänkas sjunka tror ni?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Köpte ett 3060 ti på inet för 6099.. Fick dock beslutsångest..

Det är sjukt mycket för ett 3060ti egentligen även om det är rätt kurs jämfört med andra.

När kan priserna tänkas sjunka tror ni?

Funderar på samma sak. Är på jakt efter ett 3070 men förstår det som att det är rätt dyrt fortfarande, även om det blivit bättre den senaste tiden. Frågan är ju vad som räknas som "bra" priser? Jag minns inte riktigt vad dom gick för vid lansering innan grafikkortsbristen verkligen blev tydlig.

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Köpte ett 3060 ti på inet för 6099.. Fick dock beslutsångest..

Det är sjukt mycket för ett 3060ti egentligen även om det är rätt kurs jämfört med andra.

När kan priserna tänkas sjunka tror ni?

Skrivet av Axxident:

Funderar på samma sak. Är på jakt efter ett 3070 men förstår det som att det är rätt dyrt fortfarande, även om det blivit bättre den senaste tiden. Frågan är ju vad som räknas som "bra" priser? Jag minns inte riktigt vad dom gick för vid lansering innan grafikkortsbristen verkligen blev tydlig.

MSRP för 3060ti är 4500 och 5625 för 3070. I sverige har vi historiskt alltid legat något högre än msrp, vilket överrensstämmer mot lanseringens priser (om vi bortser kampanjer och specialpriser).

Rimligtvis kommer vi inte se 3060ti för under 5000 och 3070 för under 6100 i min mening. De kommer nog ej heller droppa ned fullt så lågt för än nästa år om jag skulle killgissa. Frågan är hur länge ni tycker det är rimligt att vänta för att spara 1-2 tusen. Och huruvida akut det är.

Permalänk
Medlem

Det var nån artikel som skrev om att diverse olika hamnar stänger ner pga. covid-19, vilket skull leda till ytterligare brist bland komponenter. Jag tror inte att vi kommer se ett att priserna sjunker de närmsta 6 månaderna. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

MSRP för 3060ti är 4500 och 5625 för 3070. I sverige har vi historiskt alltid legat något högre än msrp, vilket överrensstämmer mot lanseringens priser (om vi bortser kampanjer och specialpriser).

Rimligtvis kommer vi inte se 3060ti för under 5000 och 3070 för under 6100 i min mening. De kommer nog ej heller droppa ned fullt så lågt för än nästa år om jag skulle killgissa. Frågan är hur länge ni tycker det är rimligt att vänta för att spara 1-2 tusen. Och huruvida akut det är.

Tack för ett utförligt svar, då behåller jag kortet 👍

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

MSRP för 3060ti är 4500 och 5625 för 3070. I sverige har vi historiskt alltid legat något högre än msrp, vilket överrensstämmer mot lanseringens priser (om vi bortser kampanjer och specialpriser).

Rimligtvis kommer vi inte se 3060ti för under 5000 och 3070 för under 6100 i min mening. De kommer nog ej heller droppa ned fullt så lågt för än nästa år om jag skulle killgissa. Frågan är hur länge ni tycker det är rimligt att vänta för att spara 1-2 tusen. Och huruvida akut det är.

Värt att nämna är att MSRP i dollar brukar vara utan VAT. I Sverige blir det nästan per automatik +25% på priset pga momsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hav:

Värt att nämna är att MSRP i dollar brukar vara utan VAT. I Sverige blir det nästan per automatik +25% på priset pga momsen.

Detta^ och VAT i USA brukar vara väsentligt lägre än svensk moms, beroende på delstat kan det va så lågt som 5-10%.

Permalänk
Medlem

Blev ombedd av Proshop att kontakta dem gällande min order som lades 2021-02-26 på ett Asus Dual OC 3060.
Fick erbjudande att köpa ett Asus Dual OC 3060 V2 LHR för 5190:- (men det kostar ju 4790:- på deras hemsida). Tackade nej till den dealen.

Så det blev att de annullerade ordern.
Lite tråkigt att ha väntat i sex månader sen inte få kortet man beställt. En liten heads-up till er som också fått mail om att ringa Proshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Detta^ och VAT i USA brukar vara väsentligt lägre än svensk moms, beroende på delstat kan det va så lågt som 5-10%.

Eller 0% som i Oregon, Montana, Delaware osv.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Blev ombedd av Proshop att kontakta dem gällande min order som lades 2021-02-26 på ett Asus Dual OC 3060.
Fick erbjudande att köpa ett Asus Dual OC 3060 V2 LHR för 5190:- (men det kostar ju 4790:- på deras hemsida). Tackade nej till den dealen.

Så det blev att de annullerade ordern.
Lite tråkigt att ha väntat i sex månader sen inte få kortet man beställt. En liten heads-up till er som också fått mail om att ringa Proshop.

Du frågade inte om du kunde får det för 4790:-?

Kasst av de om de inte får några byten och en bot snappar upp det för det priset kl 14.00.

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/331121-Zotac-GeForce-RTX...
3990 kr

Där var 6 stycken när jag först såg det men det går fortfarande att köpa.
Beställde en själv, får se hur det går. Står att varan saknas i lager i beställningen.

Permalänk

var det någon som lyckade ta ett asus TUF 3070 ti på webhallen for 6400?
jävlar vad fort dom gick åt 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av gpumeister:

var det någon som lyckade ta ett asus TUF 3070 ti på webhallen for 6400?
jävlar vad fort dom gick åt 😂

De var väl begränsade till högre medlemmar som förra gången?

Finns ett TUF OC V2 kvar för 9000:-

Permalänk
Medlem

Vem är det som budar över 8000kr för ett rtx 3060 på psauction när de kan köpa ett med garanti billigare hos en vanlig återförsäljare.

Budet är nu uppe i 6100 kr exklusive serviceavgift på 580 kr exklusive moms = 8350kr
https://psauction.se/item/view/820060/grafikkort-msi-geforce-...

https://www.webhallen.com/se/product/336849-ASUS-Dual-GeForce...

https://www.webhallen.com/se/product/337082-ASUS-ROG-STRIX-Ge...

Permalänk
Skrivet av Vivaldi:

De var väl begränsade till högre medlemmar som förra gången?

Finns ett TUF OC V2 kvar för 9000:-

korrekt 10 st för högre medlemmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jjamie:

Vem är det som budar över 8000kr för ett rtx 3060 på psauction när de kan köpa ett med garanti billigare hos en vanlig återförsäljare.

Budet är nu uppe i 6100 kr exklusive serviceavgift på 580 kr exklusive moms = 8350kr
https://psauction.se/item/view/820060/grafikkort-msi-geforce-...

https://www.webhallen.com/se/product/336849-ASUS-Dual-GeForce...

https://www.webhallen.com/se/product/337082-ASUS-ROG-STRIX-Ge...

Skulle tro att de driver upp priserna, samtliga av dessa begagnade kort är redan uppe i samma eller högre pris än det som erbjuds på marknaden idag. Verkar högst orimligt, speciellt för en sida med mindre trafik än tradera/blocket.

Kikade precis in andra annonser och deras Aorus ligger över vad du kan köpa det för på netonnet, och deras 3070 Ti Strix är redan uppe i 9755:-. Tror inte jag sett ett kort där, då alltså ett begagnat kort, som är billigare än priser för ett nytt kort med garanti hos återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gpumeister:

korrekt 10 st för högre medlemmar

Är bombsäker att vi om några timmar kommer se flera annonser ute på marknaden för "nya 3070Ti HOF" precis som förra gången. Det är ju knappast så att medlemmar av nivå 17 på webbhallen inte redan har ett 3080/3090 i sin dator.

Om någon av de som norpade åt sig kortet skall sälja det släng iväg ett PM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vivaldi:

Är bombsäker att vi om några timmar kommer se flera annonser ute på marknaden för "nya 3070Ti HOF" precis som förra gången. Det är ju knappast så att medlemmar av nivå 17 på webbhallen inte redan har ett 3080/3090 i sin dator.

Om någon av de som norpade åt sig kortet skall sälja det släng iväg ett PM.

Krävdes det nivå 17?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bareyle:

Krävdes det nivå 17?

Senaste gången så var det nivå 17 enligt en vän som kontaktade support då han (nivå 15) försökte få tag i ett kort men inte kunde köpa det. Men ta vad jag säger med en nypa salt då jag själv inte bekräftat detta påstående.

Permalänk
Skrivet av Vivaldi:

Senaste gången så var det nivå 17 enligt en vän som kontaktade support då han (nivå 15) försökte få tag i ett kort men inte kunde köpa det.

det var lägre denna gång, LVL 14 gick in i korgen .. dock strulade swish så blev inget 🤯🤢😪