Permalänk
Medlem

Hur hade ni byggt nätet här?

Jag har blivit ombedd att "fixa wifit" i morsans & mans lägenhet. Som kontext bor de högst upp i ett åttavåningshus i tät bebyggelse, så det är rätt mycket wifi-signaler som konkurrerar med varandra här.

Bredbandet kommer in i lägenheten i hallen, och där finns även en patchpanel dit alla rum med nätverksuttag är kopplade. Tidigare hade de ställt routern i detta skåp vilket gick ungefär lika bra som en kan tro.

Min första ansats hade varit att sätta en trådad router + switch i hallskåpet och sedan placerat ut accesspoints på strategiska ställen i lägenheten, och använda typ PoE. Jag har gjort något liknande i familjens stuga, en minidator från qotom som sköter brandvägg/routing/etc och en accesspoint i taket (tidigare unifi, nu tp-link eap).

Jag är väldigt bekväm med att trixa nätverk, men jag har fått för mig att jag vill använda lite färdiga produkter (och inte beställa någon mikrodator och ställa i hallskåpet) då jag bor ca 100 mil ifrån lägenheten, vilket brukar försvåra felsökningen något.

Hur hade ni byggt nät här? Med vilka grejer?

Jag har övervägt dels ubiquiti-grejer (en USG eller ER-X plus switch plus APs), men det finns ju ett antal alternativ och jag tänkte även använda ethernet-backhaul. Jag gillar inte heller att det typ bara är passiv PoE och inte standard, risk att ha sönder saker om en inte är försiktig.

I vardagsrummet, arbetsrummet och matrummet finns både behov av ethernet samt färdiga uttag. Det är en bit från uttaget till utrustningen som behöver sladd i vardagsrummet (det är ett sonos-liknande system, sladd är att föredra för multiroom-ljud) så vill helst bara dra en sladd, och det är även detta rum som är primära utrymmet vi hänger i så wifi borde kunna stå här.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Utan att tänka något på budget så en Dream machine Pro där har du 8 POE uttag. Sedan deras AP's på det.
Be dem markera uttagen där passiv POE används med rött (nagelack eller annan färg) och köp sedan ethernet kabel med röda kabelskydd på ändarna.
Sedan behöver de förstå att endast röda kablar/enheter få kopplas där.

Hade dock varit intressant att höra om andra lösningar än UniFi, och där m an kanske tänker på budget också.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Många som lovordar meshtekniken efter att ha haft liknande problem.

Permalänk
Medlem

Vad är behovet, hur stor lägenhet och budget? Spontant bara sätta routern utanför skåpet och se hur det fungerar?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Låter som att du krånglar till det lite. Börja med vanlig router från ISP men med wifi avstängt, den har du vid patchpanelen som router. Sen en eller två välplacerade AP beroende på lägenhetens storlek och typ av väggar. Sen är det klart

I nästan alla lägenheter är en centralt placerad AP tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Ja det är lätt att svaret blir "köp komplett UniFi". Vet inte om ens föräldrar har intresse av hemnätverk för 6000-7000:-

Jag föreslår en Mikrotik hEX-PoE eller hEX-S, samt en wAP AC, som lite alternativ.

Skrivet av teejee:

Låter som att du krånglar till det lite. Börja med vanlig router från ISP men med wifi avstängt, den har du vid patchpanelen som router. Sen en eller två välplacerade AP beroende på lägenhetens storlek och typ av väggar. Sen är det klart

Också vettigt helt klart.

Permalänk
Medlem

Vi bor i en 4a, med inte allt för snälla väggar gällande wifi.
Kör följande:
Fortigate 60E
Aruba 2530 Poe+ 10port
Aruba 305 AP:s

Riktigt nöjd med grejorna även om jag skulle behöva placera om AP:s eller skaffa en till.

Köper du en AP och testar i flera rum så ser man ju ganska snabbt hur täckningen är och hur många som behövs.
Blir en ganska enkel site survey.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Ubiquiti har ju verkligen inte bara passiv Poe, vad snackar du om?

Permalänk
Medlem

Jag var nog inte klar nog i min första post, sorry! Jag har försökt svara på era inlägg nedan.

Jag vill som sagt nyttja den redan dragna nätverkssladden hemma så mycket som möjligt. Av gammal vana skulle jag vilja ha brandvägg/router i skåpet i hallen, så att alla nätverksuttag är på 'insidan' av nätverket och inte innehåller några obehagliga överraskningar (typ passiv PoE 24v, eller ett uttag som egentligen går rakt ut på internet...). Och skåpet hallen är av plåt och längst bort från var WiFi kommer användas.

Väggarna är av betong och det är galet mycket andra wifi (100+ inom lätt räckhåll) så jag är inte supersåld på en 5GHz backhaul som många mesh-lösningar verkar använda.

Jag har kikat på lite allt möjligt som inte är vad jag brukar använda, men det känns som att jag försöker tvinga in alla befintliga lösningar genom min smala tratt.

Om jag inte kommer på något bättre kanske det blir en liten managerad PoE-switch, några diskreta APs som inte behöver sitta i taket (unifi verkar ha en colaburks-liknande? eller är det bara passiv 24v?) och typ en SBC/RPi4 med OpenWRT i en router-on-a-stick-uppsättning?

Skrivet av Gustav-P:

Utan att tänka något på budget så en Dream machine Pro där har du 8 POE uttag. Sedan deras AP's på det.
Be dem markera uttagen där passiv POE används med rött (nagelack eller annan färg) och köp sedan ethernet kabel med röda kabelskydd på ändarna.
Sedan behöver de förstå att endast röda kablar/enheter få kopplas där.

Hade dock varit intressant att höra om andra lösningar än UniFi, och där m an kanske tänker på budget också.

Sjukt bra förslag med uppmärkningen för passiv PoE! Tack!

Problemet med en DMP är placeringen i lägenheten. En plats hade varit i vardagsrummet, men då behöver jag dra en sladd till DMP, en från (tillbaka till den andra kontakten, och sedan i hallskåpet ha en switch för övriga rum), men det kanske är där det slutar, dock med en annan enhet än en DMP.

Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Många som lovordar meshtekniken efter att ha haft liknande problem.

Mesh är bara wifi som backhaul, istället för att använda ethernet-backhaul som jag tänkte göra här. Och det är _galet_ många APs i närheten. Nuvarande mesh-lösning (d-link covr) låter mig inte ens byta kanaler, vilket är bökigt då grannen under kör exakt samma kanaler, så wifi är helt hopplöst i lägenheten just nu.

Många mesh-enheter verkar dock vara riktigt bra grejer, dock. Förutom nuvarande covr-elände...

Skrivet av BananaFace:

Vad är behovet, hur stor lägenhet och budget? Spontant bara sätta routern utanför skåpet och se hur det fungerar?

Ca 100 kvm, 5 RoK. Budget kanske 4-5 kSEK?

Och vi har testat att ha routern ovanpå skåpet, men det ser eländigt ut och det är längst bort från var WiFi väl används.

Skrivet av teejee:

Låter som att du krånglar till det lite. Börja med vanlig router från ISP men med wifi avstängt, den har du vid patchpanelen som router. Sen en eller två välplacerade AP beroende på lägenhetens storlek och typ av väggar. Sen är det klart

I nästan alla lägenheter är en centralt placerad AP tillräckligt.

Tyvärr har vi ingen gammal ISP-router kvar. Och vi kanske klarar oss med en AP i vardagsrummet, särskilt då vi har kabel i alla viktiga rum ändå.

Skrivet av maDa:

Ja det är lätt att svaret blir "köp komplett UniFi". Vet inte om ens föräldrar har intresse av hemnätverk för 6000-7000:-

Jag föreslår en Mikrotik hEX-PoE eller hEX-S, samt en wAP AC, som lite alternativ.

Också vettigt helt klart.

Tidigare i pandemin hade det inte varit ett problem med en sådan budget, nu är det nog i sluttampen av det kritiska behovet.

Men jag ska kika på Mikrotik-enheterna.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Ubiquiti har ju verkligen inte bara passiv Poe, vad snackar du om?

Nej, säkert inte. Men edgerouter-enheterna, amplifi-enheterna samt typ alla billigare APs verkar bara använda passiv poe. För ett annat projekt sätter jag upp en edgerouter-poe och det verkar bara vara passiv poe och det ligger färskt i minnet.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Bredband (WAN) - Router i Rack/Medieskåp - Patchpanel - Två uttag i varje rum.
Gärna en PoE-switch och extra uttag för AP och/eller kameror.

Komi håg att UDM Pro bara har en 1Gbit switch backplane, kan medföra långsammare nätverk beroende på vad man gör förstås

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av monotux:

Mesh är bara wifi som backhaul, istället för att använda ethernet-backhaul som jag tänkte göra här. Och det är _galet_ många APs i närheten. Nuvarande mesh-lösning (d-link covr) låter mig inte ens byta kanaler, vilket är bökigt då grannen under kör exakt samma kanaler, så wifi är helt hopplöst i lägenheten just nu.

Nej det stämmer inte. Tvärtom så tror jag att majoriteten av Mesh-system nu stöder ethernet-backhaul. Jag kör det t ex både hemma (Asus AX89X + en bunt ZenWIFI XT8) och på Gotland (TPLink Deco X60 och M9). DLink Covr (om det är den gamla första varianten) var absolut skräp. Jag hade två 3-pack (ville testa) och slängde dom eftersom de fungerade uruselt. Typ vilka som helst andra är bättre. Vet inte hur deras nyare Covr är så kanske bättre. Men skulle ändå välja något annat.

Dock stödjer dom inte direkt PoE så om du måste ha det så kanske några rena Ubiquiti AP's borde duga. Ett par runda Unifi's på väggen/taket funkar ju utmärkt och smälter in i rummet. Själv har jag bytt från det till Mesh sen länge då jag tyckte det var smidigt att kombinera att både ha via ethernet backhaul men även kunna ställa ut några extra som då körde WIFI backhaul (det var innan Ubuquiti släppte viss mesh-funktionalitet för Unifi AP's).

Du har fått utmärkta förslag. Jag har satt upp nätverk hos föräldrar och syskon också och jag vet att det lätt blir att man vill göra en komplicerad lösning som är kul att bygga/planera men man ska aldrig glömma att om man inte vill råka på support för evigt så måste fokus vara på:

- driftsäkerhet
- enkelt att använda
- ok prestanda

Får erkänna det alltid är kul att läsa dessa trådar då jag får nya ideer för mitt hemmanätverk .... till min frus förtret (VAD HAR DU GJORT? NÄTET ÄR NERE.) när jag byter ut saker.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Det billigaste är en switch i skåpet.
Sedan kopplar man en router I det rum som är mest centralt.
Patcha inkommande WAN till rummet med routern och sedan LAN från routern tillbaka till switch/skåp.
Då har du samtidigt minst 3 lediga portar i routern i det rum dem står, kanske i tv-bänken.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av monotux:

Jag har blivit ombedd att "fixa wifit" i morsans & mans lägenhet. Som kontext bor de högst upp i ett åttavåningshus i tät bebyggelse, så det är rätt mycket wifi-signaler som konkurrerar med varandra här.

Bredbandet kommer in i lägenheten i hallen, och där finns även en patchpanel dit alla rum med nätverksuttag är kopplade. Tidigare hade de ställt routern i detta skåp vilket gick ungefär lika bra som en kan tro.

https://imgur.com/YfkgDAN.png

Min första ansats hade varit att sätta en trådad router + switch i hallskåpet och sedan placerat ut accesspoints på strategiska ställen i lägenheten, och använda typ PoE. Jag har gjort något liknande i familjens stuga, en minidator från qotom som sköter brandvägg/routing/etc och en accesspoint i taket (tidigare unifi, nu tp-link eap).

Jag är väldigt bekväm med att trixa nätverk, men jag har fått för mig att jag vill använda lite färdiga produkter (och inte beställa någon mikrodator och ställa i hallskåpet) då jag bor ca 100 mil ifrån lägenheten, vilket brukar försvåra felsökningen något.

Hur hade ni byggt nät här? Med vilka grejer?

Jag har övervägt dels ubiquiti-grejer (en USG eller ER-X plus switch plus APs), men det finns ju ett antal alternativ och jag tänkte även använda ethernet-backhaul. Jag gillar inte heller att det typ bara är passiv PoE och inte standard, risk att ha sönder saker om en inte är försiktig.

I vardagsrummet, arbetsrummet och matrummet finns både behov av ethernet samt färdiga uttag. Det är en bit från uttaget till utrustningen som behöver sladd i vardagsrummet (det är ett sonos-liknande system, sladd är att föredra för multiroom-ljud) så vill helst bara dra en sladd, och det är även detta rum som är primära utrymmet vi hänger i så wifi borde kunna stå här.

Börja med ISP routern och sätt upp en riktigt accesspunkt vilket bör räcka, sen får du gå runt o kolla efter deadspots o ev montera en extra. Om de nu faktiskt använder tillräckligt med bandbredd så att ISP routern inte klarar av att hantera detta montera in en edgerouter.

För mina päron använde jag

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3748775

Det täcker ett helt hus och brukar finnas för super pris på Amazon.de

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Bredband (WAN) - Router i Rack/Medieskåp - Patchpanel - Två uttag i varje rum.
Gärna en PoE-switch och extra uttag för AP och/eller kameror.

Komi håg att UDM Pro bara har en 1Gbit switch backplane, kan medföra långsammare nätverk beroende på vad man gör förstås

1Gbps är mer än nog för hemmet i fråga. Deras uppkoppling är snart 1 Gbps upp/ner.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Nej det stämmer inte. Tvärtom så tror jag att majoriteten av Mesh-system nu stöder ethernet-backhaul. Jag kör det t ex både hemma (Asus AX89X + en bunt ZenWIFI XT8) och på Gotland (TPLink Deco X60 och M9). DLink Covr (om det är den gamla första varianten) var absolut skräp. Jag hade två 3-pack (ville testa) och slängde dom eftersom de fungerade uruselt. Typ vilka som helst andra är bättre. Vet inte hur deras nyare Covr är så kanske bättre. Men skulle ändå välja något annat.

Dock stödjer dom inte direkt PoE så om du måste ha det så kanske några rena Ubiquiti AP's borde duga. Ett par runda Unifi's på väggen/taket funkar ju utmärkt och smälter in i rummet. Själv har jag bytt från det till Mesh sen länge då jag tyckte det var smidigt att kombinera att både ha via ethernet backhaul men även kunna ställa ut några extra som då körde WIFI backhaul (det var innan Ubuquiti släppte viss mesh-funktionalitet för Unifi AP's).

Du har fått utmärkta förslag. Jag har satt upp nätverk hos föräldrar och syskon också och jag vet att det lätt blir att man vill göra en komplicerad lösning som är kul att bygga/planera men man ska aldrig glömma att om man inte vill råka på support för evigt så måste fokus vara på:

- driftsäkerhet
- enkelt att använda
- ok prestanda

Får erkänna det alltid är kul att läsa dessa trådar då jag får nya ideer för mitt hemmanätverk .... till min frus förtret (VAD HAR DU GJORT? NÄTET ÄR NERE.) när jag byter ut saker.

TIL - tack för klargörande!

Jag körde en kort period ett mesh-system från Zyxel hemma, och där var ethernet-backhaul inte en självklarhet heller, och när en bara slökikar på datasheets för meshsystem pratas det nästan aldrig om ethernet backhaul. Nuvarande covr-system har stöd för ethernet backhaul men det hjälper inte, throughput i Mbps är ca 10 Mbps nerström (jämfört med 30+ för 4G i samma rum...).

Jag hittade precis (oklart hur jag missat tidigare) Unifi Amplifi Instant, som verkar vara rätt nära vad jag söker här. Plus några switchar där det behövs.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av monotux:

1Gbps är mer än nog för hemmet i fråga. Deras uppkoppling är snart 1 Gbps upp/ner.

Är det inte att switchen (8 portarna) hanterar max 1Gbps totalt, inte 1Gbps per port. Vi pratar om att switcha trafik, inte routa?

Min GS105 klarar 2Gbps per port beacuse full duplex och 16Gbps backplane?

Permalänk
Medlem

Jag kör med "leverantörens router" just nu (väntar på fiber) och denna switch https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi... som klarar både passiv 24v poe och 802.3at PoE+ valbart från interfacet. Styr allt med en cloud key gen2 plus. Styr nätverk i två hus med trådlös tp-link länk mellan dem.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är alltså, om jag förstått ditt inlägg korrekt, inte en stor paradvåning, eller ett hus, utan en trea. Behöver du på riktigt flera WiFi-accesspunkter i denna setup, eller hade det kanske rent av räckt med att ha en accesspunkt placerad strategiskt någonstans i lägenheten i närheten av dessa uttag, som ligger bättre till än i ett skåp i hallen?

Gör i så fall så här:

1. Patcha bredbandsuttaget till ett av uttagen i lägenheten, där du sätter en normal "router med wifi".
2. Koppla WAN-port på routern till detta uttag som går vidare mot bredbandsleverantören, och patcha även en av LAN-portarna till det andra uttaget.
3. Sätt in en kompakt omanagerad 8-portars switch och i nätverksskåpet.
4. Patcha, med korta patchkablar, fram alla uttag till switchen, förutom det uttag som sitter på WAN-sidan.

På det här sättet har du:

- Endast en router med WiFi som sitter på en strategisk plats i lägenheten som kan täcka upp hela hemmet utan problem.
- Möjlighet att koppla in trådad utrustning i samma rum som routern står genom att koppla in i en av routerns LAN-portar.
- Möjlighet att koppla in trådad utrustning i andra rum genom att använda vägguttagen i dessa rum, som via switchen i mediaskåpet går vidare till LAN i lägenheten.

Behöver du bara trådat i ett annat uttag i ett rum kan du till och med fuska och skippa switchen. Patcha bara tillbaka LAN-sidan av routern till det uttag där du behöver nät. Då kan du fortfarande koppla in kanske 3 prylar med tråd i samma rum där routern står, och kan dessutom koppla in en pryl till i något annat rum.

Men visst, om det är en planlösning eller tjocka väggar som kräver fler än en accesspunkt har du ju många råd ovan i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det här är alltså, om jag förstått ditt inlägg korrekt, inte en stor paradvåning, eller ett hus, utan en trea. Behöver du på riktigt flera WiFi-accesspunkter i denna setup, eller hade det kanske rent av räckt med att ha en accesspunkt placerad strategiskt någonstans i lägenheten i närheten av dessa uttag, som ligger bättre till än i ett skåp i hallen?

Gör i så fall så här:

1. Patcha bredbandsuttaget till ett av uttagen i lägenheten, där du sätter en normal "router med wifi".
2. Koppla WAN-port på routern till detta uttag som går vidare mot bredbandsleverantören, och patcha även en av LAN-portarna till det andra uttaget.
3. Sätt in en kompakt omanagerad 8-portars switch och i nätverksskåpet.
4. Patcha, med korta patchkablar, fram alla uttag till switchen, förutom det uttag som sitter på WAN-sidan.

På det här sättet har du:

- Endast en router med WiFi som sitter på en strategisk plats i lägenheten som kan täcka upp hela hemmet utan problem.
- Möjlighet att koppla in trådad utrustning i samma rum som routern står genom att koppla in i en av routerns LAN-portar.
- Möjlighet att koppla in trådad utrustning i andra rum genom att använda vägguttagen i dessa rum, som via switchen i mediaskåpet går vidare till LAN i lägenheten.

Behöver du bara trådat i ett annat uttag i ett rum kan du till och med fuska och skippa switchen. Patcha bara tillbaka LAN-sidan av routern till det uttag där du behöver nät. Då kan du fortfarande koppla in kanske 3 prylar med tråd i samma rum där routern står, och kan dessutom koppla in en pryl till i något annat rum.

Men visst, om det är en planlösning eller tjocka väggar som kräver fler än en accesspunkt har du ju många råd ovan i tråden.

Det är en femma, om det spelar någon roll. Nu har det hunnit bli några inlägg i tråden, och jag har inte varit helt supertydlig uppenbarligen

Situationen idag är att en d-link covr-router står i vardagsrummet och sköter allt. En kabel i mediaskåpet går direkt från WAN till motsvarande port covr-routern är inkopplad i, och sen går en annan port från routern tillbaka till mediaskåpet, där en omanagerad switch står och kopplar ihop resten av nätverket.

Det är lite dumt, och om någon skulle få för sig att koppla ur något är det inte säkert att det blir rätt om någon annan än mig kopplar ihop det igen. Plus att alla portar är felnumrerade och att jag inte kommer ihåg vilken som är vilken. Och att flyga mer än halva landet för att felsöka nätverk känns dumt.

Därför är jag nyfiken på hur andra hade gjort det. Typ vilken hårdvara och andra sätt att tänka, vilket jag fått båda av!

Men, jag vill helst ha brandväggen i mediaskåpet om möjligt, tillsammans med en switch, så att alla portar inne i lägenheten är på 'insidan'.

Sedan vill jag nog gärna ha en diskret AP i vardagsrummet på TV-bänken, så att vi slipper montera något i taket (allt är betong, och svårt att dra kabeln snyggt), och för att det är där det tillbringas mest tid. I arbetsrummet kan nätverkssladd användas (vilket det görs idag), men om möten ska hållas på mobila enheter får vi sätta in en router till där.

  • Jag har nu hittat Amplifi Instant vilket verkar vara rätt nära vad jag söker - OK pris, diskret design, en trådad router att ha i mediaskåpet. Tyvärr verkar det inte gå att köpa fler AP i samma serie?

  • Mikrotik-enheterna ser också lovande ut, men blir lite försiktig med tanke på priset på alla. Men det kanske bara är för att jag är obekant med tillverkaren?

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av monotux:

Det är en femma, om det spelar någon roll.

Jodå, det spelar roll!

Är det en femma så finns det absolut fog för att göra en lite mer komplicerad lösning med flera accesspunkter. Hade det varit en trea, som det såg ut i ditt diagram, så hade det varit att överarbeta situationen att göra så.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det skulle räcka med en typ edgerouter-x eller i liknande storlek och en PoE-switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:
  • Jag har nu hittat Amplifi Instant vilket verkar vara rätt nära vad jag söker - OK pris, diskret design, en trådad router att ha i mediaskåpet. Tyvärr verkar det inte gå att köpa fler AP i samma serie?

Det går att koppla in fler enheter i Amplifi serien.
https://amplifi.com/instant

Du kan även köra Ethernet Backhaul med fler Instant router.
Eftersom det är fullt med WiFi nätverk i luften, är nog det att föredra.
https://help.amplifi.com/hc/en-us
Under "Setting Up AmpliFi"

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Ubiquiti har inte bara Passive Poe. Generellt kan man säga att ju äldre och enklare produkten är, desto större är sannolikheten för att det är Passive. Det gäller att läsa på NOGA innan köp.

Mesh skulle jag bara använda i nödfall. Här verkar det ju finnas uttag i alla rum så en eller två AP's och en PoE-switch hade jag kört på. Eller bara använda PoE-injektorer eftersom det rör sig om så få enheter.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX