32 tummare med 1440p och 144hz! (samlingstråd)

Permalänk
Medlem

Inte provat min än, men vad menar du med pixelfel? Det var väl helt nya skärmar vi beställde?

PCMonitors har recenserat ACER Predator XB323UGP
https://pcmonitors.info/reviews/acer-xb323u-gp/

Där hittar ni trevliga kalibrerade inställningar för deras exemplar.
Klart värda att prova.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlxiii:

Lyckades också knipa en av dessa skärmar. Kan inte säga att jag känner igen det du beskriver dock. Blir det ljust sken runt muspekaren / efter muspekaren? Jag slog på hdr och körde runt den med helt svart bakgrund och märkte inget speciellt.
Tycker att jag får bäst bild för surfande/arbete med brightness på 70 och color temp på cool. Har inte testat att spela så mycket på den än. Väldigt nöjd med den överlag. Kört några död-pixel test och hittade ingen. Har även släckt ned och testat backlight bleed vilket jag tyckte inte alls var farligt ens med brightness på högsta.

Ja, har jag hdr-600 profil på och HDR på i Windows så blir det att det lyser upp runt musen på svart bakgrund. Väldigt tydligt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Inte provat min än, men vad menar du med pixelfel? Det var väl helt ny skärmar vi beställde?

PCMonitors har recenserat ACER Predator XB323UGP
https://pcmonitors.info/reviews/acer-xb323u-gp/

Där hittar ni trevliga kalibrerade inställningar för deras exemplar.
Klart värda att prova.

Jag köpte från fyndhörnan på Inet, fanns en med litet pixelfel för 5990

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Ja, har jag hdr-600 profil på och HDR på i Windows så blir det att det lyser upp runt musen på svart bakgrund. Väldigt tydligt

Det är kanske så att @karlxiii har skärmen i Auto-läget för HDR, då är local dimming inte aktiverat.

Med tanke på bakbelysningens begränsningar tycker nog att HDR i HDR600-läget är bra. Men det ska bara användas i film och spel. Det är horribelt att använda på skrivbordet. Körde några spel och tycker skärmen trycker på rätt bra i HDR, det är användbart till skillnad från skärmar som bara har HDR 400-certifiering utan någon local dimming. Sedan är det såklart inte jättebra, det är mycket blooming och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är kanske så att @karlxiii har skärmen i Auto-läget för HDR, då är local dimming inte aktiverat.

Med tanke på bakbelysningens begränsningar tycker nog att HDR i HDR600-läget är bra. Men det ska bara användas i film och spel. Det är horribelt att använda på skrivbordet. Körde några spel och tycker skärmen trycker på rätt bra i HDR, det är användbart till skillnad från skärmar som bara har HDR 400-certifiering utan någon local dimming. Sedan är det såklart inte jättebra, det är mycket blooming och liknande.

Jajemen så var det, ställde jag in den på HDR600 så upplevde jag samma sak!

Visa signatur

NZXT H7 Flow - Strix 1000w - B550-F - 32GB Ram - 5800x - Rog Ryujin II 240 - Red Devil 7900XTX - LG Flex

Permalänk
Medlem

Spelat en vecka nu i Shadowlands och jag måste säga att upplevelsen är helt makalöst bra. Jag har inte märkt av pixelfelet som är på min (fyndvara) och färgerna och ihop med G-sync är det riktigt trevligt i de nya välgjorda zonerna! Jämfört med min tidigare MSI MAG322CQRV VA-panel är det nästan som natt och dag.

En personlig favorit är zonen Bastion som gör sig väldigt bra ihop med skärmen

Använder mig utav nästintill samma inställningar som i PC Monitors Recension av skärmen.

Har dock inte hunnit med att testa något FPS spel ännu pga WoW.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Spelat en vecka nu i Shadowlands och jag måste säga att upplevelsen är helt makalöst bra. Jag har inte märkt av pixelfelet som är på min (fyndvara) och färgerna och ihop med G-sync är det riktigt trevligt i de nya välgjorda zonerna! Jämfört med min tidigare MSI MAG322CQRV VA-panel är det nästan som natt och dag.

En personlig favorit är zonen Bastion som gör sig väldigt bra ihop med skärmen

Använder mig utav nästintill samma inställningar som i PC Monitors Recension av skärmen.

Har dock inte hunnit med att testa något FPS spel ännu pga WoW.

köpte du en av fyndvarorna från inet för 8999? varför var dem öppnade? , samt har du märkt något backbleeding samt pixelfel?

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ber:

köpte du en av fyndvarorna från inet för 8999? varför var dem öppnade? , samt har du märkt något backbleeding samt pixelfel?

Jag köpte för 5990 som hade 1 pixelfel, jag har inte märkt av det en endaste gång när jag spelat, enbart när jag bestämmer mig för att leta upp den och kolla på den ett tag för att sedan återgå till spelandet och inte märka av det.

Jag är inte så känslig för backlight bleed, spelar sällan spel med mörka miljöer så kan inte uttala mig där

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av MrDogfight:

Kollar på ny skärm inför nytt datorköp senare i vinter, vad tror panelen (pun intended) om den här?
https://www.inet.se/produkt/2218644/asus-32-rog-swift-pg329q-...

Jag har skaffat den skärmen. Hade backligt bleed som inte gillades på första exemplaret jag hade hemma. #18783195

Är mycket nöjd efter bytet! Kräver lite småfixande med inställningarna. Direkt ur boxen är den som vilken random TV. Allt på ”max”... Men alla har personliga preferenser kring det..

Som gamingskärm är den perfekt. Skulle tro att färgerna går att få nära perfekt för den som efterlyser det. För produktion ska man nog titta på 4k i denna storleksklassen men jag måste säga att stora exelblad gör sig fint på denna också

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lenovo G32qc-10 finns för drygt 3300kr på NetonNet. Ser ut som ett riktigt fynd.

Permalänk
Medlem

Köpte ju en Dell S3220DGF efter lite hjälp i den här tråden. Den har tjänat mig väl, väldigt fin skärm. Men den lider av lite långsamma pixlar i vissa scener. Efter att ha uppgraderat datorn så kände jag att det mörka smetet var den sista faktorn som höll tillbaka spelupplevelsen.

Så uppgraderat till ACER Predator XB323UGP. Helt fantastisk skärm, Gsync flyter väl och spelupplevelsen är nu ultra smooth och tillfredsställande. IPS känns mer "hemma" eftersom jag alltid använt TN tidigare.

Det kanske kan vara intressant att jämföra dessa skärmar då Acern är premium men även kostar nästan det dubbla mot S3220DGF.
S3220DGF:
* Dell skärmen var lättare att kalibrera för neutral bild, presenterar bättre svärta både i djup och uniformitet. Därtill är kontrasten betydligt högre.
* Funktionen för att balansera upp svärta för att se bättre i spel görs bättre av Dell än av Acer. (BlackBoost, DarkStabilizer)
* Jag saknar den lätta kurvningen som Dellen hade, det kommer ta längre tid att vänja sig av med "curved" än att vänja sig till.

XB323UGP:
* Mycket bättre pixelrespons.
* Skarpare pixelstruktur.
* Mer tyck i färgerna, om än något översatuererade även med sRGB enligt mig. (Trevligt i spel) Detta kan också vara en vanesak.
* Mycket väl fungerande G-sync.
* HDR-600 med 16 zoner FALD?, väldigt trevlig HDR implementering för spel. Mer än 600-nits skulle göra ont i ögonen på mitt sittavstånd.
* Överlägsen rörelsehantering och rörelser generellt i snabba spel med mörka partier, mycket en IPS vs VA grej.

Båda skärmarna har utmärkta stativ. Acer's stativ medför att skärmytan kommer närmre vilket kan vara värt att beakta om skrivbordet saknar djup.

I min mening presterar skärmarna utifrån sin prissättning samtidigt som de är väldigt olika. Jag skulle varmt rekommendera DELL-skärmen till de som inte spelar mycket snabba spel där mörkt möter ljust, tex Hell Let Loose, Escape from Tarkov, och vissa simulatorer. Använder du däremot skärmen till surf, arbete och strategispel så är Dell svårslagen för priset. Den presterar också bra i ljusare snabba spel som CS:GO, Apex Legends och Valorant. Den är enligt mig den snyggast designade 32" just nu.

Har man däremot en tv-budget att lägga på en spelskärm samt vill ha alla bells n whistle's så är XB323UGP ett mycket bra val. Jag upplever att jag till och med presterar bättre i actiontitlar utöver att själva upplevelsen är mer njutbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Använder du däremot skärmen till surf, arbete och strategispel så är Dell svårslagen för priset. Den presterar också bra i ljusare snabba spel som CS:GO, Apex Legends och Valorant. Den är enligt mig den snyggast designade 32" just nu.

Håller helt klart med, en bra sammanfattning av Dell skärmen överlag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Det kanske kan vara intressant att jämföra dessa skärmar

Mycket intressant
Tackar för den detaljerade jämförelsen!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Köpte ju en Dell S3220DGF efter lite hjälp i den här tråden. Den har tjänat mig väl, väldigt fin skärm. Men den lider av lite långsamma pixlar i vissa scener. Efter att ha uppgraderat datorn så kände jag att det mörka smetet var den sista faktorn som höll tillbaka spelupplevelsen.

Så uppgraderat till ACER Predator XB323UGP. Helt fantastisk skärm, Gsync flyter väl och spelupplevelsen är nu ultra smooth och tillfredsställande. IPS känns mer "hemma" eftersom jag alltid använt TN tidigare.

Det kanske kan vara intressant att jämföra dessa skärmar då Acern är premium men även kostar nästan det dubbla mot S3220DGF.
S3220DGF:
* Dell skärmen var lättare att kalibrera för neutral bild, presenterar bättre svärta både i djup och uniformitet. Därtill är kontrasten betydligt högre.
* Funktionen för att balansera upp svärta för att se bättre i spel görs bättre av Dell än av Acer. (BlackBoost, DarkStabilizer)
* Jag saknar den lätta kurvningen som Dellen hade, det kommer ta längre tid att vänja sig av med "curved" än att vänja sig till.

XB323UGP:
* Mycket bättre pixelrespons.
* Skarpare pixelstruktur.
* Mer tyck i färgerna, om än något översatuererade även med sRGB enligt mig. (Trevligt i spel) Detta kan också vara en vanesak.
* Mycket väl fungerande G-sync.
* HDR-600 med 16 zoner FALD?, väldigt trevlig HDR implementering för spel. Mer än 600-nits skulle göra ont i ögonen på mitt sittavstånd.
* Överlägsen rörelsehantering och rörelser generellt i snabba spel med mörka partier, mycket en IPS vs VA grej.

Båda skärmarna har utmärkta stativ. Acer's stativ medför att skärmytan kommer närmre vilket kan vara värt att beakta om skrivbordet saknar djup.

I min mening presterar skärmarna utifrån sin prissättning samtidigt som de är väldigt olika. Jag skulle varmt rekommendera DELL-skärmen till de som inte spelar mycket snabba spel där mörkt möter ljust, tex Hell Let Loose, Escape from Tarkov, och vissa simulatorer. Använder du däremot skärmen till surf, arbete och strategispel så är Dell svårslagen för priset. Den presterar också bra i ljusare snabba spel som CS:GO, Apex Legends och Valorant. Den är enligt mig den snyggast designade 32" just nu.

Har man däremot en tv-budget att lägga på en spelskärm samt vill ha alla bells n whistle's så är XB323UGP ett mycket bra val. Jag upplever att jag till och med presterar bättre i actiontitlar utöver att själva upplevelsen är mer njutbar.

Vet du om det är någon större skillnad mellan dessa? Acer 32" Predator XB323UGX? Skiljer yu ändå 1.5k mellan dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Vet du om det är någon större skillnad mellan dessa? Acer 32" Predator XB323UGX? Skiljer yu ändå 1.5k mellan dessa.

144hz kontra 240hz? (Annars ser jag inte många skillnader när jag skummar specen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Vet du om det är någon större skillnad mellan dessa? Acer 32" Predator XB323UGX? Skiljer yu ändå 1.5k mellan dessa.

GX är 270hz, GP är 170hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

GX är 270hz, GP är 170hz.

Aha, "OC läge"? Jag måste slarvkollat!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Aha, "OC läge"? Jag måste slarvkollat!

Jo, men det är farbriksöverklockningar så skärmen är inställd där ur kartongen. Hur som haver, den största skillnaden är uppdateringsfrekvensen. Jag har också läst på fler än ett ställe att GX saknar HDR600 men det kan jag inte bekräfta.

Efter att nykärleken har lagt sig så har jag upptäckt rätt kassa betraktningsvinklar på XB323UGP. Skärmen lyser vitt från vänster och gult från höger. (IPS glow?) Blivit så bortskämd med perfekt svärta från VA panelen jag använde innan. Det är främst de nedre hörnen som det blöder lite, jag tror det är IPS-glow snarare än backlight bleed. Börjar också bli något trött på de övermättade färgerna men kör sRGB mode nu. Då tappar man emellertid bla funktionen Black Boost. (som inte heller är jättebra.)
Problemet blir förvärrat av att XB323UGP plockar upp en hel del reflektioner bakifrån, så jag får välja mellan nedsläckt och se glow eller se reflektioner från allt ljus bakom mig.

Kort sagt så är Dell S322dgf en betydligt mer prisvärd skärm. Jag ska ge Acern en vecka innan jag bestämmer mig för att lämna tillbaka eller ej. Den sköter rörelser väldigt bra men jag vet inte om det är värt pengarna i slutändan. Ska jag lägga nästan 10k på en skärm så vill jag inte känna lust att byta om ett år. Problemet är helt enkelt att jag inte vill störa mig dålig svarta under gaminghösten, winter is coming.

Förstå mig rätt, Acern är riktigt bra men jag vet inte om den är 8000kr bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Jo, men det är farbriksöverklockningar så skärmen är inställd där ur kartongen. Hur som haver, den största skillnaden är uppdateringsfrekvensen. Jag har också läst på fler än ett ställe att GX saknar HDR600 men det kan jag inte bekräfta.

Efter att nykärleken har lagt sig så har jag upptäckt rätt kassa betraktningsvinklar på XB323UGP. Skärmen lyser vitt från vänster och gult från höger. (IPS glow?) Blivit så bortskämd med perfekt svärta från VA panelen jag använde innan. Det är främst de nedre hörnen som det blöder lite, jag tror det är IPS-glow snarare än backlight bleed. Börjar också bli något trött på de övermättade färgerna men kör sRGB mode nu. Då tappar man emellertid bla funktionen Black Boost. (som inte heller är jättebra.)
Problemet blir förvärrat av att XB323UGP plockar upp en hel del reflektioner bakifrån, så jag får välja mellan nedsläckt och se glow eller se reflektioner från allt ljus bakom mig.

Kort sagt så är Dell S322dgf en betydligt mer prisvärd skärm. Jag ska ge Acern en vecka innan jag bestämmer mig för att lämna tillbaka eller ej. Den sköter rörelser väldigt bra men jag vet inte om det är värt pengarna i slutändan. Ska jag lägga nästan 10k på en skärm så vill jag inte känna lust att byta om ett år. Problemet är helt enkelt att jag inte vill störa mig dålig svarta under gaminghösten, winter is coming.

Förstå mig rätt, Acern är riktigt bra men jag vet inte om den är 8000kr bra.

Verkar yu inte finnas så många andra alternativ sub 10k som inte är curved? Är också ute efter en 32tummare ny skärm, men svårt att hitta rätt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Jo, men det är farbriksöverklockningar så skärmen är inställd där ur kartongen. Hur som haver, den största skillnaden är uppdateringsfrekvensen. Jag har också läst på fler än ett ställe att GX saknar HDR600 men det kan jag inte bekräfta.

Efter att nykärleken har lagt sig så har jag upptäckt rätt kassa betraktningsvinklar på XB323UGP. Skärmen lyser vitt från vänster och gult från höger. (IPS glow?) Blivit så bortskämd med perfekt svärta från VA panelen jag använde innan. Det är främst de nedre hörnen som det blöder lite, jag tror det är IPS-glow snarare än backlight bleed. Börjar också bli något trött på de övermättade färgerna men kör sRGB mode nu. Då tappar man emellertid bla funktionen Black Boost. (som inte heller är jättebra.)
Problemet blir förvärrat av att XB323UGP plockar upp en hel del reflektioner bakifrån, så jag får välja mellan nedsläckt och se glow eller se reflektioner från allt ljus bakom mig.

Kort sagt så är Dell S322dgf en betydligt mer prisvärd skärm. Jag ska ge Acern en vecka innan jag bestämmer mig för att lämna tillbaka eller ej. Den sköter rörelser väldigt bra men jag vet inte om det är värt pengarna i slutändan. Ska jag lägga nästan 10k på en skärm så vill jag inte känna lust att byta om ett år. Problemet är helt enkelt att jag inte vill störa mig dålig svarta under gaminghösten, winter is coming.

Förstå mig rätt, Acern är riktigt bra men jag vet inte om den är 8000kr bra.

Jag har också XB323UGP. Jag bytte från en 27" 1440p IPS 144Hz från första generationen (Asus MG279Q) och det kanske inte var den ekonomiskt vettigaste uppgraderingen.

Kan bara hålla med i en hel del av dina observationer. Denna generation snabba IPS-paneler har inte den bästa kontrasten, gäller såväl LG som paneler från AU Optronics som sitter i denna tyvärr. Men en hel del är faktiskt rätt rejält bättre. Pixelresponsen är enormt bra för att vara en LCD-skärm. Enormt skarp bild i rörelse jämfört med tidigare IPS utan strobing. För att inte jämföra med VA-paneler som jag trots deras bättre kontrast inte står ut med, för att det lätt blir grötigt i mörka scener. Färgerna är som du säger lite övermättade i andra lägen än sRGB-läget (som jag också använder) men med någorlunda vettiga inställningar tycker jag att det ser väldigt behagligt och bra ut jämfört med min tidigare skärm. Sett till hur bra skarp bild man får utan strobing, bred färgrymd (för de som har användning för det) och en overdrive satt från fabrik med G-Sync/Freesync igång som funkar bra över hela spannet utan flimmer och annat obekvämt så tycker jag sammantaget att skärmen absolut är värd 8000:- med tanke på konkurrensen. Det handlar om vad man värdesätter, och det jag tycker är viktigt gör XB323UGP riktigt bra.

Sedan tycker jag att det är skönt med en större skärm, jag har vant mig snabbt och vill kanske ha en ännu större nu. Gärna med bättre kontrastnivåer. Jag är nog lite sugen på LG:s kommande 42" Oled...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Sett till hur bra skarp bild man får utan strobing, bred färgrymd (för de som har användning för det) och en overdrive satt från fabrik med G-Sync/Freesync igång som funkar bra över hela spannet utan flimmer och annat obekvämt så tycker jag sammantaget att skärmen absolut är värd 8000:- med tanke på konkurrensen. Det handlar om vad man värdesätter, och det jag tycker är viktigt gör XB323UGP riktigt bra.

Sedan tycker jag att det är skönt med en större skärm, jag har vant mig snabbt och vill kanske ha en ännu större nu. Gärna med bättre kontrastnivåer. Jag är nog lite sugen på LG:s kommande 42" Oled...

Där håller jag faktiskt inte med. Jag anser inte att en produkt är prisvärd bara för att dess implementerade funktioner fungerar som marknadsfört.

Man kan kanske inte förvänta sig dubbelt så bra för dubbla priset men samtidigt vill jag inte offra lika mycket som jag får för premiumpris.

Ett stort problem för monitorer tycks vara quality control. Så länge konsumenter betalar premiumpengar för standardprodukter så kommer tillverkarna fortsätta fokusera på att mjölka pengar över att utforma bra produkter.

Det är därför skärmarna blir mer och mer ensidiga och man hellre utvecklar 360hz än en skärm som fungerar till både rörelser och mörka bilder. De säljer helt enkelt fler enheter oftare. Vi får "uppgradera" oftare och betala dyrt för halvhjärtade produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Där håller jag faktiskt inte med. Jag anser inte att en produkt är prisvärd bara för att dess implementerade funktioner fungerar som marknadsfört.

Man kan kanske inte förvänta sig dubbelt så bra för dubbla priset men samtidigt vill jag inte offra lika mycket som jag får för premiumpris.

Ett stort problem för monitorer tycks vara quality control. Så länge konsumenter betalar premiumpengar för standardprodukter så kommer tillverkarna fortsätta fokusera på att mjölka pengar över att utforma bra produkter.

Det är därför skärmarna blir mer och mer ensidiga och man hellre utvecklar 360hz än en skärm som fungerar till både rörelser och mörka bilder. De säljer helt enkelt fler enheter oftare. Vi får "uppgradera" oftare och betala dyrt för halvhjärtade produkter.

Så du tycker att en produkt med en IPS-panel med denna färgrymden är en standardprodukt alltså? Missförstå mig inte, jag fattar att en genomsnittlig spelare inte har nytta av det och kanske ska titta på andra skärmar. Och jag förstår att det kan anses dyrt att betala 8000 eller mer för en skärm. Och här är problemet med LCD-skärmar, ju mer bildkvalitet som ska kramas ur så springer priset iväg produktionsmässigt på ett sätt där det blir svårt att motivera priset kontra Oled och liknande. Speciellt då en Mini-LED FALD krävs med tusentals zoner för att närma sig.

I fallet med XB323UGP så gör kombinationen 32", 170Hz, IPS med bred färgrymd (kvantprickar) och bra G-Sync/Freesync att den på inget sätt går att producera billigt. Vill du åt något billigare så är ju den Dell-skärm du beskriver ett bättre val. Men då får du en på alla sätt förutom kontrast en något sämre skärm till en bättre prisnivå. Du tycker inte det är värt det, jag tycker det är värt det för att slippa VA-smet och får ett sRGB-läge från fabrik som är kalibrerat. Precis så som det ska vara.

Edit: Ska lägga till att HDR på skärmar utan en vettig bakbelyst FALD-lösning är totalt värdelöst. På XB323UGP gör panelens låga statiska kontrast att det är oanvändbart i min mening. Ljuspelarna från de 16 zonerna i underkant är otroligt störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Kort sagt så är Dell S322dgf en betydligt mer prisvärd skärm

Då håller jag fast hårt i mitt exemplar helt enkelt tills det finns ett vettigt OLED/MiniLED alternativ att ersätta den med på skrivbordet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Rekordmedlem

Är det nån som själv kunnat prova Gigabyte AORUS FO48U ?
https://www.aorus.com/monitors/AORUS-FO48U/Specification
Den verkar ju väldigt spännande även för de som ev även vill använda den lågupplöst (1440) då det är en oled och pixlarna man inte använder verkligen inte behöver lysa.
Största felet med den är väl att det är Gigabyte men monitorn i sig verkar ju ganska trevlig, vettig storlek och bra egenskaper och bra bild.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det nån som själv kunnat prova Gigabyte AORUS FO48U ?
https://www.aorus.com/monitors/AORUS-FO48U/Specification
Den verkar ju väldigt spännande även för de som ev även vill använda den lågupplöst (1440) då det är en oled och pixlarna man inte använder verkligen inte behöver lysa.
Största felet med den är väl att det är Gigabyte men monitorn i sig verkar ju ganska trevlig, vettig storlek och bra egenskaper och bra bild.

Gränsfall den hör hemma i den här tråden, även om i och för sig pixeldensiteten lär vara näst intill densamma som 1440p 32 tummare
Personligen känns konceptet att köpa en stor skärm och sen bara använda en del av ytan som en konstigt bakvänd form av "resursslöseri", som jag helst skulle vilja skippa... Plus att man lär bränna pixlarna ojämnt så att det kommer synas när man väl kör något i fullskärm?

Men det vore kul att höra lite impressions
Finns en rätt stor tråd på hardforum här tex:
https://hardforum.com/threads/gigabyte-aorus-fo48u-48-4k-120h...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

Gränsfall den hör hemma i den här tråden, även om i och för sig pixeldensiteten lär vara näst intill densamma som 1440p 32 tummare
Personligen känns konceptet att köpa en stor skärm och sen bara använda en del av ytan som en konstigt bakvänd form av "resursslöseri", som jag helst skulle vilja skippa... Plus att man lär bränna pixlarna ojämnt så att det kommer synas när man väl kör något i fullskärm?

Den ger ju möjlighet att köra vettig upplösning till annat än spelande om man av nån anledning gillar att spela lågupplöst, väljer man en ultralåg monitor så går ju inte det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Så du tycker att en produkt med en IPS-panel med denna färgrymden är en standardprodukt alltså? Missförstå mig inte, jag fattar att en genomsnittlig spelare inte har nytta av det och kanske ska titta på andra skärmar. Och jag förstår att det kan anses dyrt att betala 8000 eller mer för en skärm. Och här är problemet med LCD-skärmar, ju mer bildkvalitet som ska kramas ur så springer priset iväg produktionsmässigt på ett sätt där det blir svårt att motivera priset kontra Oled och liknande. Speciellt då en Mini-LED FALD krävs med tusentals zoner för att närma sig.

I fallet med XB323UGP så gör kombinationen 32", 170Hz, IPS med bred färgrymd (kvantprickar) och bra G-Sync/Freesync att den på inget sätt går att producera billigt. Vill du åt något billigare så är ju den Dell-skärm du beskriver ett bättre val. Men då får du en på alla sätt förutom kontrast en något sämre skärm till en bättre prisnivå. Du tycker inte det är värt det, jag tycker det är värt det för att slippa VA-smet och får ett sRGB-läge från fabrik som är kalibrerat. Precis så som det ska vara.

Edit: Ska lägga till att HDR på skärmar utan en vettig bakbelyst FALD-lösning är totalt värdelöst. På XB323UGP gör panelens låga statiska kontrast att det är oanvändbart i min mening. Ljuspelarna från de 16 zonerna i underkant är otroligt störande.

De punkter du tar upp gör ju skärmen riktigt bra, men jag tycker det är tråkigt att skärmen då istället tappar så mycket annat. Tycker bilden har en konstig tint även med sRGB. Det kan ju vara min panel som är ett dåligt exemplar, att 32" är för stort på mitt tittavstånd utan curved eller att jag är kontrastskadad efter VA. En annan sak som jag stör mig på är att den reflekterar typ allt annat ljus i rummet samtidigt som den lirar ganska illa i ett nedsläckt rum. Känns som att skärmen är lite suddig ute i kanterna och det är omöjligt att hitta rätt ljusstyrka där det känns varken nedtonat eller svider i ögonen.

Tror vad jag kanske försöker säga är att för pengarna hade jag förväntat mig "spot on" känsla utan tvivel.

Har du något bleed eller glow i nedre hörnen som syns vid normal användning?

Skrivet av ZimpanX:

Då håller jag fast hårt i mitt exemplar helt enkelt tills det finns ett vettigt OLED/MiniLED alternativ att ersätta den med på skrivbordet

Ja om du inte är jätteirriterad över black smear/VA blur så är det klokast att hålla kvar i den. Funderar på att testa en likadan Acer skärm med annan panel eller gå ner till 27".

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Har du något bleed eller glow i nedre hörnen som syns vid normal användning?

Det beror på avstånd till skärmen och ljusstyrka. Inget jag stör mig på, kör ca 20 i ljusstyrka. I HDR är det dock fruktansvärt när skärmen blåser på så mycket den kan.

Jag har använt IPS länge så det är kanske så att jag är såpass van att jag inte irriterar mig på det.

Permalänk
Medlem

Lämnade tillbaka Acer XB323UGP för den var onajs. I butiken när de kollar så att allting är med och fungerar upptäcktes också en död/stuck pixel av butikspersonalen, tack Inet! Superservice som vanligt.

Jag hade ju tänk nöja mig med befintlig skärm men tröttnade på VA-blur redan efter en dag. Satt och surade scrollandes på instagram när jag ser att komplett hade en liten rea. Sim-sala-bim så har jag nu en LG 32GP850 på skrivbordet som ska testas. Väntar lite med första intryck då jag inte vill göra samma misstag som med Acer predatorn.

Permalänk
Medlem

Utöver lite IPS-glow i de nedre hörnen så är LG 32GP850 helt perfekt. Kontrast/svärta är över förväntan med läget gamma 4. Färgerna är fantastiska, lätt översatuerade men det känns naturligt utan att någon färg tar över. Väldigt enkel att "fulkalibrera" utan riktiga verktyg.

Hittar faktiskt inga av de påträngande brister som XB323UGP led av och rörelsehanteringen är crisp. Black frame insertion fungerar över förväntan och jag upplever inte några problem med det som man kan läsa om nano-ips panelers implementering av BFI.

Gsync fungerar riktigt bra.

Kommer behålla denna skärmen. 😉