Intel Core 12000-serien "Alder Lake" på bild

Permalänk
Melding Plague

Intel Core 12000-serien "Alder Lake" på bild

För första gången på 17 år gör Intel med LGA 1700 en större sockel. Nu poserar de tillhörande processorerna framför kameran.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen känns det som islossning för Intel efter många tråkiga år.

- Ny Sockel
- PCIE 5.0
- DDR5
- 7NM och ny arkitetkur
- Superfin
- 80% högre prestanda istället för 1-5% som senaste generationer.

Helt ärligt bryr jag min inte om energiförbrukningen och har aldrig gjort. Kul att Intel släpper en dunderprocessor som slaktar allt i sin väg igen. Den härgången förtjänar dom verkligen all cred, För nu är det mycket nytt på tabeten och den här uppgraderingen känns verkligen in i benmärgen att den är på riktigt.

Permalänk

Mer information om DDR5 priser vill jag ha. Alltså Alder Lake blir säkert skitbra, men blir ddr5 minne svindyrt i början så blir det ändå ingen cpu jag köper.
Alder Lake kommer visserligen stödja ddr4, men sånt minne skaffar jag ej till den.

Jag vill minnas en sweclockers juldator något år. Där de just valde mellan ett system med ddr4 och ddr3 minne. Där systemet med ddr3 minne för samma pengar hade just då presterat bättre, men den var mindre framtidssäker.

Permalänk
Medlem

Typ årets endaste/intressantaste lansering. Allting annat bäddar för 2022.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Så hur kommer det fungera nu? Kommer trådarna springa runt som vilda höns med avkapat huvud om man inte har Windows 11?

Permalänk
Medlem

Mycket att vänta och se jag beställer en en lastbil med salt så länge
Vill se Sweckocers sätter sina tänder i sakerna så man vet vad de går för.
Så in med sakerna till testlabbet så vi får reda på det

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

man kan väll säga äntligen kommer Intel med något sköjj Heja.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Kanske äntligen kan göra en uppgradering värt namnet nu?!

Permalänk
Medlem

Innebär detta även att det kommer krävas nya kylare / block osv vid ett byte ?

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pskjonte:

Innebär detta även att det kommer krävas nya kylare / block osv vid ett byte ?

japp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Äntligen känns det som islossning för Intel efter många tråkiga år.
- Ny Sockel
- PCIE 5.0
- DDR5
- 7NM och ny arkitetkur
- Superfin
- 80% högre prestanda istället för 1-5% som senaste generationer.

Helt ärligt bryr jag min inte om energiförbrukningen och har aldrig gjort. Kul att Intel släpper en dunderprocessor som slaktar allt i sin väg igen. Den härgången förtjänar dom verkligen all cred, För nu är det mycket nytt på tabeten och den här uppgraderingen känns verkligen in i benmärgen att den är på riktigt.

Superfin? Sååå vackra är de väl ändå inte, i alla fall inte om man ser på bilden?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Äntligen känns det som islossning för Intel efter många tråkiga år.

- Ny Sockel
- PCIE 5.0
- DDR5
- 7NM och ny arkitetkur
- Superfin
- 80% högre prestanda istället för 1-5% som senaste generationer.

Helt ärligt bryr jag min inte om energiförbrukningen och har aldrig gjort. Kul att Intel släpper en dunderprocessor som slaktar allt i sin väg igen. Den härgången förtjänar dom verkligen all cred, För nu är det mycket nytt på tabeten och den här uppgraderingen känns verkligen in i benmärgen att den är på riktigt.

"Intel 7" är 10nm, inte 7nm. "Intel 5" däremot är 7nm.

"Intel X" är något nytt hittepå namnschema som Intel började med nyligen, uppenbarligen för att förvirra kunder genom att marknadsföra mindre nummer. Skamligt i mina ögon..

edit: Glöm det, X nm betyder egentligen inget då det är inget standardiserat mått mellan tillverkare, bra att ni har koll sweclockare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Äntligen känns det som islossning för Intel efter många tråkiga år.

- Ny Sockel
- PCIE 5.0
- DDR5
- 7NM och ny arkitetkur
- Superfin
- 80% högre prestanda istället för 1-5% som senaste generationer.

Helt ärligt bryr jag min inte om energiförbrukningen och har aldrig gjort. Kul att Intel släpper en dunderprocessor som slaktar allt i sin väg igen. Den härgången förtjänar dom verkligen all cred, För nu är det mycket nytt på tabeten och den här uppgraderingen känns verkligen in i benmärgen att den är på riktigt.

Tror inte man skall förvänta sig i närheten av 80% högre prestanda utanför väldigt specifika laster.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Äntligen känns det som islossning för Intel efter många tråkiga år.

- Ny Sockel
- PCIE 5.0
- DDR5
- 7NM och ny arkitetkur
- Superfin
- 80% högre prestanda istället för 1-5% som senaste generationer.

Helt ärligt bryr jag min inte om energiförbrukningen och har aldrig gjort. Kul att Intel släpper en dunderprocessor som slaktar allt i sin väg igen. Den härgången förtjänar dom verkligen all cred, För nu är det mycket nytt på tabeten och den här uppgraderingen känns verkligen in i benmärgen att den är på riktigt.

man jämnför en alder lake 4c4t mot en skylake 2c4t 2 mer cores borde ju ge mer prestanda tycker du inte? det imponerande är ju 1c1t prestandan på 40% men det tar man med en nypa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan42:

"Intel 7" är 10nm, inte 7nm. "Intel 5" däremot är 7nm.

"Intel X" är något nytt hittepå namnschema som Intel började med nyligen, uppenbarligen för att förvirra kunder genom att marknadsföra mindre nummer. Skamligt i mina ögon..

Är det inte så att intel nu namnger storleken på liknande sätt som samsung och tsmc? Fortfarande skamligt som du säger att alla nu gör fel.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

För första gången på 17 år gör Intel med LGA 1700 en större sockel.

Stämmer detta? Jag har en LGA 2066 sockel på min dator och den känns spontant större än LGA 1155 t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan42:

"Intel 7" är 10nm, inte 7nm. "Intel 5" däremot är 7nm.

"Intel X" är något nytt hittepå namnschema som Intel började med nyligen, uppenbarligen för att förvirra kunder genom att marknadsföra mindre nummer. Skamligt i mina ögon..

Det är ju vare sig 7nm eller 10nm utan en anpassning till konkurrenternas sätt att skatta transistortätheten.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur varmt det blir.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Enligt gamers nexus så är Intels NM namn enbart ett nytt namn när dem faktiskt ligger kvar på 10NM ännu, aka marknadsföringsploj.

Ska bli extremt kul att se om Intel kommer ikapp 5000 serien, och om dem är hack i hack med kommande 5000 refresh.

Tror dock inte Intel slår Ryzen 6000 som kommer nästa år, som då dessa skulle vara current gen vs gen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Enligt gamers nexus så är Intels NM namn enbart ett nytt namn när dem faktiskt ligger kvar på 10NM ännu, aka marknadsföringsploj.

Ska bli extremt kul att se om Intel kommer ikapp 5000 serien, och om dem är hack i hack med kommande 5000 refresh.

Tror dock inte Intel slår Ryzen 6000 som kommer nästa år, som då dessa skulle vara current gen vs gen.

AMD kommer släppa Zen 4 sent 2022 och då är Intel nästan framme med Meteor lake som släpps tidigt 2023 så att jag vet inte om man ska se det som att Alder Lake huvud konkurrent kommer bli Zen3+ och Zen 4 huvud konkurrent kommer bli meteor lake som släpps 2023 med tanke på hur sent Zen 4 släpps kommer ju de båda arkitekturerna och säljas parallellt ändå tänker jag men Zen 4 kan mycket väl bli bättre än Alder Lake.

Vilken arkitektur tror du kommer konkurrera mest emot varandra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Enligt gamers nexus så är Intels NM namn enbart ett nytt namn när dem faktiskt ligger kvar på 10NM ännu, aka marknadsföringsploj.

Alla nm-namn är marknadsföring nu för tiden, det var många år sedan de faktiskt hade någon förankring i verkligheten. Det är bra att Intel tar bort nm från namnen eftersom det ändå inte har någon verklig betydelse för konsumenter utan bara orsakar förvirring. Det viktiga är hur processen presterar, och det kan inte summeras av en siffra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan42:

"Intel 7" är 10nm, inte 7nm. "Intel 5" däremot är 7nm.

"Intel X" är något nytt hittepå namnschema som Intel började med nyligen, uppenbarligen för att förvirra kunder genom att marknadsföra mindre nummer. Skamligt i mina ögon..

intels 10nm nu kallad 7 rymmer mer än AMDs 7nm. Storleken är idag bara ett försäljnings snack har inget med verklig storlek.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Enligt gamers nexus så är Intels NM namn enbart ett nytt namn när dem faktiskt ligger kvar på 10NM ännu, aka marknadsföringsploj.

Ska bli extremt kul att se om Intel kommer ikapp 5000 serien, och om dem är hack i hack med kommande 5000 refresh.

Tror dock inte Intel slår Ryzen 6000 som kommer nästa år, som då dessa skulle vara current gen vs gen.

Intel är väl ändå inte så långt ifrån AMD som du får det att låta. Processorerna är ju ändå rätt nära AMD:s i ren prestanda. Problemet är att de drar så oerhört mycket mer ström för att komma dit och då också massa extra värme.

Men 80% ökning i prestanda tror jag hur mycket jag vill på. 80% ökning från vadå?

Men som sagt, vi konsumenter behöver att både Intel och AMD är med i matchen. Bättre prestanda och lägre priser för oss.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan42:

"Intel 7" är 10nm, inte 7nm. "Intel 5" däremot är 7nm.

"Intel X" är något nytt hittepå namnschema som Intel började med nyligen, uppenbarligen för att förvirra kunder genom att marknadsföra mindre nummer. Skamligt i mina ögon..

Det spelar ingen roll vad de kallar den för, det är bara ett namn. Det är inte kopplat mot nåt fysiskt mått på nånting som man kan jämföra mellan olika tillverknings metoder.

Det var från början ett mått på hur stora transistorerna var men tillverkarna kunde inte enas om hur mans skulle mäta det..

Intel 10mm är tex marginellt mindre än TSMC 7nm!
(100.76MTr/mm2 vs 91.2MTr/mm2) (miljoner transistorer per kvadrerat millimeter)

Det är tvärt om mindre förvirrande för kunderna att intel har lagt ner sitt eget sätt att mäta på och använder samma sätt som TSMC att mäta på.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Men 80% ökning i prestanda tror jag hur mycket jag vill på. 80% ökning från vadå?

Det står ju på bilden? Det är fyra stycken Gracemont kärnor mot två stycken skylakekärnor med HT. Du har ju även en länk till mer detaljerad information:

https://edc.intel.com/content/www/us/en/products/performance/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan42:

"Intel 7" är 10nm, inte 7nm. "Intel 5" däremot är 7nm.

"Intel X" är något nytt hittepå namnschema som Intel började med nyligen, uppenbarligen för att förvirra kunder genom att marknadsföra mindre nummer. Skamligt i mina ögon..

Hittepå? Dom är alla hittepå. Skillnaden är ju att deras motståndares hittepå-siffror är mindre trots jämförbar storlek vilket får folk som dig att tänka "wow moar smol moar better". Är ju inte speciellt svårt att se hur frustrerande det är år efter år, så varför inte då adoptera samma siffra för motsvarande storlek som motståndaren? Fast så kan man ju inte göra, för då fuskar man helt plötsligt, skamligt...

Är inte svårare än att göra en google bild-sökning efter jämförelser så hittar man exempel som detta

Mellan fig.1 och fig.2 så skiljer det sig enligt angivna måtten 10% i area, men samtidigt så är 10 43% större än 7.

Och så finns det bilder som denna

Relativt minimal skillnad i storlek, men dubbelt så stor siffra. Det är väl knappast speciellt representativt för respektive produkt i en jämförelse mot varandra?

Varför ska Intel INTE adoptera ett nytt namnschema som sätter dom i en mer rättvis sits jämfört mot sina motståndare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Är det inte så att intel nu namnger storleken på liknande sätt som samsung och tsmc? Fortfarande skamligt som du säger att alla nu gör fel.

Skrivet av Halldin:

Det är ju vare sig 7nm eller 10nm utan en anpassning till konkurrenternas sätt att skatta transistortätheten.

Skrivet av sesese:

intels 10nm nu kallad 7 rymmer mer än AMDs 7nm. Storleken är idag bara ett försäljnings snack har inget med verklig storlek.

Skrivet av Nefrums:

Det spelar ingen roll vad de kallar den för, det är bara ett namn. Det är inte kopplat mot nåt fysiskt mått på nånting som man kan jämföra mellan olika tillverknings metoder.

Det var från början ett mått på hur stora transistorerna var men tillverkarna kunde inte enas om hur mans skulle mäta det..

Intel 10mm är tex marginellt mindre än TSMC 7nm!
(100.76MTr/mm2 vs 91.2MTr/mm2) (miljoner transistorer per kvadrerat millimeter)

Det är tvärt om mindre förvirrande för kunderna att intel har lagt ner sitt eget sätt att mäta på och använder samma sätt som TSMC att mäta på.

Skrivet av MarcusHuddinge:

Hittepå? Dom är alla hittepå. Skillnaden är ju att deras motståndares hittepå-siffror är mindre trots jämförbar storlek vilket får folk som dig att tänka "wow moar smol moar better". Är ju inte speciellt svårt att se hur frustrerande det är år efter år, så varför inte då adoptera samma siffra för motsvarande storlek som motståndaren? Fast så kan man ju inte göra, för då fuskar man helt plötsligt, skamligt...

Är inte svårare än att göra en google bild-sökning efter jämförelser så hittar man exempel som detta
https://i.imgur.com/SMn5AEU.png
Mellan fig.1 och fig.2 så skiljer det sig enligt angivna måtten 10% i area, men samtidigt så är 10 43% större än 7.

Och så finns det bilder som denna
https://i.imgur.com/a3Nl8mf.png
Relativt minimal skillnad i storlek, men dubbelt så stor siffra. Det är väl knappast speciellt representativt för respektive produkt i en jämförelse mot varandra?

Varför ska Intel INTE adoptera ett nytt namnschema som sätter dom i en mer rättvis sits jämfört mot sina motståndare?

Bra att ni har bättre koll än mig, jag strök mitt inlägg. Jag såg bara Gamer Nexus' video ang. detta för ett par veckor sen, nu kom minnet tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det står ju på bilden? Det är fyra stycken Gracemont kärnor mot två stycken skylakekärnor med HT. Du har ju även en länk till mer detaljerad information:

https://edc.intel.com/content/www/us/en/products/performance/...

Så fyra kärnor presterar bättre (relativt) än två plus HT? Revolutionerande...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

För att göra det hela mer förvirrande så är det inte alltid tillverkarna byter nm namn på sina tekniker bara för att de ändrar dem.

TSMC har tex N7FF och N7FF+

Den senare är typ 20% mindre men de kallas båda för 7 nm.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så fyra kärnor presterar bättre (relativt) än två plus HT? Revolutionerande...

Poängen är nog att det är vid något mindre strömförbrukning, och då är 80% rätt imponerande. Och om fyra gracemont tar ungefär lika mycket plats som en Golden Cove så kanske fyra stycken tar upp rätt nära två skylake kärnor.

Hur detta sedan visar sig i faktiska produkter återstår att se, men geekbench resultatet som slank ut nyligen låg ju på 18k MT för 12900k, mot 10k för 11900k. Dock återstår det att se hur mycket 12900k kostar, och hur mycket den drar.