Skärm till CSGO/Apex Legends för 2-3000kr

Permalänk
Avstängd

Skärm till CSGO/Apex Legends för 2-3000kr

Hej,

Min tio år gamla Samsung 2233rz är trasig och behöver därför köpa en ny gamingskärm. Jag spelar i huvudsak fps-spel såsom CSGO och Apex Legends. Min budget är 2000-3000kr. Jag väljer mellan två olika skärmar just nu men tar gärna emot rekommendationer då jag känner mig överväldigad utav alla skärmar på marknaden.

Skärm nummer ett är denna från AOC.
24G2U

Skärm nummer två är denna från LG
LG-24GN600-b

Permalänk
Medlem

Skulle kanske kika på en TN ifall du bara tänkt lira spel som cs, men utav de två du kollar på skulle iallafall jag köra på aoc.

Vet inte hur det är idag men när jag köpte en ips för 2 år sedan hamnade jag att returnera 3st pga ips glow och blb. Hade säkärt otur också men är ganska vanligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kimbou1:

Skulle kanske kika på en TN ifall du bara tänkt lira spel som cs, men utav de två du kollar på skulle iallafall jag köra på aoc.

Vet inte hur det är idag men när jag köpte en ips för 2 år sedan hamnade jag att returnera 3st pga ips glow och blb. Hade säkärt otur också men är ganska vanligt

Tack så mycket! Som jag förstår det så är TN-skärmar mer responsiva medan IPS har större fokus på färgåtergivning. Är det korrekt uppfattat?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Martinsomfan:

Tack så mycket! Som jag förstår det så är TN-skärmar mer responsiva medan IPS har större fokus på färgåtergivning. Är det korrekt uppfattat?

Som ett finger i vinden och det andra fingret i rumpan fungerar dessa förenklingar.

För att en TN-panel garanterat ska glänsa i responstider/eftersläp över en IPS-panel bör det vara en modern spelskärm och där hittar man främst de nyaste modellerna med 240 Hz-paneler. Och tittar man då på motsvarande 240 Hz-IPS-spelskärmar är det väldigt snarlikt, nästan lika effektivt i fråga om eftersläp. Väldigt hårfina skillnader där det mer är din egna petighet över eftersläp som avgör. Medan IPS-panelen definitivt vinner på vinklar och färgåtergivning för den som prioriterar det.

Kommer man då från din bakgrund med en gammal Samsung 2233rz är det sannolikt att du ser enorma förbättringar på alla fronter oavsett TN eller IPS, särskilt i 240 Hz-kategorin.

Men är du tajt i budgeten och bara kan nå mot 144 Hz-modeller är det genast mycket större variationer mellan modeller. Finns TN-modeller som inte är så värst mycket modernare än vad du än gång hade. Och det finns IPS-modeller som inte riktigt lever upp till det man väntar sig av en IPS-panel.

Eftersläpskaraktären på dessa skärmar kan också vara väldigt olika. TN-panelen i budgetklassen kan ha en skarpare rörelse överlag jämte IPS-modellerna. Men också mer artefakter från overdrive som man kanske inte blir av med utan att straffas någon annanstans.