Flyttfirman pajade en del saker

Permalänk
Medlem

Flyttfirman pajade en del saker

Halloj!
Drar frågan här och ser om nån har erfarenhet.
Vi har stambyte hemma hos oss och hyresvärden har hittat ett tillfälligt boende åt oss.
Hyresvärden har anlitat flyttfirma och vi har skött packning av grejor vi skulle ha med oss.
Vi bokade tid för flytten.
Nu är flytten avklarad och dom har givetvis tabbat sig en del.
Ett skrivbord har förstörts, TV`n har en stor mörk rand i mitten på skärmen, Min datorlåda har en stor buckla på undersidan av chassit som gör att sidopanelerna inte går att stänga, Dvs chassit är skevt.

Jag har varit i kontakt med flyttfirman och dom har varit här och inspekterat skadorna.
Skrivbordet ersätter dom med ett likvärdigt, Så där är jag nöjd.
TV`n slår dom ifrån sig och säger att det inte är deras fel, trots detta är dom villiga att ge oss 500:-
Eller som dom själva säger "Vi lämnar 500:- som goodwill då det inte kan styrkas att vi orsakat skada."

Chassit som är skevt med en stor buckla på undersidan vill dom reparera!?!
Det är ett Fractal design Define 7 XL som har en Custom loop för CPU/GPU.
Jag har förklarat för dom att jag ogärna lämnar iväg datorn, dels då jag behöver datorn i jobbet samt att jag är av åsikten att det snarare är en plåtslagare som ska till än nån random datorfirma.
Dessutom lär ju personen ifråga tömma loopen innan ingreppet och jag är inte så bekväm med det heller.
Skulle sen GPU`n (3080) paja så är det ju inte lätt att få tag i en ny, vilket skulle göra mig helt datorlös.
Mitt förslag bestod i att dom köper ett likadant chassi åt mig (Givetvis har jag kvitto på det jag har nu)
Ger mig chassit, jag byter delarna avgiftsfritt och dom får tillbaka det trasiga chassit.
Detta avböjde dom med och hänvisade till sitt tidigare erbjudande som inte är speciellt lockande, eller som dom skrev:
"Chassit erbjuder vi oss att reparera och gör det så skyndsamt som möjligt"
Dom lutar sig på någon branchöverenskommelse som heter "Bohag 2010".
Jag och flyttfirman tolkar Bohag 2010 på olika sätt och han bad mig vända mig till konsumentverket.
Där är jag nu.

Någon som varit med om liknande? Hur gick det isf?
Tips och idèer?

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som gäller idag men när jag senast anlitade en flyttfirma, för 20 år sedan, var det så att för att flyttfirman skulle packa för att deras försäkring skulle gälla. Packade man själv fick man själv stå för eventuella skador.

Fick själv mitt stereorack förstört, både glasdörren och glastoppen krossades, och deras bud var att ordna fram ett likvärdigt. Det rack de kom med var helt annorlunda och dessutom väldigt rangligt men jag orkade helt enkelt inte bråka om det då tyvärr.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Halloj!
Drar frågan här och ser om nån har erfarenhet.
Vi har stambyte hemma hos oss och hyresvärden har hittat ett tillfälligt boende åt oss.
Hyresvärden har anlitat flyttfirma och vi har skött packning av grejor vi skulle ha med oss.
Vi bokade tid för flytten.
Nu är flytten avklarad och dom har givetvis tabbat sig en del.
Ett skrivbord har förstörts, TV`n har en stor mörk rand i mitten på skärmen, Min datorlåda har en stor buckla på undersidan av chassit som gör att sidopanelerna inte går att stänga, Dvs chassit är skevt.

Jag har varit i kontakt med flyttfirman och dom har varit här och inspekterat skadorna.
Skrivbordet ersätter dom med ett likvärdigt, Så där är jag nöjd.
TV`n slår dom ifrån sig och säger att det inte är deras fel, trots detta är dom villiga att ge oss 500:-
Eller som dom själva säger "Vi lämnar 500:- som goodwill då det inte kan styrkas att vi orsakat skada."

Chassit som är skevt med en stor buckla på undersidan vill dom reparera!?!
Det är ett Fractal design Define 7 XL som har en Custom loop för CPU/GPU.
Jag har förklarat för dom att jag ogärna lämnar iväg datorn, dels då jag behöver datorn i jobbet samt att jag är av åsikten att det snarare är en plåtslagare som ska till än nån random datorfirma.
Dessutom lär ju personen ifråga tömma loopen innan ingreppet och jag är inte så bekväm med det heller.
Skulle sen GPU`n (3080) paja så är det ju inte lätt att få tag i en ny, vilket skulle göra mig helt datorlös.
Mitt förslag bestod i att dom köper ett likadant chassi åt mig (Givetvis har jag kvitto på det jag har nu)
Ger mig chassit, jag byter delarna avgiftsfritt och dom får tillbaka det trasiga chassit.
Detta avböjde dom med och hänvisade till sitt tidigare erbjudande som inte är speciellt lockande, eller som dom skrev:
"Chassit erbjuder vi oss att reparera och gör det så skyndsamt som möjligt"
Dom lutar sig på någon branchöverenskommelse som heter "Bohag 2010".
Jag och flyttfirman tolkar Bohag 2010 på olika sätt och han bad mig vända mig till konsumentverket.
Där är jag nu.

Någon som varit med om liknande? Hur gick det isf?
Tips och idèer?

Varför såg du inte till att flytta din dator själv istället för att låta flyttfirman ombesörja transporten, upplyste du flyttföretaget om att din dator är väldigt ömtålig vid transport?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Varför såg du inte till att flytta din dator själv istället för att låta flyttfirman ombesörja transporten, upplyste du flyttföretaget om att din dator är väldigt ömtålig vid transport?

Det ska ju inte bli bucklor på sakerna ändå, eller hur?

Permalänk
Medlem

Har du frågat vad som händer om datorn går sönder under lagningen? Kan ju hända att de har någon som är skitduktig på såna här saker med fina försäkringar om något går sönder. Det minsta du kan begära torde ju vara en garanti på att om något går sönder så får du, skyndsamt, en ekvivalent lösning levererad där tolkningen av ekvivalent är något ni gärna ska vara överens om innan du skickar iväg den.

Tackar även för påminnelsen om varför jag alltid valt att flytta min dator själv när jag använt flyttfirma, generellt med i varje fall GPU separerad från resten av hårdvaran.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Trist att höra :/ Vi har alltid flyttat saker själv utan firma, så har ingen speciell erfarenhet där. Sulle de vara ok med att du tömmer chassit, och de skickar enbart iväg chassit för "reparation"? Isåfall slipper du oroa dig för att de lyckas paja fler saker i datorn.

(Det här förutsätter att du kan köra datorn i en annat chassi eller liknande tillfället, då du som du säger behöver den i jobbet)

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Du kan ju fråga vilken verkstad de tänkt använda sig av? Jag förstår ju att det är smidigare att du löser det själv, om du behöver den i jobbet. Då det inte blir några väntetider osv. De kommer ju inte byta chassi, bara släta ut bucklan vilket de tror blir billigare.

Sedan TVn, blir ju svårt med ord mot ord. Om man leker med tanken att den redan var sönder. Större och tunnare tv-apparater är ömtåliga. Känns som att man som flyttfirma ska kontrollera TVn (bilden) innan transport, eller ersätta den med lite åldersavdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Varför såg du inte till att flytta din dator själv istället för att låta flyttfirman ombesörja transporten, upplyste du flyttföretaget om att din dator är väldigt ömtålig vid transport?

Glömde att tillägga att såna här kommentarer knappt tillför något, Men vi kan väl för enkelhetens skull säga att jag är rullstolsbunden och inte har nån som kan utföra flytt av dator åt mig, så behöver du inte fundera mer på det

Skrivet av m4gnify:

Det ska ju inte bli bucklor på sakerna ändå, eller hur?

Enligt deras egen "bok" Bohag 2010 står följande: Transportören ska utföra uppdraget på ett fackmässigt sätt och med tillbörlig omsorg vårda konsumentens bohag och övrig egendom"
Detta kan man ju tydligt säga att dom inte gjort, vilket dom själva medger i fallet med datorn.

Skrivet av Daz:

Har du frågat vad som händer om datorn går sönder under lagningen? Kan ju hända att de har någon som är skitduktig på såna här saker med fina försäkringar om något går sönder. Det minsta du kan begära torde ju vara en garanti på att om något går sönder så får du, skyndsamt, en ekvivalent lösning levererad där tolkningen av ekvivalent är något ni gärna ska vara överens om innan du skickar iväg den.

Tackar även för påminnelsen om varför jag alltid valt att flytta min dator själv när jag använt flyttfirma, generellt med i varje fall GPU separerad från resten av hårdvaran.

Jag har faktiskt inte frågat det då jag är rätt säker på att varken flyttfirman eller en datorfirma är sugna på att blixtsnabbt separeras från 10-15k för att fiska fram ett vattenkylt 3080.
Att plocka isär GPU och hela prylen är rätt mycket jobb, i denna flytt valde jag att tömma systemet, Det fick räcka, Till nästa flytt ska jag slå in datorn i bubbelplast och införskaffa ett Rosengrens att låsa in det i.

Skrivet av Ostbullen:

Trist att höra :/ Vi har alltid flyttat saker själv utan firma, så har ingen speciell erfarenhet där. Sulle de vara ok med att du tömmer chassit, och de skickar enbart iväg chassit för "reparation"? Isåfall slipper du oroa dig för att de lyckas paja fler saker i datorn.

(Det här förutsätter att du kan köra datorn i en annat chassi eller liknande tillfället, då du som du säger behöver den i jobbet)

Jag har inget reserv, Så då skulle jag behöva antingen låna eller köpa ett temporärt...

Skrivet av jocke92:

Du kan ju fråga vilken verkstad de tänkt använda sig av? Jag förstår ju att det är smidigare att du löser det själv, om du behöver den i jobbet. Då det inte blir några väntetider osv. De kommer ju inte byta chassi, bara släta ut bucklan vilket de tror blir billigare.

Sedan TVn, blir ju svårt med ord mot ord. Om man leker med tanken att den redan var sönder. Större och tunnare tv-apparater är ömtåliga. Känns som att man som flyttfirma ska kontrollera TVn (bilden) innan transport, eller ersätta den med lite åldersavdrag.

Näää Dom tror nog att det är enklast att försöka återställa det. Men jag är ju inte intresserad av en tillknackad bucklig låda, utan en låda i det skick jag lämnade ifrån mig den.

Mjo, TV:n är svår.. Jag är dock förvånad att dom trots att dom anser sig inte ha gjort något fel är villig att betala "Plåster-på-såren-pengar"

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Eftersom hyresvärden har bokat flyttfirman, så borde du kolla upp vilket ansvar de har i denna fråga.

Permalänk
Medlem

Som Elkungo sagt, du behöver inte ha denna diskussionen överhuvudtaget. Ta upp det med hyresvärden, säg vad du SKA ha och sen är det inte mer med det. Det är ju de som skapat problemet från början så låt dem lösa det.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Varför såg du inte till att flytta din dator själv istället för att låta flyttfirman ombesörja transporten, upplyste du flyttföretaget om att din dator är väldigt ömtålig vid transport?

För att om man anlitar ett företag för en tjänst skall de utföra den och en som privatperson skall inte behöva stå och säga att tex "mina vinglas är ömtåliga". Det skall företaget förstå.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElKungo:

Eftersom hyresvärden har bokat flyttfirman, så borde du kolla upp vilket ansvar de har i denna fråga.

Yep, iom att TS inte har ett avtal med flyttfirman så bör detta gå via hyresvärden. Som får sköta diskussion och ta försäkringsärende med mera.

Skrivet av ddr:

Mjo, TV:n är svår.. Jag är dock förvånad att dom trots att dom anser sig inte ha gjort något fel är villig att betala "Plåster-på-såren-pengar"

Har du detta i skrift så spara det då det kan vara avgörande i eventuell tvist. Det är basicly samma som erkännande i viss mån.

Bilder, bilder bilder. Visa skada, spara all kommunikation.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kommer att behöva låta dem ta iväg datorn för reparation om det är det de erbjuder. Alternativet som jag ser det är om ni trots allt kan komma överens om någon form av kompensation. Att du behöver datorn för jobb kan ni nog diskutera runt hur länge som helst. Ditt jobb ska väl förse dig med arbetsredskap, och är det en verksamhet som äger datorn så är det helt andra regler som gäller.

När det kommer till TV'n så är det helt deras problem. Så fort de rör prylarna så är de ansvariga. Är det något som är trasigt från början så bör det ligga i deras intresse att kontrollera och dokumentera detta. Annars skulle de ju kunna säga att alla fel de skapat fanns från början.

Och som tidigare tipsats om. Hyresvärden är den som behöver ha diskussionen med flyttfirman. Du har inget avtal med flyttfirman utan detta är ju en del av den ekonomiska överenskommelsen du har med hyresvärden i och med att du hyr din bostad.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Varför såg du inte till att flytta din dator själv istället för att låta flyttfirman ombesörja transporten, upplyste du flyttföretaget om att din dator är väldigt ömtålig vid transport?

TS - "Läkaren gjorde mig paralyserad under min ryggoperation!!"

Alltid någon på SweC - "Varför utförde du inte operationen själv dåååå???"

----

Är det så konstigt att firmor och liknande ska ta ansvar för att de har sönder saker när de utför sitt jobb? Vad spelar det för roll vad det är, om det är dyrt eller billigt? Omtåligt eller en fucking sten?

Om jag (eller i detta fall BRF) betalar någon för att utföra en tjänst förväntar jag mig att de fixar det utan att ha sönder det eller något annat

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Intressant problem. Vad är praxis? Vem ska bevisa att prylarna funkar innan?

I teorin kan ju en kund plasta in trasiga prylar och sen hävda att flytten haft sönder dom.

Sen har vi som nu TS som sitter i skiten för saker faktiskt har gått sönder.

Ska det t ex vara rimligt att man ska datummärka och filma att alla prylar är i fungerande skick innan flytten?

Själv hade jag likande problem för typ 15 år sen, sedan dess har jag gjort alla flyttar själv just av denna anledning.
Samma dag som jag själv flyttade sist, så flyttade en granne med flyttfirma. Deras gubbar stod och slängde(!!!!!!) in sakerna på hög bak i en stor lastbil, helt sjukt, måste blivit nuckor och repor på i stort sett allt dom flyttade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Intressant problem. Vad är praxis? Vem ska bevisa att prylarna funkar innan?

I teorin kan ju en kund plasta in trasiga prylar och sen hävda att flytten haft sönder dom.

Sen har vi som nu TS som sitter i skiten för saker faktiskt har gått sönder.

Ska det t ex vara rimligt att man ska datummärka och filma att alla prylar är i fungerande skick innan flytten?

Själv hade jag likande problem för typ 15 år sen, sedan dess har jag gjort alla flyttar själv just av denna anledning.
Samma dag som jag själv flyttade sist, så flyttade en granne med flyttfirma. Deras gubbar stod och slängde(!!!!!!) in sakerna på hög bak i en stor lastbil, helt sjukt, måste blivit nuckor och repor på i stort sett allt dom flyttade.

Så är det, men nu har ju bolaget redan erkänt misstag på allt enligt mig.

Skrivbordet vill de ersätta rakt av,
datorchassit vill de ta in för att fixa,
TV'n vill de kompensera 500 kr för.

I mina ögon är samtliga dessa delar densamma som ett erkännande. Den enda punkten de skulle kunna argumentera för, är TV'n, att det inte handlar om erkännande utan om "goodwill endast".

Men ja, innan man flyttar är det en bra idé att ta bilder på allt som är ömtåligt och/eller dyrbart.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Att läsa "Bohag 2010" är ju samma bedrövliga läsning som andra bransch-villkor där det allt som oftast är en komplett friskrivning från 'deras' sida

Hoppas ARN och/eller hyresvärden kan få till ersättning för ett nytt chassi, även om du tvingas göra jobbet själv.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Hedersmedlem

De va nog en jävla röta att du tömde loopen innan flyttgubbarna fick leka fotboll med kärran. Men.. hade inte litat på att allt annat är helt. Kanske lika bra att ta det till en datoraffär så blire inge dispyt om övriga trasiga komponenter. Hoppas det inte är Leffes fiske & data på hörnet bara..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Varför såg du inte till att flytta din dator själv istället för att låta flyttfirman ombesörja transporten

Detta måste vara den absolut dummaste kommentar jag någonsin sett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Detta måste vara den absolut dummaste kommentar jag någonsin sett?

På vilket sätt?

Min erfarenhet är att det är väldigt klokt att flytta känsliga och ömtåliga saker själv om man har möjlighet istället för att låta flyttfirman göra det. Om inte annat för att slippa massa tjafs och irritation efteråt om vems fel det är etc.

Permalänk
Medlem

Som några redan skrivit; vänd dig till hyresvärden. Detta då det faktiskt är hyresvärden som är kund till flyttfirman då de anlitat flyttfirman.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

På vilket sätt?

Min erfarenhet är att det är väldigt klokt att flytta känsliga och ömtåliga saker själv om man har möjlighet istället för att låta flyttfirman göra det. Om inte annat för att slippa massa tjafs och irritation efteråt om vems fel det är etc.

Vad är det för poäng att anlita en firma då, speciellt för till exempel de som inte har möjlighet att flytta saker själv?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

På vilket sätt?

Min erfarenhet är att det är väldigt klokt att flytta känsliga och ömtåliga saker själv om man har möjlighet istället för att låta flyttfirman göra det. Om inte annat för att slippa massa tjafs och irritation efteråt om vems fel det är etc.

Håller med. Det är en kommentar som inte tillför så mycket när skadan redan är skedd (den kritiken kan jag hålla med om), men det är faktiskt ett gott råd rent generellt.

Dvs, om det är saker som spelar större roll för dig än att "det är bara att ersätta" så skulle jag helt hålla med, *om möjligt* flytta dessa saker separat själv.

Edit: fixade saknat "inte", som jag iofs tror framgick att det rimligen fanns där av meningen runt omkring... men iaf

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vad är det för poäng att anlita en firma då, speciellt för till exempel de som inte har möjlighet att flytta saker själv?

För att få hjälp med övriga 99% av bohaget?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

För att få hjälp med övriga 99% av bohaget?

Sen lämnar man 1 % kvar i flytten då eller?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

när vi flyttade mellan lägenhet till huset använde vi flyttfirma som skulle packa allt och flytta över sakerna, dom blandade serviser/kristall/silver med verktyg så det var rätt mycket skador. svaret vi fick var att "vi har inte gjort något" som tur var tog frugan det som var högre värde själv dagen innan. sedan gick Folksam in och täckte en del.
Med andra ord skulle vi flytta igen blir det nog att packa själva och ta det som är känsligt själva.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vi hade en exemplarisk flyttfirma med goa gubbar som var snabba, effektiva och försiktiga. Arveporslinet tog vi i personbil. Likväl blev det lite skavanker här och var i flyttlastbilen. Men det får man räkna med vid en frivillig flytt.

Men. Det här, för TS, var ju en påtvingad åtgärd där hyresvärden ska anlita en firma som kan sköta allt utan problem. Alla skador SKA ersättas.

Flyttfirman kanske bör informeras om att det här är en dator som kostar norr om 20000 att ersätta om något går fel med plåtreparationen. Kanske är billigare för dem att plocka fram 2500kr och betala för chassit än låta någon datorkunnig firma demontera allt från chassit innan plåtslagaren rättar till plåten varpå datorfirman monterar ihop allt och verifierar att det fungerar. (Detta kan ju inte bli billigare än 2500, sannolikt tänker sig flyttfirman att en av gubbarnas datorkunniga söner ska banka rätt bucklan med hammaren gratis).

Huruvida hyresvärden vill ersätta förlorad arbetsinkomst, hyrdator under reparationen, det kan man också diskutera.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd

Kanske inte tillför så mycket, men förstå hur det känns flyttföretagen som stryker om sina fina försäkring och när något händer så skyller dom ifrån sig eller förneka det.

Råka med ut att visa saker bliv skadad under flytten, men kunde inget göra åt det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Sen lämnar man 1 % kvar i flytten då eller?

Nej. Man flyttar den procenten själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Sen lämnar man 1 % kvar i flytten då eller?

Nej... När jag senast flyttade bar jag själv med mig en kartong innehållandes de mest viktiga och ömtåliga ägodelarna. Har man väl sett hur flyttfirmor, bud och andra liknande verksamheter hanterar gods bör man göra så anser jag (om man kan).