Permalänk
Medlem

mikrofon inställning

tjena, har märkt nu att min mikrofon endast tar upp min egen röst, polarna hör liksom inte om man slår i bordet och så, blir tom ibland att dom inte hör vad jag säger för micen typ inte tror att det är jag som pratar, finns det någon inställning man kan ändra? hittar noll info på google, är ett relativt nytt hyper x jag använder

Tråd flyttad till forumdel "Ljud" /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Vilket program är det du använder? Alla har ju en funktion att öka känsligheten för när den ska skicka ut ljud som mikrofonen plockar upp.

I discord så är det Settings > App settings > Input sensitivity

Brukar personligen ha Automaticly determine avstängd så inte den får panik om man är tyst en stund och börjar försöka lyssna på vad grannen säger på andra sidan väggen.

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta klagar på att mikrofonerna plockar upp oljud från rummet och du vill ha med oljud när du slår i bordet ? Du får öka gainen på mikrofonen och kanske öka nivån på ingången i win.
Om du kör nån mjukvara för ljudprocessning får du skriva det för det kan ju finns nån gate eller kompressor i den.
Skriv gärna exakt vilken mikrofon och mjukvara du använder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resania:

Vilket program är det du använder? Alla har ju en funktion att öka känsligheten för när den ska skicka ut ljud som mikrofonen plockar upp.

I discord så är det Settings > App settings > Input sensitivity

Brukar personligen ha Automaticly determine avstängd så inte den får panik om man är tyst en stund och börjar försöka lyssna på vad grannen säger på andra sidan väggen.

använder discord och har redan pillat på den inställningen, har också automatic avstängt. men blir ingen skillnad om man sänker sensitivityn

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta klagar på att mikrofonerna plockar upp oljud från rummet och du vill ha med oljud när du slår i bordet ? Du får öka gainen på mikrofonen och kanske öka nivån på ingången i win.
Om du kör nån mjukvara för ljudprocessning får du skriva det för det kan ju finns nån gate eller kompressor i den.
Skriv gärna exakt vilken mikrofon och mjukvara du använder.

ska kika på mjukvara, men gick in i windows nu och kollade på ljud, sen egenskaper för mikrofon på headset, nivån ligger på 0 men kan inte dra upp den, känns skumt som fan

använder sonic studio 3 samt ett hyperx cloud 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resania:

Vilket program är det du använder? Alla har ju en funktion att öka känsligheten för när den ska skicka ut ljud som mikrofonen plockar upp.

I discord så är det Settings > App settings > Input sensitivity

Brukar personligen ha Automaticly determine avstängd så inte den får panik om man är tyst en stund och börjar försöka lyssna på vad grannen säger på andra sidan väggen.

discord samt så använder datorn något som heter sonic studio 3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pacman39:

ska kika på mjukvara, men gick in i windows nu och kollade på ljud, sen egenskaper för mikrofon på headset, nivån ligger på 0 men kan inte dra upp den, känns skumt som fan

Gainreglaget är en fysisk inställning och inget du gör i mjukvara, har du en usb ansluten mikrofon finns det nog en ratt på den. så här ser det ut på en Blue Yeti, reglage för upptagningskarraktär och gain.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gainreglaget är en fysisk inställning och inget du gör i mjukvara, har du en usb ansluten mikrofon finns det nog en ratt på den. så här ser det ut på en Blue Yeti, reglage för upptagningskarraktär och gain.
https://the-gadgeteer.com/wp-content/uploads/2010/07/Yeti-GainPattern-483x500.jpg

klickade på den nu, har en sån liten grej med plus o minus men den tar liksom inte ens upp om jag klappar 1 centimeter jämte mikrofonen, tycker bara det e skumt och har börjat störa mig på det kan tom "knacka" på mikrofonen på headsetet utan att den aktiveras i discord

Uppdatering, Hittade lösningen, discord hade någon inställning längre ner som blockerade ut i princip allt förutom ens röst