Permalänk
Medlem

Ammo Can PC

Hej

Galleri
Så lite Bakgrund till hur projektet startade.
Jag har alltid velat modifiera en ammunitions låda till att hålla en helt okej spel dator i. Vilket jag hade lite problem med tidigare då jag aldrig hittade någon som vart tillräckligt stor eller så har den vart för stor.
Samt så ville jag inte ha stora hål för kylningen som syns allt för väl, utan ville försöka "dölja" ventilationen så gott som möjligt.
Så det fick bli ett par ATX datorer innan jag äntligen ramlade på en hemsida medans jag letade efter en mer robust ryggsäck som även sålde just alla typer av ammunitions lådor. Så utav rent intresse så började jag kolla runt lite om storlekarna på dom för att kolla om det vart någon som skulle kunna fungera.
Då träffar jag på en med yttermått 30 x 22 x 18.5cm. Jag började då självklart börja ta olika mått på SFF komponenter för att se om det verkar ens möjligt, vilket till min förvåning såg ut som att det borde få plats med väldigt små marginaler.

Så jag beställde hem en låda för att se ordentligt vad måtten var på insidan och började bli lite orolig då de få mm jag hade i marginaler försvann fort. Men jag var inte riktigt redo att ge upp men jag ville inte heller spendera 20-30k på komponenter som kanske inte skulle få plats.

Så jag köpte en begagnad SFF dator för 1900kr vilket jag kände kunde användas som en HTPC i värsta fall utan att behöva vara orolig om komponenterna fick plats.

Till min förvåning så fick moderkortet precis plats med en liten modifikation på IO skölden
Så jag strippade ut hela golvet i lådan och limmade (så länge) fast en mesh plåt med minimal luft motstånd och tog ett donator chassi och klippte bort moderkort distanserna och limmade på dom med epoxy. Kapade även ut ett stort hål i meshen för moderkortet så det skulle vara lätt att montera en kylare.

Sedan började jag markera upp alla sidopaneler med maskeringstejp vart jag skulle börja såga ut för att få ordentligt med ventilation samt bakdelen för grafikkort och strömadapter.
Under tiden fick jag även min nya mesh i pvc (fungerar som dammskydd) levererad så tog och skar ut den och testade ett par fötter för botten delen.

Sedan var det dags att kapa ut sidorna och och slipa till kanterna. Efter det vart det dags att svetsa fast alla mesh gallerna istället så det finns ingen risk att ett galler ramlar in då epoxyn släpper.

Då vart det dags att klippa till all pvc mesh till sidorna som jag sa tidigare ville inte ha allt för stora hål synliga och fungerar väldigt bra som damm filter.

Efter lite grundslipning så blev det direkt till spray båset för att måla chassi och sedan meshen, valde även att behålla innehållsförteckningen på sidan då det kändes mer autentiskt och sedan fick en snille blixt (finns längre ner) och börja testa produkterna igen för att se att det får plats. Samt införskaffade en kylare och nätaggregat för att se alla ytor innan jag började spendera en del pengar i resterande.

Som sagt, det är inte flera millimeter till godo utan knappt en millimeter till godo i vissa fall så som moderkortet runt om och nätaggregatet.

Så fick kolla runt lite vad för typ av grafikkort jag kunde få plats med som det inte finns enormt mycket utrymme kvar och den får heller inte vara för hög eller för lång som jag har exakt 300mm i invändig längd och inte väldigt mycket i höjd även som jag visste jag ville göra om kylaren med 2 Noctua fläktar för prestandan.

Så efter en hel del letandes så hittade jag att en Asus TUF 3080 borde få plats på millimetern, så nu vart det att försöka få tag i en utan att betala de priser folk sålde för i somras.
Lyckades tillslut hitta ett komplett system med just en 3080 TUF samt Ryzen 5600X vilket jag valde att köpa att trycka ner i chassit.
Som sagt marginalerna var inte stora.

Har även under tidens gång haft lite olika saker 3d printade så som en ram runt radiatorn och nätaggregatet samt lite smått och gott för att hålla allt på plats vilket jag vill tacka ( kiim) här på forumet som hjälpt mig med all 3d printing.
Sedan även nästa projekt han hjälpte mig med var att 3d printa en M18 rök granat i Violett så som innehållsförteckningen påstår och sedan för att göra den lite mer användningsbar så stoppade jag i en xbox360 kontroll mottagare.

Specs:
Moderkort: Gigabyte B550I AORUS PRO AX WIFI
CPU: AMD Ryzen 5600x
Minne: G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C
SSD: 512gb Samsung evo 970 m2 ssd + 2tb sabrent m2 ssd
GPU: Asus RTX 3080 TUF
PSU: Corsair SFX series SF750W Platinum
Kylning: Corsair iCUE H100i RGB PRO XT

Permalänk
Medlem

Kul att du hittade en låda att bygga i till slut.
Snyggt blev det också, Bra jobbat.

Visa signatur

Livet är hårt men orättvist
i7 6700@4,6GHz - Asus Z170 Pro Gaming - Corsair Vengeance 3000Mhz DDR4 16GB - Radeon 290x Crossfire

Permalänk
Medlem

WOW! Vilket häftigt och välgjort bygge, applåder i massor, fy f*n vad häftigt!!!

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Fem av fem 👍
Snyggt och välgjort. Gillar att du satte dit ordentliga fläktar. Vilka fläktar är det och hur är dom fästa?

Hur ligget temp och ljudnivå vid hög belastning?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Fem av fem 👍
Snyggt och välgjort. Gillar att du satte dit ordentliga fläktar. Vilka fläktar är det och hur är dom fästa?

Hur ligget temp och ljudnivå vid hög belastning?

Tack

Det är 4st Noctua NF-A12x25 som sitter fast med skruvar i meshen för grafikkortet och sedan är de fastskruvade i en ny hållare som är 3d printat för radiatorn som sedan i sin tur är fast skruvad i meshen. Samt PVC meshen som är längst ut som fungerar som dammskydd sitter bara fast med magneter för att enkelt kunna ta logg dom och rengöra dom

Temperaturen i spel är 70C på GPU och varma 80C på CPU med fläktarna på 50%. Så ja under full load så låter den lite men annars är den knäpp tyst idle.

Permalänk
Medlem

whaaat?! Det där blev ju hur coolt som helst!! Hur grymt som helst att ha den där lådan stående på skrivbordet.
Jag älskar sånna här projekt där man inte är rädd för att pröva något annat än den vanliga gamla tråkiga PC burken.