3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Elgiganten har tyvärr inga planer på att ta in Asus RTX 3080 TUF OC LHR. Men då borde dom erbjuda ett likvärdigt kort istället för samma pris. Det är det minsta dom kan göra, efter dom har hållit ens pengar som gisslan i över ett års tid.

Håller med dig fullständigt. Det här ska man komma ihåg. Beställ bara med Klarna från Elgiganten så slipper ni ligga ute med pengar. Ännu bättre , beställt från de 3 stora.

Det är rätt stora förluster de tar. Tänk på att de går minst 2000-3000kr per kort de säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Följer med spänning

Vad tror du om mitt inlägg här? Finns det ingen rimlig gräns någonstans för vad som jag anse vara en "utgången produkt"?

Om tillverkaren avslutar produktion på en sku och skapar en ny sku hur skall ÅF vara ansvariga för det? Det är trevligt att vissa ÅF väljer att lösa det men det är mera goodwill än någonting dom faktiskt har ansvar att göra.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

I princip skulle man då bara kunna förhandla med tillverkaren om att göra en minimal justering för att undgå allt ekonomisk ansvar.

Så ser KKL ut idag. Men de flesta ÅF vill ju sälja kort, men det som har hänt är extremt. Man får tänka att Elgiganten hanterar det helt enligt lagen. Problemet för de är att Inet/Webhallen och Komplett tar smällen själva. De låter kunderna få kortet de beställt för intropris och gör rena förluster per kort. Kom ihåg vilken butik. I ska beställa ifrån nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Ändå förvånande att alla får så olika erbjudanden.
Känns som att det borde vara kommunicerat internt vad som de kan erbjuda.

Någon får köpa ett Palit Gamerock OC för ca: 13k, medans några får förhandla sig till pris på ca: 10,4k och vissa får ingen rabatt men ett presentkort på 500kr?

Själv blev jag erbjuden en Palit Gamerock LHR för 9 000 kr men tackade givetvis nej, av ren principsak. Så det verkar vara extremt olika bud beroende vem som svarar en.

Jag har inte väntat i över 1 år för att betala 1 000 kr mer och dessutom få en sämre produkt, beroende på om man ska använda kortet för mining eller inte.

Om Elgiganten inte är beredda att gå mig tillmötes så är jag redo att ta detta hela vägen till ARN.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Om tillverkaren avslutar produktion på en sku och skapar en ny sku hur skall ÅF vara ansvariga för det? Det är trevligt att vissa ÅF väljer att lösa det men det är mera goodwill än någonting dom faktiskt har ansvar att göra.

Kolla mitt inlägg här. Det kanske är tillåtet, men i så fall torde det röra sig om ett kryphål i lagstiftningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Så ser KKL ut idag. Men de flesta ÅF vill ju sälja kort, men det som har hänt är extremt. Man får tänka att Elgiganten hanterar det helt enligt lagen. Problemet för de är att Inet/Webhallen och Komplett tar smällen själva. De låter kunderna få kortet de beställt för intropris och gör rena förluster per kort. Kom ihåg vilken butik. I ska beställa ifrån nästa gång.

Är ni helt säker på att det inte finns några domstolspraxis som förbjuder detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Kolla mitt inlägg här. Det kanske är tillåtet, men i så fall torde det röra sig om ett kryphål i lagstiftningen.

Spelar ingen roll om sku byts. Tvingas en konsument köpa en ny likvärdig vara till högre pris kan han kräva skadestånd för de ökade kostnaderna. Detta då på grund av att näringsidkaren hävt det tidigare köpet. Hävda KKL paragraf 33.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Själv blev jag erbjuden en Palit Gamerock LHR för 9 000 kr men tackade givetvis nej, av ren principsak. Så det verkar vara extremt olika bud beroende vem som svarar en.

Jag har inte väntat i över 1 år för att betala 1 000 kr mer och dessutom få en sämre produkt, beroende på om man ska använda kortet för mining eller inte.

Om Elgiganten inte är beredda att gå mig tillmötes så är jag redo att ta detta hela vägen till ARN.

Haha, det är ju skrattretande att de erbjuder allt mellan himmel och jord.
9k är ju dock ett riktigt bra pris under rådande marknad men det är ju fortfarande över 1000kr mer än du betalade för 1 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Kolla mitt inlägg här. Det kanske är tillåtet, men i så fall torde det röra sig om ett kryphål i lagstiftningen.

Har läst och det är foliehatten på. Du hittar på konspirations scenarion för att få ÅF att ta ansvar för någonting som ligger utanför deras händer. Varför skulle en ÅF som säker har hundratals beställningar liggandes hos tillverkaren till mycket lägre pris än dagens pris vilja att produkten skulle utgå? Tänk efter lite nu. Den enda som vinner på detta är tillverkarna som nu slipper leverera alla innestående beställningar som ÅF har hos dem.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Själv blev jag erbjuden en Palit Gamerock LHR för 9 000 kr men tackade givetvis nej, av ren principsak. Så det verkar vara extremt olika bud beroende vem som svarar en.

Jag har inte väntat i över 1 år för att betala 1 000 kr mer och dessutom få en sämre produkt, beroende på om man ska använda kortet för mining eller inte.

Om Elgiganten inte är beredda att gå mig tillmötes så är jag redo att ta detta hela vägen till ARN.

Ska bli intressant, men jag gissar att det finns några jurister på Elgiganten. Själv hade jag tacka ja. Krängt kortet och köpt det kort jag ville ha. Varför strula och riskera så mycket? Du hade kunnat plocka ett 3080Ti från Webhallens drop för 13K och fått ett bättre kort för inga extra pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Om tillverkaren avslutar produktion på en sku och skapar en ny sku hur skall ÅF vara ansvariga för det? Det är trevligt att vissa ÅF väljer att lösa det men det är mera goodwill än någonting dom faktiskt har ansvar att göra.

Nja, återförsäljarna har ju koll på hur många beställningar de får in utöver vad de har i lager, och hur många de får tag på i kommande beställningar.
Att i det läget hålla betalda ordrar i ett år utan att leverera lägger jag helt på ÅF

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Hur kan det vara bättre? Vi snackar om en minimal justering, inte ett helt annat grafikkort.

Olika tillverkningsnummer/revisioner är olika varor enligt lagen.
Blir ”mer fel” att byta ut en beställd vara mot en annan utan godkännande från kund.
Bättre då för butik att häva köpet med stöd av lagen, att det är utanför deras kontroll, och hänvisa till det i en eventuell ARN tvist.
Det är lite 50/50 hur ARN skulle resonera här, tror butikerna har det rätt torrt på sin sida.

Att vissa butiker erbjudit andra kort/bytit rakt av,r mer dör att de lever på ”gamers” (Ex Inet).
Medans Elgiganten inte direkt är särskillt stora på rena komponenter, utan mer hushållsprofuktet över lag (ex vitvaror, tv, telefoner mm). Mot ex Inet som är mer ren komponentbutik, och därmed mer beroende av att hålla kunderna nöjda, få de främst lever på gamers/de riktiga ”nördarna” inom datorområdet.

Skrivet av anon333222:

Du är ju rolig. Elgiganten gjorde rätt, enligt lagen. Webhallen/Inet/Komplett tänkte på kunden och tog förlusten. Blir nog inga fler beställningar från många här. Nu fick jag ett 3090 PNY för 19K i augusti från just Elgiganten. Så varför ska man inte klaga på Elgiganten. Det kommer en dag när vi inte lider av kretsbrist. Vem tror du köper från Elgiganten efter att ha fått det här kalsongrycket.

Alla vanliga kunder kommer fortsätta köpa från Elgiganten?
Elgigantens försäljning av rena komponenter är troligen inte ens en bråkdel av ex Inets, utan mer en ”bisyssla”. Elgiganten är stora på ex vitvaror, tv, och liknande.
Medans ex Inet lever mer på rena komponenter.
Skillnad på deras kundkrets.

Skrivet av SleeZy:

Jag vet inte ens om jag borde svara dig på det. Du vet vad trolla är, och att beskylla dig från det är vidrigt? Du reggade dig idag, för att endast kommentera här i tråden.
Det är svårt att ta dig seriöst.
Det är ju knappast så att du är en ny användare som bara råkar vara extra intresserad i just detta ämne, just idag. För att regga dig.

Där beskyller du på felaktig grund.
Att en reggat sig samma dag som en intressant tråd dykt upp är inte ”för att endast kommentera här”..

Ämnet är högst intressant. Då butiker över lag får mycket ”skit” kastat på sig som egentligen beror på leverantörer, eller transportörer (ex PostNord) än butikens egna ansvar/påverkbara ansvar.

Skrivet av anon333222:

Han reggade för att strö salt på såret. Tycker synd om alla som låg ute med pengar.

Nej. För att det är en högst intressant tråd, med ett problem som inte bara drabbar kunderna, utan i alla leden från kund till tillverkare.

Problemet är i grunden att butiker tagit emot förhandsbeställningar, utan att ha produkten på lager, men de sålt som grund på leverantörens besked om tillgång/leveranser.

Bäst som tidigare sagt vore att inga butiker oavsett produkt tog emot förhandsbeställningar utan endast säljer produkter de fysiskt fått in på lager.

Och som ”kö” kan de ha en annälningslista med ex ”Vill du köpa produkt X? Anmäl dig här så skickst vi ut länk när produkten är i lager så du kan slutföra köpet (Senast inom 24h)”

Ett sådant system vore bättre, där kunder får möjlighet att ställa sig i kö, och invänta att produkten fysiskt kommer i lager.

Butiken får en indikation på hur många som är intresserade, de kan följa hur många som ställt sig i kö/hur många som sedan slutför en order för att beräkna hur många av en produkt de ska beställa in, så de inte står med för stort lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nja, återförsäljarna har ju koll på hur många beställningar de får in utöver vad de har i lager, och hur många de får tag på i kommande beställningar.
Att i det läget hålla betalda ordrar i ett år utan att leverera lägger jag helt på ÅF

Fast det vet dem ej, det dom vet är vad dom har beställt och ev. om tillverkarna har bekräftat en leverans vilket i dessa tider troligen sker dagar innan dom faktiskt får leveransen. Det är bara att gå tillbaka och läsa inlägg från Webhallen så ser du hur dålig information dom har fått gällande antal kort dom skulle få levererat och när.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Undesired_hero:

Spelar ingen roll om sku byts. Tvingas en konsument köpa en ny likvärdig vara till högre pris kan han kräva skadestånd för de ökade kostnaderna. Detta då på grund av att näringsidkaren hävt det tidigare köpet. Hävda KKL paragraf 33.

Har inte sett någon vinna ett case på det här. Ponera det som redan händer i TV-branschen. Samsung tex skapar en specifik SKU för Elgiganten. Du beställer en TV, men den blir slutsåld. Ordersystemet hänger inte me. Köper du ”samma” TV på Mediamarkt eller någon annan butik så är det en annan SKU. Du kan med andra ord inte köpa TV på Mediamarkt och gå till Elgiganten för att claima mellan skillnaden.

Permalänk
Skrivet av gothnet:

Det innebär också problem, då en butik inte bara kan göra det utan ett godkännande från kunden då det är en helt annan vara.
Då kan det vara bättre för butiken att häva ordern, och hänvisa till att det är utanför deras kontroll.
Det är inte irrelevant, det är högst relevant för butikens ansvar. Om det är butikens ansvar eller om det är leverantören, om det är utanför butikens kontroll.
Inte bedrägeri om det följer gällande lagar.
Ser fram emot om någon som fått sitt köp hävt tar det till ARN för att få besked, skulle gynna många i framtiden.
Både konsument och butiker.
Vart får du det ifrån?
För att man säger att de som är irriterade på en butik ska rikta sin ilska åt rätt håll (Leverantören/tillverkaren) inte de enskilda butikerna.
Däremot att beskylla någon som du gör är vidrigt.
Vad säger att Elgiganten (I det fallet) inte levererat 50 st kort till kunderna som de skyltat med att de hade i lager/ eller på väg in vid beställningstillfället?
Inte butikernas fel att kunderna inte valt faktura som betalmetod.
Försvarar inte Elgiganten specifikt, utan framhäver bara att de som är berörda ska rikta sin ilska åt de som bär ansvaret (Tillverkarna) inte en enskild butik, oavsett om det är Elgiganten, NetOnNet eller annan butik.
Det är inte butikernas fel att inte tillverkaren/leverantören levererar vad de beställt.

Dock att beskylla någon för att trolla är vidrigt...

När kunden betalat för en vara till utannonserat pris och tillgängligt lagersaldo är det butikens ansvar att stå för det avtal man ingått gentemot kund. Har jag antytt något annat?
Läs vad jag skriver igen. Allt som innebär avsteg från avtal gentemot kund är fel.
Vilka medel butiken behöver ta till för att fullfölja sin del av avtalet är inte relevant. Om butiken så behöver beställa med rymdfärja så skall kunden inte bli drabbad av butikens extrakostnader.
Det relevanta är att två delar ingår ett avtal.
Del 1, kund, har fullföljt genom betalning.
Del 2, butik, skall då leverera enligt avtal.

Den sida av avtalet som på något sätt viker av, oavsett hur, gör sig skyldig till kontraktsbrott.
För att Elgiganten skall klara sig ur detta så behöver de erbjuda (av kund eller oberoende sakkunnig part) likvärdig produkt eller bättre för samma pris. Inte en sämre eller ersatt produkt till ett mycket högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är väl inte ett avslutat samarbete det rör sig om? Snarare att v1 (icke lhr) utgått bara?

Eller har jag missat något?

Borde de inte ersätt med V2 då till samma pris? Enda ändringen är väl Ethereum giljotinen på V2?

Visa signatur

Games!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gothnet:

Olika tillverkningsnummer/revisioner är olika varor enligt lagen.
Blir ”mer fel” att byta ut en beställd vara mot en annan utan godkännande från kund.
Bättre då för butik att häva köpet med stöd av lagen, att det är utanför deras kontroll, och hänvisa till det i en eventuell ARN tvist.
Det är lite 50/50 hur ARN skulle resonera här, tror butikerna har det rätt torrt på sin sida.

Att vissa butiker erbjudit andra kort/bytit rakt av,r mer dör att de lever på ”gamers” (Ex Inet).
Medans Elgiganten inte direkt är särskillt stora på rena komponenter, utan mer hushållsprofuktet över lag (ex vitvaror, tv, telefoner mm). Mot ex Inet som är mer ren komponentbutik, och därmed mer beroende av att hålla kunderna nöjda, få de främst lever på gamers/de riktiga ”nördarna” inom datorområdet.
Alla vanliga kunder kommer fortsätta köpa från Elgiganten?
Elgigantens försäljning av rena komponenter är troligen inte ens en bråkdel av ex Inets, utan mer en ”bisyssla”. Elgiganten är stora på ex vitvaror, tv, och liknande.
Medans ex Inet lever mer på rena komponenter.
Skillnad på deras kundkrets.
Där beskyller du på felaktig grund.
Att en reggat sig samma dag som en intressant tråd dykt upp är inte ”för att endast kommentera här”..

Ämnet är högst intressant. Då butiker över lag får mycket ”skit” kastat på sig som egentligen beror på leverantörer, eller transportörer (ex PostNord) än butikens egna ansvar/påverkbara ansvar.
Nej. För att det är en högst intressant tråd, med ett problem som inte bara drabbar kunderna, utan i alla leden från kund till tillverkare.

Problemet är i grunden att butiker tagit emot förhandsbeställningar, utan att ha produkten på lager, men de sålt som grund på leverantörens besked om tillgång/leveranser.

Bäst som tidigare sagt vore att inga butiker oavsett produkt tog emot förhandsbeställningar utan endast säljer produkter de fysiskt fått in på lager.

Och som ”kö” kan de ha en annälningslista med ex ”Vill du köpa produkt X? Anmäl dig här så skickst vi ut länk när produkten är i lager så du kan slutföra köpet (Senast inom 24h)”

Ett sådant system vore bättre, där kunder får möjlighet att ställa sig i kö, och invänta att produkten fysiskt kommer i lager.

Butiken får en indikation på hur många som är intresserade, de kan följa hur många som ställt sig i kö/hur många som sedan slutför en order för att beräkna hur många av en produkt de ska beställa in, så de inte står med för stort lager.

Okej. Du har rätt. Så vad mer vill du tillföra här? Både du och jag anser att Elgiganten har följt lagen. Men vi har tur att vi kan köpa från den butik vi gillar. Elgiganten kan sluta med datorprodukter då de har visat vad de går för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Jag hävdar ju självfallet inte att det är vad som skulle ha skett i detta fallet. Men om domstolen skulle slå fast att Elgiganten har gjort helt rätt så skulle det kunna bana väg för ett sådant scenario i framtiden. När det är sådan brist som det är idag så spelar det ingen större roll för tillverkarna om det finns liggande beställningar sen ett år tillbaka.

Problemet om butiken släpper köpebeloppet, är när/om produkten väl kommer i lager, och levererar så är den inte betald?

Bäst vore ju antingen att inga förhandsbeställningar alls fick ske, utan bara verkligt fysiskt varulager säljs, eller att de endast kan göras mot faktura, så kunden inte ligger ute med pengarna, och butiken inte får de förens varan skickats.

Rätt problematiskt problem, inte bara för kunderna utan för butikerna med att hantera och hitta en lösning på som fungerar för både kunder och butiker, om förhandsbeställningar ska fortsätta fungera.

Permalänk
Medlem

Att folk beställde hos Elgiganten gav de en viss köpkraft som de inte hade haft om folk beställt hos andra butiker. Detta resulterar ett år senare i att Elgiganten skiter i de kunderna för att de vill sälja varorna dyrare. Detta är så sjukt dåligt agerat att smeknamnet Felgiganten är för snällt. Elgiganten har haft lång tid på sig att informera kunderna om vad som kanske väntar - då hade kunder kunnat lägga en beställning hos t.ex. en superbra butik som Komplett. Om detta är lagligt vet jag inte vad som är olagligt. I så fall kan ju butiker skylla ifrån sig enkelt.

Sen till de folk som så ofta börjar prata om att köpa på faktura istället och till och med nedvärderar de som inte använder det betalsättet: vissa vill eller kan inte handla på kredit! Felet här ligger hos Felgiganten - inte kunderna som valde ett av de betalsätt som erbjöds.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fräckepelle:

När kunden betalat för en vara till utannonserat pris och tillgängligt lagersaldo är det butikens ansvar att stå för det avtal man ingått gentemot kund. Har jag antytt något annat?
Läs vad jag skriver igen. Allt som innebär avsteg från avtal gentemot kund är fel.
Vilka medel butiken behöver ta till för att fullfölja sin del av avtalet är inte relevant. Om butiken så behöver beställa med rymdfärja så skall kunden inte bli drabbad av butikens extrakostnader.
Det relevanta är att två delar ingår ett avtal.
Del 1, kund, har fullföljt genom betalning.
Del 2, butik, skall då leverera enligt avtal.

Den sida av avtalet som på något sätt viker av, oavsett hur, gör sig skyldig till kontraktsbrott.
För att Elgiganten skall klara sig ur detta så behöver de erbjuda (av kund eller oberoende sakkunnig part) likvärdig produkt eller bättre för samma pris. Inte en sämre eller ersatt produkt till ett mycket högre pris.

KKL reglerar köp mellan näringsidkare och privatpersoner. Finns ett stycke där det står att om ÅF har gjort allt i sin makt för att leverera produkten, men inte lyckats. Produkten har slutat tillverkas. Då kan kan inte ÅF lastas och ordern avbryts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Har inte sett någon vinna ett case på det här. Ponera det som redan händer i TV-branschen. Samsung tex skapar en specifik SKU för Elgiganten. Du beställer en TV, men den blir slutsåld. Ordersystemet hänger inte me. Köper du ”samma” TV på Mediamarkt eller någon annan butik så är det en annan SKU. Du kan med andra ord inte köpa TV på Mediamarkt och gå till Elgiganten för att claima mellan skillnaden.

Köper du en vara och näringsidkaren häver köpet så kan du kräva ersättning för mellanskillnaden som du får lägga ut för att köpa en likvärdig produkt. Kostade den ursprungliga produkten 1000kr och du tvingas köpa samma eller likvärdig vara för 1500 kr så kan du kräva 500kr i skadestånd. Spelar ingen roll om du köper den i annan butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Problemet om butiken släpper köpebeloppet, är när/om produkten väl kommer i lager, och levererar så är den inte betald?

Bäst vore ju antingen att inga förhandsbeställningar alls fick ske, utan bara verkligt fysiskt varulager säljs, eller att de endast kan göras mot faktura, så kunden inte ligger ute med pengarna, och butiken inte får de förens varan skickats.

Rätt problematiskt problem, inte bara för kunderna utan för butikerna med att hantera och hitta en lösning på som fungerar för både kunder och butiker, om förhandsbeställningar ska fortsätta fungera.

Ett problem med just Elgiganten var också att de redovisade ett positivt lagersaldo när många beställningar gjordes, fastän så inte var fallet. Så i många fall rör det sig förmodligen inte om förbokningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fräckepelle:

När kunden betalat för en vara till utannonserat pris och tillgängligt lagersaldo är det butikens ansvar att stå för det avtal man ingått gentemot kund. Har jag antytt något annat?
Läs vad jag skriver igen. Allt som innebär avsteg från avtal gentemot kund är fel.
Vilka medel butiken behöver ta till för att fullfölja sin del av avtalet är inte relevant. Om butiken så behöver beställa med rymdfärja så skall kunden inte bli drabbad av butikens extrakostnader.
Det relevanta är att två delar ingår ett avtal.
Del 1, kund, har fullföljt genom betalning.
Del 2, butik, skall då leverera enligt avtal.

Den sida av avtalet som på något sätt viker av, oavsett hur, gör sig skyldig till kontraktsbrott.
För att Elgiganten skall klara sig ur detta så behöver de erbjuda (av kund eller oberoende sakkunnig part) likvärdig produkt eller bättre för samma pris. Inte en sämre eller ersatt produkt till ett mycket högre pris.

Det är inte säkert.
Detta kan mycket väl både hos ARN och i domstol räknas som utanför butikens kontroll, då det är leverantören/tillverkaren som inte tillverkar produkten längre.

Det är en sak som inte butiken kan ha kontroll över, vilket således kan vara skälig grund för butiken att häva köpet utan ekonomiskt ansvar mot kunder för ev täckningsköp, eller skadestånd.

Som sagt. Hoppas någon av de drabbade är villigatt ta det till ARN/alt i förlängningen domstol, så både kunder och butiker får rättsfall att lita sig emot.

För det är ohållbart om butiken ska bära ansvar för att en tillverkare slutat tillverka produkten, vilket är utanför butikens kontroll egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Inte butikernas fel att kunderna inte valt faktura som betalmetod.

Sjukaste jag läst hela veckan haha, är du butikschef på Elgiganten eller?

Visa signatur

i7 9700k @4.9GHz w/ NH-D14, RTX 3080

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att flera andra butiker så som inet, webhallen osv har fått in dessa grafikkortsmodeller under årets gång. Det låter orimligt att EG inte skulle ha fått in några kort alls. Kan EG påvisa att det fallit utan deras kontroll enligt kkl 30 så kan det accepteras. För mig anser jag det orimligt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av gothnet:

Olika tillverkningsnummer/revisioner är olika varor enligt lagen.

Hujedamig vad du är ute på hal is nu. Visa mig en enda relevant referens som stödjer ditt påstående.
En enda. Lycka till.

Visa signatur
Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Jaaay2k:

Borde de inte ersätt med V2 då till samma pris? Enda ändringen är väl Ethereum giljotinen på V2?

Det kan jag nog tycka (och det var därför jag tyckte det var anmärkningsvärt nog att lyfta upp det på vår förstasida idag) och det verkar ju en del återförsäljare också göra.

Normalt sett är ju en orderbekräftelse att likställa med att man ingått avtal. Om säljaren då inte kan fullfölja leverans bör de väl i förstahand försöka förse köparen med en likvärdig vara.

Men de behöver bara göra det om det ska ske utan ”oskäliga” kostnader. Dessa kort verkar ju vara 3-4000 kronor dyrare. Är osäker på hur det skulle tolkas det i förhållande till skälighet.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Hujedamig vad du är ute på hal is nu. Visa mig en enda relevant referens som stödjer ditt påstående.
En enda. Lycka till.

Det faller på sin egen orimlighet. Annars hade alla butiker, tillverkare och andra i leden kunnat utnyttja det. Däremot kan det givetvis och är så enligt Elgigantens egna prismatchningspolicy men det har ingenting med någon lag att göra.

Permalänk

Elgiganten

till er som blir erbjudna att köpa ett annat kort +mellanskillnaden av Elgiganten, får man någon typ av kod man skriver in vid kassan? tänkte på ifall men kan ge bort köpet till någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Har läst och det är foliehatten på. Du hittar på konspirations scenarion för att få ÅF att ta ansvar för någonting som ligger utanför deras händer. Varför skulle en ÅF som säker har hundratals beställningar liggandes hos tillverkaren till mycket lägre pris än dagens pris vilja att produkten skulle utgå? Tänk efter lite nu. Den enda som vinner på detta är tillverkarna som nu slipper leverera alla innestående beställningar som ÅF har hos dem.

Jag hävdar ju självfallet inte att det är vad som skulle ha skett i detta fallet. Men om domstolen skulle slå fast att Elgiganten har gjort helt rätt så skulle det kunna bana väg för ett sådant scenario i framtiden. När det är sådan brist som det är idag så spelar det ingen större roll för tillverkarna om det finns liggande beställningar sen ett år tillbaka.

Sen är jag inte exakt insatt i hur processen mellan återförsäljare och tillverkade fungerar. Men åteförsäljaren Inet har åtminstone gått ut och sagt att de fått ta den ekonomiska smällen. (Alltså inte tillverkaren)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500