Myndighetschefer: Förbjud skadlig kryptoutvinning

Permalänk
Medlem

Förbud mot att driva sådana stora miningoutfits på det samhälleliga elnätet skulle jag tycka vore vettigt, att förbjuda det helt kommer öppna en jobbig debatt runt vad som är godtagbar användning av elnätet i stora skalor för profit...

Proof of work behöver vi komma bort ifrån överhuvudtaget, det är inte längre resonligt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Förbjud politiker hade nog varit det absolut bästa.

Tror inte du skulle gilla anarki.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Mycket bra och rimliga förslag. Proof of work är inte en nödvändighet utan har endast blivit ett otyg för alla utom de som minar. Så jag hoppas de får tummen ur och realiserar detta snarast.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Varför inte lösa det på samma sätt som vi Svenskar löser många andra problem, inför en skatt
Beskatta växlingen mellan kryptovaluta till riktig valuta.
Tex 3% av beloppet, dock minst avgift 10€

Kalla skatten för "Straffskatt för uppmuntran av miljöidiotiskt energianvändande"

(Japp, jag är emot kryptovalutor, deras huvudsakliga användningsområde är att finansiera kriminella verksamheter)

.... Hur skulle det hjälpa tänker du?
3% är ju absolut ingenting, och om du är orolig för kriminella verksamheter så tror jag du tänker lite baklänges- om det istället var säg 10% så skulle jag kanske dra mig för att använda kryptovaluta, men gissar på att om den tillät kriminella att utföra anonyma transaktioner digitalt så skulle de gladeligen betalade 10%.

Har du någon beläggning för att det enbart används för att finansiera kriminella verksamheter eller är det att det är EN sak det används till? Skulle du kunna förklara varför man skulle vilja använda kryptovaluta till det över vanliga pengar?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

eller iaf. blev seriösa stoners och låg hemma och förbrukade mindre resurser

Var inte så säker på det
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Munchies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Förbud mot att driva sådana stora miningoutfits på det samhälleliga elnätet skulle jag tycka vore vettigt, att förbjuda det helt kommer öppna en jobbig debatt runt vad som är godtagbar användning av elnätet i stora skalor för profit...

Proof of work behöver vi komma bort ifrån överhuvudtaget, det är inte längre resonligt.

Ja, verkligen en farlig väg att gå. Tror inte det går att förbjuda på ett vettigt sätt. Att lägga en ordentlig energiskatt på att minea hade ju löst det storskaliga men blir ju helt rubbat för de som sitter med ett par datorer hemma.

Skrivet av Ozzed:

Mycket bra och rimliga förslag. Proof of work är inte en nödvändighet utan har endast blivit ett otyg för alla utom de som minar. Så jag hoppas de får tummen ur och realiserar detta snarast.

Frågan är hur intresset består när man inte längre kan skapa "gratis" pengar längre. Tror de flesta kommer att gå vidare till nästa proof of work.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Signovinces:

Tycker det är bättre att vi förbjuder retarderad myndighetspersonal... tänk så mycket bättre livet vore för folket.

Kan du inte vidareutveckla vad du tycker som är fel istället för att försöka kränka folk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä det tror jag inte är vad som åsyftas riktigt. Det behövs säkert en del uträkningar för att säkra transaktioner. Det är inte den delen som ifrågasätts vad jag förstått.

Det är delvis min poäng, de flesta som kritiserar Bitcoin, Ethereum och Proof Of Work förstår inte systemet.

Skrivet av Söderbäck:

Vad som däremot inte behövs är beräkingskraft för att fördela kryptovalutor. Alltså mining baserat på beräkningsintensiva matematisk problem - för sakens skull.
Den delen behövs inte och det vet vi med all säkerhet.

Vad är skillnaden på uträkningarna som görs för att fördela nya Bitcoin/Ethereum och uträkningarna som görs för att försäkra sig om att samma tillgång inte har spenderats två gånger? Att vi skulle veta att Proof Of Stake med säkerhet fungerar är absolut inte fakta.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M_X_E_Q:

Så snart ämnet är el, kommer kärnkraftskramarnas spam, f'n så trött jag är på de....

Tänk så här då. Du kör enbart på vind/sol/vatten. Du blir frånkopplad när effekten inte räcker till. Deal? Medan vi som väljer kärnkraftsel kör det istället. Se vem som fryser i vinter =P och inte kan rant:a på forumet.

Sen är det märkligt att alla skriker reglering reglering reglering. Se f*n till att det finns el istället. Det är politikernas jobb, att se till att infrastrukturen möter befolkningens behov. Man kan ju säga att finns det fjärrvärme så är det förbjudet att använda el-element. Eller om det finns tvättstuga, då ska man förbjudas att ha en tvättmaskin hemma. Hör ni inte hur dumt det här låter? Vill ni förlora den sista lilla friheten som finns här.

Sen är krypto jävligt dumt för kriminella att använda. Speciellt BTC där alla har tillgång till ledgern. Det är ju betyligt smartare att använda Guld, USD, Euro då dessa inte är spårbart som samma sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teval:

Vad är skillnaden på uträkningarna som görs för att fördela nya Bitcoin/Ethereum och uträkningarna som görs för att försäkra sig om att samma tillgång inte har spenderats två gånger? Att vi skulle veta att Proof Of Stake med säkerhet fungerar är absolut inte fakta.

Skillnaden är att det ena delen består av uträkningar som behövs för att säkra att transaktionerna blir rätt - medans den andra delen inte behövs för att säkra funktionen av kryptohandel. En del valutor använder inte mining alls. Det vet vi.
Det går att fördela valutan på annat sätt än mining som inte förbrukar så mycket el.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Skillnaden är att det ena delen består av uträkningar som behövs för att säkra att transaktionerna blir rätt - medans den andra delen inte behövs för att säkra funktionen av kryptohandel. En del valutor använder inte mining alls. Det vet vi.
Det går att fördela valutan på annat sätt än mining som inte förbrukar så mycket el.

Det är samma uträkningar för att säkra transaktioner som det är för att få nya coins tilldelade, ingen skillnad och separeras inte i två olika aktiviteter.
Ja, i teorin går det absolut, och med tiden så kanske vi ser att det är en överlägsen metod. När dom projekten växer till att vara värda biljoner $ och snurrat i 10+ år utan några större säkerhetsincidenter så kanske jag röstat för att Bitcoin skulle gå över till ett sådant system. Vid det laget så har bitcoins nytilldelning halverats två gånger och energieffektiviteten med största sannolikhet ökat flera gånger om dock.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Har vart med och byggt ett par större anläggningar i 20-40mw+ klassen i norr. Dessa sitter i direkt anslutning till Vattenfalls dammar där stamnätet ändå inte kan bära kraften ut i samhället då inga investeringar har gjorts på ~40 år. Så driften är helt på sk spillenergi, extremt billig el för de som minar.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem

alla som missade kryptotåget och är forever fattiglapp är plötsligt miljönisse som ska spara el samtidigt som de är hur hype som helst över intels nya 240watts propp, klassisker

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

en poänglös kall resurskrävande girighet.

Så du menar att utbyte av värde och ägande inte har något värde i sig själv? Att kunna utfärda tokens som på ETH t.ex har potential att skapa helt nya digitala ekonomier som är totalt ogångbara utan ett decentraliserat system.

Sedan newsflash, det du beskriver är helt enkelt kapitalism. Det mest framgångsrika ekonomiska system vi har haft. Du kanske inte gillar att behöva konfronteras med själva tanken på att det är så här världen ser ut? Krypto gör det bara mer synligt, men det är en stor del av vår ekonomi som tillför mindre än vad krypto gör då det är ren "konsumption" som inte behövs.

Du kan åka upp till boliden och ställa dig utanför gruvan och framföra samma synpunkter. För guldbrytning är helt lika meningslöst i dagsläget som krypto är enligt din mening. Vi har tillräckligt med guld ovan jord för att täcka industriell åtgång för 100+ år med återvinning. Resten är ren spekulation/investeringssyfte, skulle inte efterfrågan från investerar finnas så skulle det vara totalt meninglöst att bedriva gruvdrift specifikt för guld. Men jag har aldrig nånsin hört ett ljud att någon föreslår det, krypto däremot för exakt samma ändamål är dock tydligen fasansfullt!

Energiåtgången per enhet av "värde" är också jämförbar om inte högre än krypto vid modärn gruvbrytning. Det är bara extremt komplicerat att få ihop "energikostnaden" för de flesta andra industrier då du inte har en enkel elräkning att gå efter. Istället måste du börja räkna på vad alla maskiner och utrustning har "kostat" att framställa energimässigt. En sak kan jag dock säga, det är betydligt enklare att bryta krypto fossilfritt än guld då just elproduktion är betydligt enklare att ställa om än andra bitar av vår infrastruktur.

Skrivet av anon134512:

Det är skillnad på på information som faktiskt mänskligheten har nytta av och för oss samman

Jasså? Det finns inget negativt med de informationsutbyte som IT jättarna pysslar med? Facebook har eldat på allt från folkmord till försök till politiska kupper. Givetvis inte medveted, men systemen i sig själv och deras algoritmer gjort att det blivit så. Den finns forskare som har börjat anse att det digitala informationutbytet och hur det sköts idag är ett av de största hoten mot västländs demokrati sedan andra världskriget.

Att möjliggöra informationutbyte i sig själv är varken negativt eller positivt. Det är hur det används som sedan ger ett resultat. Det finns negativa aspekter och positiva aspekter för hur Internet används. Det kommer också finnas negativa och positiva aspekter för hur krypto används. Systemen i sig själva lovar varken det ena eller det andra, det är användarna och hur de använder systemen som avgör resultaten.

Du låter som väldigt många människorna som satt och skrek och fasade sig over Internet under 90 talet. Det vara bara slöseri med resurser, en fad och det var bara porr, pirater och brottslingar som fanns där ute. Det hela skulle blåsa över och "den riktiga" världen skulle bestå, nu sitter dessa människor och stirrar in i en smart telefon och läser konspirationteorier på Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Ja, verkligen en farlig väg att gå. Tror inte det går att förbjuda på ett vettigt sätt. Att lägga en ordentlig energiskatt på att minea hade ju löst det storskaliga men blir ju helt rubbat för de som sitter med ett par datorer hemma.

Frågan är hur intresset består när man inte längre kan skapa "gratis" pengar längre. Tror de flesta kommer att gå vidare till nästa proof of work.

Meningen var väl att förbjuda proof of work oavsett valuta? I så fall så borde lagtexten kunna formuleras såpass luddigt att även "nästa proof of work" är olaglig redan innan den tagits i drift. Det var så jag tolkade det i alla fall.

Men ja, Krypto brukar ofta beskrivas som fantastiskt fint och nyttigt av de som pysslar med det, men jag tycker det är tomma ord då de flesta som håller på skulle sluta om det inte gick få gratis pengar längre. Folk gör det för pengarna, helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Inte mig emot. Ur energislöserisynpunkt så är POS (proof-of-stake, t.ex. ADA/Cardano) mycket bättre, och även POST (proof-of-space-and-time, t.ex. Chia) är bättre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Gillar du den strategin kanske Nordkorea passar dig bättre som land.

Själv är jag för frihet och emot förbud. Men det verkar ju vara väldigt vanligt att folk vill förbjuda allt de inte gillar, de auktoritära dragen är väldigt starka bland en del.

Utgår från att du inte gillar mord, tortyr, våldtäkt, samt en hel del annat där den allmänna opinionen är mer delad. Dras du även själv av starka auktoritära drag och vill förbjuda dessa saker, eller är det också varje persons frihet trots att du ogillar det själv?

Varför är det din egna högst subjektiva åsikt som ska bestämma vad andra får tycka är ok eller vad de vill förbjuda för att de anser att det är negativt för samhället, och samtidigt kunna säga att de liksom du är för frihet snarare än fans av diktaturer? Det om något är ju en väldigt auktoritär inställning.

För övrigt har väl Nordkorea profiterat rätt rejält på sina avdelningar för scams och cyberkriminalitet med hjälp av crypto, om ska tro de nyheter man sett om det, så tror inte det är något Kim skulle vilja förbjuda. Men så är han väl också ett bra exempel på en riktig frihetskämpe!

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Om jag hade BitCoin, vilket jag inte har, så skulle jag snabbt dumpa allt nu.

Sedan Kina förbjudit brytning så har massor av kineser flytt till Texas. Där finns kapacitet sedan aluminiumindustrin kastat in handduken. Servrarna drivs av el från kol, gas, olja och vind. Republikanerna vill se Texas som centrum för brytningen. Men detta går givetvis mot alla tänkbara miljöintressen.

Globalt drar brytningen enligt radio P1 lika mycket som 2 "Sverige", alltså ganska orimligt!

Kina har förbjudit krypto och krypto är nu ATH, säger mycket om hur användbart det är och det är ett styrketecken.

Permalänk
Avstängd

Själva valutan behöver inte förbjudas. Däremot bör sättet den skapas på regleras, alternativt förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teval:

Det är samma uträkningar för att säkra transaktioner som det är för att få nya coins tilldelade, ingen skillnad och separeras inte i två olika aktiviteter.

Ja, men det läggs till en extra last som skalar med antal miners. Den delen läggs på för att coinsen ska portioneras ut i en konstant takt.
Minskar antalet miners drastiskt så kommer också svårigheten att minea fram nya abitcooins också minska drastiskt. Detsamma gäller för det omvända. Ökar minerintresset så ökas svårighetsgraden.
Den delen där extra svårighet läggs till för att fördela coins - det behövs inte. Det finns andra sätt att reglera tillflödet än att öka och minska svårigheten baserat på miningintresse.

Så typen av uträkning kan säkert vara samma. Behovet av datakraft för att hålla igång nätverket är emellertid inte alls lika stort som den datakraft bitcoinminingen i nuläget kräver. En stor last är bara adderad extrajunk för att göra uträkningarna svårare i nuläget och den behöver egentligen inte räknas på för att säkra transaktionerna.

De delarna är relevanta att hålla isär för att förstå vilka förbättringar som kan göras för energiförbrukningen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jahap,

Då var det dags för den nya tiden där miljöaktivister pressar beslutsfattarna med canselation eller liknande.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Ja, för att nå klimatmålen får även detta "fritidsintresse" försvinna från EU iallafall då det går åt massa elektricitet (som vi redan betalar dyrt för) och datorkomponenter som inte tillverkas särskilt miljövänligt.

Förbjud ren crypto mining och tillåt enbart blockchain spel eller liknande till en början.

Förbjuda valuta som redan finns är ju löjligt då det redan finns och inte gör någon mer skada precis och kan vara ett sätt att investera sina pengar då dessa valutor gör stor nytta i länder som t.ex. venezuela där deras inhemska valuta har tappat allt av värde.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Sure, höj bidrag och löner i motsvarande mån så. Inte fan minear jag för att det är roligt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Exakt och de skulle ju inte beröras.

Ja verkligen, kanske ett förbud att använda dessa specifika krypto? Det är knappast så man kan ha koll på miners som sitter ute i stugorna. Företag som minear borde dock vara lätta att komma åt.

Är väl lite som de som börja odla eget hemma. Plötsligt förbrukar du 300-400kr mer i el per månad jämför med förr, så nu får du en koll av vad du gör av med elen egentligen.

Skrivet av talonmas:

Så lagstadga vad man får använda sin elektricitet till. Hur skulle det nånsin kunna slå fel? /S

Samma svar som jag gav till han ovan. Så de finns ju redan delvis.

Varför vet jag detta, jo jag har haft bekanta som ville börja med en egen enkel odling hemma för sig själv. De dröjde knappt 1 månad innan farbror blå var där för att kolla.

Elföretagen noterar om någon börjar använda överdriven el jämfört med deras vanliga användande.
Så samma princip kan användas på miners.

Så de få som minar med endast 1 gfx medans han inte spelar, lär ju knappt märkas. Men de som sitter på 10+ kommer snabbt hittas, då de slösar otroligt mycket el helt plötsligt. (och även fortsätter göra)
Bara som ett exempel.

Nu har jag inte läst hela tråden så detta kanske har nämnts redan. Ska återgå nu och läsa resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ur energislöserisynpunkt så är POS (proof-of-stake, t.ex. ADA/Cardano) mycket bättre

Ja, det stora problemet med PoS är dock hur det slår samman användarna med de som validerar nätverket. Med PoW så kan inte de som validerar nätverket göra förändringar utan att få med sig användarna. Då uppstår istället en konfligt där användarna är de som har en slutliga makten om vilka regler som "gäller". Vid en split av en kedja (t.ex BTC och BCH) så kommer det vara den med flest användare/ekonomisk majoritet som behåller "värdet" och inte kedjan med flest miners.

Däremot med PoS så slår du ihop den ekonomiska majoriteten med de som validerar. Detta har dels problematiska aspekter med potential för kartellbildningar. Men också sånna aspekter som att det finns "centrala personer" som faktiskt styr hur kryptosystemet sköts. Om en stat/myndighet inte gillar hur ett PoS system regleras så finns det faktiska personer som man kan peka på som har "makten/ansvar". Det möjliggör betydligt hårdare reglering/möjlighet för påtryckningar från deras sida. Kanske finns en anledning till att FI gillar "miljöaspekterna" av alternativen till PoW som sagt.

Sedan så har PoW en stabiliserande effekt på prisbilden. Med PoS så tvingas inte validerare att sälja under en bullmarket för att täcka löpande kostnader. Vilket gör att mängden som säljs kontinuerligt ofta sjunker under dessa tidsperioder och eldar på rallyt. Under ett rally så börjar också ofta fler att låsa sina coins för PoS (för de kedjor där de behövs låsas). Vilket åter igen minska tillgången, vilket eldar på rallyt ännu mer.

Med andra ord PoS gör de negativa prisaspekterna och de instabila priserna för krypto värre då riktningen på priset har en mycket större påverkan på efterfrågan/tillgång än för PoW coins.

Permalänk
Medlem

Alla stora institutionener är oroliga för att folk ska få ekonomisk frihet...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är inte mining en bidragande faktor till de ökade elpriserna på grund av chockförhöjd energiefterfrågan?

Elbilar är en bidragande faktor till högre elpris. Värmepumpar också, vore bättre för elpriset om fler eldade pellets. Speldatorer drar för mycket ström, finns snåla spelkonsoller att köp, så låt oss förbjuda speldatorer. Listan över saker som bidrar till stigande elpris är lång. Nummer ett på listan är Miljöpartiet, därefter skatt som utgår med procent på priset. Skatten borde självklart utgå med ett fast antal öre per KWh.

Permalänk

Tycker vi ska förbjuda gaming med.

Det är ju ingen samhällsnyttig funktion.

Sitter seriöst folk och klagar på mining.. suck. Svårt att lära en gammal hund att sitta.

Permalänk
Medlem

Jämfört med bankväsendet då? Hur mycket energi?

https://sverigesradio.se/artikel/7643731

Alla siffror är grovt uppskattade från diverse artiklar.

Market cap på all tillgänglig bitcoin är idag 200% av sveriges BNP. Det är ca $1.200.000.000.000, varav $18.000.000.000 cirkulerar.
Energiåtgången är också 200% av sveriges, över hela världen, per år.
Koldioxidutsläppen är också 200% av sveriges totala utsläpp per år.
Energiåtgången är jämförbar med hela världens alla datacenter.

Vilket värde tillför all denna brytning av kryptovalutor som redan existerande system inte klarar av?
Sverige är redan på väg mot elbrist när allt ska elektrifieras, och kärnkraften är avvecklad. Vissa städer har inte tillräckligt med tillgänglig el för nya industrier. Ska vi då fortsätta spendera el på ny brytning av bitcoin? Eller ska vi investera den elen i andra industrier, och driva elfordon med den? Kanske exportera den till kontinenten så de inte behöver bränna kol.

En spontan tanke är då att det går att skapa ett till Sverige värt av andra fysiska produktionsvärden snarare än att bryta bitcoin. Det skulle i slutändan vara värt mer dessutom, eftersom det krävs mindre energi för mer värde.

Bitcoin känns inte värt när jag tittar på det.

$0.02

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Elbilar är en bidragande faktor till högre elpris. Värmepumpar också, vore bättre för elpriset om fler eldade pellets. Speldatorer drar för mycket ström, finns snåla spelkonsoller att köp, så låt oss förbjuda speldatorer. Listan över saker som bidrar till stigande elpris är lång. Nummer ett på listan är Miljöpartiet, därefter skatt som utgår med procent på priset. Skatten borde självklart utgå med ett fast antal öre per KWh.

Värmepumpar är dock väldigt effektiva och de flesta som investerat i en sådan lösning har haft direktverkande el-element innan uppgraderingen eller någon gammal oljepanna eller liknande... vissa oljepannor går iofs konvertera om och köra med pellets men det var väl drygt 2 år sen det också var brist på pellets i hela Sverige?

Speldatorer har börjat begränsas i Kalifornien i USA och är ganska säker på att det är något som kommer hända här framöver.

Elbilarna är ju något som regeringen vill att vi ska investera i då vi får renare luft i vår närmiljö utan alla avgaser från bensin/dieseldrina fordon, däremot säkerhetsmässigt och långsiktigt vet jag inte hur det kommer bli då all infrastruktur måste anpassas med laddstolpar och speciallösningar vid behov av släckning av en elbil då dessa har en tendens att brinna väldigt kraftigt och okontrollerat samt att vissa biltillverkare måste lära sig att laga batterier "host" tesla "host" för att få elbilen mer hållbar.

Själv fortsätter jag köra min bensinbil som jag nu tankar med 98 oktan och bränner på med min värmepump på 22 grader och sitter och spelar med mitt strömtörstiga RTX 2080 Ti

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.