Finns det lite mer chill brandvarnare?

Permalänk
Medlem

Just det här med rådet man att placera brandvarnaren så att den inte får så lätt att reagera på os och därmed rök ifrån köket har också två sidor. Spisbränder är en av de vanligaste orsakerna till lägenhetsbränder och många bränder startar just i köket. Det är väl ett ställe som borde vara i högsta grad prioriterat att ha brandvarnare i, men samtidigt kan det ju lätt osa lite i ett kök under normal användning. En tidsbestämd snoozefunktion på brandvarnaren kanske inte är helt dum tanke? Måste ju vara bättre än att behöva plocka ner den varje gång det ska stekas.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Wyver:

Brandvarnarna hos morsan är sammankopplade och där räcker det med att kvittera en när de tjuter p.ga. Matlagning. Ingen aning märke på varnarna

Får skälla på Sector då, deras urdumma logik.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pluffo:

Jag är på jakt efter en ny brandvarnare och har kollat in lite olika smarta alternativ, såsom Nests variant. Min huvudprioritet är dock en brandvarnare som inte kör igång på fulla cylindrar direkt då rök upptäckts. Istället skulle jag vilja ha någonting där larmet börjar lugnt och ej skränigt för att tillslut, om ingen kommer och stänger av det stegrar upp det hela. När jag har kollat på videos av Nests brandvarnare så verkar det som att man får ett kort, kort talat meddelande innan ljudinfernot bryter löst. Är detta rätt uppfattat?

Finns det alternativ till Nest som är mer chill och där man faktiskt får en sportslig chans att hinna släppa den osande stekpannan och sedan stänga av alarmet innan det drar igång för fullt? Jag har försökt göra lite efterforskningar själv, men det känns ändå som att jag har en ganska fringe preferens varför dessa saker inte riktigt gås igenom i olika tester.

Förslag? Tankar?

Vänligen investera i en bättre köksfläkt/ventilation för din och din familjs skull.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Då vi engång söker idiotiska grejer så skulle någon kunna föreslå en krockkudde som inte fylls så snabbt ?
Tycker det är lite jobbigt högt ljud då man krockar och den utlöses

Så fungerar moderna krockkuddar.
Krockar du i lägre hastighet så fylls den inte lika snabbt/hårt.

Permalänk
Medlem

Ah, så det var här alla helgon samlats. Skönt att veta vad man ska leta nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så fungerar moderna krockkuddar.
Krockar du i lägre hastighet så fylls den inte lika snabbt/hårt.

Vart finner man denna information?

Det jag hört är att en krockkudde fylls OCH töms på ungefär en tiondels sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Sen står man ju vanligen vid spisen när bränder där uppstår och därför märker det.

Skitvanligt att folk dör av att de lämnat mat i kastrull medan de går och vilar. Men i alla (eller nästan alla) dom fallen så tror jag att de saknar brandvarnare helt, snarare än att en dörrkarm skulle hindra aktivering av varnaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Det kan inte var så enkelt som att det hjälper att byta typ av brandvarnare? Är det en optisk som går igång så kanske det fungerar bättre med en jonisk, eller tvärt om. Har för mig att jonisk reagerar lättare på matos än en optisk, men kan minnas fel.

Men det kan ju vara värt att pröva i så slipper man tumma på säkerheten...

De tar dock inte kalla brandgaser, och är därför sämre generellt.

Bättre att lösa grundproblemet

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Skitvanligt att folk dör av att de lämnat mat i kastrull medan de går och vilar. Men i alla (eller nästan alla) dom fallen så tror jag att de saknar brandvarnare helt, snarare än att en dörrkarm skulle hindra aktivering av varnaren.

Ja det är viktigt att ha brandvarnare.
Om brandvarnaren inte går igång varje gång man man använder spisen så är chansen högre att den får sitta kvar och kunna fungera när den faktiskt behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Kan vara det näst dummaste jag läst i den här tråden, eller så får ni dela på förstaplatsen. Lite oklart.

Det står dig fritt att tycka. Men jag bor ensam i en liten och lättöversiktlig lägenhet, och jag har ett överkänsligt luktsinne. Inga problem att göra som jag gör.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Det står dig fritt att tycka. Men jag bor ensam i en liten och lättöversiktlig lägenhet, och jag har ett överkänsligt luktsinne. Inga problem att göra som jag gör.

Du kan ju fråga din BRF och/eller försäkringsbolag om de håller med.
I detta fallet får du faktiskt inte ens göra som du gör, så det handlar absolut inte om något "tyckande" från min sida. Läs på lite om vilka regler och lagar som gäller i Sverige.

Men du bor ju i betonghus som inte kan brinna så är väl safe oavsett ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Är det här inne som ryggdunkarklubben samlas för att klanka ner på TS? Ställer mig i kö i så fall för ni ser ut att ha fyllt hela tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det står dig fritt att tycka. Men jag bor ensam i en liten och lättöversiktlig lägenhet, och jag har ett överkänsligt luktsinne. Inga problem att göra som jag gör.

Det finns dock vissa lagar man måste följa.
Inget tyckande.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Enklast är att inte montera brandvarnaren i köket utan en bit där ifrån. Brinner det på riktigt så kommer det vara så mycket rök att den drar igång även om den är några meter bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Det finns dock vissa lagar man måste följa.
Inget tyckande.

Det finns många lagar, men det finns ingen lag som kräver brandvarnare i en bostad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det finns många lagar, men det finns ingen lag som kräver brandvarnare i en bostad.

OK helt korrekt. 👍
Det finns ingen lag ang det, fel av mig. Inte större än att jag medger att jag hade fel.
Däremot finns det vissa råd:

Sedan 1999 det funnits krav på att brandvarnare ska finnas i alla nyproducerade bostäder. För bostäder som är uppförda innan 1999 finns ett allmänt råd från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som säger att det bör finnas brandvarnare i alla bostäder.

https://www.boverket.se/sv/byggande/sakerhet/brandskydd/brand...

Sen är det upp till vardera individ hurvida man vill göra.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Jag är på jakt efter en ny brandvarnare och har kollat in lite olika smarta alternativ, såsom Nests variant. Min huvudprioritet är dock en brandvarnare som inte kör igång på fulla cylindrar direkt då rök upptäckts. Istället skulle jag vilja ha någonting där larmet börjar lugnt och ej skränigt för att tillslut, om ingen kommer och stänger av det stegrar upp det hela. När jag har kollat på videos av Nests brandvarnare så verkar det som att man får ett kort, kort talat meddelande innan ljudinfernot bryter löst. Är detta rätt uppfattat?

Finns det alternativ till Nest som är mer chill och där man faktiskt får en sportslig chans att hinna släppa den osande stekpannan och sedan stänga av alarmet innan det drar igång för fullt? Jag har försökt göra lite efterforskningar själv, men det känns ändå som att jag har en ganska fringe preferens varför dessa saker inte riktigt gås igenom i olika tester.

Förslag? Tankar?

Jag söker också nåt liknade så man åtminstone får ett par tre sekunder på sig att fimpa larmet. Händer i tid och otid att brandvarnarna får spel av duschångor och när man öppnar luckorna på murspisen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=5T7alQTf8RU

varje sekund är viktig. ibland kan det handla om ett andetag bort om man lever eller dör.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://www.youtube.com/watch?v=5T7alQTf8RU

varje sekund är viktig. ibland kan det handla om ett andetag bort om man lever eller dör.

Riktigt bra och informativ video. Potentiell brand är ingenting man ska tumma på.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Brandvarnarna hos morsan är sammankopplade och där räcker det med att kvittera en när de tjuter p.ga. Matlagning. Ingen aning märke på varnarna

Du får gärna kolla vad det är för varnare, för jag vill ha sådana. Sätt en i taket där den sitter nu så att den reagerar bra, och en på väggen så att jag kan trycka bort den när den har fel. Jag har 2,70m i tak, så det får bli ett gammaldags hoppskott för att få tyst på den jag har.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Brandvarnare är väl eg. rätt simpelt i sin konstruktion, kan det vara så att man betalar mer för typ färre falsklarm? Är det så stor skillnad mellan märken? Jag har nån houseguard variant jag fick av försäkringsbolaget i inflyttningspresent. Inte smarta, men trådlöst ihopkopplade och har aldrig falsklarmat trots att de sitter i köket typ 2-3 meter från spisen. Allmänt tips är att testa brandvarnaren inför kommande julhelg och glöm inte diska fettfiltret i köksfläkten

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Riktigt bra och informativ video. Potentiell brand är ingenting man ska tumma på.

Ja den där brukar dom alltid köra på brand utbildningar. Då får man se hur otroligt snabbt det kan gå och då får man tänka på att röken eller bristen på syre dödar först. Så att köpa en "chill" brandvarnare kan vara förenat med livsfara. Tror inte ens sådana finns?
En till bra.
https://youtu.be/82qYt5vsju0

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

I dag finns det bara "chill" brandvarnare. Optiska brandvarnare är skräp som tar evigheter på sig att larma. Omotiverad rädsla för den mikroskopiska mängden radioaktivt material i vettiga brandvarnare har gjort att de i princip inte går att få tag på inom EU. Lätta att köpa i USA, men frakt och tull gör det orimligt dyrt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Vart finner man denna information?

Det jag hört är att en krockkudde fylls OCH töms på ungefär en tiondels sekund.

Vet att merca har haft det ganska länge nu:
https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Size-A...
Länk från 2009 och utvecklingen har ju inte stannat sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Enklast är att inte montera brandvarnaren i köket utan en bit där ifrån. Brinner det på riktigt så kommer det vara så mycket rök att den drar igång även om den är några meter bort.

Testa att bo i en lägenhet med den moderna idiotin "öppen planlösning", där köket övergår i matplats, som övergår i vardagsrum, som övergår i hall. Stekos når överallt på nolltid. Jag kan alltså inte ha den aktiv på sin plats i taket när jag gör saker som ger stekos. Oftast räcker köksfläkten till, men ugnen är på andra sidan köksgången och har ingen fläkt. Öppnar jag den med mat i som avger stekos, så når röken brandvarnaren och startar den på ungefär 5-7 sekunder.

Alternativen för mig är att plocka ner och lägga undan brandvarnaren under tiden jag lagar mat och sen sätta upp den igen, eller att aldrig laga mat som orsakar stekos. Valet är enkelt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S