Bygger ihop ny dator - 20-25000kr i budget - Råd och tips uppskattas

Permalänk

Bygger ihop ny dator - 20-25000kr i budget - Råd och tips uppskattas

Hej, har suttit och plockat ihop en dator och undrar nu vad ni tänker om denna:

https://www.inet.se/datorbygge/b1273305/datorbygge

Jag kommer använda datorn till framförallt gaming och eventuellt lite streaming. Är ute efter en dator som behöver vara: så tyst som det går, vill inte alls ha någon RGB eller att den lyser, att den kan spela de flesta nya spel på ultra/max eller nästintill och är lite "framtidssäkrad" så jag inte behöver byta delar väldigt snart igen inom 1-2 år.

Jag har en 1080p 144hz skärm sedan tidigare samt mer SSD-hårddiskar för att kunna installera mer spel på därav det stora chassit.

Vad tror ni om denna? Processorn, moderkortet samt ram tycker jag ser vettigt ut, men kan man tänka sig att byta ut dessa till något annat som är bättre eller mer prisvärt? Vet att Intel släppt nya processorer nu precis. Tänker mig max 25.000kr i budget för hela paketet.

Permalänk
Medlem

Det blir en bastu i det där chassit. Välj en mesh och populera med bra fläktar på inställd ljudlös hastighet.

Trimma CPU/GPU så du får ner fläkthastigheten på dessa till ljudlösa nivåer.

Ställ in max FPS i spel så CPU/GPU slipper jobba på full kraft. Det är en stor anledning till hög ljudnivå.

Varför X570 F gaming?

Du kan komma ner i pris med B550M Pro-P eller B550 Aorus Pro. Som båda har topprestanda.

Tips på chassi skulle va P400A.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

det kommer inte bli bastu i det där chassit, det är ett ett bra chassi! och håller sig bra mycket tystare än om du skulle köra en meshvariant

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

det kommer inte bli bastu i det där chassit, det är ett ett bra chassi! och håller sig bra mycket tystare än om du skulle köra en meshvariant

Synar din bluff där. Kolla hela videon vad GPUn får för temperaturer samt 18:00 som explicit säger temperaturerna är kassa och det marknadsförs inte som ett high airflow case heller.

Som jag skrev. Kör du mesh måste du ha koll på fläkthastigheten och jo du kommer få bra luftflöde + tyst dator iom det. Att stängda chassin skulle va bättre är en myt som GN har synat måånga ggr.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på ett b550 moderkort istället. Du kan säkert spara 1000kr där och då ta en 5800x istället t.ex. Det chassit har jag inte mycket erfarenhet av men kan rekommendera corsair 5000d airflow som alternativ

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Mmm köp ett billigare moderkort och kanske 3600mhz ram (finns att köpa billigare än de där t om) sen att köpa grafikkortet för 11,9k är väl mer en önskedröm om man inte har tur.

Permalänk

Uppdatering då; detta är bättre efter att ha läst förslagen i tråden:

https://www.inet.se/datorbygge/b1273629/datorbyggeupd

Det står när jag plockar ihop datorbygget att 3600mhz inte passar till moderkortet på Inet så kan endast välja 3200. Grafikkortet kan ni bortse ifrån då jag bara är tvungen att välja något kort för att kunna visa bygget. Ska köpa det separat när jag hittar något billigt. Det blir dock ett 3080.

Varför jag har valt det chassit är för att jag har flertalet hårddiskar som jag behöver ha i datorn för lagring, den är efter tester jag har läst relativt tyst samt så är det ingen glassida på chassit som gör att det lyser ifrån den. Jag vill alltså ha så lite RGB som möjligt då den är i samma rum som där jag sover och jag stör mig på ljus oavsett hur litet det än är.

Finns det något alternativt chassi som uppfyller samma kriterier, 4-6 hårddisk platser, INGEN RGB som syns samt är så tyst som det går OCH har ett bättre luftflöde? Jag har surfat runt rätt mycket och kollat men det är alltid endera glassida så det lyser igenom eller så är de inte speciellt tysta. Tog Fractal Design Define R6 Svart just för att jag har haft tidigare versionen av det chassit och tyckt om den men har haft ett 1050 i det. Tittade på youtube-klippet och de anmärker ju på att luftflödet inte är det bästa men vet inte vilket alternativ jag har att tillgå med de kriterier jag har.

Tack för förslagen i övrigt!

Permalänk
Medlem

skulle ändå tagit ett billigare mobo, det du har valt har ändå inget wifi å så, ett för ca 1500-1800spänn om du ändå ska köra med billig tower kylare å billiga ram.

https://www.inet.se/datorbygge/b1273631/battre-ssd-och-kylning

sen verkar 2x16GB kitten vara hutlöst dyra, så ett sånt som du har e la "okey", kan ju alltid lägga till ett sånt till 2x8GB kit i värsta fall.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@Entepåse:

Personligen hade jag bytt ut moderkortet till Asus B550-F Gaming. Har själv ett sånt och är mycket nöjd, samt så är det 400 kr billigare.

Jag hade hellre valt en M.2 SSD, tar mindre plats och kan vara lite snabbare Om du vill ha en tyst dator hade jag dessutom köpt någon stor SSD så du slipper HDD:s.

För priset av en Noctua-fläkt kan du få 5 st från Arctic.

Räcker 16 GB RAM? 3600 MHz fungerar, det ingår dock inte i "standardspecifikationen" vilket är anledningen till varningstexten. 3600 körs ändå i lägre hastighet utan överklockning så du behöver inte oroa dig.

Överväg Noctua NH-U12A som processorkylare om du vill ha den tyst.

Avvakta till Black Friday så kan du säkert spara några tusenlappar!

Permalänk
Medlem

Med detta följande bygge kan du välja att ej koppla i rgb kontakterna för kylaren (alternativt välja dark rock 4), om det är okej med en glassida på chassit. Det bör även vara rgb på moderkort som du behöver stänga av.

https://www.inet.se/datorbygge/b1273638/f1-dator

Permalänk
Medlem

Börja med att försöka få tag på GPU. Risken är väl att det kommit massa nya komponenter när detta är löst.