Permalänk
Medlem

ljud i dos...

När jag ska lira lite äldre spel, typ Quest serien från Sierra, så får jag inget ljud.

Booten ser ut så här:

Autoexec:
SET SOUND=C:\PROGRAM\CREATIVE\CTSND
SET MIDI=SYNTH:1 MAP:E
SET BLASTER=A220 I5 D1 H5 P330 T6

Config.sys
DEVICE=C:\Program\Creative\CTSND\DRV\CTSB16.SYS /UNIT=0 /BLASTER=A:220 I:5 D:1 H:5 /WIN95
DEVICE=C:\Program\Creative\CTSND\DRV\CTMMSYS.SYS

Systemspec: p3 866, 256ram, Win98SE och Sb Live! Platinum

En polare sa till mig att det ska finnas DOS drivers, men var kan jag finna dem ? Går inte att hitta på Soundblaster.com iaf

Jag har googlat en jävla massa utan framgång.
Ljudet funkar annars, i vanliga Windows spel.

När jag t.ex startar Police Quest 1 VGA install så får jag upp en lista på olika ljudkort och det enda som är "supported" i mitt system är PC speaker...

Oerhört tacksam för hjälp.

Permalänk

Testa med det här. Det löste iaf mina problem med ljud i gamla DOS-spel
http://ntvdm.cjb.net/

Permalänk
Medlem

Har gjort bootdisk osv med hjälp av den här guiden:
http://www.geocities.com/faustino909/bootdisk.html
men får det inte att fungera ändå.

Fler tips ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knasterband
Testa med det här. Det löste iaf mina problem med ljud i gamla DOS-spel
http://ntvdm.cjb.net/

Permalänk
Medlem

Herregud, självklart har jag prövat det där också...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Herregud, självklart har jag prövat det där också...

Har du ens läst igenom manualen?

Installera både VDMSound-2.0.4-WinNT-i386.msi och VDMSLaunchPad.v1.0.1.1.zip
Starta om datorn.
Högerklicka på exe-filen du startar spelet med och välj "Run with VDMS" i listan.

Om det inte funkar så har jag absolut ingen aning om vad du kan göra. Det var länge sen mina DOS-kunskaper försvann

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knasterband
Har du ens läst igenom manualen?

Installera både VDMSound-2.0.4-WinNT-i386.msi och VDMSLaunchPad.v1.0.1.1.zip
Starta om datorn.
Högerklicka på exe-filen du startar spelet med och välj "Run with VDMS" i listan.

Om det inte funkar så har jag absolut ingen aning om vad du kan göra. Det var länge sen mina DOS-kunskaper försvann

Det ska definitivt funka det där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knasterband
Har du ens läst igenom manualen?

Installera både VDMSound-2.0.4-WinNT-i386.msi och VDMSLaunchPad.v1.0.1.1.zip
Starta om datorn.
Högerklicka på exe-filen du startar spelet med och välj "Run with VDMS" i listan.

Om det inte funkar så har jag absolut ingen aning om vad du kan göra. Det var länge sen mina DOS-kunskaper försvann

Har du ens läst mitt inlägg ?
Jag kör som sagt Win98se.

Från FAQen om VDMsound:
Will VDMSound work with Windows 95, 98 or Me?

VDMSound's modular architecture was designed with portability in mind. However, only the WinNT (and compatible) Virtual Dos Machine (VDM) Services module was implemented to date. This module offers low-level, platform dependent services such as intercepting I/O port accesses, accessing registers and memory, managing low-level DMA, and generating interrupts. In order for VDMSound to run under the Win9x family, an equivalent VDM Services module must be developed for the 9x platform, which involves a fair bit of VxD programming.

Ingen som har ett Sb16 PCI kort att sälja ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Har du ens läst mitt inlägg ?
Jag kör som sagt Win98se.

Från FAQen om VDMsound:
Will VDMSound work with Windows 95, 98 or Me?

VDMSound's modular architecture was designed with portability in mind. However, only the WinNT (and compatible) Virtual Dos Machine (VDM) Services module was implemented to date. This module offers low-level, platform dependent services such as intercepting I/O port accesses, accessing registers and memory, managing low-level DMA, and generating interrupts. In order for VDMSound to run under the Win9x family, an equivalent VDM Services module must be developed for the 9x platform, which involves a fair bit of VxD programming.

Ingen som har ett Sb16 PCI kort att sälja ?

Hade ett fett SB16 ISA-kort innan men den datorn är inte i min närvaro längre.

Visa signatur

"All animals are equal but some animals are more equal than others." - George Orwell, "Animal Farm"

Permalänk

Det lär hjälpa å inte ha en Live kort.

Sörjer med dig, jag har en hel del spel som jag vill spela men tyvärr så sluta ljudet att fungera med WinME.

Har en Live 1024 kort

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

Har ett Sb 128 PCI på gång, tror ni att det kan fungera bättre ??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Har ett Sb 128 PCI på gång, tror ni att det kan fungera bättre ??

Kanske. Jag försökte med mitt SB 128, och det gick inte mycket bättre för det.
Jag gjorde det enda jag kunde komma på: Att installera winXP på en annan partition och spela

Missade för övrigt att du har win98se, sorry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knasterband
Kanske. Jag försökte med mitt SB 128, och det gick inte mycket bättre för det.
Jag gjorde det enda jag kunde komma på: Att installera winXP på en annan partition och spela

Missade för övrigt att du har win98se, sorry

Jag får pröva helt enkelt...

Annars lägger jag in Win2k på den burken och hoppas att man kan lira där.
Men funkar det verkligen bra i Win2k/XP att lira såpass gamla spel. Vi snackar ju en +10år gamla.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Jag får pröva helt enkelt...

Annars lägger jag in Win2k på den burken och hoppas att man kan lira där.
Men funkar det verkligen bra i Win2k/XP att lira såpass gamla spel. Vi snackar ju en +10år gamla.

Det funkar helt perfekt för mig som kör med en Duron 700, 512mb sdram, SB 128 PCI och WinXP Pro.

Permalänk

Skit, missade helt att du har Win98SE..

Jag hade inga problem med Win95-98SE men efter att jag slängde in WinME kom problemen

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silent Assassin
Jag hade inga problem med Win95-98SE men efter att jag slängde in WinME kom problemen

Inga problem ?
Ok...förklara gärna hur du lyckades med det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Inga problem ?
Ok...förklara gärna hur du lyckades med det

Nja, väldigt lite problem var det säkert men inget jag inte klara av i så fall.

Tomb Raider hade jag massor av problem med men det fanns en patch som fixa det i Win98SE, men efter att jag installera sluta all ljud i dos att fungera.

Men jag har lite planer på att sparka igång en gammal dator jag byggt av överblivet skräp som jag kan spela DOS spel i, visst kan man säkert spela i WinXP också... dock så har jag en spel som inte går att installera i XP, spela går bra men inte installera :rolleyes:...

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silent Assassin
dock så har jag ett spel som inte går att installera i XP, spela går bra men inte installera :rolleyes:...

Är det möjligtvis Outcast?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knasterband
Är det möjligtvis Outcast?

nej faktiskt inte, men den hade jag mega problem med.. fick gipsa handen tackvare att jag blev "lite" arg och slog näven på musen, som förövrigt dog av narturliga orsaker

Spelet är en nyutgåva av BattleZone, den går att installera i 640x480 16bit men det lägsta jag kommer med XP är 800x600 16bit, och i felsäkert läge fungerar den inte heller i.. och så finns det ryckte att spelet inte gillar GeForce kort.. tur nog har jag en TNT2 som jag länge sedan spelade spelet med.

Jag hitta en patch så att spelet fungerar med upplösningar över 800x600 men problemet är att spelet måste vara installerat innan jag kan patcha så att jag kan installera spelet knäppt med andra ord, värre är det då på fodralet står det att spelet har support för XP och Win2k.. sen stötter jag på med problem då jag inte kan installera Win2k när XP redan finns...

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Avstängd

Du kan tanka drivisarna här:

http://hem.bredband.net/b109139/SB16.zip

Lägg dem i mappen C:\SB16... Du måste ev ändra IRQ i någon texteditor (se nedan), till mitt är det IRQ 11 ex. Min autoexec.bat har dessa rader för ljudet:

SET CTSYN=C:\SB16\
SET MIDI=SYNTH:1 MAP:E MODE:0
SET BLASTER=A220 I5 D1 H5 P330 E620 T6
C:\SB16\SBEINIT.COM

Sen behöver man bara ändra "PCIIRQ=xx" i CTSYN.INI

EMM386 måste laddas innan ljudet.

EDIT: Detta ska fungera med ditt SB Live! Platinum, har själv ett Live!.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp killar

Jag har istället lagt in Win2k och använder VDMsound, funkar utmärkt so far...