Helgsnack: Vad planerar du köpa under Black Friday?

Permalänk

Blir att kolla på en ny dator allt 😎 köpte ett ps5 av en kille som skulle flytta till sitt hemland som han spelat 10 timmar på och jag har väl lagt 20-25timmar själv på det. Men nu längtar jag tillbaka till data livet igen. Så det får åka ut på annons eller om någon närstående vill köpa det. Fick ju inte med digitala kvittot som han skulle skicka det suger en hel del.

Så får köpa en dator på black friday och tillbehör 😎

Permalänk
Medlem

Ingenting, som vanligt.

Eftersom det aldrig är någon rabatt på just den produkt man funderat på att köpa.

Permalänk
Medlem

ingenting.. har ändå inga pengar eftersom har inget jobb xd

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/elektronik/ljud_...
om du söker billigt. Många som säljer sina soundbar då det blir bättre men inte mer.

Tack för tipset, har självklart koll på begagnat marknaden också. Problematiken är att många är övervärderade eller rent av missvisande där de använder gamla bilder från prisjakt som visar deras nypriser när de släpptes etc. Det tycks mig som om en helt "ny" variant av säljare har gjort entré på begagnatmarknaden, lite utav "scammers" skulle jag vilja påstå, som medvetet försöker skapa missvisande delar i sina annonser.

Exempel direkt från länken är ett Samsung HW-Q950T för 11.500:-, inte nog med att det är förra generationen och dagens generation ligger på 12.990:- nytt... men även detta system går att hitta för 9.996:- nytt. Deras inköpspris är helt irrelevant då man får stämma av mot dagens nypriser av antingen samma vara/generation eller liknande "prestanda".

Ett annat exempel är Samsungs Q90T tv.... där det stoltseras med ett nypris på 24k, då det är en utgående modell som är slutsåld. Att den såldes för 11.990 under i stort sett hela 2021 nämns icket.

Därav föredrar jag faktiskt att köpa nytt från butik där de ofta sänker dessa varor under det som många begär för sina begagnade saker.

Gällande hur bra en soundbar är eller inte, har varken råd eller plats att bygga upp ett nytt hifi-system i sovrummet. Det jag har i vardagsrummet räcker gott och väl med ett par klipsch rp280f, rp450c samt ett par golvhögtalare som surround Och jag är fullt övertygad om att Samsungs Q910A eller Q960A är betydligt bättre än de Audio Pro T-14 som nu står för ljudet i sovrummet

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag behöver mer plats på datorn så jag köper nog en ny hdd.

Permalänk
Medlem

Har ju moderkortet, så 32 GB bra minnen och en ny snabb 1 TB-SSD räknar jag med att kunna hitta. CPU slår jag till på om 5900X sänks till 4500 spänn. Men det lär inte hända, i.s.f. avvaktar jag prissänkningarna på Zen 3 som måste komma med 12700K på marknaden för 4400 kr.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

En billig Ryzen CPU till familjemedlem.
Batteridriven skaftdammsugare.
Eltandborstar till mig och fästmö.

Eventuellt lite cykelkläder om priset är rätt.
Om tjejen fick bestämma så är det nog en ny TV som är högt på listan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har inte påstått något annat. Jag skrev ju det själv, bara att det aldrig sammanfallit för min del hittills. Är det något jag behöver så inte fasen sparar jag inköpet i ett halvår bara för att köpa på en dag med ett 10% nedsatt pris, som för övrigt höjdes med 10% ett par månader innan BF så vinsten att vänta blir exakt noll.

Är det verkligen så att du faktiskt behöver alla dessa saker? Är de livsnödvändiga eller finns det alternativ osv? Ditt resonemang låter precis som det jag tror butikerna vill du ska resonera.

Ditt exempel om gräsklippare. Jag brukar t.ex. köpa nya sommardäck på hösten då däckfirmorna ibland rear ut för att få plats för vinterdäcken och tvärtom. Visst kan man handla smart och gräsklipparen är nog också billigare att köpa på hösten än på våren. Det är dock inte samma sak som att invänta BF.

Nej, jag vet att du skrev att du inte har något emot att handla under BF om behovet finns, men jag ville väl kanske förtydliga lite att behovet kan finnas även fast det inte är akut och att man därför ibland kan invänta Black Friday/Black Week och att det kan till och med kan vara oekonomiskt att inte invänta BF i många fall - just eftersom många produkter är billigast då jämfört med resten av året.

När det gäller mina egna exempel gällande gräsklippare, lampor och armaturer samt trimmer så är väl inga av dessa livsnödvändiga, men något som vi nog kan enas om att alla hushåll bör ha ändå (gräsklippare/trimmer i fall man har gräsmatta).

Drar ny el på altan/veranda/vad det nu kallas på måndag och behöver armaturer och lampor för dessa. Varför inte passa på att vänta en vecka till Black Week för dessa? Jag har även planer på att byta ut diverse lampor och spottar inomhus inom några månader så det vore ju dumt att inte passa på att inhandla dessa under Black Friday om produkterna jag ska ha ändå är billigare just nu.

Jag inväntar ju Black Week/Friday för både lampor, armaturer, gräsklippare, trimmer, luftfritös och annat just för att det troligtvis är billigast då.

Skrivet av Alphahanne:

Man ska inte glömma att priserna under resten av året är högre pga dessa shoppinghögtider. Någonstans ska butikerna få tillbaka pengarna. Jag vänder mig bara mot att det skulle vara särskilt ekonomiskt att handla på BF, det är det verkligen inte men butikerna vill gärna få oss tro det.

Att priserna är högre under resten av året för att butikerna ska "få tillbaka pengarna" är inte sant. Det kan vara så det tolkas av konsumenter som bara ser att priserna är låga under Black Friday och högre resten av året.

Det finns dock många led i kedjan och jag är inte insatt i alla. Däremot så är jag, som inköpare av elmaterial till en elfirma, väl medveten om att vi t.ex. köper in en specifik armatur för 250kr just nu inför Black Week, men det normala inköpspriset för oss är 400kr.

Nu är inte vi en butik, vi är en elfirma. Men för butiker gäller samma princip. Grossisten sänker priserna för butikerna, därför kan butikerna sänka priserna. Det handlar inte om att butikerna förlorar pengar under Black Friday och att kunder får betala "extra" för att butiken ska "ta igen förlusten" resten av året.

Även tillverkare behöver bli av med lager inför nästa års produkter. TV-apparater är speciellt extra billiga runt Black Friday eftersom både butiker och tillverkare (som ger butiker extra låga inköpspriser just nu) behöver bli av med lager inför nästa års produkter.

Så det handlar inte alltid enbart om att produkter är "dyrare resten av året", utan att produkter som har funnits tillgängliga ett år nu måste reas ut för att dom tar plats på lagret inför nästa års produkter.

Det skiljer sig förstås från produkt till produkt, men teknik går fort fram och lagerhyllorna behöver reas ut inför nästa års produkter.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Roborock S7 åtminstone. Har sänkts en del senaste månaderna, men hoppas på ytterligare prissänkning på Black Friday.

Visa signatur
Permalänk

Är oftast bara skit som grossisterna vill bli av med som prissänks. Fast någon enstaka produkt kan man hitta, men jag är skeptisk.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om de rear ut några bra grafikkort så kan jag köpa ett. Jag har hört att inte så många köper grafikkort just nu, så jag tänker att de måste ha en massa osålda kort?

Jag tror att det kommer ett gäng 3080s till reapris, hoppas du inte spräckt till spargris än!

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem

Google Nest Cam eller någon annan trådlös och batteridriven kamera för utomhusbruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Tack för tipset, har självklart koll på begagnat marknaden också. Problematiken är att många är övervärderade eller rent av missvisande där de använder gamla bilder från prisjakt som visar deras nypriser när de släpptes etc. Det tycks mig som om en helt "ny" variant av säljare har gjort entré på begagnatmarknaden, lite utav "scammers" skulle jag vilja påstå, som medvetet försöker skapa missvisande delar i sina annonser.

Exempel direkt från länken är ett Samsung HW-Q950T för 11.500:-, inte nog med att det är förra generationen och dagens generation ligger på 12.990:- nytt... men även detta system går att hitta för 9.996:- nytt. Deras inköpspris är helt irrelevant då man får stämma av mot dagens nypriser av antingen samma vara/generation eller liknande "prestanda".

Ett annat exempel är Samsungs Q90T tv.... där det stoltseras med ett nypris på 24k, då det är en utgående modell som är slutsåld. Att den såldes för 11.990 under i stort sett hela 2021 nämns icket.

Därav föredrar jag faktiskt att köpa nytt från butik där de ofta sänker dessa varor under det som många begär för sina begagnade saker.

Gällande hur bra en soundbar är eller inte, har varken råd eller plats att bygga upp ett nytt hifi-system i sovrummet. Det jag har i vardagsrummet räcker gott och väl med ett par klipsch rp280f, rp450c samt ett par golvhögtalare som surround Och jag är fullt övertygad om att Samsungs Q910A eller Q960A är betydligt bättre än de Audio Pro T-14 som nu står för ljudet i sovrummet

Tvivlar på att de hittar någon som betalar +6000kr för en beg sondbar. På blocket är det köparens marknad så skicka en fråga med pris som du tycker är rimligt du kan bara få ett nej. Tillgången är större än efterfrågan gäller även större suroundpaket.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Varit sugen på en ny tv, så om lgs B1 tar ett ordentligt prisdropp så kan det bli av! Måste uppgradera förstärkare också om det blir ett köp dock, så priset måste bli bra.

Permalänk
Medlem

Efter två månader av hög arbetsbelastning, varav senaste veckorna inte haft en enda ledig dag, så är jag faktiskt taggad på att få lite utdelning för den mödan. Det är ett gäng saker som behöver ersättas nu.

  • Ny telefon att ersätta min trotjänare OnePlus 5T. Även om den fortfarande funkar dugligt så är batteriet kört och den buggar ur lite nu och då. Har sneglat på en rak uppgradering till OnePlus 9 Pro.

  • Min pulsklocka ska även den uppgraderas från Garmin Forerunner 235 till Garmin Fenix 6X. Det kommer framtida lopp där jag behöver batteritid på GPS-läge uppåt 10 timmar och mer.

  • Ett par vardagsskor behövs för att ersätta mina nuvarande, som nu nötts ned så pass att yttersulan inte längre har något mönster kvar.

Utöver det finns småsaker som också behöver ersättas i hemmet. Det känns faktiskt bra att ha fått rejäl nytta av varje grej, och det som ersätts kommer antingen doneras eller kastas.

Permalänk
Medlem

Mjukvara till bilen, men allat övrigt är väl, slut så…

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Tack för tipset, har självklart koll på begagnat marknaden också. Problematiken är att många är övervärderade eller rent av missvisande där de använder gamla bilder från prisjakt som visar deras nypriser när de släpptes etc. Det tycks mig som om en helt "ny" variant av säljare har gjort entré på begagnatmarknaden, lite utav "scammers" skulle jag vilja påstå, som medvetet försöker skapa missvisande delar i sina annonser.
...

Jag la ner blocket helt strax innan pandemin. Folk verkar leta upp det mest hysteriska priset de kan hitta på nätet och annonsera det som "nypris" ("kunde såklart inte hitta kvittot"), men kan lyckligtvis tänka sig att pruta ner (till nuvarande butikspris) vid snabb affär. Lägg sedan till busringare och bedragare så är soppan total.
Tradera slår blocket på alla punkter...man slipper allt sån där skit...och dessutom slipper man få frågan ifall man vill få reklam i Facebook och Google när man går in på sidan

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Får se om det blir några bra erbjudanden till en början. Det är datorkomponenter som oftast för min del.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casten83:

Får nog bli en skärm vilket inte var planerat, men min 34 ultrawide åkte i golvet igår :/

Ja sitter i samma båt. Måste också ha en ny skärm. Men vilken ska man ha??

Ja har kollar lite på HP x34. Den ser faktiskt väldigt lovande ut om man kollar på specifikationerna. Men ja hittar inga reviews på den.

Priset är väl tilltalande.

https://www.hp.com/us-en/shop/pdp/hp-x34-wqhd-gaming-monitor

Visa signatur

Vad är RGB?

Permalänk
Medlem

Får väl spana efter ny dator.
Mitt nätagg sade kaboom för nån timme sedan, och verkar ha tagit med sig moderkortet på himlafärden. Får se om resten överlevt... 💩

Permalänk

Ingenting . har inte köpt något de senaste två åren.

Permalänk
Medlem

Hmm.. om det blir ett kanonpris på LG OLED77G16 så skulle jag gärna slå till på den. Ligger på 52 nu och vill nog helst inte ge mer än typ 35 så det kan jag nog glömma.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Ingenting för min del

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Vill köpa en begagnad LG oled B9/C9, förhoppningsvis uppgraderar halva Sverige tv-apparat i samband med black friday vilket flödar begagnatmarknaden.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Inte ett smack! Jag vill minimera min miljöförstöring så försöker alltid köpa 2nd hand, billigare blir det ju också! Kan ju också vara så att saker går sönder, men försöker vara noga med vad jag köper så jag är relativt säker på att personen innan tagit väl hand om varan

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Hoppas på något bra internet erbjudande från en vettig isp, eller om man kan få sin nuvarande isp att prismatcha;)
Sen är jag även sugen på att uppgradera TV och eventuellt soundbar/hemmabiosystem. Men vi får väl se vad det kommer för erbjudanden.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk

Förhoppningsvis ett par nya datorhögtalare, och ett par Over-ear lurar med Bluetooth till telefonen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Inget. Jag har det jag behöver för att leva.

Våga vägra konsumtionshetsen.

Det är ju inte konsumenthets om man på förhand eller sedan en längre tid tillbaka tänkt handla några produkter men valt att vänta till Black Fridas för att eventuellt kunna köpa sig någon eller några av de saker man vill ha.

Det är enligt mig smart med sparsamhet. Du har väl redan haft din konsumenthets genom åren gissar jag, med tanke på hur du skrev. Du har ju antagligen något intresse av datorer, annars hade du väl inte häckat här - mig veterligen klarar man sig utan en dator för att som du skrev, överleva.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

En ny laptop skulle behövas. Gärna 2-in-1 med bättre upplösning än FHD, tex HP Spectre eller liknande modell hos annan tillverkare. Tyvärr brukar det dra iväg i pris med större pekskärmar, men jag tycker det är praktisk i soffan eller sängen.

Permalänk
Medlem

Inget, har allt jag behöver, dessutom föredrar jag att inte delta i amerikanskt trams.