Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det har hänt 3 av 3 gånger nu...
De kan inte packa böcker helt enkelt.

Jag kan av förklarliga skäl varken ursäkta eller förklara Amazons packningar men jag vill ändå flika in att 90 % av mina bokköp de senaste 10-15 åren kommit från Amazon och vad jag kan minnas har det bara varit problem med en.

Det rör sig om ca 40 böcker, så antingen har du bara haft otur eller så har de gjort om något i sina rutiner. Eller så är det en ovanlig form på din bok så att de inte går ner i deras vanliga bokkartonger (men de ska ju paketeras tryggt ändå).

Permalänk
Medlem

Jag har i princip bara positiva erfarenheter av att handla på Amazon.
Jag gjorde mitt första köp 2006 på Amazon.
2009 började jag handla mer regelbundet, typ minst en gång i månaden. Först från Amazon.com därefter Amazon.de och Amazon.co.uk. och ibland från Amazon.fr. Priserna var så otroligt mycket bättre än i Sverige trots kostnad för frakt och ibland tull. Utbudet var oslagbart. Returerna var dock kostsam, tidskrävande och allmänt rent besvärlig. Jag är dock en person som sällan returnerar saker så det var av mindre vikt.
Intåget av Amazon.se var minst sagt en besvikelse i början. Utbudet var inte alls det på deras systersajter, priserna var i paritet med de övriga svenska. Översättningarna som de sa att de hade lagt tid på för att få rätt, var undermåliga eller rent av felaktiga. De har blivit bättre men är fortfarande riktigt dåliga. Jag brukar oftast leta reda på samma produkt på deras engelskspråkiga sajter och därigenom få korrekt information om produkten.
Men nu när Amazon.se varit igång ett tag så tycker jag de ryckt upp sig med priser och utbud. Definitivt vad gäller elektronik och datorprodukter. Dock handlar jag fortfarande från .de och .co.uk där de har bättre pris och utbud. Ska man till exempel handla metall så är .de oslagbart.
Jag har nästan aldrig varit med om att något innehåll i ett paket varit skadat. Det närmaste var nog när jag beställde ett 24-pack AA-batterier härom veckan från .se. Då hade förpackningen gått sönder så alla batterier låg lösa i paketet men alla var hela.
Det bästa köpet hos dem var nog när jag beställde en "Used" deBuyer Mandoline Swing Plus för 275kr inkl frakt från co.uk. Det som gjorde att den ansågs "Used" var att det var en vattenskada på förpackningen. De kostar över 1000kr här i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag kan av förklarliga skäl varken ursäkta eller förklara Amazons packningar men jag vill ändå flika in att 90 % av mina bokköp de senaste 10-15 åren kommit från Amazon och vad jag kan minnas har det bara varit problem med en.

Det rör sig om ca 40 böcker, så antingen har du bara haft otur eller så har de gjort om något i sina rutiner. Eller så är det en ovanlig form på din bok så att de inte går ner i deras vanliga bokkartonger (men de ska ju paketeras tryggt ändå).

Boken jag försökte köpa var en samlarutgåva och vägde nästan 2kg.
Alla 3ggr var under all kritik i paketering.

Pratade med kundtjänst och de sade att de var "stolta över hur de hanterar/pakterar produkter". I mina öron är det som att pissa på kunden i och med att jag bifogat bilder där det bevisligen är katastrofalt packat och utan packmaterial. Att sedan helt strunta i den återkopplingen är för mig helt främmande. Som sagt jag förstår varför Amazon inte slår i Sverige.

Jag (vi?) vill ha hela produkter!

Jag skiter i priset. Hade gladeligen pröjsat 100:- extra för att få den extremt bra paketerad.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hur är Amazon med spelsläpp? Fysiska spel, kommer de på släppdatum eller kan det ta tid?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Sneglar på en Thrustmaster ratt/pedal kombo till nedsatt pris från Amazon.

Hur är de att göra med vid ev garantiärende? Priset är bättre än från svenska butiker men det är mycket rörliga delar som kan gå sönder tänker jag.

Permalänk
Medlem

Tänkte dela med mina erfarenheter men samtidigt skicka ut en fråga till den samlade kompetensen kring Amazon, import och internationell shipping.

Jag har genom åren handlat mindre krimskrams från olika internationella webbutiker, altifrån Amazon.com, .de och Ebay med leveranser från olika länder.

Jag har aldrig blivit lurad, jag har aldrig haft problem med själva säljaren, de få gånger det blivit problem så har det alltid varit med Postnord och deras hantering av import från 3:e land, d v s utanför EUs tullunion.

Om det handlar även min fråga. Fram till 2018 någon gång upplevde jag små eller inga problem med småpaket från amazon.com, d v s det amerikanska orginalet. Efter några katastrofer med portsnord där den totala kostnaden med importskatt och avgifter överskuggat kostnaden av den ursprungliga varan så har jag slutat köpa från butiker som skickar utan för EU.

Nu har jag jagat en liten vara som enbart går att köpa från amazon.com, det rör sig om en simpel produkt som kostar ca €30, den är restad i alla europeiska butiker sedan ett halvår. Då ser jag att Amazon.com viftar med följande på produktsidan:

Citat:

EUR 27.21
No Import Fees Deposit & EUR 11.91 Shipping to Sweden Details

Är det bara båg och innebära strul med portnord eller har man lager inom EUs gränser så man kringgår importen?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Föredetting
Skrivet av nihilist71:

Nu har jag jagat en liten vara som enbart går att köpa från amazon.com, det rör sig om en simpel produkt som kostar ca €30, den är restad i alla europeiska butiker sedan ett halvår. Då ser jag att Amazon.com viftar med följande på produktsidan:

Är det bara båg och innebära strul med portnord eller har man lager inom EUs gränser så man kringgår importen?

Nej, det skickas sannolikt från USA, men det tullas in och momsas av dem så du slipper avgifter i Sverige. Lite som Ebay Global Shipping Program.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Nej, det skickas sannolikt från USA, men det tullas in och momsas av dem så du slipper avgifter i Sverige. Lite som Ebay Global Shipping Program.

Ok, lustigt att du nämner det för jag beställde en sak på ebay enligt det programmet i oktober och där fick jag ändå betala 90:- till postnord.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk

jag köpte denna diskmaskin https://www.amazon.com/AE-TDQR03-Portable-Countertop-Dishwash... från amazon.com.
såg efter köpet att maskinen hade US-plug så jag köpte till denna reseadapter https://www.clasohlson.com/se/Reseadapter-SKROSS-World-to-Eur... för att kunna koppla in den.

fick hem diskmaskinen idag och först så ville jag bara prova om det fungerade med reseadaptern, provade i ett vägguttag i mitt vardagsrum och maskinen startade upp fint. provade tom några extra gånger för att vara säker och det gick varje gång.

men sen vid själva installationen i köket så uppstod det problem.
jag ställde maskinen på diskbänken och satte fast dräneringsslangen, satte i strömkontakten i uttaget över diskbänken. och maskinen startade. då reseadaptern täcker över det lediga uttaget bredvid så testade jag att skifta plats för att se vad som blev bäst, inga problem än så länge.
men sen helt plötsligt när jag skulle montera fast strömsladden längs väggen för snyggare kabelhantering så hörde jag plötsligt en smäll. det lät som att något ramlade i golvet typ. sen upptäckte jag att det inte gick att starta diskmaskinen eller slå på lysröret över diskbänken.
det var en säkring som hade gått. säkringen för: badrum, sovrum, köksfläkt och diskbänksbelysning.

så jag fick byta ut den säkringen och då kom elen såklart tillbaka för dom områdena.
efter det så provade jag att koppla in diskmaskinen i ett vägguttag i köket med en skarvsladd för sladden från diskmaskinen var för kort och då gick en annan säkring, den för vardagsrummet, hallen och köket.
jag bytte den säkringen också och elen kom tillbaka.

efter det så har jag inte vågat testa något mer.

jag hörde från annat forum att det blir så här för att maskinen är avsedd för 120v och att det inte kommer fungera.
men samma maskin finns tillgänglig på aliexpress och där kan man välja us plug eller eu plug så då borde väll maskinen fungera även i europa?
nu undrar jag om jag har något case för att kunna returnera och få pengarna tillbaka från amazon, vad tror ni?

Permalänk

Beställde mest där på den tiden de främst var en bokhandel. På senare år har jag sällan handlat där, ett batteri till UPS:en och ett MC-tillbehör, det är allt men jag har aldrig vad jag vet haft problem. Kanske skulle det bli annorlunda om jag plötsligt började storhandla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

jag köpte denna diskmaskin https://www.amazon.com/AE-TDQR03-Portable-Countertop-Dishwash... från amazon.com.
såg efter köpet att maskinen hade US-plug så jag köpte till denna reseadapter https://www.clasohlson.com/se/Reseadapter-SKROSS-World-to-Eur... för att kunna koppla in den.

fick hem diskmaskinen idag och först så ville jag bara prova om det fungerade med reseadaptern, provade i ett vägguttag i mitt vardagsrum och maskinen startade upp fint. provade tom några extra gånger för att vara säker och det gick varje gång.

men sen vid själva installationen i köket så uppstod det problem.
jag ställde maskinen på diskbänken och satte fast dräneringsslangen, satte i strömkontakten i uttaget över diskbänken. och maskinen startade. då reseadaptern täcker över det lediga uttaget bredvid så testade jag att skifta plats för att se vad som blev bäst, inga problem än så länge.
men sen helt plötsligt när jag skulle montera fast strömsladden längs väggen för snyggare kabelhantering så hörde jag plötsligt en smäll. det lät som att något ramlade i golvet typ. sen upptäckte jag att det inte gick att starta diskmaskinen eller slå på lysröret över diskbänken.
det var en säkring som hade gått. säkringen för: badrum, sovrum, köksfläkt och diskbänksbelysning.

så jag fick byta ut den säkringen och då kom elen såklart tillbaka för dom områdena.
efter det så provade jag att koppla in diskmaskinen i ett vägguttag i köket med en skarvsladd för sladden från diskmaskinen var för kort och då gick en annan säkring, den för vardagsrummet, hallen och köket.
jag bytte den säkringen också och elen kom tillbaka.

efter det så har jag inte vågat testa något mer.

jag hörde från annat forum att det blir så här för att maskinen är avsedd för 120v och att det inte kommer fungera.
men samma maskin finns tillgänglig på aliexpress och där kan man välja us plug eller eu plug så då borde väll maskinen fungera även i europa?
nu undrar jag om jag har något case för att kunna returnera och få pengarna tillbaka från amazon, vad tror ni?

Det står 120V 60Hz både på Amazon och i manualen. Blir svårt att hävda något alls när du pluggar in den i 230V 50Hz och den pajar. Kanske kan Amazon ta tillbaka den på ren good will, de kan vara rätt bussiga. Men räkna inte med det.

Permalänk
Skrivet av Emma242:

Det står 120V 60Hz både på Amazon och i manualen. Blir svårt att hävda något alls när du pluggar in den i 230V 50Hz och den pajar. Kanske kan Amazon ta tillbaka den på ren good will, de kan vara rätt bussiga. Men räkna inte med det.

gjorde returansökan och fick förbetald retursedel mailad. så jag kommer i alla fall inte behöva betala något mer.
står att dom betalar tillbaka beloppet när dom fått varan.
så blir ju inget mer jag får lägga lägga ut i alla fall. och får jag pengarna tillbaka som dom säger så är ju det perfekt, och får jag inte så är det väl inget att göra åt det. bara att lära sig av misstaget

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att höra, men stämmer det verkligen att en del fått sina konton spärrade eller varnade pga för många returer eller avbeställningar?

Permalänk
Medlem

Hur länge har det tagit för er efter att ni gjort en retur och de mottagit produkten i Tysklands lager, innan ni fått era pengar tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Hur länge har det tagit för er efter att ni gjort en retur och de mottagit produkten i Tysklands lager, innan ni fått era pengar tillbaka?

Allt från samma dag till några dagar senare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Någon som vet varför det kan skilja flera dagar i leveranstid på produkter man köper på Amazon? Står alla att de säljs av Amazon och jag är 99% det skickas från Tyskland.

Har de många lager i Tyskland eller hur fungerar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Någon som vet varför det kan skilja flera dagar i leveranstid på produkter man köper på Amazon? Står alla att de säljs av Amazon och jag är 99% det skickas från Tyskland.

Har de många lager i Tyskland eller hur fungerar det?

Är det 1-2 dagar leverans så skickas de från Sverige. Är det längre än så så skickas de från olika länder och inte bara Tyskland. Jag har fått leveranser från amazon Spanien, Frankrike (oavsett om du beställer från Sverige), det är åtminstone så som jag uppfattat det.

Men Tyskland är ju huvudlagret, där alla returer åker tillbaka, vare sig du beställer från Sverige, Tyskland, Frankrike eller Spanien.

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Är det 1-2 dagar leverans så skickas de från Sverige. Är det längre än så så skickas de från olika länder och inte bara Tyskland. Jag har fått leveranser från amazon Spanien, Frankrike (oavsett om du beställer från Sverige), det är åtminstone så som jag uppfattat det.

Men Tyskland är ju huvudlagret, där alla returer åker tillbaka, vare sig du beställer från Sverige, Tyskland, Frankrike eller Spanien.

Skulle kunna va så. Köpte tre prylar och nu ska de levereras var för sig. Måndag, onsdag och torsdag blir det leverans. Hade varit bättre om de kört allt i ett, står att de alla säljs av Amazon men inte vilket land. Men men, kostar inte mig något extra men lite drygt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Skulle kunna va så. Köpte tre prylar och nu ska de levereras var för sig. Måndag, onsdag och torsdag blir det leverans. Hade varit bättre om de kört allt i ett, står att de alla säljs av Amazon men inte vilket land. Men men, kostar inte mig något extra men lite drygt.

För mig låter det då som om de finns på olika lager, inte på ett o samma ställe.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Amazon är nu med i prisjakt. Ska bli intressant att se hur det går.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Amazon är nu med i prisjakt. Ska bli intressant att se hur det går.

Såg också det.
Tyvärr är många amazonartiklar felsorterade eller har fel namn så de lär väl ändå inte dyka upp på prisjakt ändå.

Affisch istället för spel tex, Assassin's Creed Valhalla
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5393452

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med Amazon so far. Fick hem mina paket idag som jag beställde igår. Stod fint utanför dörren. Inte sista gången jag handlar där.

Permalänk
Medlem

Missade en leverans från amazon us imorse då jag ej var hemma, står nu att det finns att hämta hos leverantören men vet ju inte ens vem leverantören är och har inte fått någon information alls.. någon som vet hur man löser det?

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av REPTiL3:

Missade en leverans från amazon us imorse då jag ej var hemma, står nu att det finns att hämta hos leverantören men vet ju inte ens vem leverantören är och har inte fått någon information alls.. någon som vet hur man löser det?

På Amazons spårningssida brukar det stå spårningsnumret. När jag handlade från US sidan 2020 så skickades mitt paket med UPS

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Är det värt att betala 49:- för snabbare frakt?

Brukar använda gratis frakt (+229:-) och det har tagit 3 dagar ungefär från Tyskland oftast, de fåtal fall det skickats från Sverige ännu snabbare.

Men senaste ordern skickades från Frankrike och Spanien och det har tagit lite längre tid än jag hoppades på. Något som vet hur mycket snabbare det är ifall man väljer express? Är det värt det?

Permalänk
Skrivet av REPTiL3:

Missade en leverans från amazon us imorse då jag ej var hemma, står nu att det finns att hämta hos leverantören men vet ju inte ens vem leverantören är och har inte fått någon information alls.. någon som vet hur man löser det?

Testa knappa in paket ID på någon hemsida som söker flera olika speditörer. Annars brukar det komma någon lapp i brevlådan efter någon dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Är det värt att betala 49:- för snabbare frakt?

Brukar använda gratis frakt (+229:-) och det har tagit 3 dagar ungefär från Tyskland oftast, de fåtal fall det skickats från Sverige ännu snabbare.

Men senaste ordern skickades från Frankrike och Spanien och det har tagit lite längre tid än jag hoppades på. Något som vet hur mycket snabbare det är ifall man väljer express? Är det värt det?

För mig har det inte varit värt. Så länge Amazon har ett datum så brukar paketet komma på den dagen, eller tidigare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Är det värt att betala 49:- för snabbare frakt?

Brukar använda gratis frakt (+229:-) och det har tagit 3 dagar ungefär från Tyskland oftast, de fåtal fall det skickats från Sverige ännu snabbare.

Men senaste ordern skickades från Frankrike och Spanien och det har tagit lite längre tid än jag hoppades på. Något som vet hur mycket snabbare det är ifall man väljer express? Är det värt det?

Skulle säga att det är värt att betala för Prime om du beställer ofta.
Skickas varan från Sverige kommer den hem till dörren samma dag om du beställer på morgonen och är det från Tyskland tar det någon dag extra.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

För mig har det inte varit värt. Så länge Amazon har ett datum så brukar paketet komma på den dagen, eller tidigare

Det har varit min erfarenhet också, men den här gången har det gått långsamt tycker jag. Hade gärna betalt 49:- om det gjort någon nytta. Tycker det är synd man inte ser vilket varuhus som det skickas ifrån innan man beställer.

Skrivet av Bozzeta:

Skulle säga att det är värt att betala för Prime om du beställer ofta.
Skickas varan från Sverige kommer den hem till dörren samma dag om du beställer på morgonen och är det från Tyskland tar det någon dag extra.

Ofta och ofta vet jag inte. Har blivit endel senaste tiden för de har vissa verktyg som inte säljs i Sverige (eller är snordyra). Kanske man skulle betalt en månad prime, det är ju inte mycket dyrare än en order med expressfrakt.

Trodde prylarna skulle skickas från Tyskland, och då hade jag haft de innan helgen men så var det icke.

Permalänk
Medlem

Någon som lyckades få Alumni rabatt att fungera?

https://www.mecenatalumni.com/se/amazon/50-kr-alumnirabatt-pa...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless