Screen Tearing efter byte av allt utom GPU

Permalänk
Medlem

Screen Tearing efter byte av allt utom GPU

Hej!

TL;DR
Jag har bytt ut alla komponenter i min dator förutom grafikkortet (RTX 2070) samt installerat Windows 10 på nytt.
Nu upplever jag screen tearing i mina spel, förutom om jag kör ett spel i window mode. Jag har installerat om alla drivrutiner med DDU samt testat ett antal olika versioner av drivrutinen. Begränsar jag t.ex. BFV till 60 FPS blir spelet fullkomligt ospelbart.

För något år sedan eller så inhandlade jag ett RTX 2070 till min dator innehållande bland annat gammalt moderkort och CPU med LGA2011-socket (minns ej generation på CPU). Installationen gick prima och jag kunde höja grafiken i mina spel.

Snabbspolning till nutid och jag kände att det var läge att byta ut resten av komponenterna i min dator.
Jag inhandlade därför följande komponenter:

  • Intel i7-11700K CPU

  • Asus Prime Z590-A moderkort

  • Corsair Vengeance LPX DDR4 3200 MHz 2x16 GB RAM

  • Samsung 980 Pro 1 TB NVMe-disk

  • Corsair RM750X v2 750W PSU

Efter en kvälls byggande och cable management level 1000 vevade jag igång datorn och installerade Windows 10.
Installationen hittade en bunke drivare automagiskt från moderkortet (?) på någon vänster. Resten tankade jag ner från respektive tillverkares hemsida.

Så in i BFV. Screen tearing utan dess like! Vi pratar ospelbart, även för en amatör som jag. Speciellt i djungeln där det inte går att se vad som är träd och vad som är terräng. Plockade fram FPS-mätaren som visar stabila 140 FPS. Provade begränsa till 60 FPS vilket bara gjorde saken värre (till och med himmeln ser ut som legobitar när jag rör på huvudet!).

Testade GTA V. Screen tearing där också, trots stabila 140 FPS.
Inte lika illa som i BFV, men ack så irriterande.

Nu vill jag tro att jag testat allt (utom ominstallation av en redan nyinstallerad Windows). Jag har använt Display Driver Uninstaller i felsäkert läge utan nätverk och blåst drivrutinerna helt, sedan installerat nya helt offline, direkt från tillverkarens hemsida. Jag har testat en rad olika versioner av drivrutinen, inklusive en version som fungerade utan problem innan bytet av alla komponenter. Jag har testat med två olika (well, samma modell) skärmar och kablar. Jag har testat att montera om grafikkortet och verifierat att allt sitter som det ska och ingen smuts och damm är i vägen.

Efter att ha läst ungefär alla länkar på google testade jag köra både BFV och GTA V i window mode. Ingen screen tearing alls, även om jag fullkomligt maxar grafiken. Så fort jag går över till full screen igen kommer tearingen tillbaka. Det luktar mjukvarufel. Men var?

Jag har testat att skrolla i lite olika texter och annat i Windows och tycker mig uppleva screen tearing där också i vissa lägen. Vet inte om det är relevant i frågan.

Länkar till lite bilder från GTA V och BFV där jag markerat var i bilden jag nu (efter så mycket tweakande jag kan) upplever tearing.
https://imgur.com/a/gMnVTeV

Tar tacksamt emot alla tips och all vägledning jag kan få.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Screen tearing uppstår när bildskärmen och spelet inte kör samma uppdateringsfrekvens. Körde du med vsync påslaget?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla att du har maximala refresh rate i windows, windows 10 låser den om den är inställd på exempelvis 60 i windows. Jag hade massa problem innan jag upptäckte det, verkar vara något nytt då det tidigare inte varit så.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag ser inte att du nämner skärmen nånstans bland komponenterna. Utan en skärm med antingen freesync eller G-sync så kommer du inte undan screen tearing, annat än att ställa in vsync on. Vsync gör dock att skärmen låser till en viss angiven frekvens, skärmens max. Det gör att du får en stabil bild, men kan ibland får lag i skärmen om inte grafikkortet har en ny frame "klar" precis när skärmen vill ha den. Det kan bli lite "stutter" av det då skärmen repeterar samma frame flera gånger ev.

En spelskärm med freesync/g-sync låter dig spela med vsync off och har istället en variabel refreshrate som följer vad GPU'n genererar för stunden, upp till min/max vad skärmen klarar. Om GPU'n genererar högre än skärmens max, t.ex 144 fps så får du tearing även med en freesync/g-sync! För att råda bot på det så ställ in skärmens max-refreshrate i drivrutinens inställningar. ex i nvidias kontrollpanel.

Jag hoppas jag säger rätt här, detta är vad jag har kunnat utröna av hur en sync-skärm funkar och hur man ska ställa in allt, vilket inte var direkt självklart. Vad jag kan se så funkar detta utmärkt på alla spel, oavsett tungt eller lättdrivet. Förutsatt man har en freesync/g-sync då förstås.

Permalänk
Medlem

Aktiverar jag Vsync i t.ex. BF V så slipper jag tearing, men istället får jag inputlag så det likförbannat är helt ospelbart.
Innan jag byggde om datorn och installerade om Windows använde jag aldrig Vsync. Det var aldrig ett problem.
Jag har alltså samma bildskärm och samma grafikkort som innan ombyggnation och ominstallation.

Jag har en (två) Dell UltraSharp U2515H med en refresh rate på 60 Hz. Windows har en refresh rate på 59,951 Hz.
Jag har läst en hel del om detta då jag också misstänkte att refresh rate kunde vara boven. Tydligen så ska 60 vs. 59,951 Hz inte spela någon roll. Det finns dock kanske något jag kan eller bör ändra här för att utesluta problem med refresh rate.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera antingen en spelskärm med free- eller g-sync. Eller åtminstone en skärm med högre refreshrate, även om det inte syncar. Screen tearing blir ju mindre märkbar ju högre refresh rate skärmen har. Det är en investering du har igen mångdubbelt. Köp en med IPS om du frågar mig. Bättre synvinklar och färgprestanda som duger för foto- och filmeditering. Nackdelen är sämre svärta och kontrast. Kostar en slant tyvärr. I värsta fall en VA eller TN då. De är superbilliga.

Det är möjligt att med den gamla datorn så fick du en refreshrate som råkade matcha 60 Hz bra. Men med den nya så har du en multipel i refreshraten där det ofta blir att skärmen kommer i otakt. Men det är bara en spekulation.

Kolla att du inte har nån refresh rate limiter igång nånstans om du kör vsync off. För att matcha skärmens sync så ska GPU få maxa så gott den kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag skulle rekommendera antingen en spelskärm med free- eller g-sync. Eller åtminstone en skärm med högre refreshrate, även om det inte syncar. Screen tearing blir ju mindre märkbar ju högre refresh rate skärmen har. Det är en investering du har igen mångdubbelt. Köp en med IPS om du frågar mig. Bättre synvinklar och färgprestanda som duger för foto- och filmeditering. Nackdelen är sämre svärta och kontrast. Kostar en slant tyvärr. I värsta fall en VA eller TN då. De är superbilliga.

Det är möjligt att med den gamla datorn så fick du en refreshrate som råkade matcha 60 Hz bra. Men med den nya så har du en multipel i refreshraten där det ofta blir att skärmen kommer i otakt. Men det är bara en spekulation.

Kolla att du inte har nån refresh rate limiter igång nånstans om du kör vsync off. För att matcha skärmens sync så ska GPU få maxa så gott den kan.

Jag köper inte riktigt att jag ska behöva en ny skärm när samma skärm och grafikkort fungerat ihop klockrent innan bytet av moderkort, CPU med mera. Det känns snarare som en mjukvarugrej. Jag ska gå igenom mina inställningar i både Windows och grafikdrivrutinen för att se om något begränsas.

Permalänk
Medlem

Kan va så trots allt. Kolla i enhetshanteraren att inga enheter är kvar utan drivrutiner. DDU som du nämner är jag inte bekant med utan jag brukar ladda ner från ASUS support-sida för moderkortet i fråga. I vissa fall kan man hitta betydligt nyare drivrutiner hos tillverkaren av respektive device. Eller så fixar Windows update uppdateringen till senare version.

Kolla också BIOS. Jag ser att du har ett PCI 4.0-SSD, och vad jag minns så var det en del strul med det i början, vilket ju då löses med nya BIOS. Kan ju vara att den "hackar" och då stör även grafikkortet som ju använder samma buss.

ASUS egna mjukvaror strular ibland, jag har själv haft problem med dom. Bättre då att överklocka med MSI Afterburner och inställningar i BIOS tycker jag.

Lycka till i dina efterforskningar!

Permalänk

@Zakire

Hittade du någon lösning på problemet? Går nämligen igenom samma skit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

@Zakire

Hittade du någon lösning på problemet? Går nämligen igenom samma skit..

Det skulle kunna vara så att om du har ett moderkort som kör Pcie 4 men ett grafikkort som har Pcie 3 (eller en riserkabel som bara klarar 3) så kan det fungera dåligt eller inte alls. Testa i så fall begränsa pcie 16x sloten (grafikkortsplatsen) till pcie 3 i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

@Zakire

Hittade du någon lösning på problemet? Går nämligen igenom samma skit..

Kör DDU, installera senaste drivern, sen skulle jag aktivera Vsync i Nvidia settings, men ha det av i spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

@Zakire

Hittade du någon lösning på problemet? Går nämligen igenom samma skit..

Nope. Datorn står mest och samlar damm nu...
Ska undersöka det där med kablar och PCI 3/4 som någon här ovan skriver. V-Sync av/på i Nvidia Control Panel och/eller i spel löser ingenting.

Kikar också på en ny skärm med G-Sync för att eventuellt komma runt problemet.

Permalänk
Inaktiv

Enda orsaken att detta kan hända (vad jag kan se) är att du kört Vsync i Nvidias kontrollpanel tidigare utan att veta om det för kör du utan V sync eller adaptiv sync på 60hz kommer det alltid se ut som skit

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Nope. Datorn står mest och samlar damm nu...
Ska undersöka det där med kablar och PCI 3/4 som någon här ovan skriver. V-Sync av/på i Nvidia Control Panel och/eller i spel löser ingenting.

Kikar också på en ny skärm med G-Sync för att eventuellt komma runt problemet.

Ny skärm löste det för mig. Dock en dyr lösning men helt klart värt det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

Ny skärm löste det för mig. Dock en dyr lösning men helt klart värt det!

Då har jag ju helt enkelt en legitim anledning att köpa ny skärm (annat än villhöver)!