Hur illa är eran coil whine? (3080 /3080 Ti / 3090)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPofSweden:

Hejsan.

I början av tråden finns bilder på hur jag jordar moderkortet ordentligt ihop med nätaggregatet, då jordpunkten till datorn sitter inuti nätaggregatet som kommer ifrån vägguttaget.

So far so good, nu har alltså moderkortetet garanterad jord såvida man inte har något jordfel i sin elanläggning.

Dock trodde jag att alla pcie kort exempelvis en GPU jordar via pcie kontakten vilket verkar vara fel, plåten som sitter bak på grafikkortet dvs den delen man skruvar fast på baksidan av datorn, sitter i sin tur fast med skruv i själva grafikkortet vilket den jordar genom.

Dessvärre kvarstår exakt samma problem med grafikkortets bakplåt mot chassiet med tjockt lager färg vilket bör resultera i mycket dålig jord till grafikkortet mellan metallplattan och chassiet.

Jag ska prova att slipa även där på min dator för att garantera bra jord till grafikkortet och se om mitt coilwhine/jordbrus förbättras då det ännu inte blivit gjort.

Återkopplar!

Kan du ladda upp de här bilderna igen så man får se (igen)? Har inte testat ditt trick än. Cyans länkar funkar inte.