Permalänk
Medlem

Ja, att det är framtidssäkert känns ju som en klar fördel. Förhoppningsvis nyttjar jag routern så pass lång tid att WiFi 6 hunnit bli standard i övrig teknik, om det nu visar sig vara rätt väg att gå. Du får gärna skriva mer! Jag uppskattar att ha lite koll på vad som händer i teknikvärlden, men kommer inte alltid över tröskeln att sätta mig och djupdyka själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raza:

Ja, att det är framtidssäkert känns ju som en klar fördel. Förhoppningsvis nyttjar jag routern så pass lång tid att WiFi 6 hunnit bli standard i övrig teknik, om det nu visar sig vara rätt väg att gå. Du får gärna skriva mer! Jag uppskattar att ha lite koll på vad som händer i teknikvärlden, men kommer inte alltid över tröskeln att sätta mig och djupdyka själv.

Överlag har wifi 6 mycket lägre latency. Det kommer du se med din ping om du skulle spela över trådlöst.
Några intressanta funktioner är ex:

Mu-mimo för både upp och nedladdning som gör att routern kan prata med flera enheter samtidigt istället för att ta en i taget. Som att ha 8 filer på motorvägen istället för en.

En underskattad är 1024 QAM som ökar datan i paketen som skickas till din enhet med 25%. Det gör hastigheten märkbart snabbare. Testat före och efter med en iPhone med AX och det var snabbare varje gång.

OFDMA delar upp sändningar i olika delar så att det går att kommunicera med fler enheter samtidigt.

Hittade en bra lite kortare läsning här:
https://www.tomshardware.com/amp/features/wi-fi-6-and-6e-expl...

Permalänk
Medlem

Bytte nyligen till detta Mesh-system https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/mesh/asu...

Är nöjd överlag hur de presterar mot mina tidigare TP Link Deco.
Dock finns ett stort problem och det är att Sonos knappt fungerar med Asus ZenWifi vilket är ett känt problem.
Därav tänker jag lämna tillbaka dessa och köpa några andra.
Vilka alternativ finns på Mesh som kan ha separata SSID? De flesta har ju ett gemensamt 2,4 och 5Ghz nät vilket man kan separera på Asus men inte på tex Google Wi-Fi.

Permalänk
Medlem

Sitter med en gammal Asus RT-AC87U som det börjar bli dags att byta ut då jag uppgraderat min tv till en LG Oled från en gammal plasma nu under Black Friday rean. Bor i en trea på 70m2 där routern står inne i en garderob med väggar i betong rätt centralt i lägenheten, med vardagsrummet vägg i vägg. Tanken är att allt i lägenheten ska gå på trådlöst då sambon inte är något fan av nätverkskablar.
Så letar efter en router som klarar av 4K streaming utan problem som ska hålla dem närmaste 5 åren.
Någon som har ett bra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyozu:

Sitter med en gammal Asus RT-AC87U som det börjar bli dags att byta ut då jag uppgraderat min tv till en LG Oled från en gammal plasma nu under Black Friday rean. Bor i en trea på 70m2 där routern står inne i en garderob med väggar i betong rätt centralt i lägenheten, med vardagsrummet vägg i vägg. Tanken är att allt i lägenheten ska gå på trådlöst då sambon inte är något fan av nätverkskablar.
Så letar efter en router som klarar av 4K streaming utan problem som ska hålla dem närmaste 5 åren.
Någon som har ett bra tips?

https://www.webhallen.com/se/product/336179-Asus-TUF-AX5400-G...

Jag kör 4K remux streaming via Plex utan problem, allt trådlöst, både Plex servern och enheterna som spelar upp det, så 4K streaming från Netflix osv blir ingen utmaning.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Överlag har wifi 6 mycket lägre latency. Det kommer du se med din ping om du skulle spela över trådlöst.
Några intressanta funktioner är ex:

Mu-mimo för både upp och nedladdning som gör att routern kan prata med flera enheter samtidigt istället för att ta en i taget. Som att ha 8 filer på motorvägen istället för en.

En underskattad är 1024 QAM som ökar datan i paketen som skickas till din enhet med 25%. Det gör hastigheten märkbart snabbare. Testat före och efter med en iPhone med AX och det var snabbare varje gång.

OFDMA delar upp sändningar i olika delar så att det går att kommunicera med fler enheter samtidigt.

Hittade en bra lite kortare läsning här:
https://www.tomshardware.com/amp/features/wi-fi-6-and-6e-expl...

Hej!

Först och främst vil jag be om ursäkt för mitt sena svar. Jag såg redan i helgen att du hade varit snäll och svarat men hittade inte tiden förrän nu att faktiskt läsa vad du hade skrivit.

Därefter, tack så mycket för ditt svar! Mu-mimo lät som en rätt intressant finess. Jag läste igenom den artikel du länkade också och det verkar finnas mycket nyttigt däri, inte minst ett ökat skyddsprotokoll med WPA3. Min Decepticon-liknande router har anlänt med posten idag och jag ska testa den här under kvällen. Det ska bli intressant att se ifall jag märker någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyozu:

Sitter med en gammal Asus RT-AC87U som det börjar bli dags att byta ut då jag uppgraderat min tv till en LG Oled från en gammal plasma nu under Black Friday rean. Bor i en trea på 70m2 där routern står inne i en garderob med väggar i betong rätt centralt i lägenheten, med vardagsrummet vägg i vägg. Tanken är att allt i lägenheten ska gå på trådlöst då sambon inte är något fan av nätverkskablar.
Så letar efter en router som klarar av 4K streaming utan problem som ska hålla dem närmaste 5 åren.
Någon som har ett bra tips?

Funderar själv på att byta ut en ac56u till denna ska visst vara en riktig best trådlöst
Någon som provat den här?

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Hej!

Är på jakt efter ny router då min nuvarande (Archer AX10 | AX1500 Wi-Fi 6 Router) tappar kopplingen i sovrummet. Reserverade tre olika modeller kring tusenlappen under Black Friday och har försökt göra lite research men kan inte utröna vilken som är mest köpvärd. Har någon några inspel/erfarenheter kring nedanstående modeller?

  1. Asus TUF-AX5400 Gaming Router / Mesh / WiFi 6 - 1189kr

  2. Asus RT-AX58U Trådlös router AX3000 - 1190kr

  3. TP-link Archer AX73 AX5400 Trådlös router - 990kr

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giwa:

Hej!

Är på jakt efter ny router då min nuvarande (Archer AX10 | AX1500 Wi-Fi 6 Router) tappar kopplingen i sovrummet. Reserverade tre olika modeller kring tusenlappen under Black Friday och har försökt göra lite research men kan inte utröna vilken som är mest köpvärd. Har någon några inspel/erfarenheter kring nedanstående modeller?

  1. Asus TUF-AX5400 Gaming Router / Mesh / WiFi 6 - 1189kr

  2. Asus RT-AX58U Trådlös router AX3000 - 1190kr

  3. TP-link Archer AX73 AX5400 Trådlös router - 990kr

Tack på förhand!

Jag kör TUF AX5400, fungerar bra som jag nämnt tidigare, dock verkar dom höjt priset nu men finns 2 pack för 2300kr just nu så det blir en för 1150kr om någon annan också ska ha en.

https://www.webhallen.com/se/product/341201-Asus-TUF-AX5400-G...

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giwa:

Hej!

Är på jakt efter ny router då min nuvarande (Archer AX10 | AX1500 Wi-Fi 6 Router) tappar kopplingen i sovrummet. Reserverade tre olika modeller kring tusenlappen under Black Friday och har försökt göra lite research men kan inte utröna vilken som är mest köpvärd. Har någon några inspel/erfarenheter kring nedanstående modeller?

  1. Asus TUF-AX5400 Gaming Router / Mesh / WiFi 6 - 1189kr

  2. Asus RT-AX58U Trådlös router AX3000 - 1190kr

  3. TP-link Archer AX73 AX5400 Trådlös router - 990kr

Tack på förhand!

TUF-AX5400 och TP-Link AX73 är typ exakt samma router sett till hårdvaran. 2x2 2,4Ghz och 4x4 i 5Ghz.
ASUS RT-AX58 är ett steg ned 2x2 2,4Ghz och 2x2 5Ghz, så jag skulle inte ta den när det är samma priser.
Personligen gillar jag ASUS av dessa, har aldrig testat TP-Link. Får känslan av att ASUS verkar ha bättre firmware/mjukvara.

(Det tillkommer kanske även stöd i framtiden till https://www.asuswrt-merlin.net/ firmware om du vill ha lite mer avancerad mjukvara. Dock ingen garanti.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Jag kör TUF AX5400, fungerar bra som jag nämnt tidigare, dock verkar dom höjt priset nu men finns 2 pack för 2300kr just nu så det blir en för 1150kr om någon annan också ska ha en.

https://www.webhallen.com/se/product/341201-Asus-TUF-AX5400-G...

Skrev att han reserverat beställningarna under Black Friday, så han har kvar priserna vad jag förstår.

Permalänk
Medlem

Hej,

Sitter jag med en rätt gammal och något trött Netgear r7000 nighthawk som driver wifi och ett gäng trådade anslutningar i mitt hus (enplans). Wifin täcker inte hela huset riktigt och det vill jag komma till bukt med. Hade gärna sett hygglig wifi på tomten också då en robotgräsklippare ska införskaffas till våren. Tycker således det börjar bli dags att skeppa iväg aktuell router till förmån för något annat.

Jag vill gärna ha ett meshsystem men med i vart fall 3 lan-portar så jag kan köra tv+2 stationära datorer trådat. Gärna med bra föräldrakontroll osv så man kan styra upp barnen 😀 Tar gärna emot tips och idéer om vad jag kan spana på under mellandagsrean!

Edit: kan denna vara något?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5457031

Tusen tack på förhand!

La till länk
Permalänk
Medlem

@svintoo
Behåll nuvarande router, stäng av wifi i den och dra kabel på vinden till lämpliga ställen. Montera Unifi AP. Bör räcka med 1-2 st, beroende på hur det ser ut hos dig.
Köp till injektor till varje AP, glömde att dom inte ingår längre.

Konfigurera dom med appen till mobilen, om du inte behöver avancerade funktioner.

Dra kabel till TV bänken och montera en enkel switch för fler uttag.
Tex Netgear GS105
https://www.inet.se/produkt/5400761/netgear-prosafe-gs105

Unifi AP:
https://eu.store.ui.com/products/unifi-ap-6-lite

Injektor:
https://eu.store.ui.com/collections/related/products/u-poe-af

Stavfel och lagt till injektor.
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@svintoo
Behåll nuvarande router, stäng av wifi i den och dra kabel på vinden till lämpliga ställen. Montera Unifi AP. Bör räcka med 1-2 st, beroende på hur det ser ut hos dig.
Köp till injektor till varje AP, glömde att dom inte ingår längre.

Konfigurera dom med appen till mobilen, om du inte behöver avancerade funktioner.

Dra kabel till TV bänken och montera en enkel switch för fler uttag.
Tex Netgear GS105
https://www.inet.se/produkt/5400761/netgear-prosafe-gs105

Unifi AP:
https://eu.store.ui.com/products/unifi-ap-6-lite

Injektor:
https://eu.store.ui.com/collections/related/products/u-poe-af

Tack för tipset!

Jag har dragit en kabel på vinden till ena datorn där det redan sitter en switch för att kunna dra kabel till Xbox. Har även dragit en kabel till tvn. Ska slutligen dra en kabel till; till grabben rum så småningom. Om jag skulle stänga av wifi på min befintliga router och köpa det du rekommenderar lär jag väl i vart fall behöva två stycken. Har du möjlighet att försöka förklara på vilket sätt det blir ett bättre system än säg det jag länkade i mitt första inlägg? Eller är det bara så enkelt att det är bättre grejer?

Läste också lite blandade omdömen om enkelheten i att sätta upp systemet. Är nog lite mer ute efter plug and play 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Tack för tipset!

Jag har dragit en kabel på vinden till ena datorn där det redan sitter en switch för att kunna dra kabel till Xbox. Har även dragit en kabel till tvn. Ska slutligen dra en kabel till; till grabben rum så småningom. Om jag skulle stänga av wifi på min befintliga router och köpa det du rekommenderar lär jag väl i vart fall behöva två stycken. Har du möjlighet att försöka förklara på vilket sätt det blir ett bättre system än säg det jag länkade i mitt första inlägg? Eller är det bara så enkelt att det är bättre grejer?

Läste också lite blandade omdömen om enkelheten i att sätta upp systemet. Är nog lite mer ute efter plug and play 😀

Bra, då är du en bit på väg med kabel

Eftersom du skrev att du har dålig täckning på wifi, kanske inte kan placera routern mer centralt?

Jag har ett 2-vånings suterränghus med en AC AP Pro i taket i centralt på våning 2. Den har fungerat utan strul i flera år och tänkte att jag skulle skaffa en till för bättre täckning ute, men har inte haft det behovet än.
Eftersom jag har långt till grannar och bara har en, så har jag satt styrkan till high på båda banden. Och även ökat kanalbredden.
Kör min kontroller på en RaspberryPi, men kunde lika gärna köra den med appen istället.

Att konfigurera med appen tycker jag är enkelt (har bara testat det). Bara scanna QR koden på APn och sedan följa instruktionerna.
Kanske måste köra kontroller om man ska ha flera AP, nu blev jag osäker...?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Bra, då är du en bit på väg med kabel

Eftersom du skrev att du har dålig täckning på wifi, kanske inte kan placera routern mer centralt?

Jag har ett 2-vånings suterränghus med en AC AP Pro i taket i centralt på våning 2. Den har fungerat utan strul i flera år och tänkte att jag skulle skaffa en till för bättre täckning ute, men har inte haft det behovet än.
Eftersom jag har långt till grannar och bara har en, så har jag satt styrkan till high på båda banden. Och även ökat kanalbredden.
Kör min kontroller på en RaspberryPi, men kunde lika gärna köra den med appen istället.

Att konfigurera med appen tycker jag är enkelt (har bara testat det). Bara scanna QR koden på APn och sedan följa instruktionerna.
Kanske måste köra kontroller om man ska ha flera AP, nu blev jag osäker...?

Ja alltså placeringen på routern kan jag inte flytta utan en jävla massa meck. Så där den står idag behöver jag antingen ha något annat, eller min befintliga då. Därför tänkte jag att jag kunde byta routern till ett sånt meshsystem där huvudpucken helt enkelt får ersätta min befintliga router på samma plats. Men som du säger verkar det ju finnas andra lösningar 😀

Permalänk
Skrivet av svintooo:

Ja alltså placeringen på routern kan jag inte flytta utan en jävla massa meck. Så där den står idag behöver jag antingen ha något annat, eller min befintliga då. Därför tänkte jag att jag kunde byta routern till ett sånt meshsystem där huvudpucken helt enkelt får ersätta min befintliga router på samma plats. Men som du säger verkar det ju finnas andra lösningar 😀

Har du möjlighet att ansluta meshnoderna med kabel så lär den du länkade till funka utmärkt, kan säkert funka bra även utan kabelanslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte-h123:

Har du möjlighet att ansluta meshnoderna med kabel så lär den du länkade till funka utmärkt, kan säkert funka bra även utan kabelanslutning.

Ja alltså jag har ju de facto två redan dragna kablar till, sett till planlösningen på huset, bra ställen för två noder. Men om jag ska använda mig att de befintliga kablarna, kan jag sätta en switch i varje ände för att ha därifrån kunna koppla in både nod och dator/tv? Borde väl inte vara något hinder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Ja alltså jag har ju de facto två redan dragna kablar till, sett till planlösningen på huset, bra ställen för två noder. Men om jag ska använda mig att de befintliga kablarna, kan jag sätta en switch i varje ände för att ha därifrån kunna koppla in både nod och dator/tv? Borde väl inte vara något hinder?

Jag skulle inte köra på den från ASUS du länkade först då den "utgått" och är gamla Wifi 5 och inte Wifi 6.
Det finns Wifi 6 mesh system för vettig peng att få tag på. Kan plocka fram några förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Jag skulle inte köra på den från ASUS du länkade först då den "utgått" och är gamla Wifi 5 och inte Wifi 6.
Det finns Wifi 6 mesh system för vettig peng att få tag på. Kan plocka fram några förslag.

Ah missade den detaljen. Vore jättesnällt om du ville länka nått vettigt för rimlig peng! Tusen tack!

Permalänk
Medlem

Denna verkar bra då har du en tredje extra du kan placera ut mot tomten till din gräsklippare sen. Typ i ett fönster eller nåt kanske.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5277619
TP-Link Deco X60

Dra in kabel mellan alla för backhaul.

Kan du klara dig på två så har du bra deal här.
https://www.webhallen.com/se/product/336710-TP-Link-Deco-X60-...

Permalänk
Medlem

Unifi som rekommenderas är ju bra på sitt sätt (man kan bygga ut det och har massa funktioner och inställningar) men det är som jag upplevt lång från plug and play. Kanske är bättre nu, säkert någon annan som kan svara på det.

När det gäller hårdvara/prestanda för wifi brukar man faktiskt få mer för pengarna av en ”vanlig” konsumentrouter.

TP x60 har 4x4 5Ghz Qualcomm system och kommer springa cirklar runt Unifi 2x2 6 lite sett till Wifi.

Motsvarande är Unifi 6 pro för 1600kr styck plus 120kr poe injector. Unifi är nice för den som gillar pilla med nätverk men ska man göra det riktigt bra är det rätt mycket pengar ganska snabbt.

Permalänk
Medlem

TP-Link Deco X60 - AX3000 / Mesh / Wi-Fi 6 - 2-pack
https://www.webhallen.com/se/product/336710-TP-Link-Deco-X60-...
Den med kabel emellan för backhaul är nog svår att slå för det priset imo.

En variant på tidigare Unifi förslag: Det hade varit riktigt clean förutsatt att du orkar nörda/sätta dig in lite är Unifi DR och 2x Wifi 6 Pro eller lite. Tyvärr är Dream Router slutsåld.

Dream Router (Två POE portar till dina APs så inga adaptrar bara kablar)
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-unifi-consoles-ea/p...
2x Access Point WiFi 6 Pro (du behöver ingen POE injector då för routerns POE driver dessa)
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-wireless/pr...
Alternativ 2x Access Point WiFi 6 Lite (personligen skulle jag bara valt dessa upp till typ 500 mbit wifi hemma och TP-Link X60 ger nog helt ärligt bättre täckning).
https://eu.store.ui.com/products/unifi-ap-6-lite
Så kan du köra valfri switch till.

Dock är Unifi setup här 3000 kr minimum så för en vanlig konsument är nog fortfarande X60 bättre. Därför Unifi kallas prosumer och vanliga routers consumer.

Permalänk
Medlem

Hade Dream Router funnits i lager hade det varit ett bra alternativ.
1st sådan och en AP hade nog räckt långt.

TP-Link förslaget ovan är nog svårslaget.

Nätverk kan man bygga på väldigt många sätt
Rekommenderar Unifi AP, då jag och dom jag känner har aldrig haft problem med dom.
Känns inte som man målar in sig i ett hörn med separata enheter och kan bygga ut i framtiden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Hade Dream Router funnits i lager hade det varit ett bra alternativ.
1st sådan och en AP hade nog räckt långt.

TP-Link förslaget ovan är nog svårslaget.

Nätverk kan man bygga på väldigt många sätt
Rekommenderar Unifi AP, då jag och dom jag känner har aldrig haft problem med dom.
Känns inte som man målar in sig i ett hörn med separata enheter och kan bygga ut i framtiden.

Jag gillar också Unifi, speciellt de "helhetslösningar" de börjar få ihop nu med Dream Machine serien med inbyggd controller som är nice. Tyckte de va kul att pilla med förut har installerat och kört unifi på flera ställen, men man vill ju verkligen gå all in om man ska köra Unifi för att allt sitter ihop riktigt nice seamless.

Före Dream Machine serien tyckte jag dock att de var alldeles för komplicerat för vanliga konsumenter och verkligen inte plug and play. Sjukt mycket klagomål på Cloud Controller gen 1 och deras AC AP Pro var typ utdaterad när den kom med Wave 1 AC wifi, jag testade den en period i min lägenhet och prestandan och latency va helt ärligt riktigt kass, jag körde den till min TV och Playstation, kastade ut den mot en X4S med Wave 2 AC och 4x4 och det var som natt och dag. (Notera att jag haft 1000/1000 länge, AC AP Pro fungerar bra för typ upp till 250 mbit kontorsjobb/slösurf).

Unifi är helt klart på väg åt rätt håll nu med "aktuell" hårdvara som inte längre är gammal när den släpps, men just nu är bara problemet att de mest intressanta produkterna är slut i lager eller beta/EA.

Om ett år typ när Unifi Dream serien fått köras in ordentligt och de nya Wifi 6 APs fått köras in och de faktiskt finns i lager tror jag att det blir riktiga "Drömprodukter".

TLDR
Unifi för privatpersoner i normalstor lägenhet/hus är overkill även för pris/prestanda.
Unifi är väldigt kul att pilla med om man är intresserad och går att göra snyggt/proffsigt.
Nya konsument mesh-system med Wifi 6 är extremt kompetenta idag även upp till 1000/1000.
För större hus/lägenhet där man behöver flera APs eller har fiber inkommande långt bort och behöver massa switchar etc. passar Unifi perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Denna verkar bra då har du en tredje extra du kan placera ut mot tomten till din gräsklippare sen. Typ i ett fönster eller nåt kanske.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5277619
TP-Link Deco X60

Dra in kabel mellan alla för backhaul.

Kan du klara dig på två så har du bra deal här.
https://www.webhallen.com/se/product/336710-TP-Link-Deco-X60-...

Verkar toppen, men har tyvärr bara 2 lan-portar. Visst kan jag väl sätta en switch mellan och dra alla kablar från den, men det känns inte optimalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Verkar toppen, men har tyvärr bara 2 lan-portar. Visst kan jag väl sätta en switch mellan och dra alla kablar från den, men det känns inte optimalt?

Hade du en switch så är det nog ett bra alternativ.
Annars kostar en switch typ 200kr.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1498225

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5410710/asus-zenwifi-xt8-2-p-svar...
Den har 3 lan men ingen WPA3 ännu, vilket är lite skumt

Men den ser också bra ut annars, kommer förhoppningsvis WPA3 på uppdatering i framtiden när det kommer behövas om man har tur, men ingen garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

https://www.inet.se/produkt/5410710/asus-zenwifi-xt8-2-p-svar...
Den har 3 lan men ingen WPA3 ännu, vilket är lite skumt

Men den ser också bra ut annars, kommer förhoppningsvis WPA3 på uppdatering i framtiden när det kommer behövas om man har tur, men ingen garanti.

Tack för all hjälp. Ska klura på switchlösningen alternativt de sista du länkade.

Permalänk
Medlem

rekommenderar starkt edgerouter.

hela mitt nätverk som består av 3 platser med ispec vpn tunnlar imellan körs på edgerouters, har ca 50 enheter på nätverket och belastar nätverket väldigt mycket med diverse komplexa grejer som krypterad backup imellan tunnlarna med mera, här är uptime:

funkar felfritt, körde asus på en av mina sajter tidigare och det var total katastrof, skiten börjar spöka och kräver omstart lite då och då helt värdelösa prylar (och det var det övre pris segmentet) så jag rekommenderar edgerouters starkt, har bara haft bra erfarenhet av dem och finns många bra guider online hur man gör konfigureringen.