Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

rekommenderar starkt edgerouter.

hela mitt nätverk som består av 3 platser med ispec vpn tunnlar imellan körs på edgerouters, har ca 50 enheter på nätverket och belastar nätverket väldigt mycket med diverse komplexa grejer som krypterad backup imellan tunnlarna med mera, här är uptime:

https://i.imgur.com/N4iDKKY.png

funkar felfritt, körde asus på en av mina sajter tidigare och det var total katastrof, skiten börjar spöka och kräver omstart lite då och då helt värdelösa prylar (och det var det övre pris segmentet) så jag rekommenderar edgerouters starkt, har bara haft bra erfarenhet av dem och finns många bra guider online hur man gör konfigureringen.

Imponerande uptime!
Intressant med Edgerouter, men hur snabbt internet kör du på VPN med den? Den klarar väl inte 1000mbit cappar väl en bra bit under?
Är tyvärr väldigt långt ifrån plug and play.

Permalänk

Efter 6 års oavbrutet drift har nu min Asus AC87U kastat in handduken. Om jag vill ersätta den vilken router är en värdig ersättare? Bor i en radhus där de flesta innerväggar är i betong. Asus routern har löst allt galant. Kravet är en enhet (ingen mesh) samt bästa möjliga trådlös täckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Efter 6 års oavbrutet drift har nu min Asus AC87U kastat in handduken. Om jag vill ersätta den vilken router är en värdig ersättare? Bor i en radhus där de flesta innerväggar är i betong. Asus routern har löst allt galant. Kravet är en enhet (ingen mesh) samt bästa möjliga trådlös täckning.

https://www.webhallen.com/se/product/336179-Asus-TUF-AX5400-G...

kostar enbart 1090kr om man är medlem, är nog mest prisvärda routern just nu, kör den själv utan problem.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Köpte den men får conntrack errors i loggen och verkar vara vanligt enligt nätet jag ska skicka tillbaka min och ta någon annan

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Köpte den men får conntrack errors i loggen och verkar vara vanligt enligt nätet jag ska skicka tillbaka min och ta någon annan

Köpte faktiskt också denna router, eller faktiskt 2st av dem för att köra AiMesh på den ena.
Funkade katastrofalt vid FPS Gaming (Ja, är medveten om att trådat är rekommenderat men har ingen möjlighet att ha kabel draget just nu) då jag fick fryslagg till och från med alla olika sorters inställningar som jag kunde läsa mig till. Så mina åkte tillbaka till Webhallen omgående.

Permalänk
Medlem

Är denna något att ha? Linksys EA7300 Max-Stream AC1750? Kommer köra Bahnhof 250/250

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Är denna något att ha? Linksys EA7300 Max-Stream AC1750? Kommer köra Bahnhof 250/250

Köp denna på Webhallen. 1100kr som medlem och den har nya Wifi 6. Den du länkade är ”gammal” nu.

https://www.webhallen.com/se/product/336179-Asus-TUF-AX5400-G...

God Jul!

Edit:
Såg något problem om errors. Uppdaterat all firmware?

Permalänk
Medlem

Här är post om känt fel och lösning på TUF-AX5400
https://www.snbforums.com/threads/tuf-ax5400-new-fimware-vers...

Permalänk
Medlem

Ingen mer asus för min del. Kör på linssystem då jag inte har behov för 6e versionen i lägenheten

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Ingen mer asus för min del. Kör på linssystem då jag inte har behov för 6e versionen i lägenheten

https://www.webhallen.com/se/product/335470-TP-Link-Archer-AX...

Den är bra hårdvara

Permalänk
Medlem

Denna väldigt mycket router för pengarna.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5859816

Permalänk
Medlem

Blev en Archer AX72.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Är Asus Ax-5400 bättre val än Ax72?

Ungefär samma pris på dem

Permalänk
Medlem

.Jag avråder från Asusen då flera har conntrack fel som efter en tid ger packetloss. Jag har nu lämnat tillbaka Asusen mot AX72. Den känns rappare än asusen.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

.Jag avråder från Asusen då flera har conntrack fel som efter en tid ger packetloss. Jag har nu lämnat tillbaka Asusen mot AX72. Den känns rappare än asusen.

Men var inte det bara en bugg i fw som nu är åtgärdat?

Permalänk
Medlem

Tänkte slå till på en ny router. Bor i hus på 95 m², spelar inget utan har dom vanliga prylarna i ett hushåll (telefon,padda,tv, sonos, nas). Alltid kört med Asus, tycker om deras menyer/interface. Vill dock ha en router med Wifi 6, är inte i behov av något mesh system. Budget 1000-2000kr. Gärna med så bra täckning som en router klarar av.

Vad föreslår ni när det kommer till Asus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Men var inte det bara en bugg i fw som nu är åtgärdat?

Jag hade 20+ fel under en 2 minuters period även med nya FW med dessa fel. Testa och köp men jag kommer inte röra Asus något mer.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Denna väldigt mycket router för pengarna.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5859816

Har inte denna krav på extra köp (abonnemang) för föräldrakontroll? Känns riktigt snålt om så är fallet men läste om det.

Permalänk
Medlem

Vilken Asus Router skulle ni valt, TUF-Ax5400 eller RT-AX92U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Har inte denna krav på extra köp (abonnemang) för föräldrakontroll? Känns riktigt snålt om så är fallet men läste om det.

Ska du ha föräldrakontroll så är jag tyvärr inte alls insatt i den funktionen. Där får man kolla på reviews eller om någon annan här har bra feedback
Föräldrakontroll är 100% mjukvara så säger inget om routern i sig.

Permalänk
Medlem

Hittills är jag helt nöjd med AX72 modellen

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hittills är jag helt nöjd med AX72 modellen

Ja det är väldigt svårt att undgå att du är helnöjd med din nya och inte gillar Asus;-)

Permalänk
Medlem

Blir inte klok på dessa modellbeteckningar.

TP-Link Archer AX72 vs TP-Link Archer AX73, de ligger snarlika i pris. AX72 har nyare releasedatum enligt webhallen(?) och har ett högre ordinarie pris än AX73. Med mellandagsrean som pågår är AX73 aningen dyrare än AX72.

Vad ska man tro? Vilken är bäst?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartin:

Blir inte klok på dessa modellbeteckningar.

TP-Link Archer AX72 vs TP-Link Archer AX73, de ligger snarlika i pris. AX72 har nyare releasedatum enligt webhallen(?) och har ett högre ordinarie pris än AX73. Med mellandagsrean som pågår är AX73 aningen dyrare än AX72.

Vad ska man tro? Vilken är bäst?

Det är ingen större skillnad på dem. AX72 är Qualcomm-baserad och AX73 är Broadcom-baserad.
För Wifi 5 brukade Qualcomm ha bästa hårdvaran, men nu för wifi 6 verkar Broadcom starka så båda verkar bra val idag.

Här kan du se recension med jämförelse. Baserat på den skulle jag bara välja den som är billigast imo. Båda är likvärdiga på pappret.

https://www.blacktubi.com/review/tp-link-archer-ax72/

Permalänk
Medlem

Sitter med Comhem/tele2s wifi hub c2 och funderar på om det finns någon bra anledning att köra den i bryggat läge och köra på någon annan router?

Jag tänker mest på prestanda och valmöjligheter som är väldigt begränsad i c2:an.

Tycker det mesta flyter på bra med c2:an och jag har ju egentligen ingen större krav förutom att den ska vara driftsäker och orka med min uppkoppling på 600/50 (ska troligtvis nedgraderas ganska snart). Det jag kan sakna nu är att kunna avaktivera ipv6 själv. Har nämligen ibland störda problem att komma åt Googles tjänster när det går via ipv6 (testat med iphone, windows 10 och en chromebook). Det spelar ingen roll att jag sätter någon annan ipv6 DNS heller, jag får samma problem. Det enda som har hjälpt är att på min Windows-maskin så har jag avaktiverat ipv6 och då rullar det på som det ska när all trafik går via ipv4. Jag ska ta kontakt med Tele2 om detta imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poka64:

Sitter med Comhem/tele2s wifi hub c2 och funderar på om det finns någon bra anledning att köra den i bryggat läge och köra på någon annan router?

Jag tänker mest på prestanda och valmöjligheter som är väldigt begränsad i c2:an.

Tycker det mesta flyter på bra med c2:an och jag har ju egentligen ingen större krav förutom att den ska vara driftsäker och orka med min uppkoppling på 600/50 (ska troligtvis nedgraderas ganska snart). Det jag kan sakna nu är att kunna avaktivera ipv6 själv. Har nämligen ibland störda problem att komma åt Googles tjänster när det går via ipv6 (testat med iphone, windows 10 och en chromebook). Det spelar ingen roll att jag sätter någon annan ipv6 DNS heller, jag får samma problem. Det enda som har hjälpt är att på min Windows-maskin så har jag avaktiverat ipv6 och då rullar det på som det ska när all trafik går via ipv4. Jag ska ta kontakt med Tele2 om detta imorgon.

Skulle kolla om du kan få byta upp dig till C3 utan extra kostnad först då den har Wifi 6.
Fungerar allt bra så skulle jag köra vidare, finns ingen anledning att köpa separat router om allt funkar bra och du även ska nedgradera.
IPV6 lär de ju kunna stänga av åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

IPV6 lär de ju kunna stänga av åt dig.

Tyvärr så kan inte Tele2 avaktivera ipv6 enligt deras kundtjänst. Rådet var att jag skulle köpa en router och köra min c2 i bryggat läge. Kundtjänsten skulle eskalera frågan till deras interna avdelning för felsökning så jag hoppas att det kan lösa sig ändå för jag har ingen större lust egentligen att sitta med två enheter bara för att få en uppkoppling som fungerar skapligt.

Permalänk
Medlem

Kollar på denna ASUS RT-AX92U https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5156482. Finns det något bättre för pengen?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Kollar på denna ASUS RT-AX92U https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5156482. Finns det något bättre för pengen?

Den är mycket router för pengarna.
Alternativ är TUF AX-5400 (dock flera klagomål här på forum om dålig firmware atm)
https://www.webhallen.com/se/product/336179-Asus-TUF-AX5400-G...
(billigare för medlemspris)
Eller någon TP-Link typ AX72 lär prestera likvärdigt.

Däremot är RT-AX92U lite äldre så säkert lite mer inarbetad/stabilare firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilson:

Vilken Asus Router skulle ni valt, TUF-Ax5400 eller RT-AX92U

Jag är riktigt nöjd med min 92u, haft den ett år och fungerar klockrent.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25