Hur vet jag om jag är övervakad, hur tar jag reda på om/vem?

Permalänk

Hur vet jag om jag är övervakad, hur tar jag reda på om/vem?

Har uder en rätt lång tid hänt jäkligt skumma grejer med mina telefoner. Har 3 enheter som är inloggade. Misstänker min sambo men har trotr att han varit hjärndödare än mej. Tror jag haft väldigt fel. Just nu verkar han väldigt nojjig. Har nån skärminspelning och ett par wifihistoriker. Där det hände alldeles nyss. Har någon lust att hjälpa mej? Den här historien är inge rolig längre å jag börjar bli rädd för vad konsekvenserna av detta kommer bli.

Visa signatur

anton_hammar

Permalänk
Vila i frid

Kontakta polisen på 11414 om du misstänker dataintrång.

Permalänk

Redan gjort. Dom tittade inte ens i någon utrustning och jag blev bjuden på besök hos psykakuten. Där det konstaterades att jag INTE hade någon psykos eller liknande symptom. 2 gg inom en timme oxå. Han däremot blev vansinnig, lämnade mej i en stad rätt långt bort och åkte hem å "jobbade undan".

Visa signatur

anton_hammar

Permalänk
Medlem

En sak du kan göra är att logga ut alla dina enheter och byta lösenord.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

Lördag natt på sweclockers

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

En sak du kan göra är att logga ut alla dina enheter och byta lösenord.

Men jag vill ju veta hur å om? Grejen är att det hänt redan massor med gånger. Har krashat telefoner å fått dom utbytta, helt återställda lagade å en med kontantkort som jag hållt hyffsat separat med annan användare. Men det händer ändå.. Jag vill ju inte radera spåren om min misstanke stämmer. Finns nog så mycket som kan avändas emot mej att jag inte tror det går att försämra något😂

Visa signatur

anton_hammar

Permalänk
Skrivet av siglolmic:

Lördag natt på sweclockers

❤ covidsänkt, varit sjukskriven sedan aug, å levt under rätt vidriga förhållanden sedan jävligt länge. Kul att jag kan underhålla er. Finns ett barn med i bilden oxå, tjej å mitt. Där ligger min största rädsla.

Visa signatur

anton_hammar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duharjuhelahelgenpådej:

Redan gjort. Dom tittade inte ens i någon utrustning och jag blev bjuden på besök hos psykakuten. Där det konstaterades att jag INTE hade någon psykos eller liknande symptom. 2 gg inom en timme oxå. Han däremot blev vansinnig, lämnade mej i en stad rätt långt bort och åkte hem å "jobbade undan".

Så du polisanmälde något men polisen tyckte ett besök på psykakuten var bättre?

Men läkaren där blev vansinnig och lämnade dig i en stad långt bort? För att åka hem och ”jobba undan”?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad detta handlar om, måste ligga något bakom detta.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Sök hjälp, om du är medveten nog till att veta att något inte står rätt till men fortfarande nojjig så kontakta ett sjukhus och berätta för dom. Det kommer inte hjälpa att ljuga för dom, du kommer enbart ljuga för dig själv. Dom kommer att hjälpa dig. Lämna inte platsen försän dom verkligen kollar igenom vad som kan vara orsaken.. (Kemisk obalans p.g.a. droger eller om det är kliniskt, har du någon tumör i hjärnan?, lämna enbart efter du har fått godtyckliga svar)

edit:
om du inte har tagit något eller inte har en paranoia attack så kan jag ge dig lite tips..

1. Om någon är teknisk nog att ta sig in i ditt system/telefon så kan du ge dig fan på att dom besitter samma kunskap till att se till så du inte märker något.
2. Du sitter inte på hemligheter som stater vill åt, hade du gjort det så hade du fått speciell utrustning för att intrång inte skall ske, du hade blivit tränad också för att se till så du inte råkar ut för något sådant här.
3. Om du hade suttit på hemligheter (vilket du inte gör) så hade du gått till ansvarig it-person så hade problemet blivit löst.

4. Efter du har läst 1-3 så kan du förstå varför du inte behöver nojja mer än nödvändigt. Alla har paranoia någon gång, andra vissa mera extremt än andra. Du kommer lära dig leva med det eller så kommer det försvinna om du sover av dig ruset.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Inaktiv

Tror TS bör söka professionell hjälp och inte ställa frågan på ett öppet forum.

Permalänk
Medlem

Är det bara den här "övervakningen" du är rädd för? Eller finns det fler problem med din kille? Om han inte verkar kunna lita på dig, och du inte verkar kunna lita på honom så finns det ju något du skulle kunna göra. Säga hej då.

Permalänk
Medlem

Du har inte beskrivit vad som har hänt med dina enheter som är avvikande.

Kan det vara så att det finns enkel förklaring till det du upplever som konstigt?

Finns det någon anledning till att dina enheter betett sig konstigt?

Permalänk
Medlem

Är det din sambo som du är rädd för?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

Kontakta läkare OP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duharjuhelahelgenpådej:

❤ covidsänkt, varit sjukskriven sedan aug, å levt under rätt vidriga förhållanden sedan jävligt länge. Kul att jag kan underhålla er. Finns ett barn med i bilden oxå, tjej å mitt. Där ligger min största rädsla.

Hur gammalt är barnet?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Om du känner dig orolig eller rädd så kontakta polisen, vården eller någon du litar på.

Permalänk

Alltså herregud. Så jävla provocerande kan välnen fråga om hjälp inte vara? Ni vet inget om allt som hänt varken före eller efter? Jag har absolut inte skött det här snyggt men orka bry mej... har försökt få hjälp sedan mars av kuratorer, läkare och div.. Sambo tvingade in mej med polisbackup en andra gång. Då passade han på att lämna mej där, för att åka hem sopa mattan. Och då hade jag redan ringt och haft dom hemma innan. Dom gjorde ingenting, kollade ingenstans...

Visa signatur

anton_hammar

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Lördag natt på sweclockers

Det stämmer men någon kanske far illa och din kommentar är inte hjälp så kanske håll klaffen istället för att dryga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duharjuhelahelgenpådej:

Alltså herregud. Så jävla provocerande kan välnen fråga om hjälp inte vara? Ni vet inget om allt som hänt varken före eller efter? Jag har absolut inte skött det här snyggt men orka bry mej... har försökt få hjälp sedan mars av kuratorer, läkare och div.. Sambo tvingade in mej med polisbackup en andra gång. Då passade han på att lämna mej där, för att åka hem sopa mattan. Och då hade jag redan ringt och haft dom hemma innan. Dom gjorde ingenting, kollade ingenstans...

Vad tycker du att vi ska hjälpa dig med?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duharjuhelahelgenpådej:

Så jävla provocerande kan välnen fråga om hjälp inte vara?

Om vi skall försöka hålla oss till din fråga om övervakning får du försöka beskriva någorlunda detaljerat vad det faktiskt är du upplevt i form av potentiell övervakning.

Den frågan är inte provocerande, men du har inte lämnat tillräckligt med information för att någon skulle kunna hjälpa till.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Kontakta polisen på 11414 om du misstänker dataintrång.

Detta är faktiskt något som folk gör i verkligheten och det hjälper de inte alls, enda som egentligen hänt är att de fått in något malware i telefonen som visar annonser.

I övrigt, nej TS inlägg är inte underhållande bara för att det är trollande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duharjuhelahelgenpådej:

❤ covidsänkt, varit sjukskriven sedan aug, å levt under rätt vidriga förhållanden sedan jävligt länge. Kul att jag kan underhålla er. Finns ett barn med i bilden oxå, tjej å mitt. Där ligger min största rädsla.

Det låter som att du har haft det rätt jobbigt på sistone. Läkaren sa att du inte har psykos, men du kan ändå må bättre med hjälp av sjukvården. Jag råder dig att börja prata med psykolog på vårdcentralen, då får möjlighet att prata om hur du känner och inte bara hålla det för dig.

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

Sök hjälp, om du är medveten nog till att veta att något inte står rätt till men fortfarande nojjig så kontakta ett sjukhus och berätta för dom. Det kommer inte hjälpa att ljuga för dom, du kommer enbart ljuga för dig själv. Dom kommer att hjälpa dig. Lämna inte platsen försän dom verkligen kollar igenom vad som kan vara orsaken.. (Kemisk obalans p.g.a. droger eller om det är kliniskt, har du någon tumör i hjärnan?, lämna enbart efter du har fått godtyckliga svar)

edit:
om du inte har tagit något eller inte har en paranoia attack så kan jag ge dig lite tips..

1. Om någon är teknisk nog att ta sig in i ditt system/telefon så kan du ge dig fan på att dom besitter samma kunskap till att se till så du inte märker något.
2. Du sitter inte på hemligheter som stater vill åt, hade du gjort det så hade du fått speciell utrustning för att intrång inte skall ske, du hade blivit tränad också för att se till så du inte råkar ut för något sådant här.
3. Om du hade suttit på hemligheter (vilket du inte gör) så hade du gått till ansvarig it-person så hade problemet blivit löst.

4. Efter du har läst 1-3 så kan du förstå varför du inte behöver nojja mer än nödvändigt. Alla har paranoia någon gång, andra vissa mera extremt än andra. Du kommer lära dig leva med det eller så kommer det försvinna om du sover av dig ruset.

Du kanske skulle kunna bli min terapeut/psykolog? Du verkar ju sitta inne på en otrolig kunskap om det mänskliga psyket. Är jag psykotisk som trott på kontroll/maktbehov oxå? Att det existerar alltså? Är helt jävla nykter, inte druckit på månader. Men nu blev jag fan så jävla trött. Sov gott professorn!

Visa signatur

anton_hammar

Permalänk
Medlem

Har du tvåfaktorsauktorisering på dina konton? Kan vara ett bra första steg mot att ha mer kontroll över dina konton. Har du däremot misstanke om att din andra faktor, ofta mobilen, är utsatt för intrång så kan det vara svårare att lösa. En fysisk nyckel som Yubikey eller liknande kan isåfall vara en lösning så länge du kan hålla den nära dig.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duharjuhelahelgenpådej:

Alltså herregud. Så jävla provocerande kan välnen fråga om hjälp inte vara? Ni vet inget om allt som hänt varken före eller efter? Jag har absolut inte skött det här snyggt men orka bry mej... har försökt få hjälp sedan mars av kuratorer, läkare och div.. Sambo tvingade in mej med polisbackup en andra gång. Då passade han på att lämna mej där, för att åka hem sopa mattan. Och då hade jag redan ringt och haft dom hemma innan. Dom gjorde ingenting, kollade ingenstans...

Det enda vi vet är vad du har skrivit, ingen är arg på dig heller.. givet.. frågetecken finns men som du säger så verkar det ligga en underliggande orsak och du verkar tycka att du inte har fått hjälp nog. Tycker du inte att du har fått hjälp nog så har du inte fått hjälp nog. Kontakta ett sjukhus och vill dom inte hjälpa dig över telefon så åk tid personligen och lämna inte försän du har fått den hjälp du tycker du behöver (i form av en psykolog eller om detta är något som bara har poppat upp från ingenstans, en magnetröntgen/blodprov som kan påvisa att det inte är en kemisk obalans eller tumör)

edit:

Skrivet av Duharjuhelahelgenpådej:

Du kanske skulle kunna bli min terapeut/psykolog? Du verkar ju sitta inne på en otrolig kunskap om det mänskliga psyket. Är jag psykotisk som trott på kontroll/maktbehov oxå? Att det existerar alltså? Är helt jävla nykter, inte druckit på månader. Men nu blev jag fan så jävla trött. Sov gott professorn!

Jobbigt att någon callar din bullshit? Om det är något jag vet om knarkare så är det den otroliga självförnekelsen dom kan leva i. Om du säger att du inte knarkar/drickar.. bevisa det.. åk till ett sjukhus som tar prover.. tills dess, har jag skeptisismen framme där det står mellan droger eller genetiskt påbrå som orsakar nojjan

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duharjuhelahelgenpådej:

Finns ett barn med i bilden oxå, tjej å mitt. Där ligger min största rädsla.

Om det är som du beskriver och har rädsla för ditt barns välbefinnande, är det fler i din närhet som också uppmärksammat det?
Kan du få någon i din närhet att göra en orosanmälan till Socialtjänsten?

Långskott, men kanske kan det hjälpa på traven att komma vidare?

Stavfel
Permalänk
Moderator
NintendOrakel