Permalänk

Flera program crashar, trots stabil clock?

Jag har klockar min processor en del, inte så mycket just nu. GPU är oklockad. Jag brukar köra mining när datorn bara står, men rätt lugnt och inte helt maxat. Kanske 90 % användning av GPU/minne samt bra kylning så det blir inte varmt. Det bör inte påverka.

Spela fungerar felfritt, Windows och vanlig anvädning fungerar felfritt. Men Photoshop hänger sig nu och då. Autodesk Fusion 360 samt Blender händer sig väldigt lätt, efter 10-100 sekunder vid användning. Då kör jag ingen mining eller annat krävande samtidigt. Inget blir för varmt. Google Scetchup verkar fungerar okej. Idéer?

Jag har minnen som klarar 4400 Mhz men kör dem i 3600 Mhz då det varit ostabilt i högre pga moderkortet vad jag förstått. Men 3600 ska fungera utan problem. Kör inte så låga timings och har testat i OCCT memtest utan problem.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Jag har klockar min processor en del, inte så mycket just nu. GPU är oklockad. Jag brukar köra mining när datorn bara står, men rätt lugnt och inte helt maxat. Kanske 90 % användning av GPU/minne samt bra kylning så det blir inte varmt. Det bör inte påverka.

Spela fungerar felfritt, Windows och vanlig anvädning fungerar felfritt. Men Photoshop hänger sig nu och då. Autodesk Fusion 360 samt Blender händer sig väldigt lätt, efter 10-100 sekunder vid användning. Då kör jag ingen mining eller annat krävande samtidigt. Inget blir för varmt. Google Scetchup verkar fungerar okej. Idéer?

Jag har minnen som klarar 4400 Mhz men kör dem i 3600 Mhz då det varit ostabilt i högre pga moderkortet vad jag förstått. Men 3600 ska fungera utan problem. Kör inte så låga timings och har testat i OCCT memtest utan problem.

Eftersom du verkar vara inne på det här med att det skulle vara kopplat till överklockning, fungerar dessa applikationer om du inte överklockar alls?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Eftersom du verkar vara inne på det här med att det skulle vara kopplat till överklockning, fungerar dessa applikationer om du inte överklockar alls?

Det blir samma problem utan överklockning. Jag har återställt i UEFI nyss, men t.ex. Autodesk Fusion 360 hänger sig efter ca 5-20 sekunders användning ändå. Photoshop hänger sig mer slumpartat, efter 1 minuter eller ibland efter 20 minuters användning. Ett stort Excel dokument kräver 100 % CPU i ca 15 sekunder, sen fungerar det. Så blir det inte för andra som öppnar samma dokument. Små dokument märks inga problem av hos mig däremot.
Det är främst det som strular, alla spel och Windows och annat fungerar som vanligt. Tips?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |