Sagan om ringen (filmen) fyller 20 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Har enbart köpt triologin en enda gång, på DVD (extended edition).
Starkaste minnet från hela triologin var när jag såg sista delen på bio och köpte största muggen Cola på biografen. Lyckades hålla mig hela tiden, men sista 15-20 minuterna då jag hela tiden trodde "nu är den slut" men så kom en ny scen, var nog de mest kissnödiga i hela mitt liv.

Haha ja med! Jag och farsan köpte var sin 1.5L cola då det var rea. Drack hela under filmen, och var så jäääävla pissenödig i slutet. Det sista 30 min är ju fruktansvärt sega. Bara slow-mo alltihop med mysmusik.

Permalänk

Jag va lite besviken när det begav sig då jag va lite Tolkien-nördig på den tiden och hade orealistiska förväntningar.

Med tiden har jag accepterat filmerna för vad de är och sådär på rak arm vet jag inte riktigt vilka andra fantasyfilmer som jag tycker är bättre... för allt i genren sedan dess har inte varit bättre och allt innan det är antingen inget vidare eller känns oavsett väldigt gammalt som t.ex. Willow.

Så ja jag känner väl att de är bästa fantasyfilmerna genom tiderna och det är lite trist att det inte kommit något bättre på 20 år.

Permalänk
Medlem

Bland dem bästa filmerna. Tidlös. Håller helt klart måttet. 4K-Remastern ser bättre ut än många moderna filmer.

Permalänk
Medlem

Visuellt tyckte jag inte den höll när den kom tyvärr och den har inte åldrats särskilt bra heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Det är ett fjantigt trick och totalt orealistiskt trots att han är 3000 år gammal. Alver är inga Marvel hjältar. Men det är ju sådana val filmmakarna har gjort för att barnen ska bli glada och uppspelta och sedan säga "såg du vad Legolass gjorde?!"

Fruktansvärt lamt i mina (mogna)ögon.

Nu kanske jag tänker mest på Bilbo, men det känns som att stridscener är lite uppspeedade, på det sätt man gjorde förr i tiden - genom att sakta ner kameran (i det här fallet plocka bort bildrutor) i striderna, men spela upp i normal hastighet. Jag tyckte det var lite väl mycket Alver i Motljus över LotR.

Men de håller bra. Finns det någon bra fantasy gjord innan Sagan om ringen-filmen? Ok, Conan Barbaren är väl rätt ok, men annars? Menar visuellt mest, även om musiken är grym i just Conan. Mycket från 80/90-talet ser jäkligt lökigt ut idag. Conan undantaget. De som håller rimligt (Willow har väl nämnts) är ju tveklöst barn-filmer även om vuxna kan se dem med barnaögonen påslagna.

Miljöerna, skådisarna, kläderna, mycket proffsigt i Sagan om ringen. Striderna är nog överlag det som är sämst gjort. Speciellt CGI-momenten.

Vet inte vilka utgåvor jag har förresten, men det är extended som gäller.

Bilbo borde nog f.ö varit max 2 filmer, och följt boken bättre - i meningen att inte bryta mot boken men gärna lägga till (relevant) sidoinformation. Bilbo (boken) är en sentimental tragedi på sätt och vis, i barnspråksförklädnad, det kunde man lagt lite mer fokus på.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Man kan älska musik för vad det är. En orkester med enbart flöjtar kan förmodligen få deras låtar att låta sjukt bra, men jag förstår din poäng så tack flr förklaringen

Ja va 17, någon fick ju till den gamla slagdängan "My heart will go on" på flöjt!

För övrigt så tycker jag nog at LOTR filmerna lyckades väldigt bra med att göra film av 3 tegelstenar med mycket "fluff".
Kunde det ha varit bättre gjort? självklart.
Men jämfört med i princip alla andra filmatiseringar av böcker så är den väldigt trogen sitt ursprungsmaterial.

Permalänk
Medlem

såg dom för halv år sedan och håller fortfarande top kvalité.

ni som funderat köpa den i 4k så har ni den i blu-ray så är det ingen större skillnad jag såg 1a filmen i 4k men nånting hände så var tvungen att se dom andra 2 i Blu-ray och kunde inte se nån märkbar skillnad.

Blu-ray versionerna håller så fruktansvärt bra kvalité

Permalänk
Medlem

Överskattad, trist filmserie. Älskar dock SciFi men har aldrig förstått detta med svärd och drakar å elände.

Visa signatur

Cooler Master budget case, i7 8700, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja va 17, någon fick ju till den gamla slagdängan "My heart will go on" på flöjt!

https://www.youtube.com/watch?v=G44xTr8D_bw
.

Haha jag har hört den förr och tänkte att någon bergis kommer göra sig lustig på min poäng och there you are!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Bästa trilogin genom tiderna?

Och då är jag ingen filmperson, och dessutom generellt gillar scfi över fantasy!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Kanske när Legolas åker snowboard på en sköld nedför en rappa och skjuter 10 orcher under tiden. Snabelsurfar han inte också i tredje filmen.

Typ sådana grejer.

Jag menar en och annan händelse över loppet av 12 timmar känns ju knappast som att man kan klassa filmerna som barnsliga. Men each to their own.

Permalänk
Medlem

Tillhör dem som både läst böckerna och sett filmerna, kan väl säga så här, böckerna är för omfattande för min smak, och filmerna är kanske inte nog omfattande. Känns som att sweet spot är någonstans mitt emellan.
Jag menar i boken kunde det vara hela sidor som beskrev vem som var släkt med vem och sångtexter, i filmen har de skalat bort det som gör serien unik och skippar till där det händer något.... typ... jag vet inte, gillar filmerna mer än böckerna iallafall!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Givetvis den bästa trilogin enligt mig, förmodligen mest en nostalgi från när man var 10-11 år och såg dem

Permalänk

Sett dom många gånger,den förlängda versionen är helt klart bäst. Har dom nu senast på 4k box,dock så beställde jag från England för att få flera undertexter.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Hobbit-filmerna är lite overrated i alla fall. De har stämplat Radagast som en tokig gubbe med mossa och fågelskit på huvudet när han i själva verket var minst lika mäktig som Saruman eller Gandalf. Synd tycker jag men de gjorde väl så för att nå den stora massan av människor som inte mäktar med eller kan läsa/lyssna på böcker.
Skev bild i alla fall. Sen hur man kunde göra tre filmer av en bok som är lika tunn som en serietidning (syftar på The Hobbit) talar väl sitt tydliga språk - det är om möjligt en väldigt fantasifull tolkning om jag ska vara snäll.

Men om jag tänker på filmerna som fristående så är det ändå helt okej filmer, säkert ännu bättre om man inte läst böckerna.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Det var några år vid millennieskiftet som det kom en hel del filmer man såg fram emot. Stjärnornas krig var en monumental besvikelse och Sagan om Ringen-filmerna en enorm upplevelse. Har det släppts någon film de senaste 10 åren som ens varit värd att se?

Såg alla på bio. Ett år var det en sådan helvetes köldknäpp att det kändes som man skulle försmäkta på vägen hem. 25 minuter promenad i vinternatten efter att alla bussar slutat gå.

När det gäller effekterna håller de rätt bra än idag. Det är bara några scener som ser lite mossiga ut, men det beror primärt på att man ser dem i 4K på en 55" skärm och inte i 576 linjer på en 21" tjock-tv. Jämför med Stjärnornas krig 1-3 som ser ut som totalt skräp. Varför man nu skulle vilja se just de filmerna. Bättre att låtsas att ingen ny SW har släppts sedan 1983.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

En filmtrilogi som förändrade filmbranschen. Ingen hade tagit fantasy på allvar tidigare... Det var magiskt att se de första rutorna från filmen innan den sedan kom (ettan). Var fest när tvåan och trean kom, även om de var sämre.

Utan Lotr hade vi antagligen inte haft Game of thrones eller Harry Potter filmerna... Iaf inte på samma sätt. Peter Jackson visade att publiken var redo för sagor på filmduken..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Det var några år vid millennieskiftet som det kom en hel del filmer man såg fram emot. Stjärnornas krig var en monumental besvikelse och Sagan om Ringen-filmerna en enorm upplevelse. Har det släppts någon film de senaste 10 åren som ens varit värd att se?

Såg alla på bio. Ett år var det en sådan helvetes köldknäpp att det kändes som man skulle försmäkta på vägen hem. 25 minuter promenad i vinternatten efter att alla bussar slutat gå.

När det gäller effekterna håller de rätt bra än idag. Det är bara några scener som ser lite mossiga ut, men det beror primärt på att man ser dem i 4K på en 55" skärm och inte i 576 linjer på en 21" tjock-tv. Jämför med Stjärnornas krig 1-3 som ser ut som totalt skräp. Varför man nu skulle vilja se just de filmerna. Bättre att låtsas att ingen ny SW har släppts sedan 1983.

Dune. Knäcker allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

En filmtrilogi som förändrade filmbranschen. Ingen hade tagit fantasy på allvar tidigare... Det var magiskt att se de första rutorna från filmen innan den sedan kom (ettan). Var fest när tvåan och trean kom, även om de var sämre.

Utan Lotr hade vi antagligen inte haft Game of thrones eller Harry Potter filmerna... Iaf inte på samma sätt. Peter Jackson visade att publiken var redo för sagor på filmduken..

Håller med dig om att dessa filmer säkert inspirerat många andra men första Harry Potter-filmen kom faktiskt någon månad innan FotR.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Utan Lotr hade vi antagligen inte haft Game of thrones eller Harry Potter filmerna... Iaf inte på samma sätt. Peter Jackson visade att publiken var redo för sagor på filmduken..

Harry Potter hade premiär samma år som lotr och sålde fler biobiljetter, och star wars demonstrerade detta decennier tidigare.

Med det sagt så var Lotr en monumental bedrift i filmskapande som absolut har haft en påverkan på filmindustrin och mainstreamintresset för fantasy.

Permalänk
Medlem

Minns det som igår. Jag var elva år & min morbror som reser mycket i jobbet, hade fått med sig en DVD Pirat edition från china, som han spelade upp på sin hemmabio för att demonstrera(bra kvalitet men china sub). Detta var i samband som den gick på bio.

Därefter såg jag den på bio totalt 5 gånger. Förstår inte hur jag orkade, men som 11 åring var det en helt fantastisk värd. var helt uppslukad!

Kommer alltid att minnas den filmen!

Spelet till Playstation 2, och GameCube var också sjukt bra! Ett av de bästa co-op spelen jag spelat(man uppgraderade sina attacker, pilar osv). Det hette ifors. Sagan om de två tornen!

Hur som helst! Riktigt bra grejer!

Lite sjukt att tiden gått så fort. Nu är jag 31...

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Kikar själv bara extended versionerna av alla 3(6) filmerna. En del av innehållet känns blötlagt men men. Finns en del scener som ger +effekter under resans gång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AllMessedUp:

Minns det som igår. Jag var elva år & min morbror som reser mycket i jobbet, hade fått med sig en DVD Pirat edition från china, som han spelade upp på sin hemmabio för att demonstrera(bra kvalitet men china sub). Detta var i samband som den gick på bio.

Därefter såg jag den på bio totalt 5 gånger. Förstår inte hur jag orkade, men som 11 åring var det en helt fantastisk värd. var helt uppslukad!

Kommer alltid att minnas den filmen!

Spelet till Playstation 2, och GameCube var också sjukt bra! Ett av de bästa co-op spelen jag spelat(man uppgraderade sina attacker, pilar osv). Det hette ifors. Sagan om de två tornen!

https://www.youtube.com/watch?v=tPVLURCrk1g

Hur som helst! Riktigt bra grejer!

Lite sjukt att tiden gått så fort. Nu är jag 31...

Fantastiskt spel. Sagan om ringen har levererat många bra spel.

Personligen tycker jag LOTR: The third age är bland det bästa som gjorts i spelväg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Bilbo borde nog f.ö varit max 2 filmer, och följt boken bättre - i meningen att inte bryta mot boken men gärna lägga till (relevant) sidoinformation. Bilbo (boken) är en sentimental tragedi på sätt och vis, i barnspråksförklädnad, det kunde man lagt lite mer fokus på.

Håller med till fullo, sista Bilbofilmen var ett bottennapp när allt fokus läggs på ett krig som bara blir segdraget och tröttsamt.
Boken är som du säger en barnbok med rätt lite action och att då klämma ur sig en långdragen sista del med krig känns så fel.
Resten av de fem filmerna håller hög klass och de har absolut klarat åldrandet bra då effekter och animeringar ser riktigt bra ut.

Man var ändå väldigt skeptiskt till filmerna när Mr. Jacksson fick jobbet med tanke på hans första filmer, Bad Taste och Braindead men han gjorde ett bra jobb med lite mer pengar denna gång. Gillar annars nämnda filmer och ser båda då och då när man är på humör för äkta splatter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Spelet till Playstation 2, och GameCube var också sjukt bra! Ett av de bästa co-op spelen jag spelat(man uppgraderade sina attacker, pilar osv). Det hette ifors. Sagan om de två tornen!

https://www.youtube.com/watch?v=tPVLURCrk1g

Hur som helst! Riktigt bra grejer!

Lite sjukt att tiden gått så fort. Nu är jag 31...

Bra skit! Men till sist blev Legolas OP och fokus hamnade på vem som fick välja honom

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Filmerna har inte varit några favoritfilmer hos mig, men jag gillar dem. De är en imponerande bedrift i filmskapande; intressant att se de dokumentärer som finns på t ex youtube över hur de skapats. De har åldrats väl får man ändå säga och fungerar fint som julmatiné.

Permalänk

Har haft Extended trilogin på blu-ray några år, och den ses nog i alla fall 2 gånger/år, håller fortfarande grym klass, speciellt ljudet.
har givetvis tänkt köpa 4k utgåvan

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Harry Potter hade premiär samma år som lotr och sålde fler biobiljetter, och star wars demonstrerade detta decennier tidigare.

Med det sagt så var Lotr en monumental bedrift i filmskapande som absolut har haft en påverkan på filmindustrin och mainstreamintresset för fantasy.

My bad. Kan ju tänkas att just Harry Potter var en no brainer för producenterna, Pga hur mycket böckerna sålde.

Det stora med Lotr var ju hur trogna de kunde vara böckerna, men när ni påpekar att HP var från samma tid måste det kanske snarare ges cred åt den generationens filmskapare och att specialeffekterna äntligen var mogna för fantasy i stor skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Håller med dig om att dessa filmer säkert inspirerat många andra men första Harry Potter-filmen kom faktiskt någon månad innan FotR.

Ja, my bad.

Permalänk
Skrivet av Synth:

Dune. Knäcker allt.

Okej, det får bli kvällens film. Jag såg ursprungliga Dune någon gång på 90-talet men kommer knappt ihåg mycket mer än att det var något ökenäventyr.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak