Permalänk
Medlem

Köpråd! Skärm fotoredigering

Tjena!

Ska köpa en skärm för fotoredigering, på hobbynivå så de ska vara så billigt som möjligt.
Förstått att jag behöver hitta en med IPS teknik, men hur noga är resten då?

Jag spelar lite också men inte så värst mycket så skulle de va en skärm med 60Hz så skulle jag garanterat inte gnälla ändå.

Har kollat på flera och googlat en del. Sett flera skriva att det egentligen inte spelar så stor roll på hobbynivå utan man kan ta vilken IPS skärm som helst?

Tipsa gärna! Max 3000:-, några hundra till går för rätt skärm

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 33Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av stayhard:

Har kollat på flera och googlat en del. Sett flera skriva att det egentligen inte spelar så stor roll på hobbynivå utan man kan ta vilken IPS skärm som helst?

IPS – japp. Så enkelt så är det. I alla fall om du håller dig till 2560x1440 och 4K-skärmar. Men det skadar förstås inte att välja en skärm som någonstans kan bekräftas att den faktiskt fungerar för detta.

Samt att du med fotoredigering tänker dig främst elektronisk återgivning inom rec.709/sRGB-omfånget. Är en annan sak ifall du vill matcha mot utskrifter och tryck.

Permalänk
Hedersmedlem

Rekommenderar dig en Dell Ultrasharp. De brukar hålla en jämn nivå på bilden. Såg en Dell Ultrasharp 2422H för runt de pengarna du vill lägga.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5748079

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag håller med giplet. Kör på en Dell UltraSharp. Har själv en U2415, är som en kristall.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Har den som första val än så länge.

Men från en som inte har så stor koll på detta, varför skulle jag inte kunna ta tex denna? Det kanske är rena skiten men ja måste fråga

https://www.komplett.se/product/1193230/gaming/spelutrustning...

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 33Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stayhard:

Tack för tipset! Har den som första val än så länge.

Men från en som inte har så stor koll på detta, varför skulle jag inte kunna ta tex denna? Det kanske är rena skiten men ja måste fråga

https://www.komplett.se/product/1193230/gaming/spelutrustning...

Har inte alls samma goda erfarenhet av den skärmen. Har en kompis som kör en sådan. Men när man läser tester så ska det gå att få bra bild på den också med lite labbande.

Men som Laxpudding är inne på är frågan vad du ska använda bilderna du redigerar till. Ska du använda dem på webben så kvittar det nästan vad du har för färgåtergivning på din skärm eftersom de flesta inte har bra skärmar och då inte ser bilden som du ser den ändå. Ska du skriva ut och vill ha helt rätt färger så räcker inte 3000kr särskilt långt ändå.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har inte alls samma goda erfarenhet av den skärmen. Har en kompis som kör en sådan. Men när man läser tester så ska det gå att få bra bild på den också med lite labbande.

Men som Laxpudding är inne på är frågan vad du ska använda bilderna du redigerar till. Ska du använda dem på webben så kvittar det nästan vad du har för färgåtergivning på din skärm eftersom de flesta inte har bra skärmar och då inte ser bilden som du ser den ändå. Ska du skriva ut och vill ha helt rätt färger så räcker inte 3000kr särskilt långt ändå.

Ja ska redigera mest för mig själv, nätet, instagram, ja digitalt alltså.
Men de kan hända att man drar ihop ett fotoalbum nån gång också.

Sen är väl tanken, att framkalla vissa bilder som tavlor (canvas) men förmodligen är dessa oftast i svart/vit

Jag är medveten om att de inte är proffs grejer jag söker, men de måste väl finnas något för amatören med? Eller ska ja bara dra iväg och köpa en IPS skärm för 1500:- för de är samma som i en för 3000:- ?

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 33Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stayhard:

Ja ska redigera mest för mig själv, nätet, instagram, ja digitalt alltså.
Men de kan hända att man drar ihop ett fotoalbum nån gång också.

Sen är väl tanken, att framkalla vissa bilder som tavlor (canvas) men förmodligen är dessa oftast i svart/vit

Jag är medveten om att de inte är proffs grejer jag söker, men de måste väl finnas något för amatören med? Eller ska ja bara dra iväg och köpa en IPS skärm för 1500:- för de är samma som i en för 3000:- ?

Nej, du ska inte bara dra iväg och köpa en random IPS-skärm. Det är skillnad på hur pass rätt de kan visa färger. Det är också skillnad på hur bra de är när du lyfter dem ur kartongen, dvs hur bra grundinställningarna är. Det finns ingen anledning att köpa en sämre skärm än nödvändigt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hur skulle denna skärmen va annars? Behöver inte KVM delen men resten verkar lovande för min del.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5364244

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 33Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz