Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Veni:

Jag tänkte mer på att kalibrering sker för att bilden skall motsvara det som filmskaparna hade tänkt sig gällande ljus och färger. Men om människor ser färger olika medan verktygen körs mot fasta referenser, borde inte det vara ett problem om målet är att bilden skall motsvara det skaparna hade tänkt sig? Är det inte lite därför där ens finns möjlighet att själv ställa in en TV? För hade alla människor uppfattat färger identiskt(och tyckt lika) så hade det alltid räckt med en fabrikskalibrering.

Ja, det är fel att säga att det ser ut som filmskaparen hade tänkt sig. Filmskaparen har också sin individuella syn på färg. Dock så kommer bilden att se korrekt ut som filmskaparen skapade den. Kombinera detta med era gemensamma referensramar, såsom hur ni förväntar er att gräs, himmel, apelsiner osv ser ut så kommer det att bli "korrekt". Vi kan inte göra något åt hur du, filmskaparen eller någon annan människa uppfattar färger, vi kan däremot se till att TV'n visar signalen korrekt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, det är fel att säga att det ser ut som filmskaparen hade tänkt sig. Filmskaparen har också sin individuella syn på färg. Dock så kommer bilden att se korrekt ut som filmskaparen skapade den. Kombinera detta med era gemensamma referensramar, såsom hur ni förväntar er att gräs, himmel, apelsiner osv ser ut så kommer det att bli "korrekt".

Ja, precis, med korrekt återgiven bild så är bilden så som filmskaparen valde att skapa den.

Sedan om du upplever detta på ett annat sätt än filmskaparen så blir ju just det ett problem(?) som egentligen inte öht har något med TV-apparater/bildskärmar att göra.
Du har ju exakt samma problem med t.ex. en målning, du och konstnären kan stå bredvid varandra och titta på konstverket och kanske inte upplever det riktigt likadant. Detta anses ju dock helt normalt...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det blir åtminstone efter kalibrering samma "fel" som hur du uppfattar dessa färger ute i världen i allmänhet, inte en egen variant av fel som skapas av din TV/skärm.

Min uppfattning är att en kamera inte fångar upp allt exakt likadant som personen som står bakom kameran. Och att en TV inte alltid kan återspegla exakt det som kameran fångade upp.

Min tanke är att eftersom varje människa har sin referens baserat på färgerna vi ser i den verkliga världen så behöver man ställa in TV:n efter varje människa.

Naturligtvis så är det svårare med saker som vi aldrig sett i verkligheten.

Det enklaste(om än svårare att få tag på rätt professionell utrustning) borde vara att själv filma en grej med en super-duper kamera, spela upp detsamma på sin TV och sedan ställa in så att färgerna och ljuset motsvarar det man såg med sina verkliga ögon. Då har man i alla fall ställt in TV:n efter ens egen verklighet. Däremot så betyder det inte att man vill ligga på den nivån eftersom ibland är det roligare med mer färg/ljus än vad verkligheten hade att ge(verkligheten kan ibland vara trist).

Sen kommer kanske det tråkiga med hur TV:n dynamiskt förändrar saker som t.ex. ljusstyrkan. Känns som om man skulle behöva lite olika profiler för olika typer av filminnehåll.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bael:

Jag skulle inte få för mig att betala medimarkt eller elgiganten etc. för en kalibrering & då återstår det bara att förlita sig på sin egen smak om man kan beskriva det så!

Problemet med att "förlita sig på sin egen smak" är du helt tappar en objektiv referenspunkt och inte har en aning om vad du tittar på. Du lär dig gilla "färgerna" och "känslan" från den TV du har för stunden, inklusive alla dess fel. Det du lär dig älska med dess sätt att presentera bilden på kanske endast finns på just den TV:n efter just ditt eget skruvande. Så spenderar du tusentals timmar med att lär dig se film efter film med en bildkaraktär som inte finns någon annanstans på jorden än i just din TV.

Den dag du ska köpa nytt går luften ur dig. För inget på marknaden kan matcha den känslan du lärt dig älska. Detta eftersom du byggt din helt egen version av hur bild ska se ut.

Yes, jag har mött många människor i just den situationen genom åren. De kan precis ha köpt den bästa plasma, LCD eller OLED som världen nästan är överens om är den bästa på marknaden just nu. Men den nya TV:n ser inte ut som den DiBoss LT-26H5LFH (ja, faktiskt!) de haft i alla år och skruvat själv på. Grym besvikelse.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Veni:

Min uppfattning är att en kamera inte fångar upp allt exakt likadant som personen som står bakom kameran. Och att en TV inte alltid kan återspegla exakt det som kameran fångade upp.

Min tanke är att eftersom varje människa har sin referens baserat på färgerna vi ser i den verkliga världen så behöver man ställa in TV:n efter varje människa.

Naturligtvis så är det svårare med saker som vi aldrig sett i verkligheten.

Det enklaste(om än svårare att få tag på rätt professionell utrustning) borde vara att själv filma en grej med en super-duper kamera, spela upp detsamma på sin TV och sedan ställa in så att färgerna och ljuset motsvarar det man såg med sina verkliga ögon. Då har man i alla fall ställt in TV:n efter ens egen verklighet. Däremot så betyder det inte att man vill ligga på den nivån eftersom ibland är det roligare med mer färg/ljus än vad verkligheten hade att ge(verkligheten kan ibland vara trist).

Sen kommer kanske det tråkiga med hur TV:n dynamiskt förändrar saker som t.ex. ljusstyrkan. Känns som om man skulle behöva lite olika profiler för olika typer av filminnehåll.

Man kan kalibrera kameror på motsvarande sätt. Men sedan tar man ju oftast inte bilden direkt ur kameran och skickar den till dig, utan produktionsbolaget ser till att justera bilden så att den blir som de vill ha den. Det spelar ingen roll hur filmskaparen då faktiskt uppfattar bilden, dvs hur den ser ut i hans hjärna. Bilden kommer att justeras efter undermedvetna referenser för hur personen uppfattar färger och blir då rätt. Dvs regissören har sett scenen och ser till att bilden blir så lik originalet som möjligt. Eller så vill man skapa en effekt, men det är samma sak där. Det händer även att bildskapare använder specifika kameror för att de vill åt just den kamerans speciella uttryck.

Du har å andra sidan aldrig sett originalscenen och vet absolut inget om hur bilden ska se ut, så det är ju omöjligt för dig att ställa in bilden rätt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Veni:

Min uppfattning är att en kamera inte fångar upp allt exakt likadant som personen som står bakom kameran. Och att en TV inte alltid kan återspegla exakt det som kameran fångade upp.

Min tanke är att eftersom varje människa har sin referens baserat på färgerna vi ser i den verkliga världen så behöver man ställa in TV:n efter varje människa.

Naturligtvis så är det svårare med saker som vi aldrig sett i verkligheten.

Det enklaste(om än svårare att få tag på rätt professionell utrustning) borde vara att själv filma en grej med en super-duper kamera, spela upp detsamma på sin TV och sedan ställa in så att färgerna och ljuset motsvarar det man såg med sina verkliga ögon. Då har man i alla fall ställt in TV:n efter ens egen verklighet. Däremot så betyder det inte att man vill ligga på den nivån eftersom ibland är det roligare med mer färg/ljus än vad verkligheten hade att ge(verkligheten kan ibland vara trist).

Sen kommer kanske det tråkiga med hur TV:n dynamiskt förändrar saker som t.ex. ljusstyrkan. Känns som om man skulle behöva lite olika profiler för olika typer av filminnehåll.

Du för en diskussion som du inte kan vinna. Signalen som kommer till TV'n, rött, grönt, blått och alla kombinationer av dessa ska om de visas korrekt motsvara exakta våglängder som TV'n sänder ut. Det är detta en kalibrering syftar till att åstadkomma. En kalibrering kommer att göra att din TV visar bilden korrekt och då blir den också så som filmskaparen såg den på sin monitor när filmen skapades, för filmskaparen tittar garanterat på en kalibrerad skärm.

Sedan är det kanske inte en bild du tycker om, och då ska du inte lägga pengar på en kalibrering.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@Veni: Filmskaparna vill ofta att det ska se ut på ett helt annat sätt än det såg ut för de under inspelning, det är därför de sitter med kalibrerade skärmar och färgkorrigerar videon innan den går på bio och läggs ut på video/streaming som du kan se. Bryr de sig så kommer de mastra för alla formaten och det är något som blivit ännu viktigare nu med HDR. Nu räcker det inte längre med en snabb telecine överförd på VHS. HDR gör också att du kan få det där bländade ljuset och galna färger, höga kontrast eller vad du vill ha, men det ser ju bara ut som tänkt om skärmen inte är allt för långt ifrån standard. Det är när TVn avviker för mycket du förlorar information i bilden.

Annars skulle allt mer eller mindre se ut som behind-the-scenes-videor eller dylikt om de inte färgkorrigerade och lade in sin vision om hur allt ska se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Man kan kalibrera kameror på motsvarande sätt. Men sedan tar man ju oftast inte bilden direkt ur kameran och skickar den till dig, utan produktionsbolaget ser till att justera bilden så att den blir som de vill ha den. Det spelar ingen roll hur filmskaparen då faktiskt uppfattar bilden, dvs hur den ser ut i hans hjärna. Bilden kommer att justeras efter undermedvetna referenser för hur personen uppfattar färger och blir då rätt. Dvs regissören har sett scenen och ser till att bilden blir så lik originalet som möjligt. Eller så vill man skapa en effekt, men det är samma sak där. Det händer även att bildskapare använder specifika kameror för att de vill åt just den kamerans speciella uttryck.

Du har å andra sidan aldrig sett originalscenen och vet absolut inget om hur bilden ska se ut, så det är ju omöjligt för dig att ställa in bilden rätt.

Tanken är att titta på en simpel grej, typ måla en en stor duk röd, ta bild på den, sätta bilden i TV:n, ställa TV:n framför duken, ställa in TV:n .Dock bara ett simpelt exempel.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Veni:

Tanken är att titta på en simpel grej, typ måla en en stor duk röd, ta bild på den, sätta bilden i TV:n, ställa TV:n framför duken, ställa in TV:n .Dock bara ett simpelt exempel.

Det märks att du inte har så stor erfarenhet av färg. Din röda duk kommer att se olika ut beroende på struktur i materialet, omgivande färger, vilket ljus den belyses med dagsljus, glödlampa, lysrör osv. Vad är korrekt? Du kan skala bort hela den komplexiteten.

Förenklat om du använder 24 bitar för att definiera en färg så blir rent röd färg (R, G, B) 255, 0, 0. När din TV tar emot dessa tre bytes ska den stråla ut ljus med en våglängd på 700nm. Allt annat är fel.

Men som sagt, det finns något som är korrekt och det finns tycke och smak. Du bestämmer själv hur du vill ställa in din TV. Det är trots allt du som ska vara nöjd med den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Min uppfattning är att en kamera inte fångar upp allt exakt likadant som personen som står bakom kameran. Och att en TV inte alltid kan återspegla exakt det som kameran fångade upp.

Min tanke är att eftersom varje människa har sin referens baserat på färgerna vi ser i den verkliga världen så behöver man ställa in TV:n efter varje människa.

Naturligtvis så är det svårare med saker som vi aldrig sett i verkligheten.

Det enklaste(om än svårare att få tag på rätt professionell utrustning) borde vara att själv filma en grej med en super-duper kamera, spela upp detsamma på sin TV och sedan ställa in så att färgerna och ljuset motsvarar det man såg med sina verkliga ögon. Då har man i alla fall ställt in TV:n efter ens egen verklighet. Däremot så betyder det inte att man vill ligga på den nivån eftersom ibland är det roligare med mer färg/ljus än vad verkligheten hade att ge(verkligheten kan ibland vara trist).

Sen kommer kanske det tråkiga med hur TV:n dynamiskt förändrar saker som t.ex. ljusstyrkan. Känns som om man skulle behöva lite olika profiler för olika typer av filminnehåll.

Kalibreringen som diskuteras här avser i grund och botten att bilden som återges på bildskärmen faktiskt ska överensstämma med signalen som skickas till bildskärmen.
Men ja, du har ju ett motsvarande problem med kameror... Om en kamera återger färgerna fel så skapar den ju ett "fel" redan i signalen. Men på samma sätt kan ju olika effekter läggas på under produktionen.

Jag håller däremot inte med om resonemanget att detta skulle innebära att det inte fyller något syfte att baserat på rent objektiva mätvärden kalibrera bildskärmen.

För om det inte fyller ett syfte att se till att t.ex. filmen som spelas upp på skärmen har de färger som den skapades med, utan att man ska ändra på färgerna utifrån varje persons färgseende, då landar man ju i någon motsvarighet till att det enda rimliga är att varje person borde få en unik Mona Lisa skapad utifrån sitt färgseende om de besöker Louvren istället för att titta på den målning som faktiskt hänger där och rent objektivt har vissa färger, oavsett om besökarna upplever dessa färger olika.

Det blir liksom ett helt eget tänk jämfört med hur hela världen fungerar, och det känns inte särskilt naturligt alls.

Däremot så har jag inga problem alls med att den typiska hemanvändaren struntar fullständigt i kalibrering och ställer in sin TV-apparat efter tycke och smak... Men det är ju ett eget val som inte har något som helst att göra med korrekt bild att göra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Tanken är att titta på en simpel grej, typ måla en en stor duk röd, ta bild på den, sätta bilden i TV:n, ställa TV:n framför duken, ställa in TV:n .Dock bara ett simpelt exempel.

Kameror fungerar inte så, kameror som fångar i råformat kommer du ha stora möjlighet att påverka hur den tolkar färgerna.

Sen tänker du helt baklänges, om du fotar ett färgkort med en kamera så är det inte skärmen du ska kalibrera mot färgkortet utan du kalibrerar video mot färgkortet. Skärmen har du redan kalibrerat med instrument som förstår hur man skickar bilder till skärmen, det förstår inte riktigt en kamera. Gör du tvärt om kommer du klippa bort massor information i bilden.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Veni:

Min uppfattning är att en kamera inte fångar upp allt exakt likadant som personen som står bakom kameran. Och att en TV inte alltid kan återspegla exakt det som kameran fångade upp.

Min tanke är att eftersom varje människa har sin referens baserat på färgerna vi ser i den verkliga världen så behöver man ställa in TV:n efter varje människa.

Naturligtvis så är det svårare med saker som vi aldrig sett i verkligheten.

Det enklaste(om än svårare att få tag på rätt professionell utrustning) borde vara att själv filma en grej med en super-duper kamera, spela upp detsamma på sin TV och sedan ställa in så att färgerna och ljuset motsvarar det man såg med sina verkliga ögon. Då har man i alla fall ställt in TV:n efter ens egen verklighet. Däremot så betyder det inte att man vill ligga på den nivån eftersom ibland är det roligare med mer färg/ljus än vad verkligheten hade att ge(verkligheten kan ibland vara trist).

Sen kommer kanske det tråkiga med hur TV:n dynamiskt förändrar saker som t.ex. ljusstyrkan. Känns som om man skulle behöva lite olika profiler för olika typer av filminnehåll.

Kameror är inte på något sätt byggda för att verka enligt hur människor uppfattar färg. Istället är varje kamera godtycklig. Hur super duper de än är. Snarare att ju mer super duper den är med extremt dynamiskt omfång, desto mer "icke-verklig" är den bild kameran presenterar. Kameran är ett verktyg, inget mer.

Så när film och tv-serien (och reklamfilm etc) skapas idag sitter det en colorist som har som sitt jobb att realisera sin version men också kundens version. Vilket kan vara en regissör eller fotografen själv som bestämmer hur bilden ska spegla det narrativ och konstnärliga version man vill förmedla. Detta är endast möjligt om man kan följa den matematiska referensen som ligger bakom hur man beskriver färger.

Detta har absolut noll och inget med att göra med hur vi som individer upplever verkligheten. Missförstånd 1A om kalibrering och färger är att man ska efterlikna "verklighetens färger".

Beslutet om hur bilden ser ut kan vara sprunget ur vad som helst, inklusive det konstnärliga. Men den konstnärlig produktionen och dess reproduktion kan bara realiseras när man följer den matematiska referensen. Filmproduktion är verkligen konst och vetenskap i samklang.

Så den stora frågan är varför du vill att din TV ska reproducera något annat?

Permalänk

En kalibrering utfört i en butik känns för mig lite som en kalibrering gjord av tillverkaren på bandet, förutsättningarna de har är ungefär detsamma. Visst kan den i butik lägga ner lite mer tid om någon vill betala för denna.

En helt annan sak med en kalibrering av allt i ens hem, med anpassning av ens ljuskällor och hur väggar och annat påverkar ljudet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En kalibrering utfört i en butik känns för mig lite som en kalibrering gjord av tillverkaren på bandet, förutsättningarna de har är ungefär detsamma. Visst kan den i butik lägga ner lite mer tid.
En helt annan sak med en kalibrering av allt i ens hem, med anpassning av ens ljuskällor och hur väggar och annat påverkar ljudet.

Vill du ha det ultimata med att exempelvis SDR ska se ut om SDR produceras i hos världens alla (medvetna) colorister? Då skaffar du ett rum som fungerar för den matematiska referensen med rec.709-omfång, 100 nits i referensvitt och gamma 2.4. Matematiken är tydlig. Därav att filmälskare i högre grad siktar på en mörkare visningsmiljö och prioriterar rummet efter bilden, snarare än tvärtom.

Det näst ultimata är att kalibrera på plats i hemmet. Särskilt om man vill ha något som inte ser ut som en gradingstudio eller en biograf som filmen är tänkt att visas i. Likt hur de flesta lever. Men det är faktiskt ännu mer en kompromiss än en kalibrering. Rummet är kanske sämre tänkbart för att se på film. Då måste man välja bort något från precisionen för något som fungerar i just det rummet.

Men det är också lättare att finna de kompromisserna om man har en referens att utgå ifrån från första början.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av evil penguin:

För om det inte fyller ett syfte att se till att t.ex. filmen som spelas upp på skärmen har de färger som den skapades med, utan att man ska ändra på färgerna utifrån varje persons färgseende, då landar man ju i någon motsvarighet till att det enda rimliga är att varje person borde få en unik Mona Lisa skapad utifrån sitt färgseende om de besöker Louvren istället för att titta på den målning som faktiskt hänger där och rent objektivt har vissa färger, oavsett om besökarna upplever dessa färger olika.

Ifall du talar med en konstnär om hur deras konst ska upplevas så har de ofta en väldigt tydlig åsikt om hur konstverket ska ljussättas och detta baseras på hur de själva arbetade med ljuset när de skapat konstverket. Likaså har de ofta en frustration över att sitt älskade verk sitter hemma alldeles platt ocj tråkigt hos någon som inte inser detta.

Precis den frustrationen har filmskaparna också. Fråga Tom Cruise!

Skillnaden mot konstverket är att filmen har den matematiska referensen att förlita sig på. Följer din TV den referensen så får man den version som konstnären själv utgått ifrån.

Annars är det intressant att du nämner Mona Lisa. Det är lite sent påkommet att fråga DaVinci om hur Mona Lisa ska upplevas, men det är inte säkert att Louvren är vad han hade som vision om tavlan.

För övrigt heter den kanske viktigaste mjukvaran för att färgsätta film och realisera en konstnärliga vision DaVinci: Resolve. Så full cirkel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du talar med en konstnär om hur deras konst ska upplevas så har de ofta en väldigt tydlig åsikt om hur konstverket ska ljussättas och detta baseras på hur de själva arbetade med ljuset när de skapat konstverket. Likaså har de ofta en frustration över att sitt älskade verk sitter hemma alldeles platt ocj tråkigt hos någon som inte inser detta.

Precis den frustrationen har filmskaparna också. Fråga Tom Cruise!

Skillnaden mot konstverket är att filmen har den matematiska referensen att förlita sig på. Följer din TV den referensen så får man den version som konstnären själv utgått ifrån.

Annars är det intressant att du nämner Mona Lisa. Det är lite sent påkommet att fråga DaVinci om hur Mona Lisa ska upplevas, men det är inte säkert att Louvren är vad han hade som vision om tavlan.

För övrigt heter den kanske viktigaste mjukvaran för att färgsätta film och realisera en konstnärliga vision DaVinci: Resolve. Så full cirkel där.

Låter rimligt. Ja, det finns tydligt luckor i liknelsen jag gjorde, men min poäng är främst kring hur personer som tittar på samma föremål i verkligheten (även med samma ljussättning) har just det här kvarvarande problemet(?) som Veni pratade om, och att vi i andra sammanhang inte brukar ha någon avsikt att kompensera för detta.
Dvs, min främsta poäng var väl att just individuell variation i färgseende inte har så mycket med TV-apparater att göra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laxpudding:

DiBoss...Grym besvikelse.

DiBoss vilken tv, en referensmodell för hur illa det kan bli, du har väl inte råkat ut för att behöva kalibrera en sådan?

Den här diskussionen börjar bli som hifidiskussioner, liknade argument från de som tycker att det ska återges rätt och de somt tycker att det ska återges angenämt. Jag tycker att saker ska återges rätt och gillar jag inte det jag ser eller det jag hör så byter jag källmaterialet i stället för att förändra den korrekta återgivningen på nått godtyckligt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mrqaffe:

DiBoss vilken tv, en referensmodell för hur illa det kan bli, du har väl inte råkat ut för att behöva kalibrera en sådan?

Det går inte att kalibrera en DiBoss vad jag mindes. De hade också sin egen karaktär som inte gick att återskapa på något annat. I det här fallet en kund som hade köpt en av de första Pioneer Kuro där han var missnöjd eftersom han förväntade sig att Kuro:n skulle ha DiBoss-bilden fast "ännu mer" på något sätt.

Han ville verkligen att jag skulle få Kuro:n att se likadan ut. Jag förklarade att det inte finns någon matematisk DiBoss-standard att mäta mot och även om jag skruvar hejdlöst på reglagen så går det inte förvränga Kuro:n lika mycket. Eller ens på samma sätt.

Lärorikt för mig, för då kunde jag inte alls föreställa mig att någon skulle reagera på det sättet. Nu har träffat många fler IRL och via exempelvis forumet här som är liknande sits med tusentals timmar av alldeles egensinnig bild som är besvikna på den nya TV:n eller skärmen de köpt. De har noggrant researchat vilken produkt de ska köpa baserat på hyllningar i tester och av hur många nöjda användare det finns. Men det ser inte alls ut som de förväntade sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Man har väl i allmänhet blivit lurad om man köper till kalibrering?

japp, de säljer ofta "garanti" också + kalibrering, de tjänar multum på dessa individer.

Permalänk
Medlem

DiBoss ja...mormor och morfar hade den modellen som länkades tidigare. Eller en väldigt snarlik...speciell kan man minst sagt säga.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Läser ni som svarar överhuvudtaget de som skrivits?

Jag tycker utifrån Laxpuddings svar att köper man en kalibrering från MediaMarkt så har man faktiskt fått en vettig kalibrering som gör TVn avsevärt bättre än ur kartong.

Däremot om man köpt "kalibrering" hos elgiganten så har man kastat pengarna i sjön.

@Laxpudding tack för inblicken, nästa gång de blir ett TV köp från MM kommer jag överväga en kalibrering.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Läser ni som svarar överhuvudtaget de som skrivits?

Jag tycker utifrån Laxpuddings svar att köper man en kalibrering från MediaMarkt så har man faktiskt fått en vettig kalibrering som gör TVn avsevärt bättre än ur kartong.

Däremot om man köpt "kalibrering" hos elgiganten så har man kastat pengarna i sjön.

@Laxpudding tack för inblicken, nästa gång de blir ett TV köp från MM kommer jag överväga en kalibrering.

Jag måste erkänna att jag gick på Elgigantens försäljningsknep på färdig "kalibrerad" TV. Köpte en 65" C1 på Black week.
Jag var skeptiskt då jag köpte det, och har bara blivit mer skeptisk efteråt, men, det är ju en lärdom som jag får ta.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Problemet med att "förlita sig på sin egen smak" är du helt tappar en objektiv referenspunkt och inte har en aning om vad du tittar på. Du lär dig gilla "färgerna" och "känslan" från den TV du har för stunden, inklusive alla dess fel. Det du lär dig älska med dess sätt att presentera bilden på kanske endast finns på just den TV:n efter just ditt eget skruvande. Så spenderar du tusentals timmar med att lär dig se film efter film med en bildkaraktär som inte finns någon annanstans på jorden än i just din TV.

Den dag du ska köpa nytt går luften ur dig. För inget på marknaden kan matcha den känslan du lärt dig älska. Detta eftersom du byggt din helt egen version av hur bild ska se ut.

Yes, jag har mött många människor i just den situationen genom åren. De kan precis ha köpt den bästa plasma, LCD eller OLED som världen nästan är överens om är den bästa på marknaden just nu. Men den nya TV:n ser inte ut som den DiBoss LT-26H5LFH (ja, faktiskt!) de haft i alla år och skruvat själv på. Grym besvikelse.

Nu är det väl ändå så att om JAG skall njuta av något är det ju min subjektiva åsikt som spelar den absolut största rollen.

Att man sedan blir besviken för att man inte kan hitta eller få till samma sorts bild på en annan tv är en helt annan sak, samma sak gäller ljud och allt annat som har med "upplevelse" att göra. Upplever jag att en perfekt kalibrerad skärm ser "skit" ut för MIG finns det ingen anledning över huvud taget att fortsätta med den. Man kan jaga siffror och mätningar till helvetet och tillbaka, men om någon i slutändan vill ha extremt starka/lysande färger är det "rätt" för dem.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

En kalibrering i ordets rätta bemärkelse betyder att man jämfört enheten mot en känd referens, har man däremot ändrat någon inställning så har man gjort en justering.
En kalibrering med efterföljande justering på en bildskärm känns inte så aktuellt för privatpersoner är min åsikt.

Men alla har vi olika åsikter..

Visa signatur

:-)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av UnkeN:

Jag måste erkänna att jag gick på Elgigantens försäljningsknep på färdig "kalibrerad" TV. Köpte en 65" C1 på Black week.
Jag var skeptiskt då jag köpte det, och har bara blivit mer skeptisk efteråt, men, det är ju en lärdom som jag får ta.

Du får gärna visa lappen du fick med med inställningar. Vore kul att se vad de har gjort, men också intressant att se ifall andra som köpte samma TV från El-giganten fick en lapp med exakt samma inställningar.

Permalänk
Skrivet av dakke:

japp, de säljer ofta "garanti" också + kalibrering, de tjänar multum på dessa individer.

Jag avskyr alla tillval i 99% av alla fall. Dock köpte jag elgigantens förlängda garanti på 5 år till min LG C1 pga att den även täcker inbränningar som kan uppkomma under de 5 åren, har inte sett någon annan som har likande garantier för OLED. Hade nog inte köpt det till 55" men 65" kostade såpass mycket att jag inte känner för att köpa en ny efter 3,5 år för att jag fått en logo inbrännd i ett hörn.

Annars skulle jag aldrig betala en krona extra för sånt där skit iom att hemförsäkring och normal försiktighet skyddar mot de flesta problem som kan uppkomma.

Fick frågan om att köpa till en försäkring för 299kr för en 99kr hdmi kabel jag köpte en gång...

-----

Mediamarkt utför äkta kalibreringar med colorimeter och utbildad personal, i princip alla andra kedjor ändrar ett par inställningar i bildmenyn, typ drar ner skärpa, sänker färgmättnad och ändrar till varmare vitbalans, thats it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Man har väl i allmänhet blivit lurad om man köper till kalibrering?

Om man får en "kalibrering" utfört av ett "proffs" så har man blivit blåst.

Har man fått en ordentlig kalibrering av ett ISF-certifierat proffs som många svenssons inte fattar finns eller hur det faktiskt fungerar så har man INTE blivit blåst.

Väldigt lustig tanke det där som jag ser otroligt ofta, och helt fantastiskt 70 stollar kan hålla med den där meningen i ett teknikforum.

Tur att @laxpudding finns här för att få ner oss på jorden och ge all korrekt information om kalibreringar så man slapp göra det

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Necrophor:

Nu är det väl ändå så att om JAG skall njuta av något är det ju min subjektiva åsikt som spelar den absolut största rollen.

Att man sedan blir besviken för att man inte kan hitta eller få till samma sorts bild på en annan tv är en helt annan sak, samma sak gäller ljud och allt annat som har med "upplevelse" att göra. Upplever jag att en perfekt kalibrerad skärm ser "skit" ut för MIG finns det ingen anledning över huvud taget att fortsätta med den. Man kan jaga siffror och mätningar till helvetet och tillbaka, men om någon i slutändan vill ha extremt starka/lysande färger är det "rätt" för dem.

Jamen självklart.

Det är oss alla fritt att välja. Då får man också ta konsekvenserna av detta. Och de konsekvenserna kanske aldrig blir aktuella så länge man är just alldeles själv och njuter på sin egen fria hand. Förutom då man ska köpa nytt och det är svårt att finna något som ser likadant ut som den gamla.

När jag bestämt anser att det är mig fritt att välja hur min TV ska ut. När jag anser att referensen är "skit". När jag låter mitt självberättigande styra – då har jag också automatiskt diskvalificerat mina åsikters relevans. När jag har synpunkter på hur en film eller spel ser ut så vet min omgivning aldrig om den åsikten kommer av hur filmen eller spelet egentligen ser ut. Eller om det bara är min TV som återigen är FUBAR.

Detta är inte konstigare än att jag som hobbymusiker kan sitta själv med ett piano som jag anser låter "rätt" och njuta av musiken precis som just jag vill. Blir dock en annan historia när jag ska jämföra mina arrangemang med andras arrangemang. Eller ännu tydligare – när jag ska samverka med andra musiker. Därför är det förväntat att man som musiker i samspel utgår från samma matematiska och fysiska referenser.

Inställningen till "rätt" är därför ofta mer självklar för den som på något sätt behöver dela med sig av sina kreativa skapelser utanför sin egen bubbla. Envisas man med att ha alldeles egna referenspunkter blir man som musiker till slut kickad från bandet. Fotografen som envisas med att just deras skärm har "färgerna som JAG vill" – då blir det till slut tufft att finna nya uppdrag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laxpudding:

han förväntade sig att Kuro:n skulle ha DiBoss-bilden fast "ännu mer" på något sätt.

Det kräver nog att man gör nått drastiskt i ett videredigeringsprogrram och kletar smör över pamnelen.

Skrivet av Lehto:

Läser ni som svarar överhuvudtaget de som skrivits?

Jag tycker utifrån Laxpuddings svar att köper man en kalibrering från MediaMarkt så har man faktiskt fått en vettig kalibrering som gör TVn avsevärt bättre än ur kartong.

Däremot om man köpt "kalibrering" hos elgiganten så har man kastat pengarna i sjön.

@Laxpudding tack för inblicken, nästa gång de blir ett TV köp från MM kommer jag överväga en kalibrering.

Håller med, det är ju inte en kalibrering EG säljer utan de borde anmälas för vilseledand marknadsföring.

Skrivet av Necrophor:

Nu är det väl ändå så att om JAG skall njuta av något är det ju min subjektiva åsikt som spelar den absolut största rollen.

Att man sedan blir besviken för att man inte kan hitta eller få till samma sorts bild på en annan tv är en helt annan sak, samma sak gäller ljud och allt annat som har med "upplevelse" att göra. Upplever jag att en perfekt kalibrerad skärm ser "skit" ut för MIG finns det ingen anledning över huvud taget att fortsätta med den. Man kan jaga siffror och mätningar till helvetet och tillbaka, men om någon i slutändan vill ha extremt starka/lysande färger är det "rätt" för dem.

Men om du inte gillar det du ser när det återges korrekt så bör du inte ändra återgivningen utan byta ut källmaterialet mot nått du tycker ser bra ut i stället för att förvanska återgivningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du får gärna visa lappen du fick med med inställningar. Vore kul att se vad de har gjort, men också intressant att se ifall andra som köpte samma TV från El-giganten fick en lapp med exakt samma inställningar.

Jag bad om att få en lapp med inställningarna, men säljaren förklarade att det var mer som en kontroll och justering så att det bara var att packa upp och börja titta. Så jag har ingen lapp med inställningar. dubbellurad.

Taget från Elgigantens hemsida om tjänsten "Startklar":
Detta ingår:

uppackning och visuell kontroll av produkten
grundlig kontroll av skärmen för pixelfel
förstagångskonfiguration
uppdatering till den senaste programvaran
optimering av bilden
konfigurering av anslutningar

Var försiktig om du ska transportera hem teven själv. Fråga gärna våra medarbetare om du behöver hjälp med emballage, eller frakttips!

Men säljaren använde ju ordet kalibrering dock..

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4