Europeiska teleoperatörer vill stoppa Apples funktion för anonymt surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror också att man med denna tjänst blir mer anonym OM man nu inte i övrigt skriker ut vem man är, precis som med förlagan Tor.

Det jag invände mot var just detta:

En fråga där man nog definitivt inte ska inbilla sig att man har något absolut skydd från tjänsten, helt oavsett eget beteende.

Mitt argument är att man inte behöver veta vilka CDN-partners Apple har, eftersom dessa ändå inte vet vem jag är. Om tjänsten fungerar så som Apple beskriver att den gör. Vilket jag litar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Mitt argument är att man inte behöver veta vilka CDN-partners Apple har, eftersom dessa ändå inte vet vem jag är. Om tjänsten fungerar så som Apple beskriver att den gör. Vilket jag litar på.

Fast frågan var väl mer hos vilket lands underrättelsetjänst som trafiken eventuellt hamnar, och det *lät* som att det var det du besvarade med ungefär "det spelar inte någon roll för de kan ändå inte se vem du är".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Det verkar ej vara aktuellt längre
https://www.macrumors.com/2021/12/15/apple-nixes-csam-referen...

Och även om det skulle bli det är det ju lite skillnad på citat "Allt som läggs upp i Apples iCloud scannas efter brottsligt material."

Så kan det absolut vara, försökte bara hinta om vad den förra killen pratade om (det var inte jag som skrev det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fast frågan var väl mer hos vilket lands underrättelsetjänst som trafiken eventuellt hamnar, och det *lät* som att det var det du besvarade med ungefär "det spelar inte någon roll för de kan ändå inte se vem du är".

Sant, jag var otydlig.

Permalänk
Medlem

Gäller det här alla webbläsare eller bara safari? All internettrafik? Kan man då tanka torrents riskfritt via sin iPhone? (obs, obs, obs, hypotetiskt och fiktivt exempel (jag har ingen iPhone))

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Innebär detta att Apple får monopol datan som går via deras relay eller samlar de själva inte informationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuruGlennart:

Innebär detta att Apple får monopol datan som går via deras relay eller samlar de själva inte informationen?

Apple säljer inte persondata, i alla fall inte på ett sätt som någon listat ut i så fall. De tjänar pengar på andra sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Källa på det?

Gammal länk https://www.theguardian.com/technology/2014/nov/04/apple-data...
Nyare: https://www.cloudwards.net/review/icloud-drive/

JAg är för arbetet mot barnporr och anser att dödsstraff bör utverkas mot de som handlar med sånt. Samtidigt så finns risken att mandatet utvidgas till att gälla politiskt material tex. Eller kritik mot diktaturer.
https://www.cnbc.com/2021/08/06/apples-privacy-reputation-is-...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Skrivet av medbor:

Apple säljer inte persondata, i alla fall inte på ett sätt som någon listat ut i så fall. De tjänar pengar på andra sätt

Okej, men de bör använda datan till att utveckla sina egna tjänster mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Gammal länk https://www.theguardian.com/technology/2014/nov/04/apple-data...
Nyare: https://www.cloudwards.net/review/icloud-drive/

JAg är för arbetet mot barnporr och anser att dödsstraff bör utverkas mot de som handlar med sånt. Samtidigt så finns risken att mandatet utvidgas till att gälla politiskt material tex. Eller kritik mot diktaturer.
https://www.cnbc.com/2021/08/06/apples-privacy-reputation-is-...

Kunde inte hitta något som backar upp ditt påstående?

Skrivet av chksix:

Allt som läggs upp i Apples iCloud scannas efter brottsligt material. Där har de full koll genom AI.

Angående skannande av CSAM på bilder som man väljer att ladda upp till iCloud så är detta lagt på hyllan tills vidare. Apple fick som bekant en hel del kritik för upplägget. Vi får se hur det ter sig nästa gång det blir aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Det strider väl mot nätneutralitet ändå?

Telia har väl sett till att skaffa sig många vänner:
https://www.telia.se/privat/telefoni/frisurfsocial

Vet dock inte hur det fungerar i praktiken.

Så här skriver Telia:

"Fri surf Sociala medier har möjliggjorts genom att de tjänster som nu ingår förser Telia med den tekniska information som möjliggör att surf relaterad till deras respektive tjänst kan identifieras och undantas från att påverka surfmängd."

Permalänk
Medlem

Allt handlar om pengar......vi kan gå vidare nu

Permalänk
Medlem

Det är synd att operatörer kan blockera den här funktionen, den borde utformats så att det inte gått. Imo.

Permalänk
Hjälpsam

Känns konstigt, men denna gången är jag på Apples sida.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag tänkte direkt på "The great firewall".
Vad då metadata?

Enda gången Tre frågade mig om metadata var ifall jag ville ha separat datapott för spotify och att de behövde mitt tillstånd att läsa metadata för att kunna separera dataräkningen.
Detta var för 3-4 år sen, betyder det att Tre inte fular sig i alla fall?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Bevis för att Apple inte samlar in din data: Apple Maps. Hur annars kan det vara så uselt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Många skriver om VPN, men detta är inte en VPN. Apple förklarar skillnaden:

Men ur teleoperatörens synpunkt så är det ju samma sak. Man ser bara krypterad data som går till Apple. Precis som när krypterad data går till ens VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Inte så insatt i vad VPN är? Det används av extremt många företag.
Du kan omöjligt förbjuda VPN då kan oerhört många inte arbeta hemifrån...

Det är ju precis min poäng. VPN kan inte förbjudas, så hur ska teleoperatörerna argumentera för att Apple Relay ska förbjudas så att det skiljer sig från VPN.

"de förlorar åtkomst till viktig data och metadata när funktioner som Private Relay aktiveras."
Det gör de även när VPN används, så här försöker de ju förbjuda VPN också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

synd att dom bakat in det i deras molntjänst som man får betala för. inte intresserad av den. får fortsätta med ovpn på telefonen då.

Den kostar 9 spänn i månaden…

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Apple säljer inte persondata, i alla fall inte på ett sätt som någon listat ut i så fall. De tjänar pengar på andra sätt

Å andra sidan så får de ganska många miljarder av Google för att Google ska få vara standardsökmotor på appleenheter. Det är nästan samma sak tycker jag.

Permalänk
Medlem

Tor och vpn fungerar på iOS så vem bryr sig? Vill man vara anonym så går det bra. Låt operatörerna klaga. Jag använder Mullvad VPN och/eller Tor oavsett OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Gäller det här alla webbläsare eller bara safari? All internettrafik? Kan man då tanka torrents riskfritt via sin iPhone? (obs, obs, obs, hypotetiskt och fiktivt exempel (jag har ingen iPhone))

Det gäller bara i safari, så nej, torrent kan du inte tanka riskfritt i din telefon. Om det nu är olagliga torrents du avser.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Det gäller bara i safari, så nej, torrent kan du inte tanka riskfritt i din telefon. Om det nu är olagliga torrents du avser.

Eller gör det det? Har lite svårt att tolka detta

It’s built directly into the networking framework of iOS, iPadOS, and macOS, and protects traffic most susceptible to tracking: web browsing and any connections that are unencrypted. As a result, Private Relay protects all web browsing in Safari and unencrypted activity in apps, adding both privacy and security benefits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Eller gör det det? Har lite svårt att tolka detta

It’s built directly into the networking framework of iOS, iPadOS, and macOS, and protects traffic most susceptible to tracking: web browsing and any connections that are unencrypted. As a result, Private Relay protects all web browsing in Safari and unencrypted activity in apps, adding both privacy and security benefits.

Hmm ja bra fråga.. Har för mig jag läste att det gällde safari, men du kan helt klart ha rätt. Väldigt bra i så fall.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av walkir:

Undra vad operatörerna tycker om NextDNS och "vanlig" VPN.

Telia lär exempelvis inte kunna ge mig "fri surf" på Facebook, Instagram m.m. när min datatrafik inte går att kategorisera.

Lite offtopic men att surfa obegränsat på Telias nätverk med kryptering och VPN funkar fint.

Inget säljsnack för Telia men bara noterat det 😂😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Du kan göra ett test vilken information du delar ut när du surfar...
DeviceInfo

Trevlig läsning

Hm, den var intressant. Hur kan det komma sig att den ser min ISP's DNS när jag ska köra OpenDNS? Den här sidan rapporterar istället OpenDNS:
https://www.whatsmydnsserver.com/

Permalänk
Medlem

Den första tanken som ploppar upp är att Europeiska teleoperatörer kan brinna i evig eld. Någon som vet ifall Tele2 är någon av dem som klagar? Dags att byta operatör isf.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Som företag har det snart blivit nära på omöjligt att undvika att samla in data idag. Även om du har noll intresse att själv göra det så kommer ett flertal av företagets tjänster göra jobbet åt dig för att tjäna sina egna syften.

90% av landets företag klassas som småföretag. Hur många av dessa har koll på vad deras molntjänster, Microsoft 365/Google Business, plugins i en eventuell webbshop m.m. samlar in? Vad händer med deras kunders personuppgifter som skickas vidare till de 3PL/4PL som många anlitar för att hantera sin logistik? Det är en medvetet snårig djungel.

Utvecklingen på det här området måste vändas. Det måste bli lika enkelt att avstå från att både dela sin egen data och samla in andras som det med nuvarande ordning är att få sin data stulen. En lång ToS som ingen ändå läser skall aldrig kunna räknas som ett explicit godkännande. Varje sådan ToS måste i minsta fall innehålla en omedelbar summering där de viktigaste punkterna klargörs tydligt och enkelt, exempelvis kring vilken data som samlas in och i vilket syfte.

Nu är det ju nästan som att alla marknadens tjänsteleverantörer tävlar i vem som kan stjäla mest data från sina kunder. Sedan motiverar man det med falska argument som om det vore en frivillig anmälan till organdonationsregistret. "IT'S GOOD FOR YOU!". Nej, det är det inte.

Jag vill poängtera att jag personligen inte behöver gå omkring och oroa mig över vad som sker med all data som samlas in om mig. För egen del är jag inte i en utsatt position i mitt yrke eller som privatliv. Men det är en principsak som alla solidariska medborgare borde sluta upp bakom. Det är helt enkelt inte ett sådant här samhälle jag anser att vi bör stödja.

Utvecklingen har gått åt helt fel håll alldeles för länge och den stora massan kommer aldrig ha tid eller intresse att sätta sig in i sådant som pihole, pfsense, vpn, lösenordshantering, risker med IoT etc. Självklart uppstår det andra typer av problem med full anonymisering, men de problemen har mänskligheten fått klara av under årtusenden så det skall vi nog kunna lösa även framgent.

Väldigt bra formulerat där, och jag håller med helt och hållet. Det spelar ingen roll att jag inte har någonting att dölja, ett företag har helt enkelt ingen rätt att samla information om mig utan tydliga villkor och mitt uttryckliga medgivande till dessa. Standard formuleringen: "Vi delar inte din data utanför företaget, partners och tredjepartsleverantörer" är ju skrattretande då den i princip betyder: Vi säljer din data till alla som betalar oss för den.

Man kan ju bli illamående för mindre.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Den första tanken som ploppar upp är att Europeiska teleoperatörer kan brinna i evig eld. Någon som vet ifall Tele2 är någon av dem som klagar? Dags att byta operatör isf.

I Sweclockers artikel står det:
"ett öppet brev skriver de europeiska aktörerna Vodafone, Telefonica, Orange och T-mobile att de förlorar åtkomst till viktig data och metadata när funktioner som Private Relay aktiveras"

så det verkar inte som om Tele2 är med och klagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Som företag har det snart blivit nära på omöjligt att undvika att samla in data idag. Även om du har noll intresse att själv göra det så kommer ett flertal av företagets tjänster göra jobbet åt dig för att tjäna sina egna syften.

90% av landets företag klassas som småföretag. Hur många av dessa har koll på vad deras molntjänster, Microsoft 365/Google Business, plugins i en eventuell webbshop m.m. samlar in? Vad händer med deras kunders personuppgifter som skickas vidare till de 3PL/4PL som många anlitar för att hantera sin logistik? Det är en medvetet snårig djungel.

Utvecklingen på det här området måste vändas. Det måste bli lika enkelt att avstå från att både dela sin egen data och samla in andras som det med nuvarande ordning är att få sin data stulen. En lång ToS som ingen ändå läser skall aldrig kunna räknas som ett explicit godkännande. Varje sådan ToS måste i minsta fall innehålla en omedelbar summering där de viktigaste punkterna klargörs tydligt och enkelt, exempelvis kring vilken data som samlas in och i vilket syfte.

Nu är det ju nästan som att alla marknadens tjänsteleverantörer tävlar i vem som kan stjäla mest data från sina kunder. Sedan motiverar man det med falska argument som om det vore en frivillig anmälan till organdonationsregistret. "IT'S GOOD FOR YOU!". Nej, det är det inte.

Jag vill poängtera att jag personligen inte behöver gå omkring och oroa mig över vad som sker med all data som samlas in om mig. För egen del är jag inte i en utsatt position i mitt yrke eller som privatliv. Men det är en principsak som alla solidariska medborgare borde sluta upp bakom. Det är helt enkelt inte ett sådant här samhälle jag anser att vi bör stödja.

Utvecklingen har gått åt helt fel håll alldeles för länge och den stora massan kommer aldrig ha tid eller intresse att sätta sig in i sådant som pihole, pfsense, vpn, lösenordshantering, risker med IoT etc. Självklart uppstår det andra typer av problem med full anonymisering, men de problemen har mänskligheten fått klara av under årtusenden så det skall vi nog kunna lösa även framgent.

Vilket, allt sammantaget, är ett bra argument för att alltid använda anonymiseringstjänster som Tor.

Kul (??) grej i sammanhanget:
En god vän gav sig den på att han skulle "försvinna" från alla register, bara jobba svart, aldrig betala skatt, o.s.v., alltså i stort sett upphöra att existera, i alla fall för myndigheter men helst även i alla andra sammanhang. Han jobbade mycket på det och lyckades till slut. I ett par år levde han så, vi fick på nattfiken höra om hans projekt och hur bra han hade det, jobb fanns alltid och lägenhet hade han i en bulvans namn.
En dag blev han kär och hans nya väninna ville bilda familj men det gick ju inte, i alla fall inte utan besvär. Han lade ner sin själ i att återigen "finnas till" så att äktenskap kunde ingås och drömde om småknattar och familjeliv men myndigheterna satte många käppar i hjulen och när han till slut lyckades att återigen existera hade den nya kärestan tröttnat och träffat en annan.
Enligt rykten lever han numera i Karibien och samma rykten gör gällande att det går bra för honom. Det hoppas jag.