PTS: "Bahnhof måste följa reglerna eller böta fem miljoner kronor"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hACmAn:

Det var polisen som inte logade portarna inte banhof.
Sida 1 i föreläandet.
"Bakgrund
Polismyndigheten har i ett ärende vänt sig till Bahnhof och enligt 6 kap. 22 § första stycket 2
LEK, begärt att få ut uppgift om vem som står bakom en IP-adress, d.v.s. uppgift om
abonnemang gällande en s.k. NAT1
:ad IP-adress. Polismyndigheten har som underlag till
Bahnhof uppgett den publika IP-adressen, dock utan att ange portnummer, eftersom
Polismyndigheten inte har haft tillgång till detta."

Polisen loggar ju ingenting? Såvida det inte var Polisens egna servrar som var utsatta för brott på något sätt.

Loggfilerna finns hos de som driver servrar och applikationer på nätet, kan hända att de aldrig ens loggar portnummer, eftersom det inte behövts innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är väl den där brasklappen "Särskilt när den informationen inte ens får sparas" som man kan vara lite försiktig med.

Polisen i Sverige har tyvärr vid flera tillfällen upprättat olagliga register.

För att ta några hyfsat aktuella exempel från de senaste 10 åren:

Skånepolisen förde ett hemligt register över olika romer, många helt ostraffade sådana utan konkret brottsmisstanke. (2013)
Polisen i Västra Götaland anmäler sig själva över ett olagligt register med personuppgifter på 180 personer (2014)
Polisen i Eskilstuna för olagliga register över romska tiggare (2015)
Polisen upprättar ett olagligt register över kvinnor som utsatts för hot och våld (2016)

Sedan finns det sannolikt också ett mörkertal med olagliga register hos Polisen som inte kommit upp till ytan. Hur många har jag ingen aning om.

Mot den bakgrunden finns det goda anledningar att vara restriktiv med vilken information man lämnar ut till polisen. De har inte förtjänat något blint förtroende.

Vad vore syftet att upprätta register över personer som delat IP-adress med misstänkta vid en viss tidpunkt? Syftet med register över tiggare är inte svårt att se men att spara listor över IP-adresser och abonnenter är helt menlöst.

Permalänk
Medlem

Don Quijote mot väderkvarnar är nog det det blir i slutändan i alla fall. Fast trodde han inte att han van? Har inte läste den på decennier.

Så länge de inte kan enas om vad som ska vara med i en begäran från myndighet och vad som operatör ska spara och när hen för lämna ut den informationen utan nytt domstolsbeslut kommer vi nog få se detta länge.

Själv loggar jag bara inkommande sektioner på port 21 tid datum ip och port men blir ändå lite text vissa dagar.
Det på en port och en IP. Blir ändå lite gran så förstår att man inte vill logga mer än nödvändigt.
Senaste försöken Jan 8,9 samt 10 var det 184KB, 171KB och 175KB. Med bara misslyckade inloggningsförsök och portscans.

Ta samtliga sådana försök på samtliga portar blir det en del data. De måste spara det men att ha en massa extra fårstår jag att ingen av dem vill. Nu handlar detta inte om det iofs utan vad man lämnar ut.

De två raderna här under hade jag nog inte lämnat ut till myndighet om jag själv gjort anmälan eller de hade domslut på det av respect för lagar.
Sen så kan man ju åka ditt för förtal för att lägga ut raderna under.

Typiska två rader från en viss IP i måndags som inte ville sluta komma in. Inkommande bytte port hela tiden.
Mon, 10 Jan 2022 (06:57:50) - [sid="276230"] Closing connection for 40.113.95.212 (Login is incorrect).
Mon, 10 Jan 2022 (06:57:50) - [sid="730"] Connected to 40.113.95.212 on port 6309*.
Porten är censurerad av säkerhetsskäl.

Dold text
Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Polisen loggar ju ingenting? Såvida det inte var Polisens egna servrar som var utsatta för brott på något sätt.

Loggfilerna finns hos de som driver servrar och applikationer på nätet, kan hända att de aldrig ens loggar portnummer, eftersom det inte behövts innan.

Sant.
Samt att om portarna loggats så kanske de aldrig skickades vidare i anmälan eller inte längre är sparat då begäran ska skickas vidare till t.ex.t ISP.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Vad vore syftet att upprätta register över personer som delat IP-adress med misstänkta vid en viss tidpunkt? Syftet med register över tiggare är inte svårt att se men att spara listor över IP-adresser och abonnenter är helt menlöst.

Jag vet inte. Men bara det att jag inte kan föreställa mig ett sådant syfte eller se någon mening i att föra ett sådant register hindrar ju inte polisen från att göra ett ändå.

Någon polis kanske föreställer sig att det är "bra att ha" den här sortens uppgifter om man ska söka misstänkta IP-adresser i framtiden.

Permalänk
Medlem

Men herre gud. Är vi så kränkta idag att polisen endast får undersöka folk som är 100% skyldiga? De ska helst vara dömda innan brottsutredningen får börja va?

Klart de ska ha en lista på 100 abonnenter. Då kan de samköra mot andra bevis och denna "slump" att en misstänkt finns på två olika listor kan räcka som underlag för en husrannsakan. Och vips har vi en pedofil mindre. För det är knappast fildelare de jagar...

"Ja, vi vet att han bor i byggnaden och heter Svensson i efternamn. Vi vet också från andra källor hur lång han är och hur han brukar klä sig. Synd att vi inte får ringa på dörren till alla Svensson pga lättkränkta personer på SweClockers"

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Vad händer om Bahnhof betalar vitet? Går de fria då?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att ip-adresser borde vara lika publika som fysiska adresser i samhället, sen om man väljer att dölja sig med diverse tjänster är ju en annan femma. Känns främmande att internet ska vara någon frizon för ”aktiviteter”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad händer om Bahnhof betalar vitet? Går de fria då?!

Nej
Kan inte reglerna men blir nog bara att det blir samma eller mer nästa gång tills de är överens så Banhof bör överklaga oberoende av om de kan fixa sin policy som PTS vill.

Jag skulle gissa på att det annars blir ett löpande vite. Viteslagen
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021....
"Löpande vite

Ett vite ska normalt fastställas till ett bestämt belopp. Om det är lämpligt med hänsyn till omständigheterna får i stället ett s.k. löpande vite föreläggas. Det innebär att vitet bestäms till ett visst belopp för varje tidsperiod av viss längd under vilken föreläggandet inte har följts eller, om det är fråga om en återkommande förpliktelse, för varje gång adressaten underlåter att fullgöra denna (4 § viteslagen).

Ett vitesföreläggande ska delges adressaten enligt bestämmelserna i delgivningslagen (2 § tredje och fjärde styckena viteslagen)."

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av talonmas:

Men herre gud. Är vi så kränkta idag att polisen endast får undersöka folk som är 100% skyldiga? De ska helst vara dömda innan brottsutredningen får börja va?

Du har själv inte blivit drabbad förmodar jag. SÅ himla roligt är det inte att vara skäligen misstänkt och hamna i misstankeregistret. Om det har jag skrivit om tidigare på SC så jag tänker inte upprepa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

För det är knappast fildelare de jagar...

Ännu nä, men brukar ju bli så rätt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nu drivs ju svenska mobilnät av stora operatörer som inte har något intresse att bevaka sina kunders integritet på samma sätt som Bahnhof gör.

Jag har aldrig förstått hur Bahnhof har lyckats få den där ställningen som den "lilla människans försvarare".

Titta på deras omsättning, deras fysiska läge och vilka kunder dom har, och bara en idiot kan tro att dom är någon slags outsider som står upp för den "lilla" människan.

Alltså, jag fattar att Jon Karlung är väldigt duktig på media-utspel, som det här, men det kanske är mer obegripligt att alla bara går på det. Det är som när Google "sa" "Do no evil.." och alla bara "omg, dom är på våran sida ..".

Skrivet av pv2b:

Den stora skillnaden är att de som varit på gymmet har varit på en offentlig plats. Andra som vart på gymmet har kunnat se vem de är. Man är ute i offentligheten..

Internet är offentligheten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Motstridigheten gällde det faktiska innehållet i PTS pressmeddelande, det innehållet kan väl mer eller mindre sammanfattas som:

1. Det är omöjligt att besvara frågan om vilken kunden är om CGNAT använts och förfrågan endast innehåller IP-adress
2. Bahnhof har underlåtit att besvara frågan om vilken kunden är när CGNAT använts och förfrågan endast innehåller IP-adress och ska därför böta 5MSEK
(Inget förslag nämnt om vad operatören faktiskt skulle göra rent konkret)

Detta är var vad jag kallade för motstridiga krav, bara så vi pratar om samma sak vad gäller specifikt motstridigheten.

Sedan noterade jag ett separat problem utifrån vad som framkommer om man istället läser PTS faktiska utlåtande (som pv2b hjälpsamt länkade), nämligen:
Om nu polisens begäran inte ska ifrågasättas utan att operatören bara ska skicka listan på alla kunder det skulle kunna ha varit och polisen ska göra bedömningen av lagligheten i begäran själva (rimligen då på förhand, annars är det ju för sent)... då är jag väl i grund och botten inte så säker på att polisen har nödvändigt underlag för den bedömningen, de vet ju inte om det är ett stort utdrag ur ett kundregister eller information om en specifik utpekad kund de begär.

Jaha. Ja nu förstår jag vad du menar. Du förklarade själv det ganska bra i din följemening:

"Dvs, om begäran som kommer in enbart anger IP-adressen så blir det ett stort antal abonnenter som "identifieras"."

Både du och jag gjorde den kopplingen direkt. Det är alltså mer än en persons uppgifter som efterfrågas i det fall portnummer saknas. Eftersom det var så givet såg jag inte riktigt.
Men ja - de har inte explicit formulerat den delen. Det kunde ha gjorts också såklart.
Motstridigt vete katten fortfarande. Avsaknad av en formulering skulle jag nog snarare kalla det.

Angående prövningen så är det väl rimligt om det prövas. Ska polisen få begära ut vilken/vilka personer som använt en IPadress vid en viss tidpunkt?
Själv ser jag rimligheten i att polisen får tillgång till den typen av uppgifter på begäran. Men ja, det kan rimligen prövas rättsligt om så är fallet.

Skrivet av Stidt-O:

Om vi ponerar att man bygger så att "alla" kunderna som finns i en hel stad delar på samma IP adress till internet. Vid misstanke om brott enligt polisen delas denna information ut. Dva alla kunder som företaget har i en stad. Hur ska det kunna knytas ttill en viss person då?
30 000 kunder, med familjer (dvs inte bara abbonemangsinnehavare) nyttjar denna adress. Hur ska man då kunna knyta brottet till en person? Känns ju verkligen inte rättsäkert. Snacka om nål i höstack.

Jag ser inte riktigt att rättsäkerheten skulle vara svagare av det där. Det är rimlingen inte så att 30.000 personer blir skäligen misstänkta för brott i ett sådant scenario ;).
Tvärt om blir det knappt någon misstanke alls för typ all när det som du säger handar om en nål i en höstack.
Däremot blir väl informationen polisen får ut vid en sådan förfrågan - om inte värdelös så iaf ganska svår att få ut nå bra mervärde från.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag vet inte. Men bara det att jag inte kan föreställa mig ett sådant syfte eller se någon mening i att föra ett sådant register hindrar ju inte polisen från att göra ett ändå.

Någon polis kanske föreställer sig att det är "bra att ha" den här sortens uppgifter om man ska söka misstänkta IP-adresser i framtiden.

Föra register kan man ju göra över vad som helst, då kan vi ju entlediga all polisiär verksamhet eftersom risken för missbruk alltid finns.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sysop:

Jag kan tycka att ip-adresser borde vara lika publika som fysiska adresser i samhället, sen om man väljer att dölja sig med diverse tjänster är ju en annan femma. Känns främmande att internet ska vara någon frizon för ”aktiviteter”.

Det där inlägget känns inte särskilt genomtänkt.

För det första har jag ingen lust att vem som helst som driver en server på nätet som min enhet kommunicerar med på ett eller annat sätt kan identifiera mig som person, precis som jag inte vill att vilken främmande som helst som ser mig på stan vet mitt namn eller var jag bor. Och handen på hjärtat, skulle du tycka att det vore okej? Du skriver själv under pseudonym på siten. Skulle du tycka att det är okej att ditt fullständiga namn och en gatuadress bara var ett klick bort? Personligen bryr jag mig inte så mycket just här på Sweclockers, det tar ingen raketforskning att reda ut mitt fullständiga namn och adress, men det gäller långt ifrån alla siter som jag besöker.

För det andra verkar du inte ha något problem mot "diverse tjänster" som döljer en. Betyder det att det är ett ideal för dig att endast de som har möjligheten och den tekniska kunskapen om hur man döljer sin egen identitet kan få dölja sig online? Kan bara konstatera att det är i praktiken rätt omöjligt att stoppa någon som vill dölja sig på nätet att göra det, vare sig man vill eller ej. (Sedan finns det sätt runt det också, men det är en helt annan diskussion.)

Till sist är det ingen som skriver att Internet ska vara en frizon för "aktiviteter"? Förutom du möjligen som, om jag tolkar det rätt, verkar tycka att det är okej att dölja sin identitet genom diverse tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det där inlägget känns inte särskilt genomtänkt.

För det första har jag ingen lust att vem som helst som driver en server på nätet som min enhet kommunicerar med på ett eller annat sätt kan identifiera mig som person, precis som jag inte vill att vilken främmande som helst som ser mig på stan vet mitt namn eller var jag bor. Och handen på hjärtat, skulle du tycka att det vore okej? Du skriver själv under pseudonym på siten. Skulle du tycka att det är okej att ditt fullständiga namn och en gatuadress bara var ett klick bort? Personligen bryr jag mig inte så mycket just här på Sweclockers, det tar ingen raketforskning att reda ut mitt fullständiga namn och adress, men det gäller långt ifrån alla siter som jag besöker.

För det andra verkar du inte ha något problem mot "diverse tjänster" som döljer en. Betyder det att det är ett ideal för dig att endast de som har möjligheten och den tekniska kunskapen om hur man döljer sin egen identitet kan få dölja sig online? Kan bara konstatera att det är i praktiken rätt omöjligt att stoppa någon som vill dölja sig på nätet att göra det, vare sig man vill eller ej. (Sedan finns det sätt runt det också, men det är en helt annan diskussion.)

Till sist är det ingen som skriver att Internet ska vara en frizon för "aktiviteter"? Förutom du möjligen som, om jag tolkar det rätt, verkar tycka att det är okej att dölja sin identitet genom diverse tjänster.

Skilj på person och enhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Jag har aldrig förstått hur Bahnhof har lyckats få den där ställningen som den "lilla människans försvarare".

Titta på deras omsättning, deras fysiska läge och vilka kunder dom har, och bara en idiot kan tro att dom är någon slags outsider som står upp för den "lilla" människan.

Alltså, jag fattar att Jon Karlung är väldigt duktig på media-utspel, som det här, men det kanske är mer obegripligt att alla bara går på det. Det är som när Google "sa" "Do no evil.." och alla bara "omg, dom är på våran sida ..".

Den stora skillnaden mellan Google och Bahnhof är att Google har som affärsmodell att samla in och sortera information, ju mer desto bättre. Hos Google är inte du som normalanvändare kund, du är produkten.

Bahnhof tillhandahåller en kommunikationstjänst mot betalning, och ser det som en kommersiell USP att värna om deras användares integritet, så långt lagen tillåter. Där är det faktiskt du som normalanvändare som är kunden.

Jag har inga illusioner att de står upp för den lilla människan för deras skull, de gör det för att de får kunder på det. Om det sedan innebär att de råkar stå på den lilla människans sida så är det ju bra. Företag har ingen moralisk kompass, men om de tjänar pengar på att göra något som är i mitt intresse, är det inget att klaga på. Det är något alla vinner på, förutom möjligen myndigheter med omotiverade kontrollbehov.

I allmänhet är det sunt med företag som bevakar sina kunders intressen. Det är det långt från alla som gör.

Skrivet av Xeonist:

Internet är offentligheten.

Ibland, men inte alltid. Skrev om det i ett tidigare inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sysop:

Skilj på person och enhet.

De flesta enheter jag använder är direkt knutna till mig som person.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sysop:

Föra register kan man ju göra över vad som helst, då kan vi ju entlediga all polisiär verksamhet eftersom risken för missbruk alltid finns.

Det är väl ingen som sagt att man ska gå så långt, men man kan ju alltid diskutera exakt vilken information som polisen får och inte får hämta ut. Någonstans mellan "polisen får hämta all information alltid för vilket syfte som helst" och "polisen får aldrig hämta någon information någonsin" finns någon slags rimligt balans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är väl ingen som sagt att man ska gå så långt, men man kan ju alltid diskutera exakt vilken information som polisen får och inte får hämta ut. Någonstans mellan "polisen får hämta all information alltid för vilket syfte som helst" och "polisen får aldrig hämta någon information någonsin" finns någon slags rimligt balans.

Absolut och det är ju det som görs i tråden, här handlar det om vart ip-adresserna är kopplade rent fysiskt i nätverket - varken mer eller mindre. Jag tycker polisen ska få den informationen, du tycker annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du har själv inte blivit drabbad förmodar jag. SÅ himla roligt är det inte att vara skäligen misstänkt och hamna i misstankeregistret. Om det har jag skrivit om tidigare på SC så jag tänker inte upprepa mig.

Påstår du på fulla allvar att någon individ varit "skäligen misstänkt" p.g.a. en IP som delats med ca 100 pers? Nu pratar jag inte om blivit förhörd av polisen, för det blir mängder av folk i anslutning till brott och olyckor, utan att en åklagare skäligen misstänker med detta som enda bevis?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

För det första har jag ingen lust att vem som helst som driver en server på nätet som min enhet kommunicerar med på ett eller annat sätt kan identifiera mig som person.

Och som serverdrivare tycker jag det är rimligt att om du vill använda min tjänst så berättar du vem du är.

Du är då min kund. På mitt "riktiga" jobb så vet jag vem alla mina kunder är.
Alla kunder som är "riktiga" kunder har ju identifierat sig. Kunder som kommer in från gatan är det såklart lite annorlunda med, och vi behöver inte gå in närmare på det. Men principen är att du inte aktivt döljer vem du är.

Skrivet av pv2b:

Precis som jag inte vill att vilken främmande som helst som ser mig på stan vet mitt namn eller var jag bor. Och handen på hjärtat, skulle du tycka att det vore okej? Du skriver själv under pseudonym på siten. Skulle du tycka att det är okej att ditt fullständiga namn och en gatuadress bara var ett klick bort?

Om jag går på stan skulle jag invända emot att ha en skylt med namn, personnummer och adress, precis som jag skulle invända emot att ha det här.

Men om SweClockers vill att jag identifierar mig har jag inga problem med det.
På samma sätt som att så fort jag "gör" något på stan så förstår jag att jag ingår ett slags avtal där anonymitet inte är förenligt med det avtalet. Oavsett om det är åker/betalar på bussen, eller vad det nu är.

Det här är såklart inte lätta saker, om Pressbyrån krävde att jag legitimerade mig, och registrerade mig när jag köper en påse godis, då skulle jag nog reagera på det.
Å andra sidan är det ju vad ett kassa-register är, och speciellt om jag betalar med kort.

Och saker vi gör på internet är sällan att likställa med att köpa en påse godis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Bahnhof tillhandahåller en kommunikationstjänst mot betalning, och ser det som en kommersiell USP att värna om deras användares integritet, så långt lagen tillåter.

En gång i tiden var det, tro det eller ej, Googles USP också. Tills människor insåg att det var bs, jag är övertygad om att människor kommer se igenom Jon Karlungs bs. någon dag också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Och som serverdrivare tycker jag det är rimligt att om du vill använda min tjänst så berättar du vem du är.

Du är då min kund. På mitt "riktiga" jobb så vet jag vem alla mina kunder är.
Alla kunder som är "riktiga" kunder har ju identifierat sig. Kunder som kommer in från gatan är det såklart lite annorlunda med, och vi behöver inte gå in närmare på det. Men principen är att du inte aktivt döljer vem du är.

Det står dig fritt att endast erbjuda dina tjänster till användare som registrerat sig och legitimerat sig. Det kräver inget register över IP-adresser. Finns gott om tjänster för elektronisk legitimation numera om man vill gå så långt.

Skrivet av Xeonist:

Om jag går på stan skulle jag invända emot att ha en skylt med namn, personnummer och adress, precis som jag skulle invända emot att ha det här.

Men om SweClockers vill att jag identifierar mig har jag inga problem med det.
På samma sätt som att så fort jag "gör" något på stan så förstår jag att jag ingår ett slags avtal där anonymitet inte är förenligt med det avtalet. Oavsett om det är åker/betalar på bussen, eller vad det nu är.

Absolut, då har du gjort ett aktivt val att legitimera dig och logga in mot den siten. Det är inte så att du bara pekat din webbläsare på en sida någon gång och därför har din IP-adress hamnat i en logg som kan korreleras mot en databas.

Jag har inget emot frivillig legitimering för att komma åt tjänster på nätet. Jag har däremot något emot att vilken random site som helst vet vem jag är utan att jag berättar det för dem.

Skrivet av Xeonist:

Det här är såklart inte lätta saker, om Pressbyrån krävde att jag legitimerade mig, och registrerade mig när jag köper en påse godis, då skulle jag nog reagera på det.
Å andra sidan är det ju vad ett kassa-register är, och speciellt om jag betalar med kort.

Och saker vi gör på internet är sällan att likställa med att köpa en påse godis.

Tja, på Internet är vi ju i princip där. Ska du beställa godis på nätet så måste du ju berätta vem du är, så de kan skicka godiset och fakturan till rätt adress.

Men jag tänker mer på scenariot att jag googlar på något och hamnar på någon random snubbes blogg. Jag vill inte bli tvångslegitimerad för att jag sitter och söker efter information. Behöver ju inte ens vara avsiktligt, jag skulle kunna bädda in en bildtagg på sidan som går till min server och sedan med hjälp av webbserverloggar i min server se vem som går in på den här sidan och när. Det är som Bonzi Buddy sade en gång i tiden - din dator sänder ut sin IP-adress överallt till nästan vem som helst. Alla dessa behöver och ska inte veta vem jag är.

Det jag reagerade på var alltså specifikt idén att det skulle vara publik information vem som använder vilken IP-adress.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av talonmas:

Påstår du på fulla allvar att någon individ varit "skäligen misstänkt" p.g.a. en IP som delats med ca 100 pers?

Nej, jag menar att individen (jag) blev skäligen misstänkt pga en IP som delats av tusentals personer. Rättsäkerheten blir inte bättre än de poliser som hanterar ärendena. Saknar poliser grundläggande kunskaper i ämnet kan det bli hur tokigt som helst. Om det kan du läsa om på annat plats här på SC. Jag är fortfarande inte officiellt avförd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

En gång i tiden var det, tro det eller ej, Googles USP också. Tills människor insåg att det var bs, jag är övertygad om att människor kommer se igenom Jon Karlungs bs. någon dag också.

Handlingar talar högre än ord.

Bahnhof tillhandahåller t.ex. en okrypterad PPTP-tjänst via en separat stiftelse för den som vill kringgå att ens IP vill bli loggat, som ett slags gratis light-alternativ till VPN. Bahnhof har också försvårat för utpressningsbrevsaktörerna att hämta ut folks IP-adresser, och har även i de fall det varit möjligt motsatt sig att lämna ut mer information än nödvändigt till myndigheter och privata företag.

Google samlar rutinmässigt in användardata och säljer till högstbjudande. Don't be evil-grejen var bara en allmänt flummig libertariansk ideologi-grej som var vanlig bland Internetfolk i allmänhet, men som föll åt sidan när man kunde tjäna mer pengar på att skita i det.

Det viktiga är vad företagen gör, inte vad de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det jag reagerade på var alltså specifikt idén att det skulle vara publik information vem som använder vilken IP-adress.

Inte vem, utan vart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sysop:

Inte vem, utan vart.

Det är i praktiken samma sak. Det finns två personer som använder min internetanslutning hemma, varav en är jag.

Och surfar jag med mobildata så är IP-adressen väldigt knuten till mig som person, då det bara är jag som använder min egen mobil

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är i praktiken samma sak. Det finns två personer som använder min internetanslutning hemma, varav en är jag.

Någon slags antites eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sysop:

Någon slags antites eller?

Alltså jag förstår vad du är ute efter, men det är inte på något sätt mer okej att vem som helst får veta vilken adress som min dator är på än att de får veta vilken adress jag är på. I praktiken samma sak. Man kan ju märka ord om man vill, men det är tillför liksom inget till diskussionen.