Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ah, tack - det skulle vara backticks för `templates/${file}`!

Ibland undrar jag om det är sadister som har hittat på syntaxen i typ alla programmeringsspråk? De måste ju ha medvetet gjort det så svårt som möjligt att läsa och skriva.

I det här fallet – nej, ingen sadism. Det finns en förklaring. JavaScript har haft "- och '-strängar sedan urminnes tider, men inte stränginterpolation. Back in the day så var du tvungen att plussa ihop strängar: "templates/" + file.

2015 släpptes en rad moderniseringar till JavaScript (ES2015). Däribland stränginterpolation. Men eftersom det redan finns massor av webbsidor med strängar som "a ${b} c" där man faktiskt menar texten ”${b}” så kunde man inte bara ändra på vanliga strängsyntaxen till att nu tillåta interpolation. Så istället skapade man ny syntax: `-strängar (heter egentligen templates). (Då kunde man dessutom passa på att göra det lättare att göra strängar med radbrytningar i.)

Principen är ”don’t break the web”.

Du kan följa utvecklingen av JavaScript här: https://github.com/tc39/. Både på GitHub och på konferens-talks (YouTube) så verkar de mycket omtänksamma och har en mycket svår uppgift. Så att kalla dem sadister känns inte förtjänat!

Sen kan jag hålla med om att många val i många språk känns helt oigenomtänkta ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lydell:

I det här fallet – nej, ingen sadism. Det finns en förklaring. JavaScript har haft "- och '-strängar sedan urminnes tider, men inte stränginterpolation. Back in the day så var du tvungen att plussa ihop strängar: "templates/" + file.

2015 släpptes en rad moderniseringar till JavaScript (ES2015). Däribland stränginterpolation. Men eftersom det redan finns massor av webbsidor med strängar som "a ${b} c" där man faktiskt menar texten ”${b}” så kunde man inte bara ändra på vanliga strängsyntaxen till att nu tillåta interpolation. Så istället skapade man ny syntax: `-strängar (heter egentligen templates). (Då kunde man dessutom passa på att göra det lättare att göra strängar med radbrytningar i.)

Principen är ”don’t break the web”.

Du kan följa utvecklingen av JavaScript här: https://github.com/tc39/. Både på GitHub och på konferens-talks (YouTube) så verkar de mycket omtänksamma och har en mycket svår uppgift. Så att kalla dem sadister känns inte förtjänat!

Sen kan jag hålla med om att många val i många språk känns helt oigenomtänkta ibland.

Kunde man inte gjort som i C# ?
Dvs $ före strängen och sedan dynamiskt i {}
Bra mycket smidigare och snyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Kunde man inte gjort som i C# ?
Dvs $ före strängen och sedan dynamiskt i {}
Bra mycket smidigare och snyggare.

Smidigare i form av att ` är jobbig att skriva på svenskt tangentbord? Det kan jag i så fall hålla med om.

När jag bara tänker på det snabbt så låter det ju som att hade funkat. $"abc ${foo}" är ett syntax error i ”gammal” JavaScript ändå (i alla fall i de case jag kunde komma på sådär på studs). Skulle inte förvåna mig om de hade det som förslag och att det finns diskussioner på Internet att läsa om det. Men jag kan garantera att de inte valde ` för att jävlas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kundun:

Enda sättet att få perfekt kant på hörnrundning är att den är i vektorformat. Du får då använda en .svg bild eller använda canvas. Men inget av det är motiverat i ditt fall.
Border-radius och box-shadow is the way.
Sluta zooma in helt enkelt, ingen av dina användare kommer att göra det.


Jag kan inte låta bli:
Tänk om alla hans användare är zoomers då? 🥸

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lydell:

Smidigare i form av att ` är jobbig att skriva på svenskt tangentbord? Det kan jag i så fall hålla med om.

När jag bara tänker på det snabbt så låter det ju som att hade funkat. $"abc ${foo}" är ett syntax error i ”gammal” JavaScript ändå (i alla fall i de case jag kunde komma på sådär på studs). Skulle inte förvåna mig om de hade det som förslag och att det finns diskussioner på Internet att läsa om det. Men jag kan garantera att de inte valde ` för att jävlas.

Kan inte se vitsen med att sätta $ framför varje variabel/dynamiskt värde, borde räcka med en $ framför strängen som sagt.
Men men, finns väl större problem 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Kan inte se vitsen med att sätta $ framför varje variabel/dynamiskt värde, borde räcka med en $ framför strängen som sagt.
Men men, finns väl större problem 😁

Sorry, jag slog inte upp C# string interpolation utan läste bara vad du skrev. $"abc {foo}" skulle ju givetvis fungera också. Eller $"abc <<<foo>>>" eller vad man nu känner för. Poängen är ju att så fort vi tagit fram syntax som inte ställer till det för gammal kod ($"...") kan man göra vad som helst inuti – dags för bike shedding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lydell:

I det här fallet – nej, ingen sadism. Det finns en förklaring. JavaScript har haft "- och '-strängar sedan urminnes tider, men inte stränginterpolation. Back in the day så var du tvungen att plussa ihop strängar: "templates/" + file.

2015 släpptes en rad moderniseringar till JavaScript (ES2015). Däribland stränginterpolation. Men eftersom det redan finns massor av webbsidor med strängar som "a ${b} c" där man faktiskt menar texten ”${b}” så kunde man inte bara ändra på vanliga strängsyntaxen till att nu tillåta interpolation. Så istället skapade man ny syntax: `-strängar (heter egentligen templates). (Då kunde man dessutom passa på att göra det lättare att göra strängar med radbrytningar i.)

Principen är ”don’t break the web”.

Du kan följa utvecklingen av JavaScript här: https://github.com/tc39/. Både på GitHub och på konferens-talks (YouTube) så verkar de mycket omtänksamma och har en mycket svår uppgift. Så att kalla dem sadister känns inte förtjänat!

Sen kan jag hålla med om att många val i många språk känns helt oigenomtänkta ibland.

Bra förklaring och det låter vettigt. Vad gäller sadism var det förstås inte direkt allvarligt menat. Lite lustigt är det dock med alla specialtecken i programmering, där mycket är både svårt att läsa och skriva. Accenter och citationstecken är ju inte det lättaste alla gånger och klammerparenteser kräver sin fingergymnastik.

Svensk tangentbordslayout gör förstås inte saken bättre. Kanske värt att lära sig engelsk layout...

Permalänk
Medlem

Vad finns det för bra program och arbetsflöden för att gå från design till fungerande kod?

Jag testade göra en liten mockup i Figma, vilket känns hyfsat lättjobbat. Finns det bra sätt att få ut en vettig, responsiv, boilerplate? Jag tänker alltså för att bygga en grund och därefter gå vidare och jobba på koden.

En liten mockup:

Vet inte om den kommer funka bra att göra responsiv. Tänker att fönstret i mitten får anpassa till att ta upp hela skärmytan på mobiler, och krympa sidopanelen. Sen kanske en menyrad som gömmer sig själv. Ska också testa en annan variant med bara två kolumner och en menyrad.

Ett problem är att den orangea färgen ser död ut i sRGB. En variant skulle kunna vara att falla tillbaka på en annan färg för enheter som inte kan visa Display P3. Men, finns det något tillförlitligt sätt att göra det på?

Ps. Blev mycket bättre såhär, tycker jag: