SweRunners - Tråden för oss löptokiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Det bästa man kan göra under lång lång tid, innan man börjar med tåhävningar, sparkabakenövningar och coreövningar, är successivt mer mil i benen i mycket långsammare fart än man tror.
Varje pass skall avslutas med en go känsla och att man skulle klarat av mycket snabbare fart.
Minst ett av passen i veckan 90-120min
l å n g s a m t. Och ett av passen i veckan med snabbare intervaller så man tränar lite fart med. Samt kontinuitet.
Mängden är absolut viktigast i första hand.

Detta kommer man väldigt långt med.
Du klarar dig från skador och man håller i längden.
Utan löpskolning och annat duttande.

Jag fick i från 1000km(2mil/v) per år till 2600km (~5mil/v) per år med precis detta upplägg. Varje vecka. Året runt.
Krossat alla rekord jag haft, och blivit både snabb och uthållig. Utan skador.

De var inne på samma spår i PLC Podden. Att det inte finns någon undersökning som bevisar ett styrketräning mm förebygger skador bättre än att köra långsamt, tex om man har pulsklocka så 180bmp-åldern.

Varit skadad en gång och det efter Virtuella Göteborgsvarvet där jag pressade mig under 1:47 för att få bra seedning till riktiga loppet 2022 (är veteran och bara sprungit i två år). Tyckte plötsligt det var kul att springa långt och fort men då pajade för första gången samtidigt hälsena, ljumske och knä. Blev en veckas gåvila innan mitt första Stockholm Marathon och fick gå ibland då ljumskarna smärtade så i mål 20 minuter över mitt personbästa från träning.

I år blir det då Göteborgsvarvet, mitt livs fjärde tävling, och sedan slutar jag med de där dumheterna att tävla. Kommer ju ändå inte i mål innan publiken gått hem och det känns ganska ensamt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ashzala:

Kan vara så att du har lite för tight om fötterna. Släpp lite på snörena/knyt inte så hårt.

Fler mil kan behövas, svårt att svara på då jag inte har koll på din bakgrund.

Skrivet av MrIzze:

Har haft samma problem med vissa skomodeller. För min del har det ibland hjälpt att lätta lite på snörningen när det börjar komma smygande och efter att ha sprungit in dem ordentligt har det slutat. Men vissa skor har jag helt enkelt fått ge upp och köpa något annat.

Skrivet av Skippy:

Nya skor skulle jag säga direkt. Dämpning beror helt och hållet på underlaget!
Jag kör 3 par skor för olika underlag, exempelvis Hoka clifton 7 för asfalt som jag aldrig skulle ha på mjukt underlag. Åk till en butik där du får provspringa och veta EXAKT vilka skor som passar dig. 1000kr är lätt värt för att slippa skador. Löpning är dåligt för knän och fötter, därför behövs bra skor samt teknik. Kolhydrater och vätska under loppet beror helt på värmen och distansen. Personligen tar jag bara dextrosol över 2mil.

Skrivet av yogge:

Ta dig tid att stanna och knyt om skorna, det tar inte så lång stund. Prova även andra skor om plånboken tillåter de du springer i kanske inte passar dina fötter.
Fötterna växer under de längre passen. Blodkärlen och muskler/vävnad utvidgas av blodgenomströmning och värmen. Och springer man regelbundet får man räkna med att gå upp en halv till en hel storlek efter något år om man springer lite längre sträckor då.

Ha även mer än en skomodell och varva med. Springer man för länge i en och samma modell så bommar man den lilla extra träningen som foten får genom att den får lov att ”vänja” sig vid olika skomodeller. Men självklart ska alla skomodeller vara bekväma att springa i oavsett vilka ni sätter på er.

Håll er från asfalten så mycket ni kan. För min del verkar det ha tagit slut 2016 med krånglande hälsenor. Och efter det så har hälsan tyvärr rasat.. saknaden är stor.

Tack för återkoppling: Att knyta lösare/stanna och lossa snörningen ska jag definitivt testa (jag springer ju långsamt och "på puls", så jag bryr mig mindre om km-tider, så att stanna upp under rundan gör mig inget). Tack!

Körde 200km+ löpning i januari (och hade gjort 0 km i januari förra året (om vi bortser från promenader)... dvs 0 km löpning totalt under de senaste 25 åren, och är 50+(år) numera). Knepet verkar vara "långsamt"

Har ett flertal par löparskor: ...5-6 par numera och dra-på broddar (vilket känns märkligt att säga: hade jag aldrig kunnat tänka mig för ett år sedan), senaste paret (fortfarande otestade) är Icebug BUGrip GTX (Dubbade: för att inte ha några ursäkter!), på dessa fick jag gå upp 1½ storlek (iofs med tjocka ullstrumpor, men kan nog gälla mina vanliga skor också i viss mån!)

Springer i huvudsak på asfalt (men på vissa rundor blir det lite grus/skogsväg) och ibland blir det även hatunderlaget "flis" (Vem fan kom på att "flis" skulle vara bra att löpa på? Halt som snor när det är blött, suger upp all energi när det inte är blött och allmänt sugigt! (jag giller inte flis ))

P.S. Jag har f.ö. samma "bekymmer" med cykelskorna (när jag cyklar: duh!) att fötterna domnar efter en timme eller två och de är ju "Tajta som fan", så det låter sannolikt att det är detta (snarare än "dämpning") D.S.

Edit: PS/cykelskor D.S.
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrIzze:

Jag gillade inte heller designen på Vomero 15 men gav den ändå en chans. Tyvärr tyckte jag inte om den lika mycket som 14 väl på foten heller.

Det jag gillar med Infinity Run 2 är att den känns ganska bred i framfoten vilket jag brukar behöva på distansskor. Dessutom är de ganska väldämpade, så gillar du det borde de passa bra.

Jag var och testade Infinity Run 2 och Vomero 16. Slutade med att jag följde spåret på Vomero. Den kändes skönast (och bäst) på bandet så nu återstår att se. Påminner lite om en tennissko eller baskesko av någon anledning haha!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Tack för återkoppling: Att knyta lösare/stanna och lossa snörningen ska jag definitivt testa (jag springer ju långsamt och "på puls", så jag bryr mig mindre om km-tider, så att stanna upp under rundan gör mig inget). Tack!

Körde 200km+ löpning i januari (och hade gjort 0 km i januari förra året (om vi bortser från promenader)... dvs 0 km löpning totalt under de senaste 25 åren, och är 50+(år) numera). Knepet verkar vara "långsamt"

Har ett flertal par löparskor: ...5-6 par numera och dra-på broddar (vilket känns märkligt att säga: hade jag aldrig kunnat tänka mig för ett år sedan), senaste paret (fortfarande otestade) är Icebug BUGrip GTX (Dubbade: för att inte ha några ursäkter!), på dessa fick jag gå upp 1½ storlek (iofs med tjocka ullstrumpor, men kan nog gälla mina vanliga skor också i viss mån!)

Springer i huvudsak på asfalt (men på vissa rundor blir det lite grus/skogsväg) och ibland blir det även hatunderlaget "flis" (Vem fan kom på att "flis" skulle vara bra att löpa på? Halt som snor när det är blött, suger upp all energi när det inte är blött och allmänt sugigt! (jag giller inte flis ))

P.S. Jag har f.ö. samma "bekymmer" med cykelskorna (när jag cyklar: duh!) att fötterna domnar efter en timme eller två och de är ju "Tajta som fan", så det låter sannolikt att det är detta (snarare än "dämpning") D.S.

Annars något i den här kan fungera, https://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=29940

Permalänk
Medlem

Har både Vomero 16 och Pegasus 38 hemma nu och herre jisses vad bägge är sköna! Pegasus kändes mer "Stabil" medan Vomero var mjukare och "pluffsigare". Det diffade 120kr mellan Pegasus och Vomero så frågan är nu vilken man ska ha kvar haha! Kan inte ha bägge, det blir lite för mycket

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Löper ni när det regnar? Vad har ni för skor då?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Löper ni när det regnar? Vad har ni för skor då?

Kör mina Asics Nimbus oavsett väder. Allt från 30 grader och sol till snö och 20 minus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Kör mina Asics Nimbus oavsett väder. Allt från 30 grader och sol till snö och 20 minus.

De läcker inte igenom vatten?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

De läcker inte igenom vatten?

Feltänkt, det är bra om de läcker. Blöta fötter torkar snabbare om de ”läcker”. Värre om de är för täta, ger bara varma fuktiga fötter som inte mår bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

De läcker inte igenom vatten?

De läcker igenom massvis med vatten så fort man bara tänker blöta tankar, men det stör inte mig nämnvärt.

Permalänk
Skrivet av yogge:

Feltänkt, det är bra om de läcker. Blöta fötter torkar snabbare om de ”läcker”. Värre om de är för täta, ger bara varma fuktiga fötter som inte mår bra.

Jag håller inte med. Jag vet att det är den allmänna åsikten att skor ska släppa ut vatten, men jag föredrar om de inte släpper in vattnet från början. Är man ute och springer när/där det är blött så torkar inte fötterna förrän man kommit hem även om skorna "läcker" så bästa sättet att hålla sig varm är att inte släppa in vatten. Undantaget långpass möjligtvis... Eller om man springer så att vatten kommer in ovanifrån, typ swimrun, tjurruset etc. så behöver ju vattnet komma ut så klart.

Som svar till @Dashio. Jag springer i Inov8 Roclite GTX eller Adidas Agravic Terrex GTX när det är blött.

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av soddamarre:

Jag håller inte med. Jag vet att det är den allmänna åsikten att skor ska släppa ut vatten, men jag föredrar om de inte släpper in vattnet från början. Är man ute och springer när/där det är blött så torkar inte fötterna förrän man kommit hem även om skorna "läcker" så bästa sättet att hålla sig varm är att inte släppa in vatten. Undantaget långpass möjligtvis... Eller om man springer så att vatten kommer in ovanifrån, typ swimrun, tjurruset etc. så behöver ju vattnet komma ut så klart.

Som svar till @Dashio. Jag springer i Inov8 Roclite GTX eller Adidas Agravic Terrex GTX när det är blött.

Tack för tipset.!
Inov8 Roclite GTX är billigare än Adidas Agravic Terrex GTX men om jag läser speccen rätt så är de mer vattentåligare.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Tack för tipset.!
Inov8 Roclite GTX är billigare än Adidas Agravic Terrex GTX men om jag läser speccen rätt så är de mer vattentåligare.

De är nog ganska lika vattentäta båda två, det är gore-tex i båda. Det verkar finnas många varianter av adidas med samma namn, men det är den här jag har: Adidas Terrex Agravic GTX

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk
Inaktiv

Finns inget dåligt väder
Jag föredrar också att de inte släpper in vatten. Typ när det regnar "Mycket" eller när det är mycket stora vattenpölar på marken ("Goretex" (eller konkurent) är ju som gjort för detta).
Vid "lätt regn" eller "lätta skurar" kör jag "vanliga skor".
Kör med Brooks Ghost 14 (Goretex) när det är "Vått" (Inte helnöjd med tätheten/insläppet på dessa dock (främst underifrån/pölar), Icebug bugrip GTX när det är snöslask/halt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Löper ni när det regnar? Vad har ni för skor då?

Samma skor som jag hade sprungit i annars. Torin på asfalt och Lone Peak om det är trail.

I debatten kring huruvida man ska ha vattenavvisande skor eller är inte är jag helt klart i lägret: Goretex suger.

De håller dig torra i 10 minuter längre men när de väl blivit blöta tar det tre dagar för skiten att torka ordentligt. Mina LP är torra på morgonen om jag sprungit trail i ösregn.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Löper ni när det regnar? Vad har ni för skor då?

Jag har kört samma skor året runt. Så länge det inte öser och du inte ska vara ute en evighet är väta inget större problem. Oftast har jag bara sprungit cirka en halvtimme och nån gång upp till en timme och jag har aldrig saknat vattentäta skor. Men eftersom Jag har väldigt tunt tyg på mina skor har jag ibland funderat på om skor med lite tjockare tunga och mest skulle vara bättre eller sämre. 🙂

GoreTex i löparskor ställer jag mig tveksam till. Har blivit ganska tveksam till GoreTex i allmänhet eftersom det är så kinkigt med val av tvättmedel.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Tack verkligen för svar alla! Jag såg att Pegasus 38 hade en shield variant. Tänkte att jag skulle beställa den framåt sommaren när det börjar bli lite "pissväder"
Förra året sprang jag vanliga skor och vart dyngsur varje gång. Njuter av att springa i regn, det är en härlig känsla av någon anledning.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Har ni tips på någon träningsklocka? Aldrig använt någon men börjar bli mer och mer intresserad av löpning, så hade varit intressant att testa. Är Xiaomis något att ha?

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Jaharax:

Har ni tips på någon träningsklocka? Aldrig använt någon men börjar bli mer och mer intresserad av löpning, så hade varit intressant att testa. Är Xiaomis något att ha?

Jag har själv Coros Pace 2 som jag är väldigt nöjd med, bra batteritid till ett bra pris(?).

Permalänk
Skrivet av Jaharax:

Har ni tips på någon träningsklocka? Aldrig använt någon men börjar bli mer och mer intresserad av löpning, så hade varit intressant att testa. Är Xiaomis något att ha?

Har endast använt Garmin, dock mer än nöjd, tycker deras ekosystem är bra. Just nu 245 Music, kan hitta begagnade runt 1500kr, såg tradera har två annonser uppe nu.

Annars kan jag tipsa om DC Rainmaker, YouTube, Hemsida. Gör väldigt genomgående reviews på klockor, väldigt detaljerat på hemsidan.

Visa signatur

MacBook Pro 13" 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaharax:

Har ni tips på någon träningsklocka? Aldrig använt någon men börjar bli mer och mer intresserad av löpning, så hade varit intressant att testa. Är Xiaomis något att ha?

Slår också ett slag för Coros Pace 2. I egen klass runt 2000 kr om det är löpning som det skall sysslas med. Vill du ha en alltid i allo klocka som är halvbra på det mesta och har "livsstilsfunktioner" som musik, betala med klockan osv så kolla in Garmin 245 (Music) eller 55.

Permalänk
Medlem

Garmin FR 245 Music är bra. Bytte upp mig till den 4 000 kr dyrare Fenix 6 och hade det inte varit för kartfunktionen, finns en enklare variant på FR 245, så kan jag säga att jag slängde pengar i sjön. Springer ibland på okänd mark och kartfunktionen är guld plus att man alltid hittar tillbaka om man springer vilse ändå. Men man kan alltid även springa med mobilen i hand och prenumerera på ett av de olika kartprogram för löpning och cykling där folk lägger in sina rutter. Bla Wikiloc som täcker hela världen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Slår också ett slag för Coros Pace 2. I egen klass runt 2000 kr om det är löpning som det skall sysslas med. Vill du ha en alltid i allo klocka som är halvbra på det mesta och har "livsstilsfunktioner" som musik, betala med klockan osv så kolla in Garmin 245 (Music) eller 55.

Vad är det som gör Coros bättre än Garmin när det kommer till löpning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Vad är det som gör Coros bättre än Garmin när det kommer till löpning?

Du får mer "data för pengarna" i den prisklassen med Coros. Läs själv och avgör vad DU behöver.

https://www.dcrainmaker.com/2021/11/best-gps-sport-smartwatch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaharax:

Har ni tips på någon träningsklocka? Aldrig använt någon men börjar bli mer och mer intresserad av löpning, så hade varit intressant att testa. Är Xiaomis något att ha?

Supernöjd med Polar Vantage M. Renodlad sportklocka utan massa lull-lull som jag ändå inte använder. Kommit en uppgraderad modell M2 - https://www.polar.com/sv/vantage/m2

1 timmes laddning räcker cirka 10 dagar (med pulsmätning på natten).

Batteriet är inte utbytbart, men Polar skriver att man inte skall märka någon förlust i batterikapacitet de första 500 laddningarna, men det återstår att se.

Finns även dyrare Polar Vantage V2 (utbytbart batteri) och billigare Polar Ignite 2.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Du får mer "data för pengarna" i den prisklassen med Coros. Läs själv och avgör vad DU behöver.

https://www.dcrainmaker.com/2021/11/best-gps-sport-smartwatch...

Jaha, ok, lät som "halvbra på det mesta" även innefattade löpningen. Men då förstår jag!

Permalänk
Inaktiv

Personbästa på Milen idag!
Gått(/sprungit) från 7m30s/km till 5m30s/km under senaste halvåret! Gött när det börjar röra på sig! (och med tanke på att jag sprungit ungefär 10km totalt under de föregående 25-30åren är jag väldigt nöjd!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Personbästa på Milen idag!
Gått(/sprungit) från 7m30s/km till 5m30s/km under senaste halvåret! Gött när det börjar röra på sig! (och med tanke på att jag sprungit ungefär 10km totalt under de föregående 25-30åren är jag väldigt nöjd!)

GG WP

Själv ska jag ut på Vättlefjällsleden om nån timme i det fantastiska vädret. Blir inget rekord, men en ack så fin slinga.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag kör med Fenix 7x SS med en HRM PRO pulsband.
Men den är overkill om man inte är väldigt seriös och lägger mycket tid på träning och gillar massa data.(eller fräna klockor) Forerunner 245 eller nåt sånt duger fint. Garmins ekosystem är väldigt trevligt med.

Permalänk
Medlem

Tjena allihopa är en kille som älskar löpträning i skogen men har tyvärr problem med mina benhinnor.
har ni några tips på hur jag kan slippa denna smärtan ?
har skor utformade för hur jag springer plus att jag har formgjutna inlägg med extra höjning i hålfoten.
men ändå så efter några runder ute i skogen så kommer smärtan tillbaka.
tänkte om det är någon av er som upplevt samma problem och kommit på ett sätt att bli kvitt med smärtan.