Permalänk
Medlem

2k vs 4k i 144hz

köpte nyligen en ny pc med en gtx 3080 och behöver nu en ny skärm, tanken var först att satsa på 4k 144hz men det känns inte som att man kommer få ut nog med värde för en sån baserat på hur mycket dom kostar. en 2k skärm är däremot en hyfsad upgradering från vad jag har nu och det är mer realistiskt att faktiskt få ut 144fps i den upplösningen. vela ha lite åsikter gällande detta och rekomendationer på bra 2k skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Popelipo:

köpte nyligen en ny pc med en gtx 3080 och behöver nu en ny skärm, tanken var först att satsa på 4k 144hz men det känns inte som att man kommer få ut nog med värde för en sån baserat på hur mycket dom kostar. en 2k skärm är däremot en hyfsad upgradering från vad jag har nu och det är mer realistiskt att faktiskt få ut 144fps i den upplösningen. vela ha lite åsikter gällande detta och rekomendationer på bra 2k skärmar

Då skärmar kostar mellan ett lillfinger och en njure så borde du kanske säga din budget, finns 4k skärmar i mer okej prisbild än de extrema som kostar 15k +

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd

Om du vill ha hög FPS och höga grafikinställningar så bör du sikta på 2K.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Popelipo:

köpte nyligen en ny pc med en gtx 3080 och behöver nu en ny skärm, tanken var först att satsa på 4k 144hz men det känns inte som att man kommer få ut nog med värde för en sån baserat på hur mycket dom kostar. en 2k skärm är däremot en hyfsad upgradering från vad jag har nu och det är mer realistiskt att faktiskt få ut 144fps i den upplösningen. vela ha lite åsikter gällande detta och rekomendationer på bra 2k skärmar

2K-begreppet betyder "cirka 2 000 pixlar på bredden" används för Full HD (1920x1080) och 2K-DCI som är 2048x1080 pixlar. Jag gissar att du menar "2.5K" – 2560x1440 eller "1440p" som är ≈1,78 ggr fler pixlar än Full HD/2K. Ifall du har någon i din omgivning som kallar 2560x1440-skärmar för "2K" så ska du smiska dem. Smiska dem hårt.

Ifall du är ute efter 2560x1440-skärmar för spel i 144 Hz så finns det idag inte bara tretton på dussinet, utan fjorton på ett dussin. Och de flesta är ganska lika varandra. Omöjligt att överblicka utbudet. Utan specifika önskemål kan man lika gärna gå på de populäraste modellerna eftersom de är populära av en anledning likt lågt pris eller att det är bekräftat hur bra de fungerar.

Permalänk
Medlem

tror definitivt jag satsar på en 2k skärm, man har ju alltid alternativet att gå över 144hz också, har några alternativ som jag dividerar mellan just nu.

dessa är väl dom lite billigare alternativen som jag överväger https://www.inet.se/produkt/2218993/lg-27-ultragear-27gp850-q... samt https://www.inet.se/produkt/2218733/acer-27-predator-xb273unv...

på den lite dyrare sidan så kollade jag på denna https://www.inet.se/produkt/2219822/asus-27-rog-swift-pg279qm...

jag lutar lite mot asus eftersom jag ofta haft asus skärmar och generellt alltid varit nöjd med dom men har hört att både LG och Acer skärmarna här är bra också.

Permalänk
Inaktiv

Som Laxpudding skriver är det där inga 2k skärmar

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera rrtings och kolla deras recensioner

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv

Personligen anser jag att vi är otroligt långt ifrån bra gamingupplevelse på 4k. FPS-förlusten mot att köra 1440p är enorm. 1440 är sweetspot för 3080 imo.

Grafikkorten behöver bli rätt rejält mycket bättre om man ska få en bra upplevelse på höga inställningar på AAA spel. Allt under 120fps är oacceptabelt.

Om man har låga krav på bra FPS och grafikinställningar och vill ha en fin Windows-upplevelse så ja då är nog 4k något att ha.

Permalänk
Medlem

Bara för att det är en 4K skärm så behöver du ju inte spela i 4K upplösning med låg FPS. Speciellt med Nvidia kort är det fint att använda DLSS på en 4K skärm. Stödjer spelen inte DLSS så har det oftast någon annan sorts intern render scale man kan justera till typ 1440p därikring, och finns inte det heller kan man köra i 2560x1440 och skala upp det, ser nästan lika bra ut som riktig 1440p panel.

Riktigt fint med 4K skärm i Windows, blir fin text och så. Några program stödjer inte det och ser fel ut, men det blir bättre o bättre.

Jag kör en 4K 120Hz skärm med mitt 3070Ti och tycker det är en riktigt fin kombination.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Som Laxpudding skriver är det där inga 2k skärmar

nä blir lite förvirrad av begreppen men detta är likdesamma upplösningen jag letar efter

Permalänk
Hedersmedlem

Begreppet 2K är lite luddigt för det finns ingen riktig standard för det. En del försöker använda det för skärmar med bredd 2560*1440 medan andra använder 2K för att beskriva 1920*1080-skärmar.

Jag skulle hålla med Laxpudding ovan i att jag inte tänker på 2560*1440 när någon nämner 2K-skärmar direkt utan det är 1920*1080 som åsyftas.

Det bästa rådet för sammanhanget är att undvika begreppet 2K helt - just för att det betyder helt olika beroende på vem som läser det och det blir lätt missförstånd. Dåligt ord om man vill beskriva en upplösning. Skriv hellre ut upplösningen så blir det solklart vad det handlar om.

Men det här hjälper dig inte med din fråga ju!
Nä du har ju så rätt! Lets shift focus.
Jag kan säga som så att jag gått från en 3440*1440 (alltså nästan en 2560*1440 till en 4K-skärm med 120hz.

Och ja, det är för tungdrivet både här och där i full upplösning i flera spel. DLSS hjälper - där det är möjligt. Annars får man sänka upplösningen. Jag tycker ju själv det ser en del bättre ut native än nedskalat från 4K till 2560*1440. Även om grafikkortet står för nedskalningen. Så det är lite av en nackdel i en del spel kan jag uppleva.
Men det är samtidigt rätt så skönt i desktopmiljö. Ordentligt crisp. Känns som den pixeldensiteten som 4K ger kommer stå sig längre också.

Så ja, för browsern och även för hur länge skärmen ska leva - där tror jag 4K är ett trevligt val. För spel - ja där är väl 2560*1440 så pass mycket mer lättdrivet att iaf jag tycker det är bättre på en 27"-skärm.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Popelipo:

nä blir lite förvirrad av begreppen men detta är likdesamma upplösningen jag letar efter

Förståeligt men det blir mer förvirrning om folk inte använder korrekta namn, "1440p skärm" är ett ganska vanligt begrepp.

Med det sagt tycker jag definitivt du ska köra på en sådan istället för 4k skärm och speciellt ifall du söker en 27 tummare

Permalänk
Medlem

Okey så jag har nu klurat lite och bestämt att en 1440p monitor är vägen att gå.

valen ligger nu mellan de lite billigare skärmarna https://www.inet.se/produkt/2218993/lg-27-ultragear-27gp850-q... och https://www.inet.se/produkt/2218733/acer-27-predator-xb273unv...

Funderar även på https://www.inet.se/produkt/2219822/asus-27-rog-swift-pg279qm... som är betydligt dyrare men jag spelar ganska gott om spell där jag realistiskt sätt kan få en jämn 240fps där det hade kunnat vara fint.

Har dock ingen erfarenhet med någon av dessa, LG skärmen är väl den jag hört mest positivt om över lag men just nu är väl valet bland dessa 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Personligen anser jag att vi är otroligt långt ifrån bra gamingupplevelse på 4k. FPS-förlusten mot att köra 1440p är enorm. 1440 är sweetspot för 3080 imo.

Grafikkorten behöver bli rätt rejält mycket bättre om man ska få en bra upplevelse på höga inställningar på AAA spel. Allt under 120fps är oacceptabelt.

Om man har låga krav på bra FPS och grafikinställningar och vill ha en fin Windows-upplevelse så ja då är nog 4k något att ha.

Tyvärr är 1440p inte ”2k” skärmar vilket TS är ute efter. Jag rekommenderar att TS istället kikar på QHD skärmar. Jag tycker det är en perfekt sweet spot.

Permalänk
Bildexpert 📺

Som alltid: 4K-skärmar på 27-tum är smack i mitten för allt som finns i dagens spelutbud – men kostar förstås lite mer.

Det går att köra höga FPS med 1080p-rendering med bättre bildkvalitet än existerande Full HD-nativeskärmar. Det går att köra 1440p-rendering för spel som passar med det där DLSS och liknande ger högre kvalitet än 1440p/QHD-native. Eller skalad 1440p på 4K-panel med något mjukare bild än 1440p/QHD-native. Och man kan rendera spel i 4K när grafikkvalitet är viktigare än högsta FPS.

Med Full HD och QHD native är man fast i precis exakt vad de är. De kan inte göra annat utan att något annat blir tydligt sämre. Och de kan aldrig matcha 4K-kvalitet någonsin.

Så en fråga om prioritet. Är det enbart snabba shooters hela tiden med max FPS? sikta på 240 Hz och 360 Hz-skärmar. Är man blandad å enda dagen kör lite CS och nästa dag kör en nostalgi i Skyrim för att dag tre vilja rendera senaste spelen så att det ser så bra ut som möjligt? 4K-skärmar.

Lämmeltåget rakt ned i tankefällan är dessa:
(1) Man måste alltid rendera i skärmens upplösning
(2) Man måste alltid rendera så att FPS >= skärmen Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Password:

Tyvärr är 1440p inte ”2k” skärmar vilket TS är ute efter. Jag rekommenderar att TS istället kikar på QHD skärmar. Jag tycker det är en perfekt sweet spot.

Som Laxpudding säger, "2.5K" – 2560x1440 eller "1440p". Eller som TS själv skrev i inlägget innan ditt - 1440p.

Det är the way to go och sweet spot enligt mig. Men det är klart, man får se över sina egna behov vad som är sweet spot eller ej. Alla tycker olika.

Permalänk
Skrivet av Popelipo:

Okey så jag har nu klurat lite och bestämt att en 1440p monitor är vägen att gå.

valen ligger nu mellan de lite billigare skärmarna https://www.inet.se/produkt/2218993/lg-27-ultragear-27gp850-q... och https://www.inet.se/produkt/2218733/acer-27-predator-xb273unv...

Funderar även på https://www.inet.se/produkt/2219822/asus-27-rog-swift-pg279qm... som är betydligt dyrare men jag spelar ganska gott om spell där jag realistiskt sätt kan få en jämn 240fps där det hade kunnat vara fint.

Har dock ingen erfarenhet med någon av dessa, LG skärmen är väl den jag hört mest positivt om över lag men just nu är väl valet bland dessa 3

Jag hade absolut kört på LG:n, köp två om du känner att du vill spendera mer!

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon134512:

Personligen anser jag att vi är otroligt långt ifrån bra gamingupplevelse på 4k. FPS-förlusten mot att köra 1440p är enorm. 1440 är sweetspot för 3080 imo.

Detta är den eviga missuppfattningen om vad en 4K-skärm är kapabel till. Du kan fortfarande rendera 1440p med precis lika hög FPS på en 4K-skärm och beroende på speltitel och skalningsalgoritmer få en ännu bättre grafikkvalitet eller i sämsta fall något mjukare bild pga ålderdomlig skalning.

Brytpunkten för när en 4K-skärm fyller de mest varierande kraven är någonstans runt motsvarande GTX 1080–1080Ti där man beroende på speltitel kan nå 1080p med hög FPS, 1440p med tillräcklig FPS eller 4K i hög grafikkvalitet. Nyare titlar med ray tracing och liknande i 4K kräver förstås mer GPU-hårdvara av flera skäl. Men senaste 2–3 åren skulle jag säga att 4K-skärmen fyller alla behov som en full HD eller QHD fyller och dessutom gör det bättre. Och 4K-skärmen täcker in (nästan) alla områden utan att du är låst till en viss typ av spelande.

QHD-skärmar låser dig för evigt till 1440p-rendering. Kan inte få högre kvalitet och det ser inte bra ut om man vill prioritera FPS genom 1080p-rendering pga skalningsproblematiken.

Fast ifall allt man bryr sig om är just 1440p och högsta möjliga FPS? Då är så klar 1440p/240-skärmen den bättre valet.

Är allt man bryr sig om högst möjliga FPS och inget krav på grafikkvalitet? 1080p/240 eller 360.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Detta är den eviga missuppfattningen om vad en 4K-skärm är kapabel till. Du kan fortfarande rendera 1440p med precis lika hög FPS på en 4K-skärm och beroende på speltitel och skalningsalgoritmer få en ännu bättre grafikkvalitet eller i sämsta fall något mjukare bild pga ålderdomlig skalning.

Brytpunkten för när en 4K-skärm fyller de mest varierande kraven är någonstans runt motsvarande GTX 1080–1080Ti där man beroende på speltitel kan nå 1080p med hög FPS, 1440p med tillräcklig FPS eller 4K i hög grafikkvalitet. Nyare titlar med ray tracing och liknande i 4K kräver förstås mer GPU-hårdvara av flera skäl. Men senaste 2–3 åren skulle jag säga att 4K-skärmen fyller alla behov som en full HD eller QHD fyller. Och 4K-skärmen täcker in alla områden utan att du är låst till en viss typ av spelande.

QHD-skärmar låser dig för evigt till 1440p-rendering. Kan inte få högre kvalitet och det ser inte bra ut om man vill prioritera FPS genom 1080p-rendering pga skalningsproblematiken. Fast ifall allt man bryr sig om är just 1440p och högsta möjliga FPS? Då är så klar 1440p/240-skärmen den bättre valet.

Det är likväl ovärt det generellt sett högre priset. Givetvis beror det på speltitel, nu pratar jag ju såklart inte om Diablo 2 och Dota i 4K, utan mer krävande spel. Om man vill spela nyare spel där det grafiska faktiskt är en stor de av upplevelsen så kommer GTX 1080 inte vara en särskilt bekväm upplevelse.

Du må gilla 4k, jag anser att det är en bra bit kvar innan vi är där för gaming. Det är inte värt att köpa 4K skärm. En del håller med, en del inte. Man får se till sitt eget. Helt ok att bli låst till 1440p rendering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Detta är den eviga missuppfattningen om vad en 4K-skärm är kapabel till. Du kan fortfarande rendera 1440p med precis lika hög FPS på en 4K-skärm och beroende på speltitel och skalningsalgoritmer få en ännu bättre grafikkvalitet eller i sämsta fall något mjukare bild pga ålderdomlig skalning.

Enda reservationen jag har där är att många spel bara låter en rendera spelet i en lägre upplösning i full screen då hela Windows "ställs om". Det blir då problematiskt att alt+tabba ut, något jag gör hela tiden med spelet i borderless.

Själv kör jag 1440p 27" med en Acer Predator och 3080. Tycker det matchar riktigt fint även om jag sneglar på en Samsung 49" för jobb och produktivitet mellan sessionerna.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon134512:

Det är likväl ovärt det generellt sett högre priset. Givetvis beror det på speltitel, nu pratar jag ju såklart inte om Diablo 2 och Dota i 4K, utan mer krävande spel. Likväl om man vill spela nyare spel där det grafiska faktiskt är en stor de av upplevelsen så.

Du må gilla 4k, jag anser att det är en bra bit kvar innan vi är där för gaming. Det är inte värt att köpa 4K skärm. En del håller med, en del inte. Man får se till sitt eget.

En 4K-skärm kan göra exakt samma saker som Full HD- och QHD-skärmar och oftare med ännu bättre resultat. Samt förstås köra 4K och öppna dörren för alla möjligheter där. Där du vinner på lägre upplösning i skärmen är ifall har krav på ännu högsta renderad frekvens likt att kunna nå 200–300+ FPS och faktiskt realisera detta i praktiken. Men då blir skärmen också mer och mer nischad mot en viss typ av spel. Och är man nischad i sitt spelande ska man förstås välja den typen av skärm istället.

Men det finns inget som klår en 27-tums 4K/144  Hzifall man har ett brett och blandat behov eftersom den täcker in samma funktioner som skärmar vilka kör 1080p/144 och 1440p/144. Det enda man "vinner" på dessa äldre typerna av skärmar är pengarna man aldrig spenderade.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha hög uppdateringsfrekvens kanske denna är värd att kika på. Har fått en väldigt fin recension på RTINGS.

https://www.inet.se/produkt/2218305/acer-25-predator-x25-ips-...

Recension: https://www.rtings.com/monitor/reviews/acer/predator-x25-bmii...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rådström:

Enda reservationen jag har där är att många spel bara låter en rendera spelet i en lägre upplösning i full screen då hela Windows "ställs om". Det blir då problematiskt att alt+tabba ut, något jag gör hela tiden med spelet i borderless.

Alt-tabbande till och från Windows i fullscreen har alltid varit ett problem oavsett 4K-skärm eller inte. Så bygger du din speluppelvelse runt att kunna alt-tabba in och ut ur spelen borderless så måste du så klart anpassa dig för det.

Men ja, hur Windows fungerar är ett problem i sig självt. Samt då spelen förstås där man ofta är fast i pixel-till-pixeltänkande.

Permalänk
Medlem

Gjorde så att jag beställde en LG 27gp850. 180hz i 1440p för en ganska resonabel prislapp och generellt sett positiva recensioner. Tror den är en ganska bra balans vad gäller fps samt bildkvalitet för majoriteten av spel jag kan tänka mig. så slapp man ju sälja en njure också

Permalänk
Medlem

Jag gick från 1920x1080@144hz till 3840x2160@144 och jag tycker det var helt klart värt, kan inte tänka mig att gå tillbaka till lägre än 3840x2160 nu. Trivs sjukt bra i 4k

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]