beyerdynamic dt 770 pro 80 vs arctis pro wireless

Permalänk

beyerdynamic dt 770 pro 80 vs arctis pro wireless

Idag sitter jag med ett par steelseries arctis pro wireless och har gjort ett par år. Funderar nu på att byta då jag inte gillar tyngden i dem jag har nu + att jag vill åt bättre ljud.

Användningsområde: Mycket spel, Mycket musik; en del serietittande.

Har kikat runt lite och hittat dessa som jag blivit rätt så intresserad av. https://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt770_pro80_ohm.htm

Skulle dom vara en bra uppgradering? Är väl ett långskott men är det nån som har erfarenhet av båda vore det super

Sen undrar jag om det krävs något mer än bara lurarna för ett ganska otränat öra. Det jag syftar på är om jag borde införskaffa någon form av DAC,amp eller ljudkort till dem eller om jag klarar mig bra utan?

Skicka era tankar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

Idag sitter jag med ett par steelseries arctis pro wireless och har gjort ett par år. Funderar nu på att byta då jag inte gillar tyngden i dem jag har nu + att jag vill åt bättre ljud.

Användningsområde: Mycket spel, Mycket musik; en del serietittande.

Har kikat runt lite och hittat dessa som jag blivit rätt så intresserad av. https://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt770_pro80_ohm.htm

Skulle dom vara en bra uppgradering? Är väl ett långskott men är det nån som har erfarenhet av båda vore det super

Sen undrar jag om det krävs något mer än bara lurarna för ett ganska otränat öra. Det jag syftar på är om jag borde införskaffa någon form av DAC,amp eller ljudkort till dem eller om jag klarar mig bra utan?

Skicka era tankar

Har haft ett par DT 770 Pro 80Ohm som jag personligen aldrig riktigt blev nöjd med. De var alldeles för tunga och satt helt enkelt för hårt på mitt huvud. Jag böt till Philips Fidelio X3 under Black Friday-rean och det är som natt och dag i passformen.

Men ang. DT 770 så är ljudet riktigt trevligt. Bästa vore väl egentligen om du kunde kika förbi någon HiFi-butik och prova olika lurar själv om det är viktigt med lättare hörlurar än vad du har just nu

(En fördel med Beyerdynamic är att det finns reservdelar för i princip hela hörlurarna på t.ex. Thomann. Så om kuddarna/huvudbandet slits ut så kan du enkelt beställa nya och få hem det på någon dag)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Har haft ett par DT 770 Pro 80Ohm som jag personligen aldrig riktigt blev nöjd med. De var alldeles för tunga och satt helt enkelt för hårt på mitt huvud. Jag böt till Philips Fidelio X3 under Black Friday-rean och det är som natt och dag i passformen.

Men ang. DT 770 så är ljudet riktigt trevligt. Bästa vore väl egentligen om du kunde kika förbi någon HiFi-butik och prova olika lurar själv om det är viktigt med lättare hörlurar än vad du har just nu

(En fördel med Beyerdynamic är att det finns reservdelar för i princip hela hörlurarna på t.ex. Thomann. Så om kuddarna/huvudbandet slits ut så kan du enkelt beställa nya och få hem det på någon dag)

Riktigt grymt att det finns så mycket med reservdelar! Har även hört att de är väldigt tåliga för den delen med
Vad gäller vikten så ska dt770 vara mer än 100g lättare än mina så förhoppningsvis ska det inte vara ett problem.

En fråga bara. Körde du dem rätt in i datorn eller använde du något ljudkort etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

Riktigt grymt att det finns så mycket med reservdelar! Har även hört att de är väldigt tåliga för den delen med
Vad gäller vikten så ska dt770 vara mer än 100g lättare än mina så förhoppningsvis ska det inte vara ett problem.

En fråga bara. Körde du dem rätt in i datorn eller använde du något ljudkort etc?

Vet inte hur många gånger de åkt i golvet pga katten, men de ser fortfarande nya ut. Nu köpte jag förvisso nya kuddar och huvudband då det började lossna av lädret + kuddarna hade tappat sin form lite väl mycket. Köpte mina 2015 så de har hållt rätt bra ändå tycker jag

Sen kanske har lite för stort huvud så kuddarna trycker för mycket, men annars är de mycket sköna att ha på sig.

Jag hade faktiskt både ett externt ljudkort (Asus Xonar U7 MK2) men som tyvärr inte fungerar med Windows 11, så jag körde direkt in i moderkortet i ca 2 månader innan jag böt till mina nuvarande hörlurar Kan inte säga att jag hörde någon direkt skillnad i ljudkvalitén mer än att volymen sjönk lite.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Haft mina DT770pro 80 Ohm i många år, kört de tillsammans med en Fiio E10K förstärkare och alltid varit nöjd med ljudet. Tycker även de sitter bra på mitt huvud, jag har dock stort huvud om det spelar roll.

Men fick hem Topping dx3 pro plus (dac/amp) häromdagen, och herregud vilket lyft ljudet fick. Så om du verkligen vill åt fint ljud, så snåla inte på dac/amp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har haft ett par DT 770 Pro 80Ohm som jag personligen aldrig riktigt blev nöjd med. De var alldeles för tunga och satt helt enkelt för hårt på mitt huvud. Jag böt till Philips Fidelio X3 under Black Friday-rean och det är som natt och dag i passformen.

Men ang. DT 770 så är ljudet riktigt trevligt. Bästa vore väl egentligen om du kunde kika förbi någon HiFi-butik och prova olika lurar själv om det är viktigt med lättare hörlurar än vad du har just nu

(En fördel med Beyerdynamic är att det finns reservdelar för i princip hela hörlurarna på t.ex. Thomann. Så om kuddarna/huvudbandet slits ut så kan du enkelt beställa nya och få hem det på någon dag)

Fidelio X3 är väl tyngre än DT 770? Men kanske inte upplevs så om de sitter bättre på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Fidelio X3 är väl tyngre än DT 770? Men kanske inte upplevs så om de sitter bättre på dig.

Ja men så är det, kanske skulle vart lite tydligare med det nu när du skriver det. Men det känns inte som att du har hörlurar på dig med X3

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ja men så är det, kanske skulle vart lite tydligare med det nu när du skriver det. Men det känns inte som att du har hörlurar på dig med X3

Nice hoppas X2 är sköna också ska nämligen till posten och hämta ut ett par såna nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

Idag sitter jag med ett par steelseries arctis pro wireless och har gjort ett par år. Funderar nu på att byta då jag inte gillar tyngden i dem jag har nu + att jag vill åt bättre ljud.

Användningsområde: Mycket spel, Mycket musik; en del serietittande.

Har kikat runt lite och hittat dessa som jag blivit rätt så intresserad av. https://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt770_pro80_ohm.htm

Skulle dom vara en bra uppgradering? Är väl ett långskott men är det nån som har erfarenhet av båda vore det super

Sen undrar jag om det krävs något mer än bara lurarna för ett ganska otränat öra. Det jag syftar på är om jag borde införskaffa någon form av DAC,amp eller ljudkort till dem eller om jag klarar mig bra utan?

Skicka era tankar

Inte haft DT770 PRO men väl MMX 300 v2 vilka kan relateras till DT 770 (2005 års version).
Även haft Arctis Wirless Pro.
Är tanken att behålla Steelseries för gaming?
DT770 låter väldigt mycket bättre till musik. Frågan är dock om du enbart ska ha dem till musik, ifall de är bästa alternativet? Är closed back ett krav?

Om du tänkt ersätta Steelseries rakt av blir det lite mer komplicerat. Det är väldigt skönt med trådlösa lurar när man spelar. Själv kör jag separata lurar beroende på aktivitet.

Angående DAC/Amp/ljukort så behöver du inte det. Däremot kan du få lite mer kräm ur dem om du har en. Vissa tycker inte de spelar tillräckligt högt utan. Om du skippar dac/amp så finns det även en 32 ohm av DT770 som borde spela bättre utan amp.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Inte haft DT770 PRO men väl MMX 300 v2 vilka kan relateras till DT 770 (2005 års version).
Även haft Arctis Wirless Pro.
Är tanken att behålla Steelseries för gaming?
DT770 låter väldigt mycket bättre till musik. Frågan är dock om du enbart ska ha dem till musik, ifall de är bästa alternativet? Är closed back ett krav?

Om du tänkt ersätta Steelseries rakt av blir det lite mer komplicerat. Det är väldigt skönt med trådlösa lurar när man spelar. Själv kör jag separata lurar beroende på aktivitet.

Angående DAC/Amp/ljukort så behöver du inte det. Däremot kan du få lite mer kräm ur dem om du har en. Vissa tycker inte de spelar tillräckligt högt utan. Om du skippar dac/amp så finns det även en 32 ohm av DT770 som borde spela bättre utan amp.

Ljud kommer ur lurarna även om du inte har dedikerad dac/amp, men jäklar vilket lyft ljudet får om man investerar i en bra.

Permalänk
Skrivet av Nicklidstrom:

Nice hoppas X2 är sköna också ska nämligen till posten och hämta ut ett par såna nu!

De är magiskt sköna och låter fantastiskt! 😍

Visa signatur

Cooler Master NR200P Orange Edition | ASUS ROG Strix B550-i | AMD Ryzen 5600x | MSI Suprim X 3080 (deshroud + Noctua 120mm x2) | HyperX Fury 3600mhz 2x16GB | WD SN750 1TB | Noctua C14s push/pull + Noctua 120mm x2 | Corsair SF750

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

Idag sitter jag med ett par steelseries arctis pro wireless och har gjort ett par år. Funderar nu på att byta då jag inte gillar tyngden i dem jag har nu + att jag vill åt bättre ljud.

Användningsområde: Mycket spel, Mycket musik; en del serietittande.

Har kikat runt lite och hittat dessa som jag blivit rätt så intresserad av. https://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt770_pro80_ohm.htm

Skulle dom vara en bra uppgradering? Är väl ett långskott men är det nån som har erfarenhet av båda vore det super

Sen undrar jag om det krävs något mer än bara lurarna för ett ganska otränat öra. Det jag syftar på är om jag borde införskaffa någon form av DAC,amp eller ljudkort till dem eller om jag klarar mig bra utan?

Skicka era tankar

Jag gjorde tvärtom-resan från DT770 Pro (250) till Arctic Pro Wireless,
då jag ville bli av med kabeln och behövde kunna röra mig fritt i hemmet medan jag pratade i möte etc.

Kan ju säga såhär; Att gå det hållet var ett grovt steg nedåt. Så resan för dig kommer vara ett bra steg uppåt. Det är två helt olika klasser av ljud. Ungefär som att jämföra en Volvo med en Lamborghini.
Jag körde dock mina 250ohm med ett ljudkort (ASUS Xonar Essence STX), är osäker på huruvida 80 ohm behöver ett ljudkort eller ifall dagens inbyggda ljudkort är tillräckliga.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Arctis Pro går ju bara sönder. Bytt ett köp tre gånger på 1,5 år.
Googla så hittar ni fler rapporter om det.
Plasten går sönder vid bygeln.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeroxd:

Ljud kommer ur lurarna även om du inte har dedikerad dac/amp, men jäklar vilket lyft ljudet får om man investerar i en bra.

Det kan vara så ja. Det beror lite på lurarna också.
DT770 80ohm verkar inte behöva en särskilt stor investering i dac/amp om man får tro internet
Det va också min uppfattning av MMX300 v2 jag körde med AE5 ljudkort, Limetree Network Streamer/DAC och Topping A90 samt Line Magnetic LM-Mini84IA amps.
AE5 ljudkort för 1500:- gjorde 90-95 % av jobbet som Limetree + Topping för 15 000:- gjorde.

Skulle nog inte rekommendera en större investering av dac/amp till ett par DT770, men det baserar jag på mina preferenser med MMX300.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk

Hade helt glömt bort denna tråden Många intressanta inlägg!

Jag bestämde mig till slut för att köra på ett par DT770 80ohm + en elgato wave:1 mic med micarm. Jag är extremt nöjd, komforten är på långa vägar bättre än arctis lurarna. Även ljudet är i en helt annan liga även fast jag inte ännu har införskaffat en dac/amp.

Tycker att ljudet är så pass bra att jag inte kommer skaffa en dac/amp, ännu iallafall. Kanske vid et senare tillfälle när jag har nördat ner mig lite mer

Permalänk
Skrivet av JHultqvist:

Riktigt grymt att det finns så mycket med reservdelar! Har även hört att de är väldigt tåliga för den delen med
Vad gäller vikten så ska dt770 vara mer än 100g lättare än mina så förhoppningsvis ska det inte vara ett problem.

En fråga bara. Körde du dem rätt in i datorn eller använde du något ljudkort etc?

Skrivet av JHultqvist:

Hade helt glömt bort denna tråden Många intressanta inlägg!

Jag bestämde mig till slut för att köra på ett par DT770 80ohm + en elgato wave:1 mic med micarm. Jag är extremt nöjd, komforten är på långa vägar bättre än arctis lurarna. Även ljudet är i en helt annan liga även fast jag inte ännu har införskaffat en dac/amp.

Tycker att ljudet är så pass bra att jag inte kommer skaffa en dac/amp, ännu iallafall. Kanske vid et senare tillfälle när jag har nördat ner mig lite mer

Dac/amp är väl mer ett tillval om man tycker det är för låg volym dvs om ljudkortet inte orkar driva dem ordentligt men om du tycker volymen är lagom och inte dragit upp dem till 11 så är dac + ampén inbyggd i ljudkortet du använder troligen bra nog.

även de inbyggda ljudchipen i moderkortet är idag ganska så bra och många kommer med en ganska skaplig förstärkare dessutom kanske inte starkase på marknaden men ett par 50-80 ohm lurar brukar inte vara nåstörre problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det kan vara så ja. Det beror lite på lurarna också.
DT770 80ohm verkar inte behöva en särskilt stor investering i dac/amp om man får tro internet
Det va också min uppfattning av MMX300 v2 jag körde med AE5 ljudkort, Limetree Network Streamer/DAC och Topping A90 samt Line Magnetic LM-Mini84IA amps.
AE5 ljudkort för 1500:- gjorde 90-95 % av jobbet som Limetree + Topping för 15 000:- gjorde.

Skulle nog inte rekommendera en större investering av dac/amp till ett par DT770, men det baserar jag på mina preferenser med MMX300.

Jag använder en dac/amp för 2k och är toknöjd. Aldrig påstod jag att han skulle köpa nått för tiotusentals kronor.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par 770 och jag skulle vilja påstå att jag hör mer saker än dom jag spelar med. Har på mig mina lurar 16h en bra spel helg utan bekymmer. Riktigt lång sladd på dom så har aldrig känt mig begränsad i sladdlängden när jag sitter vid datorn

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeroxd:

Jag använder en dac/amp för 2k och är toknöjd. Aldrig påstod jag att han skulle köpa nått för tiotusentals kronor.

Nej det förstår jag. Jag menade bara att jag inte upplever att dessa lurar drar så stor nytta av en dac/amp.
Jämför jag med ex HD650 tycker jag dem skalar upp betydligt mer med en rejälare amp.
Men absolut, kan en billigare modell vara värt till dessa. Man kan ju också vilja va flera lurar så en dac/amp är inte fel

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Jag driver mina 770PRO Med mitt inbyggda ljudkort (Realtek ALC4080) från moderkortet och kan driva dom UTAN problem.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

DT770 80ohm kan köras utan dac/amp, men det kommer låta bättre med en bra dac.