Hi-Fi för vardagsrum med baslåda för ca 5000 kr?

Permalänk
Medlem

Hi-Fi för vardagsrum med baslåda för ca 5000 kr?

Hej! Jag letar efter någon sorts ljuduppsättning med en baslåda för ca 5000 kr. Jag har varit hos Hi-Fi Klubben där jag blev rekommenderad en Argon Audio FENRIS A5 kopplat med en Argon Audio BASS8 Mk2. Denna kombo landar på ca 7000 kr.

Har någon testat detta? Kan jag hitta något bättre billigare? Eller har någon något annat tips? Öppen för mycket. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av execu:

Hej! Jag letar efter någon sorts ljuduppsättning med en baslåda för ca 5000 kr. Jag har varit hos Hi-Fi Klubben där jag blev rekommenderad en Argon Audio FENRIS A5 kopplat med en Argon Audio BASS8 Mk2. Denna kombo landar på ca 7000 kr.

Har någon testat detta? Kan jag hitta något bättre billigare? Eller har någon något annat tips? Öppen för mycket. Tack!

Jag föreslår att du letar begagnat och har du inte så bråttom så kan du säkert finna många trevliga alternativ.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/svs_prime_satellite_146...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av execu:

Hej! Jag letar efter någon sorts ljuduppsättning med en baslåda för ca 5000 kr. Jag har varit hos Hi-Fi Klubben där jag blev rekommenderad en Argon Audio FENRIS A5 kopplat med en Argon Audio BASS8 Mk2. Denna kombo landar på ca 7000 kr.

Har någon testat detta? Kan jag hitta något bättre billigare? Eller har någon något annat tips? Öppen för mycket. Tack!

Jag köpte just dessa högtalare men utan baslåda eftersom jag bor i lägenhet. Jag är mycket nöjd med högtalarna!
Bytte från 2st Sonos One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av execu:

Hej! Jag letar efter någon sorts ljuduppsättning med en baslåda för ca 5000 kr. Jag har varit hos Hi-Fi Klubben där jag blev rekommenderad en Argon Audio FENRIS A5 kopplat med en Argon Audio BASS8 Mk2. Denna kombo landar på ca 7000 kr.

Har någon testat detta? Kan jag hitta något bättre billigare? Eller har någon något annat tips? Öppen för mycket. Tack!

Skrivet av backspace:

Jag föreslår att du letar begagnat och har du inte så bråttom så kan du säkert finna många trevliga alternativ.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/svs_prime_satellite_146...

Tycker dessa är otroligt prisvärda för ordinarie pris 15k
För 6k är det ju nästan ett rån 😄
Åker åttor runt de där Argon.
Du lär få leta länge om du ska hitta bättre i den prisklassen (om ens möjligt)

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Tycker dessa är otroligt prisvärda för ordinarie pris 15k
För 6k är det ju nästan ett rån 😄
Åker åttor runt de där Argon.
Du lär få leta länge om du ska hitta bättre i den prisklassen (om ens möjligt)

Jag skulle kunna tänka mig dessa! Oroar mig lite dock att det verkar vara ett hemmabiosystem, jag är mer ute efter att lyssna på musik, där film är prio nummer två. Kommer dessa vara lika bra för musik som andra alternativ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av execu:

Jag skulle kunna tänka mig dessa! Oroar mig lite dock att det verkar vara ett hemmabiosystem, jag är mer ute efter att lyssna på musik, där film är prio nummer två. Kommer dessa vara lika bra för musik som andra alternativ?

Det är inga principiella skillnader utan det finn bra och dåliga system, det enda som principiellt är sämre och filmspecifikt är ljudlimpor, de är i princip alltid alldeles för små för att kunna fungera bra.

Men personligen tycker jag du ska leta nått som är så stort/bra att det klarar av basen utan basmodul.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Audio Pro T20
Du behöver ingen baslåda.
Bästa ljudet du kan få för de pengarna.
Om du inte letar begagnat

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inga principiella skillnader utan det finn bra och dåliga system, det enda som principiellt är sämre och filmspecifikt är ljudlimpor, de är i princip alltid alldeles för små för att kunna fungera bra.

Men personligen tycker jag du ska leta nått som är så stort/bra att det klarar av basen utan basmodul.

Varför utan basmodul? Är det mest värt i min prisklass?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av execu:

Varför utan basmodul? Är det mest värt i min prisklass?

För att det låter bäst om högtalarna är bra nog, dels kommer det man uppfattar som ljudtryck från frekvenser som är så höga att en sub inte ska återge dem, möjligen kan de komma från en basmodul, (bas och sub-bas är inte samma sak) man kan dessutom höra riktning till basljud men inte sub-bas ljud vilket gör att det blir svårare att placera en baslåda om den tvingas delas högt i frekvens.
Har man inte budget för ett mer kompromisslöst system så bör man ha ett par bra stereohögtalare som själva kan spela bas, alltså ett par riktigt bra stativare designade för att ta hjälp av väggen eller golvare som klarar av basen men som troligen tappar lite av sub-basen.
Och har man nått som klarar av basen snyggt, säg att de kan spela till kring 40Hz på ett bra sätt med låg distorsion så kan man komplettera med en sub-bas senare.
Fronthögtalarna är alltså viktiga och kan de inte spela bas kommer inte en ensam basmodul att ge ett bra ljud, däremot kan 2 basmoduler som placeras i anslutning till högtalarna agera som basdelen på en större högtalare.

Jag tycker alltså att man först ska prioritera ett par bra huvudhögtalare fram för e ett system med för små toppar och en bas.

Leta som sagt i första hand begagnat i området där du bor och då helst en golvare.
Lite exempel>
Det fanns en väldigt bra högtalare som var lite dyrare (7000) men den är så bra och ovanlig på begmarknaden att den är ett kap, den här vill jag ha själv och hade jag haft plats hade jag nog köpt dem bara för att ha, de behöver inte heller några billigare basmoduler för de går djupare i basen själva än de flesta basmoduler.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/mirage_m3_148314.htm
5000 kr exempel
https://hifitorget.se/visa_annons.php/focal_816w_148503.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/canton_ergo_rc_l_148358...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/dali_spektor_6_148354.h...
Det dyker upp massor om du letar i den prisklassen, både "10år mindre än halva priset" och sånt som M3 orna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av execu:

Jag skulle kunna tänka mig dessa! Oroar mig lite dock att det verkar vara ett hemmabiosystem, jag är mer ute efter att lyssna på musik, där film är prio nummer två. Kommer dessa vara lika bra för musik som andra alternativ?

Jag tycker inte det. Skulle inte lyssna på 2-kanal musik med dessa. Svårt att hitta något som spelar bra i den prisklassen tycker jag. Men sett att du fått lite tips från andra

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/paket/stereopaket/index....

dom har massor av olika saker i olika prisklasser.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att det låter bäst om högtalarna är bra nog, dels kommer det man uppfattar som ljudtryck från frekvenser som är så höga att en sub inte ska återge dem, möjligen kan de komma från en basmodul, (bas och sub-bas är inte samma sak) man kan dessutom höra riktning till basljud men inte sub-bas ljud vilket gör att det blir svårare att placera en baslåda om den tvingas delas högt i frekvens.
Har man inte budget för ett mer kompromisslöst system så bör man ha ett par bra stereohögtalare som själva kan spela bas, alltså ett par riktigt bra stativare designade för att ta hjälp av väggen eller golvare som klarar av basen men som troligen tappar lite av sub-basen.
Och har man nått som klarar av basen snyggt, säg att de kan spela till kring 40Hz på ett bra sätt med låg distorsion så kan man komplettera med en sub-bas senare.
Fronthögtalarna är alltså viktiga och kan de inte spela bas kommer inte en ensam basmodul att ge ett bra ljud, däremot kan 2 basmoduler som placeras i anslutning till högtalarna agera som basdelen på en större högtalare.

Jag tycker alltså att man först ska prioritera ett par bra huvudhögtalare fram för e ett system med för små toppar och en bas.

Leta som sagt i första hand begagnat i området där du bor och då helst en golvare.
Lite exempel>
Det fanns en väldigt bra högtalare som var lite dyrare (7000) men den är så bra och ovanlig på begmarknaden att den är ett kap, den här vill jag ha själv och hade jag haft plats hade jag nog köpt dem bara för att ha, de behöver inte heller några billigare basmoduler för de går djupare i basen själva än de flesta basmoduler.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/mirage_m3_148314.htm
5000 kr exempel
https://hifitorget.se/visa_annons.php/focal_816w_148503.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/canton_ergo_rc_l_148358...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/dali_spektor_6_148354.h...
Det dyker upp massor om du letar i den prisklassen, både "10år mindre än halva priset" och sånt som M3 orna.

Jag har kikat runt lite på hifitorget men verkar inte finnas något för intressant i Dalarna. Är oavsett lite osäker på begagnat p.g.a garanti och ångerrätt... Men jag har kikat mer på aktiva högtalare, då du tyckte det var viktigare än en baslåda. Hittat "Audioengine A5+" som verkade vara gillade. Vet du om dessa? Är det en så stor skillnad på aktiva högtalare i samma prisklass? Är det något annat jag borde tänka på? Det jag letar efter är till stor del bara bra ljud med en hälsosam bass... Tack för hjälpen!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av execu:

Jag har kikat runt lite på hifitorget men verkar inte finnas något för intressant i Dalarna. Är oavsett lite osäker på begagnat p.g.a garanti och ångerrätt... Men jag har kikat mer på aktiva högtalare, då du tyckte det var viktigare än en baslåda. Hittat "Audioengine A5+" som verkade vara gillade. Vet du om dessa? Är det en så stor skillnad på aktiva högtalare i samma prisklass? Är det något annat jag borde tänka på? Det jag letar efter är till stor del bara bra ljud med en hälsosam bass... Tack för hjälpen!

Garanti är ganska ointressant på beghögtalare för endera fungerar de eller inte och det märker du när du undersöker dem före köpet, har de fungerat i flera år redan så är det ändå inga problem med dem som skulle ha täckts av någon garanti utan det är användarfel som kan förstöra en högtalare om man bortser från normal åldring som åtgärdas med vad man brukar anse vara normal service.
Ångerrätt har du inte heller om du inte kommer överens om det med säljaren.
Vill ha ha reklamationsrätt och ångerrätt behöver du handla i butik men det pressar bara upp priset men Rehifi https://www.rehifi.se/ finns ju om inte din lokala butik har något passande. Butikerna förmedlar ibland också kontakter så det är bra att fråga.

Audioengine A5+ är en väldigt liten högtalare med allt vad det innebär, man behöver nått med typ 2x6½" eller en 8" i basen eller nått som ska monteras mot vägg för att det man inte ska sakna djupbas.

Om högtalaren är aktiv eller passiv har inget med saken att göra för det handlar ju bara om var elektroniken sitter monterad men du kanske menade att du vill ha både högtalare och förstärkare (eller aktiva högtalare) för 5000 kr?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Garanti är ganska ointressant på beghögtalare för endera fungerar de eller inte och det märker du när du undersöker dem före köpet, har de fungerat i flera år redan så är det ändå inga problem med dem som skulle ha täckts av någon garanti utan det är användarfel som kan förstöra en högtalare om man bortser från normal åldring som åtgärdas med vad man brukar anse vara normal service.
Ångerrätt har du inte heller om du inte kommer överens om det med säljaren.
Vill ha ha reklamationsrätt och ångerrätt behöver du handla i butik men det pressar bara upp priset men Rehifi https://www.rehifi.se/ finns ju om inte din lokala butik har något passande. Butikerna förmedlar ibland också kontakter så det är bra att fråga.

Audioengine A5+ är en väldigt liten högtalare med allt vad det innebär, man behöver nått med typ 2x6½" eller en 8" i basen eller nått som ska monteras mot vägg för att det man inte ska sakna djupbas.

Om högtalaren är aktiv eller passiv har inget med saken att göra för det handlar ju bara om var elektroniken sitter monterad men du kanske menade att du vill ha både högtalare och förstärkare (eller aktiva högtalare) för 5000 kr?

Jo jag är ute efter vad jag tolkar som en aktiv högtalare (högtalare och förstärkare kombinerat?). Jag har ingen utrustning just nu. Jag letar efter något jag kan sätta i hörnet av rummet, ha ihopkopplat med en AUX/Bluetooth. Kanske borde nämnt det tidigare...

Vill också notera att det jag har nu är en HK Onyx Studio 4, en trådlös högtalare för ca 1500 kr (på rea, vilket den verkar vara ofta). Du säger att Audioengine A5+ är en väldigt liten högtalare, men hur är trycket i den jämfört med Onyxen? Hade förväntat mig en väldigt stor skillnad på en trådlös för 1500 kr och en trådad för 5000 kr.

Antar att det jag säger är att jag letar efter en aktiv högtalare, trådad, med bluetooth och hyfsad bass, som är ett bra steg över en HK Onyx Studio 4, men just nu så har jag svårt att se vad det hade varit, och vad skillnaden är på de högtalare som finns på marknaden.

Permalänk
Medlem

Nu slänger jag bara iväg ett tips som egentligen inte är ett tips då jag inte lyssnat på denna själv. Såg bara att den ligger inom pris och jag misstänker att det är något sådant som TS egentligen menar att han vill ha?

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/audio-pro-drumfire-aktiv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ol-korv:

Nu slänger jag bara iväg ett tips som egentligen inte är ett tips då jag inte lyssnat på denna själv. Såg bara att den ligger inom pris och jag misstänker att det är något sådant som TS egentligen menar att han vill ha?

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/audio-pro-drumfire-aktiv...

Kanske det? Förlåt om jag upplevs som oklar. Det jag ser är ett paket med trådlös uppkoppling, mycket bass och generellt mycket ljud? Enligt mina stereotyper på stora svarta lådor så får du mycket ljud, men oklart ljud. Har jag rätt i det på något sätt? Är helt enkelt lite rädd att det är en högtalare mer fokuserad på volym än kvalite, antar att jag letar efter något med bra ljud primärt, inte audiophile nivåer men bättre än en HK Onyx Studio 4. Samt en del bass... och lite volym naturligtvis... kan dock vara så att jag frågar om för mycket för priset.

Men jag ska kolla in mer på denna! Tack för "tipset"

Permalänk
Avstängd

Jag skulle ju fundera över att köpa ett stereo par. Varför. I huvudsak samma skäl som mrqaffe. Ett stereo är ofta mycket bättre än två smålådor och en bas.

Förslag. DF8 Ger all den bas du behöver och lite till för musik. Prisvärda och det finns mätningar ute på nätet om du vill fördjupa dig.
Prisvärda till kampanj pris.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-definition-df-....

Förslag. T-Zero. Mer musik mindre bas. Låter för sina pengar utmärkt. Finns även i versioner med större basar.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/golv/322240-...

Förslag. OBERON 1. Mer musik, mindre bas. Även denna prisvärd.
https://www.hifiklubben.se/dali-oberon-1-kompakt-hogtalare/da...

Kort så finns ett motsatsförhållande mellan musik, volym och djupbas.

Bästa kompromissen (av de tre ovan) är nog T-Zero. Inte topp på något men heller aldrig dåliga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av execu:

Det jag ser är ett paket med trådlös uppkoppling, mycket bass och generellt mycket ljud? Enligt mina stereotyper på stora svarta lådor så får du mycket ljud, men oklart ljud. Har jag rätt i det på något sätt? Är helt enkelt lite rädd att det är en högtalare mer fokuserad på volym än kvalite.

Så är det nog ofta. Det som talar MOT dig i detta fall är fabrikatet. Men i övrigt luktar det volym framför välljud lång väg (inte för färgen utan för hur dom är byggda).

Sedan så är det ju så att svarta kan vara mycket bra. Adams. Airmotiv (Emotiva)
Barefoot är svara lådor mycket för sina priser mycket bra ljud (men mindre volym).

Airmotiv (Emotiva) är för konsument och sterio och har gjort lite succé för sitt ljud kontra pris.

Adams och Barefoot studio och yrkesmässig användning.
Ett par MINIMAIN12 kan du få begagnade för "bara" 200 000 och även det är "prisvärt"
https://cyberfarm.dk/brugt-barefoot-sound-minimain-12/?gclid=...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av execu:

Jo jag är ute efter vad jag tolkar som en aktiv högtalare (högtalare och förstärkare kombinerat?). Jag har ingen utrustning just nu. Jag letar efter något jag kan sätta i hörnet av rummet, ha ihopkopplat med en AUX/Bluetooth. Kanske borde nämnt det tidigare...

Vill också notera att det jag har nu är en HK Onyx Studio 4, en trådlös högtalare för ca 1500 kr (på rea, vilket den verkar vara ofta). Du säger att Audioengine A5+ är en väldigt liten högtalare, men hur är trycket i den jämfört med Onyxen? Hade förväntat mig en väldigt stor skillnad på en trådlös för 1500 kr och en trådad för 5000 kr.

Antar att det jag säger är att jag letar efter en aktiv högtalare, trådad, med bluetooth och hyfsad bass, som är ett bra steg över en HK Onyx Studio 4, men just nu så har jag svårt att se vad det hade varit, och vad skillnaden är på de högtalare som finns på marknaden.

Du får endera köpa begagnat eller välja bort att det ska låta bra eller att det bara ska vara en enda enhet för det finns inga bra aktiva högtalare som även har BT anslutning som inte kostar över 5000kr.
Om jag tvunget måste hålla mig under 5000 kr hade jag köpt begagnade högtalare och en enklare kinaförstärkare med BT för att driva dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Så är det nog ofta. Det som talar MOT dig i detta fall är fabrikatet. Men i övrigt luktar det volym framför välljud lång väg (inte för färgen utan för hur dom är byggda).

Sedan så är det ju så att svarta kan vara mycket bra. Adams. Airmotiv (Emotiva)
Barefoot är svara lådor mycket för sina priser mycket bra ljud (men mindre volym).

Airmotiv (Emotiva) är för konsument och sterio och har gjort lite succé för sitt ljud kontra pris.

Adams och Barefoot studio och yrkesmässig användning.
Ett par MINIMAIN12 kan du få begagnade för "bara" 200 000 och även det är "prisvärt"
https://cyberfarm.dk/brugt-barefoot-sound-minimain-12/?gclid=...

Börjar bli ganska sugen på Audio Pro Drumfiren... bara rädd för icke-stereo samt rädd för att de ska låta dåligt jämfört med andra, alltså att de är mer partyhögtalare. Men de har extremt positiva recensioner, så jag tänker att jag köper en imorgon och får returnera ifall jag ej är nöjd. Tack för all upplysning och hjälp! Även ifall jag köper en högtalare som jag misstänker att de flesta "audiophiles" ej hade varit nöjda med

Permalänk
Medlem

Jag hade gått på en mer dedikerad "Hifi"-lösning, dvs separata delar ->förstärkare och passiva högtalare.
Det ger så mycket mer möjligheter och oftast bättre ljud - speciellt om man letar begagnat.

Visst kanske det blir en mer clean lösning med aktiva högtalare men uppgraderingsmöjligheterna blir ju då rätt begränsade, med separata delar kan du uppgradera en del i taget - vilket du kommer vilja om du fastnar i Hifi-träsket. Och det får vi väl hoppas att du gör...

Köp dessa grejer tex så kommer du bli riktigt nöjd: B&W 685 + Marantz PM 6005

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

Om du är beredd att slanta upp lite mer säg runt 7k så kan du få Genelec G series. Sedan googlar efter en billig DAC med volymkontroll
Referenceaudio har G One till 4100SEK och G Two till 5100SEK. De kör lite rabatt just nu.
Bättre aktiv högtalare kommer du ej hitta för det priset. Genelec är det som finns inom studio och inom radio och är ett Finskt märke. G serien är deras svar på lifestyle. Enda nackdelen är att det behövs extern volymkontroll i form utav DAC/försteg
Det finns även att köpa Genelec volymkontroll och ett par Genelec G One/Two och en hyfsat ok RCA kabel så landar du på max 7k och spöar det mesta som heter datorhögtalare.
Som sagt allt krävs att man lyssnar för man köper något så pass dyrt.
Som andra har varit inne på en bra liten högtalare räcker långt resten med bas går alltid att lösa. De går ofta ner runt 40-50 hertz vilket är tillräckligt för all musik så länge det är bra gjort.
Hellre satsa på kvalitet. Det vinner du på i längden.
En någorlunda bra setup kostar mer än vad du verkar ha råd med så kör ett par bra aktiva om du vill ha nytt.