Märkligt beteende från Instabox hemleverans

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av benonikenobi:

Jo jag har vänt mig till Instabox om det men tänkte ta det med apotea också, mest för principens skull.

Det är Apotea du ska ta detta med i första hand, inte för principens skull.
Du är inte ens kund hos Instabox och har noll hållhakar på dem. Det är Apotea som säljer frakten till dig och det är de som ansvarar för allt strul.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Adde_77:

Nej inte att du har gjort det, det tror jag inte, men Instabox(mfl) råkar ut för sånt hela tiden, så det är därför när du väljer "lämna vid dörren" som det blir problem om chaffören inte kör ut det men markerar det som leverarat, det blir då upp till dej att bevisa att någon, som inte är du, har tagit paketet utan lov.
Jag tror chafförerna har blivit tillsagda att inte svara på eller bara ge generalla svar på frågor, om ens det. Inte vet jag men det är fel väg att gå att fråga ut chaffören för den personen blir satt i en sits där dom blir tvugna att ljuga för att inte få skäll av antingen deras chef eller från paket mottagaren.

Senast jag tog lämna vid dörren, tror det var Citymail, så fick jag en bild på paketet utanför min dörr via sms. Blir ju uppenbart svårt för mig att reklamera det som att paketet inte kommit fram. Nu har jag en Ring dörrklocka, så jag hade sett om han tagit med sig paketet igen efter att ha fotograferat det, eller om någon annan hade varit framme för den delen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ischy:

I egenskap av småbarnsförälder och person som gärna handlar det mesta på nätet har jag en hel del hemleveranser. Om inte det är hemleverans så har jag alltid föredragit leverans till Instabox. Så när de började med hemleverans så testade jag ett par gånger. Men har bara haft problem. Misslyckad leverans efter leverans.

I vanliga fall använder jag Budbee för hemleverans och det fungerar klockrent varje gång.

Anväder själv väldigt mycket hemleverans, och jag bor i en villa ute i skogen i södra stockholm där vi inte har husnummer på husen och brevlådorna till alla 12 villor i området sitter ca 1km ifrån där villorna är, uppe vid infaten till våran grusväg. Få kartor visar rätt väg eller rätt hus på rätt plats. Men hemleverans funkar oerört bra, både PostNord och Instabox(bara man svarar när dom ringer). Dock tar det 1 dag extra, ibland t.o.m 2 dagar. Men om jag vill ha något akut så väljer jag Instabox som har boxar på mitt lokala Hemköp. Funkar över förväntan och har inte haft några problem med över 100-200 paket leverarade till mej. Än sålänge iaf.

Permalänk
Medlem

oj oj det måste vara många på SC som jobbar som springpojk eller iaf har investerat pensionen i dessa bolag. Förstår inte hur så många kan slänga sig över knapparna för att försvara bolag där ägarna tjänar miljoner på slavliknande arbetsvillkor. Att OP skulle framstå som kränkt för det oförlåtliga misstaget att tro att en hemleverans skulle ske enligt avtal måste kräva en väldigt lustig syn på livet. Men det är väl så det blir med dessa gigjobb, jag som är för gammal och kontorsanställd för att fatta.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Senast jag tog lämna vid dörren, tror det var Citymail, så fick jag en bild på paketet utanför min dörr via sms. Blir ju uppenbart svårt för mig att reklamera det som att paketet inte kommit fram. Nu har jag en Ring dörrklocka, så jag hade sett om han tagit med sig paketet igen efter att ha fotograferat det, eller om någon annan hade varit framme för den delen.

Vilket är bra, och fler och fler budfirmor gör så numera. Men alla budfirmor gör inte så runt om i landet och kan du inte bevisa på något troligt vis att dom inte har leverat paketet(vilket blir ditt ansvar om dom säger att dom har leverat det vid dörren) så är du torsk, tyvärr. Jag menar bara att man ska vara uppmärksam när man väljer till "lämna vid dörren" för du avsäger budfirman från skyldigheter/ansvar när du väljer till det alternativet. Även med Ring kan det bli problem, om inte etiketten/fraktsedeln syns tillräckligt bra på bild/video.

Permalänk
Medlem

Totalvägrar Instabox, betalar hellre extra för andra alternativ (oftast kostar dock bra mycket bättre alternativ samma).

Grundproblemet som Petter och Adde inte verkar förstå är enkel förväntanssynk, varför ni måste börja kalla folk kränkta när dom framför kritik förstår jag inte - jobbar ni med transport kanske? Känner ni er lite kränkta?

  • Jag undviker instabox som pesten sedan dom tappade bort ett paket. Inte för att paketet tappades bort, utan för att instabox 4 ggr skickar ett sms om att paketet inte kunnat levereras strax efter planerad leveranstid och ber mig omboka 2 dagar senare. Hade de enkelt sagt att de inte visste när det kunde levereras, istället för att om och om igen sätta en förväntan på leverans (samt bett mig på nytt fylla i information) så hade inte det varit något problem överhuvudtaget.

  • Självklart gör instabox helt fel även i det här fallet. Ni kan argumentera er blåa om att man ska svara när dom ringer. Men då ska man självfallet inte ha leverans vid dörren ens som alternativ. Det ända ni argumenterar för är att instabox gör fel som ber kunder att fylla i information som inte spelar någon roll och sätter en förväntan som de inte avser uppfylla

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

oj oj det måste vara många på SC som jobbar som springpojk eller iaf har investerat pensionen i dessa bolag. Förstår inte hur så många kan slänga sig över knapparna för att försvara bolag där ägarna tjänar miljoner på slavliknande arbetsvillkor. Att OP skulle framstå som kränkt för det oförlåtliga misstaget att tro att en hemleverans skulle ske enligt avtal måste kräva en väldigt lustig syn på livet. Men det är väl så det blir med dessa gigjobb, jag som är för gammal och kontorsanställd för att fatta.

Efter att ha läst allas svar och kommentarer får jag känslan av att den här typen av beteende är något man ska räkna med. Och det är väl det som är själva kärnpunkten i varför jag valt att mejla att både Instabox och Apotea för att påtala bristerna i hanteringen.

Om alla bara accepterar att dålig service är normen och lägger sig platt när man blir drabbad kommer det aldrig bli någon förändring. Så länge vi som konsumenter låter företag komma undan med vad som helst kommer vi ha det så här för alltid. Jag bryr mig mindre om att det finns 15 olika budfirmor som alla kör gratis hemleveranser om de inte utför jobbet tillfredställande. Då räcker det med 3-4 st istället som sköter det bra 😊

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

oj oj det måste vara många på SC som jobbar som springpojk eller iaf har investerat pensionen i dessa bolag. Förstår inte hur så många kan slänga sig över knapparna för att försvara bolag där ägarna tjänar miljoner på slavliknande arbetsvillkor. Att OP skulle framstå som kränkt för det oförlåtliga misstaget att tro att en hemleverans skulle ske enligt avtal måste kräva en väldigt lustig syn på livet. Men det är väl så det blir med dessa gigjobb, jag som är för gammal och kontorsanställd för att fatta.

Vad jag kan läsa mej till så är det bara 1 person som har anklagat OP för att vara kränkt men ingen annan och ingen som har "försvarat" något bolag. Inte vad jag kan se iaf. Kanske har med din höga ålder att göra, som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Kan vi inte sluta likställa "framförande av kritik" med att bli kränkt?
Det är inte ens lite korrekt och förminskar bara ordets värde

I det här fallet är det rätt begrepp.

"kränkt

förnärmad, förolämpad, sårad, träffad, drabbad av att kränkas
Etymologi: perfektparticip av kränka
Besläktade ord: kränkthet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

oj oj det måste vara många på SC som jobbar som springpojk eller iaf har investerat pensionen i dessa bolag. Förstår inte hur så många kan slänga sig över knapparna för att försvara bolag där ägarna tjänar miljoner på slavliknande arbetsvillkor. Att OP skulle framstå som kränkt för det oförlåtliga misstaget att tro att en hemleverans skulle ske enligt avtal måste kräva en väldigt lustig syn på livet. Men det är väl så det blir med dessa gigjobb, jag som är för gammal och kontorsanställd för att fatta.

Det är Apoteas som beställt frakten och som kommunicerar eventuella löften till TS. TS ska inte utkräva någon ursäkt eller ansvar från tredje part, den delen får Apotea stå för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Efter att ha läst allas svar och kommentarer får jag känslan av att den här typen av beteende är något man ska räkna med. Och det är väl det som är själva kärnpunkten i varför jag valt att mejla att både Instabox och Apotea för att påtala bristerna i hanteringen.

Om alla bara accepterar att dålig service är normen och lägger sig platt när man blir drabbad kommer det aldrig bli någon förändring. Så länge vi som konsumenter låter företag komma undan med vad som helst kommer vi ha det så här för alltid. Jag bryr mig mindre om att det finns 15 olika budfirmor som alla kör gratis hemleveranser om de inte utför jobbet tillfredställande. Då räcker det med 3-4 st istället som sköter det bra 😊

Jag har inte sagt eller antytt att du inte ska kontakta företaget eller att jag tycker det var en bra sak som hände dej. Jag säger bara du kan vilja att det aldrig går snett till med leveranser, vilket jag oxå skulle vilja, men verkligheten ser väldigt annurlunda ut, och eftersom den ser annurlonda ut så hade det gynat dej att svara i telefonen när dom ringde. Det är inte att säga att dom gjorde rätt och du gjorde fel. Du fick inte ditt paket så det är ganska självklart vems fel det är. Men man kan oxå själv förhindra att andra begår misstag, inte alltid men oftast.
Ingen här försöker hindra dej eller övertala dej från att ringa och gnälla på någon.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Petterk:

I det här fallet är det rätt begrepp.

"kränkt

förnärmad, förolämpad, sårad, träffad, drabbad av att kränkas
Etymologi: perfektparticip av kränka
Besläktade ord: kränkthet"

Ingen gynnas av att du stampar på att "min syn är den enda rätta".
För mig är en kränkning något allvarligare än en förolämpning.

Jag blir nedslagen och gärningsmannen kissar på mig, - kränker mig.
Om någon inte håller upp dörren för mig för att jag har fula skor. - Förolämpad.

Jag tror TS har snarlik syn på ordet. Sedan är det helt okej att du tycket något annat. Att försöka tvinga in "jag har rätt, du har fel" ger absolut inget mervärde i forumet.

Nu tycker jag vi lämnar hela diskussionen kring ordet "kränkt" och återvänder till speditörer som inte fullföljer sina åtaganden.

/Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

För egen del känner jag att jag fått ut vad jag ville av att starta tråden, vilket egentligen kort och gott var frågan i slutet av första inlägget: "Har någon annan varit med om den här typen av uselt hanterande av kurirer?" och det har framkommit tycker jag.

Det finns uppenbarligen mängder av olika uppfattningar och infallsvinklar och jag har själv lärt mig flera saker som jag kommer ta till mig av, tex att undvika valet "lämna utanför dörren". Men som ett avslut för egen del vill jag poängtera att jag inte någonstans har sagt att jag vill ha eller förväntar mig en ursäkt från någon, varken kuriren, Instabox eller Apotea. Mitt skäl till att sms:a kuriren var att få svar på varför paketet inte lämnades utanför som var bestämt och om möjligt få honom/henne att göra ett nytt försök, inget annat.

Sen är det helt korrekt att det är Apotea som är min "motpart" i frågan. Men rimligheten säger väl ändå att om man har personen minuter ifrån sig och numret till denne, att man försöker få kontakt och lösa det den vägen istället för att kontakta Apotea som ändå inte kan göra nåt där och då. Är det någon här som inte hade ringt/sms:at kuriren om ni hade hans nummer och den missade leveransen gällde ett RTX3080 som beställdes 2020 och äntligen var på G? 😉

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

För egen del känner jag att jag fått ut vad jag ville av att starta tråden, vilket egentligen kort och gott var frågan i slutet av första inlägget: "Har någon annan varit med om den här typen av uselt hanterande av kurirer?" och det har framkommit tycker jag.

Det finns uppenbarligen mängder av olika uppfattningar och infallsvinklar och jag har själv lärt mig flera saker som jag kommer ta till mig av, tex att undvika valet "lämna utanför dörren". Men som ett avslut för egen del vill jag poängtera att jag inte någonstans har sagt att jag vill ha eller förväntar mig en ursäkt från någon, varken kuriren, Instabox eller Apotea. Mitt skäl till att sms:a kuriren var att få svar på varför paketet inte lämnades utanför som var bestämt och om möjligt få honom/henne att göra ett nytt försök, inget annat.

Sen är det helt korrekt att det är Apotea som är min "motpart" i frågan. Men rimligheten säger väl ändå att om man har personen minuter ifrån sig och numret till denne, att man försöker få kontakt och lösa det den vägen istället för att kontakta Apotea som ändå inte kan göra nåt där och då. Är det någon här som inte hade ringt/sms:at kuriren om ni hade hans nummer och den missade leveransen gällde ett RTX3080 som beställdes 2020 och äntligen var på G? 😉

Jo det hade jag men jag hade nog inte blivit så förvånad över vad dom hade sagt, om något. Hoppas du får paketet idag och för att maximera att du får det idag, svara när dom ringer.😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Men rimligheten säger väl ändå att om man har personen minuter ifrån sig och numret till denne, att man försöker få kontakt och lösa det den vägen istället för att kontakta Apotea som ändå inte kan göra nåt där och då.

Om de hade haft obegränsat med tid ja, ser det ut så? Nej.

Har de bommat så får du säkert information om hur du väljer nytt leveransförsök.

Här blev du alltså inte särbehandlad, särbehandling ska man nog inte förvänta sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

För egen del känner jag att jag fått ut vad jag ville av att starta tråden, vilket egentligen kort och gott var frågan i slutet av första inlägget: "Har någon annan varit med om den här typen av uselt hanterande av kurirer?" och det har framkommit tycker jag.

Ställer mig helt bakom ditt resonemang. Beteendet är obegripligt från något som borde kunna klassas som seriös aktör.
Det är väl klart att man som konsument ska kunna ställa krav på de tjänster man köpt. Dock är det som många nämnt Apotea som du köpt den av (även om den är gratis) så det är dem du ska vända dig till. Sen är det faktiskt upp till Apotea att välja om de vill agera på det gentemot Instabox. Hör tillräckligt många av sig om leveransproblem kommer det onekligen hamna i Apoteas intresse att kvalitetssäkra sina leveransalternativ. Tyvärr sker nog detta inte i första taget utan när det börjar bli kännbart ekonomiskt för dem.

Instabox är inget vidare över lag. De hade problem med sin box som jag väntade på att få paket till (gick inte att öppna luckor för skärmen hade gått sönder). Det tog flera dagar innan de löste det vilket skapade en enorm kö till boxarna vilket fördröjde leveransen ytterligare. Det gick inte heller att byta box då mitt paket åkte runt i deras jäkla bil i väntan på att kunna få plats i det ordinarie skåpet.

Vi fick paket från instabox igår. Eller snarare - grannen fick vårt paket. De lämnade det utanför deras dörr, tog en bild och skickade att det var levererat. De utför alltså helt klart leveranser på det sätt som du önskat, de har bara inte bemödat sig i ditt fall. Detta är ju helt klart ett problem, speciellt om man inte kan stå för det sen. Sen att vår leverantör missade gatunumret som står tydligt på vår villa är ju underligt men i alla fall ett mer rimligt misstag.

Permalänk
Representant

Hej benonikenobi!

Vi har tagit del av ditt inlägg och följt upp detta med samtliga berörda avdelningar och anställda. Vi har fått information att du har blivit kontaktad av vår Kundservice och uppdaterad kring vad som inträffat.

Finns det något annat som du behöver hjälp med eller har funderingar så är du varmt välkommen att kontakta oss igen.
Hoppas att du och alla andra som läser detta får en trevlig kväll.

Mvh, Instabox

Permalänk

So, en uppdatering om vad som hänt sen igår. Till att börja med var Instabox positiva till att jag hörde av mig och uppskattade feedbacken då de givetvis är måna om sitt rykte mm. Efter att ha chattat med deras kundtjänst blev jag uppringd av någon ansvarig inom företaget.

Vi pratade en stund och jag berättade min sida av saken. När det gäller varför kuriren inte lämnade paketet vid dörren som avtalat blev det aldrig löst. Kuriren hävdade att det var låst trots att det inte var det. Den saken bryr jag mig mindre om faktiskt. Det jag störde mig mest på var det som verkade vara rena lögner. När vi pratade om den biten kan det vara så att det fanns en förklaring som inte inkluderade kuriren själv.

Till att börja med så har varje utkörningsområde en egen telefon som inte är kopplad till nån central. Det är helt vanliga telefoner. Han jag pratade med sa att i lägen som jag råkade ut för ska kuriren om möjligt göra ett nytt försök att dela ut det. Det var alltså inte fel av mig att sms:a det numret.

Men, under samtalet (och lite undersökande från hans sida) framkom att deras kurirer endast använder Androidtelefoner. Det intressanta var att när jag skickade mina frågor till kuriren och fick svar så var det via iMessage, märkligt eftersom det är omöjligt om mottagaren har en android-lur. Hans teori var att numret till kuriren var kopplat till iMessage på en iPhone nånstans och fortfarande var aktivt. Därmed gick mina sms till en okänd person och inte till kuriren.

Jag har ingen anledning att misstro att det var så det gick till och jag vet för lite om det faktiskt är tekniskt möjligt. Så det verkar som att kuriren var oskyldig till ljugerierna😊 Jag bad om ursäkt för hela saken och han sa att jag inte hade nåt att be om ursäkt för då jag trots allt hade haft en otrevlig upplevelse. Sen berodde den på nåt som varken jag eller kuriren kunde hjälpa. Samtidigt menade han jag pratade men att det här givetvis är nåt de får undersöka vidare så att inte fler av deras nummer är kopplade till iMessage. Det är ju inte bra om kunder sms:ar känslig info som kommer till fel personer osv.

Hur som helst, allt är gott och jag tycker personligen att det gav nåt både för egen del och för Instabox del att dra det vidare 😃

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

"Därmed gick mina sms till en okänd person och inte till kuriren." Det var vad jag sa tidigare. Var inte för snabb att döma ut folk när du inte har all information. Tänk om du hade tagit dej tid att göra en basic information koll innan du anklagade chauffören/kuriren för "att ljuga dej rakt upp i ansiktet". Men men, vill man känna sej förolämpad så kan man säkert hitta sätt att bli det överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

"Därmed gick mina sms till en okänd person och inte till kuriren." Det var vad jag sa tidigare. Var inte för snabb att döma ut folk när du inte har all information. Tänk om du hade tagit dej tid att göra en basic information koll innan du anklagade chauffören/kuriren för "att ljuga dej rakt upp i ansiktet". Men men, vill man känna sej förolämpad så kan man säkert hitta sätt att bli det överallt.

Ja du är ju lysande exempel på hur lätt det är

En basic koll är alltså att forska fram att kurier för instabox endast kör med android? Tycker det känns ganska givet att man utgår ifrån att SMS från ett missat numer faktiskt kommer från samma nummer.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Går SMS till helt vanliga telefoner ska man nog faktiskt undvika att skriva dit, de kan inte kolla upp dina uppgifter samtidigt som de sitter bakom ratten.

Permalänk
Skrivet av Adde_77:

"Därmed gick mina sms till en okänd person och inte till kuriren." Det var vad jag sa tidigare. Var inte för snabb att döma ut folk när du inte har all information. Tänk om du hade tagit dej tid att göra en basic information koll innan du anklagade chauffören/kuriren för "att ljuga dej rakt upp i ansiktet". Men men, vill man känna sej förolämpad så kan man säkert hitta sätt att bli det överallt.

Skrivet av SmOOthy:

Ja du är ju lysande exempel på hur lätt det är

En basic koll är alltså att forska fram att kurier för instabox endast kör med android? Tycker det känns ganska givet att man utgår ifrån att SMS från ett missat numer faktiskt kommer från samma nummer.

Skrivet av Petterk:

Går SMS till helt vanliga telefoner ska man nog faktiskt undvika att skriva dit, de kan inte kolla upp dina uppgifter samtidigt som de sitter bakom ratten.

Det handlade om ett helt vanligt mobilnummer och inget annat. Och alla har eget ansvar att inte sms:a när man kör. Skicka sms och ringa för den delen gör man bör bilen står stilla.

Vilken basic informations koll skulle jag gjort? Får du sms från ett nummer och du svarar på det, skulle man väl aldrig tvivla på vem man faktiskt pratar med? Bara för att vara tydlig, det första sms:et kom givetvis från honom, det som löd ”Instabox”. Varför skulle jag tvivla på att det var samma person när jag sen får svar tillbaka?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Nej du kan nog glömma att chaufförer ringer när de är parkerade. Det finns grupper som faktiskt använder handsfree.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nej du kan nog glömma att chaufförer ringer när de är parkerade. Det finns grupper som faktiskt använder handsfree.

Så klart de inte gör 😁 men det är skillnad på vad man ska göra och vad en del gör istället. Och med handsfree är det förvisso en annan sak.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Det handlade om ett helt vanligt mobilnummer och inget annat. Och alla har eget ansvar att inte sms:a när man kör. Skicka sms och ringa för den delen gör man bör bilen står stilla.

Vilken basic informations koll skulle jag gjort? Får du sms från ett nummer och du svarar på det, skulle man väl aldrig tvivla på vem man faktiskt pratar med? Bara för att vara tydlig, det första sms:et kom givetvis från honom, det som löd ”Instabox”. Varför skulle jag tvivla på att det var samma person när jag sen får svar tillbaka?

Igen, varför vara så snabb att döma någon och sen skriva på ett officielt forum att han ljög dej rakt upp i ansiktet när du inte äns hade klara bevis på att den personen hade gjort det? Du hade dock bevis på att det inte var samma person men det passar inte in i "jag förolämpad" tänket. Personen skrev ju att dom inte hade något med ditt paket att göra men det ser mer ut som du långt innan hade bestämt dej för att bli förolämpad än att ta reda på vem du igentligen pratade med. När man inte pratar med någon "face to face" så kan en enkel basic fråga lösa det mesta, dock inte om man ute efter att känna sej förolämpad och redan har bestämt sej för att bli det. Förhoppningsvis är detta en lärdom om hur man inte ska dra försnabba slutsatser och inte blunda för saker som inte passar in i sin felaktiga slutsats.

Permalänk
Skrivet av Adde_77:

Igen, varför vara så snabb att döma någon och sen skriva på ett officielt forum att han ljög dej rakt upp i ansiktet när du inte äns hade klara bevis på att den personen hade gjort det? Du hade dock bevis på att det inte var samma person men det passar inte in i "jag förolämpad" tänket. Personen skrev ju att dom inte hade något med ditt paket att göra men det ser mer ut som du långt innan hade bestämt dej för att bli förolämpad än att ta reda på vem du igentligen pratade med. När man inte pratar med någon "face to face" så kan en enkel basic fråga lösa det mesta, dock inte om man ute efter att känna sej förolämpad och redan har bestämt sej för att bli det. Förhoppningsvis är detta en lärdom om hur man inte ska dra försnabba slutsatser och inte blunda för saker som inte passar in i sin felaktiga slutsats.

Jag håller inte med dig över huvudtaget, men jag misstänker att vi aldrig kommer göra det så jag föreslår att vi släpper det nu och går vidare med livet😃 Själv firar jag 21-årig bröllopsdag idag, nylonbröllop nämnde nån för mig så jag väntar mig nylonstrumpor i present av frugan 👍🏻

Hur som helst, istället för att tjabba om det här, häng med till den stora formel 1-tråden istället så kan vi tycka olika om grejer där istället😉 mycket trevligare. Ha en bra kväll, det ska jag ha✌🏼

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Jag håller inte med dig över huvudtaget, men jag misstänker att vi aldrig kommer göra det så jag föreslår att vi släpper det nu och går vidare med livet😃 Själv firar jag 21-årig bröllopsdag idag, nylonbröllop nämnde nån för mig så jag väntar mig nylonstrumpor i present av frugan 👍🏻

Hur som helst, istället för att tjabba om det här, häng med till den stora formel 1-tråden istället så kan vi tycka olika om grejer där istället😉 mycket trevligare. Ha en bra kväll, det ska jag ha✌🏼

Grattis till er båda, verkligen. Och bara för att vara klar, jag säger inte att du har såmycket fel i hur du trodde, jag kanske hade trott detsamma, utan det är hur du kom till/drog den slutsats som du kom till, som jag har problem med. Ha en supertrevlig kväll(och kanske natt😉) så ses vi här nånstans på forumet med glada miner.

Permalänk
Skrivet av Adde_77:

Grattis till er båda, verkligen. Och bara för att vara klar, jag säger inte att du har såmycket fel i hur du trodde, jag kanske hade trott detsamma, utan det är hur du kom till/drog den slutsats som du kom till, som jag har problem med. Ha en supertrevlig kväll(och kanske natt😉) så ses vi här nånstans på forumet med glada miner.

Tack👍🏻

Vi ses säkert. Ha det gott😎

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Kör ut en del tidningar och delar ut paket oftast till dörren beroende på storlek, dock ingen kundkontakt alls då det görs på natten (förutom pigga pensionärer som vill läsa tidningen så fort den kommer).

Får ibland paket där adressen inte är helt ifylld och inte stämmer(ibland samma distrikt när man får paketet igen när nån kollat upp det inför nästa arbetsdag, men kan för det vara på andra sidan stan än det var ifyllt som adress).

Så ett tips är få med vilken trappuppgång(tex A, B eller C) och lägenhetsnummer (1001, är första dörren åt vänster, 1002, andra, 1101 är första åt vänster andra våning osv), och ha namn på dörren, helst alla efternamn iaf då många kanske listar 1 efternamn fast de bor flera i lägenheten/huset, annars kan det bli att det tar nån dag extra om det ska kunna hinnas kolla upp, bara för att det saknas märkning (man ställer ju inte ett paket till gustavsson hos johansson även om adressen stämmer, rätt person ska ju få paketet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Hej!

Kände att jag ville skriva av mig gällande min upplevelse av Instabox hemleverans igår kväll. Jag hade beställt mediciner via Apotea och valde Instabox hemleverans som fraktsätt. I måndags fick jag sedvanliga sms om att välja vilken våning man bor på, kodlås osv. Jag bor på bottenplan i ett lägenhetshus med två våningar, ingen kodlås och porten är alltid öppen. Jag fyllde i att jag vill att paketet lämnas utanför dörren, dubbelkollade att allt var rätt och sparade.

Så igår på kvällen runt 20-tiden satt jag i ett telefonsamtal. Under samtalet hör jag hur jag får sms efter sms. Efter en stund sätter jag samtalet på högtalare för att kunna se vad allt väsen var om. Först ett officiellt sms från IB om att snart är ditt paket framme (20:08). Sen 20:15 har jag ett sms om ett missat samtal från ett nummer jag inte känner igen, direkt efter det ett sms som lyder "Instabox". 20:17 återigen sms från officiella IB att de försökt leverera paketet utan att lyckas. Då blir jag lite irriterad eftersom jag valt att det ska lämnas utanför. Man kan tydligen sms:a till det officiella numret vilket jag gör och undrar varför de inte följde anvisningarna och efter det kollar jag de andra sms:en med missat samtal. Skickar sms till det numret och frågar:

Jag - Jag hade ju skrivit att det skulle läggas utanför? Min adress, det är öppet in i trappan.

Kuriren - Tyvärr skickat fel, jag vet ingenting!

Jag - Ursäkta? Du ringer mig och när jag inte kunde svara skickar du Instabox som sms. Sen kommer ett autosms från Instabox att det inte gick leverera? Varför lämnade du inte paketet utanför som det var bestämt?

Kuriren - Vet inte vad det gäller men du måste ha fel telefonnummer eller...? Du får forska vidare men jag har inget med paketet att göra.

Vid det här laget är jag lagom upprörd. Gör en snabb sökning på hans nummer och gissa vilket företag numret är registrerat på?? Japp, Instabox Snubben blåljuger mig rätt upp i ansiktet två gånger.

Lite senare får jag svar från officiella IB där de skriver att "kuriren verkar inte kommit in i din byggnad. Har du en portkod...... osv". Till saken hör att jag kände på ytterdörren när jag såg alla sms och förstod att leveransen skitit sig, det var öppet. Har någon annan varit med om den här typen av uselt hanterande av kurirer?

Benjamin

Det är väl bara att ta en skärmdump och maila Instabox.