Permalänk
Medlem

Dålig performance i cinebench [12400F]

Hej,

Installerade nyligen nya prylar i min dator, däribland en 12400F. Har märkt att jag tycker jag har mycket sämre FPS i spel än vad jag borde ha, och insåg att jag allt som oftast har låg cpu usage.

Exempel på spel jag har "dålig" FPS i:
Witcher 3: 45
CSGO: 80-120

Finns fler spel, men det är bara två exempel. Förstnämnda har jag sett majoritet med samma eller sämre hårdvara få högre FPS och i CSGO får ju en brödrost runt 400fps. Detta fick mig att vilja testa cinebench, vilket jag gjorde. Fick då rätt kassa resultat om man jämför med vad de fått i olika tester, däribland Sweclockers där man ser

Single core performance på 1721 poäng samt multi core performance på 11546 poäng. När jag kör samma test (cinebench 23) får jag mindre än hälften av prestandan enkeltrådat och 56% av deras prestanda multitrådat.

Specs jag har är (bland annat):
12400F
Noctua NH-d14
Asus Prime b660-M
32GB 3200mhz DDR4
RTX 2080

Tycker ändå att jag borde ha lite bättre prestanda, eller?
Tack på förhand!

Edit: Förövrigt, testet som ska ta 10 minuter tar runt det dubbla. Laddade också ned HWMonitor och enligt det programmet (om jag tolkar det rätt) ligger temperaturen på CPUn runt 28 grader under hela testet. Tycker det låter lite konstigt, borde den inte vara högre under stresstestet? Maxtemperaturen är 31 grader.

Permalänk
Medlem

I typ alla spel jag testar ligger CPU på runt 25-30% usage (verkligen max) och gpu runt 90-100. Även i cinebench fortsatt låg useage på CPU. Tycker ändå inte att ett 2080 ska flaska en 12400f. Vet inte om av någon anledning min CPU aldrig turbo boostar? Har aldrig sett en temperatur på över 32 grader på cpun, vilket är typ den temperatur den har vid start.

Permalänk
Medlem

Kolla energi inställningarna i windows så att max processor state för CPU inte är lägre än 100%.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS om du inte har gjort det.
https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/PRI...

Hur ser Windows ut? Ny installation? 10/11?

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Kolla energi inställningarna i windows så att max processor state för CPU inte är lägre än 100%.
https://i.imgur.com/rpTMVla.jpg

Dom var satt på 98%, borde inte göra någon större skillnad men ändrade till 100 åtminstone!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Uppdatera BIOS om du inte har gjort det.
https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/PRI...

Hur ser Windows ut? Ny installation? 10/11?

Windows 10, inte ny. Samma SSD för OS som tidigare (Gamla CPU flaskhalsade mitt kort och gick lätt upp i 60grader). Funderat på att cleanuppdatera till W11 men osäker om det kommer hjälpa så mycket, och om man ska trubbleshoota saker senare kommer det finns mindre resources än för W10.

Permalänk
Medlem

Om BIOS inte har hjälpt så får du börja med en Windows "refresh" eller ny installation innan annan felsökning.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Windows 10, inte ny. Samma SSD för OS som tidigare (Gamla CPU flaskhalsade mitt kort och gick lätt upp i 60grader). Funderat på att cleanuppdatera till W11 men osäker om det kommer hjälpa så mycket, och om man ska trubbleshoota saker senare kommer det finns mindre resources än för W10.

Om du bytt moderkort utan att installera om Windows så kan det mycket väl vara något gammalt som ligger kvar och spökar. Windows 10 hanterar sånt bättre än tidigare versioner, men ibland kan det orsaka underliga problem. Sen är väl Windows 11 rekommenderat för Alder Lake, men det kanske inte är lika viktigt för just 12400F som saknar E-kärnor.

Permalänk
Medlem

Testa fräscht windows och sen måste du låsa upp strömbudgeten i bios om du inte redan gjort detta för att cpun ska kunna sträcka på sig. Ändra till XMP för minnet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Testa fräscht windows och sen måste du låsa upp strömbudgeten i bios om du inte redan gjort detta för att cpun ska kunna sträcka på sig. Ändra till XMP för minnet.

Har ändrat till XMP mode 1 (tror jag det var?) just nu. Gjorde det tidigare för att få igång ramen att hoppa till 3200mhz. Dock står de som 2400 när jag kör wmic memorychip get speed i cmd, samt står som 2400mhz i enhetshanteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om du bytt moderkort utan att installera om Windows så kan det mycket väl vara något gammalt som ligger kvar och spökar. Windows 10 hanterar sånt bättre än tidigare versioner, men ibland kan det orsaka underliga problem. Sen är väl Windows 11 rekommenderat för Alder Lake, men det kanske inte är lika viktigt för just 12400F som saknar E-kärnor.

Ja, tänkte att windows 10 ändå borde hantera det bra, men vad vet jag. Ja alder lake med e-kärnor ska väl lira mycket bättre med 11s schemaläggare men uppfattade det som att det inte borde göra någon skillnad för 12400f som precis som du nämner saknar dessa kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Om BIOS inte har hjälpt så får du börja med en Windows "refresh" eller ny installation innan annan felsökning.

Drog just ned senaste och flashade. Ska testa cinebench igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Ja, tänkte att windows 10 ändå borde hantera det bra, men vad vet jag. Ja alder lake med e-kärnor ska väl lira mycket bättre med 11s schemaläggare men uppfattade det som att det inte borde göra någon skillnad för 12400f som precis som du nämner saknar dessa kärnor.

Jag har gjort likadant fungerar perfekt att bara flytta med OS disken, bara man inte glömmer installera chipset drivers från MB tillverkaren när man fått igång allt.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Om BIOS inte har hjälpt så får du börja med en Windows "refresh" eller ny installation innan annan felsökning.

Spännande, nu fick jag upp siffrorna i cinebench åtminstone

Temperaturen gick nu till 64 gradet (så den är åtminstone bra kyld, det är ju bra). Får dock fortsatt låg aktivitet i spel. Runt samma FPS som tidigare nämnt i CSGO och sitter på ca 40fps i Witcher 3. Självklart ska man inte direkt jämföra med andras tester, men många med samma GPU och ofta äldre och sämre CPuer får dubbla min FPS i 1440. Jag får inte ens den fps de får i 4k om jag ställer om till 1080. Känns lite tungt att t.ex. i ett extremt gammlat spel som csgo att kunna nyttja 180hz skärmen utan måste sitta med ca 70fps när jag bör utan tvekan kunna ha 350+ (Inget jag behöver, vill bara ha mina 180 haha).

T.ex. i witcher 3 nyttjas bara processorn till 10-20%

Permalänk
Inaktiv

Du har altså installerat om Windows nu med USB? Processorn verkar ju prestera som den ska nu i C23 men intressant att spelprestanda fortfarande är så dålig.. Vad går RAM i för hastighet nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Du har altså installerat om Windows nu med USB? Processorn verkar ju prestera som den ska nu i C23 men intressant att spelprestanda fortfarande är så dålig.. Vad går RAM i för hastighet nu?

Nej, jag flashade bara bios. Har inte gjort något med windows (än). Ja, cinnebench tycker jag visar vettiga siffror. De bör gå i 3200mhz, dock visar enhetshanteraren att de är i 2400. Osäker om det är bara för det är deras "original". Men har xmp i bios för minnen så tycker de ska vara i 3200. När jag via cmd försöker lista hastigheten skriver den också 2400 dock.

Detta är t.ex. användandet av cpun i csgo

Permalänk
Medlem

Ominstallera GPU drivrutiner om CPU funkar nu.

1. Avinstallera.
2. Kör DDU och starta om. https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...
3. Installera senaste.

Visa signatur

😑

Permalänk
Inaktiv

Jag hade slutat felsöka och installerat en clean install av Windows, återställt BIOS och aktiverat XMP. Det borde fixa dina problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Dom var satt på 98%, borde inte göra någon större skillnad men ändrade till 100 åtminstone!

Man kan tro det, men jag har utnyttjat detta på laptopar med Sandy/Ivy Bridge där 99% gör så att den toppar upp till basfrekvensen utan att aktivera turbo boost. Ett sätt att enkelt få lite extra batteritid, helst just på äldre maskiner med utslitna batterier. Går även att sänka ännu mer då den verkar vara kopplad till ratio, så den ändrar maxfrekvensen beroende på hur den är inställd.

Har däremot inte provat detta på moderna maskiner, så jag kan inte garantera att det påverkar din processor på samma sätt eller om den inställningen ens gör något med dagens CPU:er.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Har en helt ny windows 11 nu, samt uppdaterade drivers och problemet kvarstår. Fortsatt dåligt cpu usage i spel. Sitter runt 70fps i csgo, vilket du borde kunna få x10 med en degkavel. Har runt 400 när jag är på väg in på en server, och så fort jag kommer in går den ner till runt 40-60. Har ca 6-700fps i witcher i menyn och landar på ca 40 ingame.

Permalänk
Medlem

Har du nåt GPU/CPU överclockings-mjukvara installerat?
Ta skärmbild av HWINFO och kontrollera CPU/GPU värde under belastning i spel och MSI Kombustor.

Vill se CPU/GPU MHz, temp, CPU/GPU ström och dela det med imgur eller nåt.
Bild på Task Managern/performace under spel belastning oxå.

Dubbelkolla att RAM sitter i plats 2 och 4.

😑
Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Har du nåt GPU/CPU överclockings-mjukvara installerat?
Ta skärmbild av HWINFO och kontrollera CPU/GPU värde under belastning i spel och MSI Kombustor.

Vill se CPU/GPU MHz, temp, CPU/GPU ström och dela det med imgur eller nåt.
Bild på Task Managern/performace under spel belastning oxå.

Dubbelkolla att RAM sitter i plats 2 och 4.

På väg hem, varit en trött dag så ska se vad jag orkar med idag men annars kommer det mycket imorgon. Tacksam för all hjälp 😊 fick troligtvis sämre performance efter en Windows 11 clean install vilket är lite knas.

Ram sitter på de slotsen också. Något som är konstigt däremot är att trots xmp är på i bios så är minnena på 2400mhz enl powershell. Vet inte om det finns något annat bra sätt att se hastigheten. Förr fungerade speccy med mitt gamla ram men nu säger det bara "32gb" utan mer info än så. Den vägrar även i nuläget då trycka ut tempen på CPU men det finns det åtminstone många andra sätt att se

Edit: Ser nu också att mitt ram i Task Manager kör i 2400mhz hastighet.

Edit: kollade bios igen, xmp var visst av nu vilket är konstigt. Kanske hände det efter bios update?

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Ram sitter på de slotsen också. Något som är konstigt däremot är att trots xmp är på i bios så är minnena på 2400mhz enl powershell. Vet inte om det finns något annat bra sätt att se hastigheten.

CPU-Z fungerar bra för det, kolla under Memory-fliken så ser du både "DRAM Frequency" samt "Channel #" som talar om ifall du kör dual channel eller ej. CPU-Z visar den verkliga frekvensen, d.v.s. halva den effektiva (så t.ex. 1600 MHz för DDR4-3200).

Skrivet av T0MT0M:

Förr fungerade speccy med mitt gamla ram men nu säger det bara "32gb" utan mer info än så. Den vägrar även i nuläget då trycka ut tempen på CPU men det finns det åtminstone många andra sätt att se

Speccy har inte uppdaterats på flera år och kommer ha problem med modern hårdvara. Nyare alternativ är t.ex. HWiNFO eller HWMonitor.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av T0MT0M:

På väg hem, varit en trött dag så ska se vad jag orkar med idag men annars kommer det mycket imorgon. Tacksam för all hjälp 😊 fick troligtvis sämre performance efter en Windows 11 clean install vilket är lite knas.

Ram sitter på de slotsen också. Något som är konstigt däremot är att trots xmp är på i bios så är minnena på 2400mhz enl powershell. Vet inte om det finns något annat bra sätt att se hastigheten. Förr fungerade speccy med mitt gamla ram men nu säger det bara "32gb" utan mer info än så. Den vägrar även i nuläget då trycka ut tempen på CPU men det finns det åtminstone många andra sätt att se

Använd dig av CPU-Z, HWinfo64 eller AIDA64 för att få fram vettig information på RAM-hastighet och temps i allmänhet. Däremot borde aktivitetshanteraren i Windows 11 visa korrekt hastighet på RAM åtminstone, skulle därmed kolla i BIOS att XMP verkligen är påslaget — vilket du borde kunna göra under "HW info / HW monitor" eller vad nu Asus kallar det i sitt BIOS.

Såg att du hade gjort en ren installation av Windows 11 redan, men återställde du BIOS efter du flashade det också? Alltså antingen genom "load optimized defaults", eller t.o.m. röck CMOS-batteriet för en totalt återställning? Kan vara gamla inställningar som ligger och spökar, även efter en uppgraderings-flashning (själv varit med om det förut).

Slutligen skulle jag testa att slå av/på resizable bar i BIOS, samt låta GeForce Experience optimera inställningarna för Witcher och CS:GO.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Använd dig av CPU-Z, HWinfo64 eller AIDA64 för att få fram vettig information på RAM-hastighet och temps i allmänhet. Däremot borde aktivitetshanteraren i Windows 11 visa korrekt hastighet på RAM åtminstone, skulle därmed kolla i BIOS att XMP verkligen är påslaget — vilket du borde kunna göra under "HW info / HW monitor" eller vad nu Asus kallar det i sitt BIOS.

Såg att du hade gjort en ren installation av Windows 11 redan, men återställde du BIOS efter du flashade det också? Alltså antingen genom "load optimized defaults", eller t.o.m. röck CMOS-batteriet för en totalt återställning? Kan vara gamla inställningar som ligger och spökar, även efter en uppgraderings-flashning (själv varit med om det förut).

Slutligen skulle jag testa att slå av/på resizable bar i BIOS, samt låta GeForce Experience optimera inställningarna för Witcher och CS:GO.

Yes, osäker hur men XMP var avslaget i dagsläget. Kan ha hänt när jag för ett par dagar sedan flashade bios. Yes, drog en ny Win11 installation igår och rensade hela burken. Sitter på nyaste drivrutinerna på grafikkortet. Vad som är konstigt är att GPU direkt går upp i 100% useage när jag startar t.ex. Witcher 3. Ligger sedan på runt 30-40FPS (kör MSI Afterburner för att displaya detta). Vad är resizable bar i BIOS, vilken påverkan gör det att slå av/på denna inställning? Så här ser Witcher 3 ut i Geforce Experience

Det enda jag reagerade på är resolutionen den kör i. Sitter på en 2560x1440 skärm, samt två 1920x1080, men är den förstnämnde jag lirar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Har du nåt GPU/CPU överclockings-mjukvara installerat?
Ta skärmbild av HWINFO och kontrollera CPU/GPU värde under belastning i spel och MSI Kombustor.

Vill se CPU/GPU MHz, temp, CPU/GPU ström och dela det med imgur eller nåt.
Bild på Task Managern/performace under spel belastning oxå.

Dubbelkolla att RAM sitter i plats 2 och 4.

Här kommer lite resultat från 3DMark TimeSpy

Rent spontant säger inte dessa ig jättemycket. 9123 verkar vara 16% sämre än snittet för 2080 vilket säger något (I guess). Intressant att CPU temperaturena aldrig går över 40grader, känns inte som att CPU används något alls (?). Körde Cinebench och fick runt 1600 Singlecore och 12000 Multicore så de känns ändå som rimliga siffror. Men när jag t.ex. startar cs nu fick jag runt 50 fps, GPU ligger på 100% Load och CPU kanske 10-20%. CSGO känns ju verkligen inte som något gpu krävande spel, och vad som är extra konstigt är att så fort jag startar cs går kortet upp i 100% load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag hade slutat felsöka och installerat en clean install av Windows, återställt BIOS och aktiverat XMP. Det borde fixa dina problem.

När du säger återställt BIOS, vad menar du då? Har en clean windows 11 nu, XMP aktiverat samt nyaste BIOS. Får bra poäng i cinebench, men så fort jag startar ett spel drar gpu upp i 100% och får extremt låg FPS jämfört med vad jag (enl mig) bör ha för mina specs

Permalänk

Du kör tre skärmar? Har du testat att bara använda en?

Permalänk
Medlem

Om TimeSpy är bra, kanske problemet ligger hos csgo. Testat annat spel?

Prova att återställa csgo inställningar, möjligt att gamla cloudsave ställer till det.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Om TimeSpy är bra, kanske problemet ligger hos csgo. Testat annat spel?

Prova att återställa csgo inställningar, möjligt att gamla cloudsave ställer till det.

Jag har faktiskt ingen aning vad som är bra, eller om mina resultat är bra? Yes, som sagt även extremt låga fps i Witcher 3. CSGO hade jag helt clean inställningar på.

Har nyaste gpu drivrutinen via GeForce experience men kör ddu nu och manuellt installerar nya (dock borde min clean install av w11 tagit bort om gamla spökat).

Oavsett spel så går GPU upp i 100% medan cpu ligger på lägre fps. Finns ett spel, path of exile som har "bättre" FPS, där CPU jobbar lite mer också men GPU är alltid i 100. Ostabil fps där dock