Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Borde det inte gå på bilens trafikförsäkring aka 1000:- självrisk?

Det känns otroligt att det skulle vara grönt åt båda hållen samtidigt och eftersom taxin + du var påväg rakt fram så känns det onekligen som att bilen från sidan körde mot rött?

Vet du vilket taxibolag som körde kan du kanske ringa och höra om de vet vilken bil som var på den platsen vid den tiden. De har bra koll på bilarna nu för tiden.

Detta är pudelns kärna, skulle jag få tag på taxichauffören skulle han onekligen vittna till min fördel. Tyvärr ingen aning om vare sig bilmodell eller taxibolag.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har svårt att förstå konflikten här.

Ni kör båda trafikförsäkringspliktiga fordon. Är det så att någon av er kört utan trafikförsäkring så ersätts de skadorna av Trafikförsäkringsföreningen (som man tvångsansluts till om t.ex. ställer på en bil utan trafikförsäkring).

Oavsett vem som är vållande så är det försäkringsbolagen i fråga som kommer betala. Diskussionen ska du ta med ditt eget försäkringsbolag, inte med motparten på något sätt. Oavsett vad som händer så är det inte motparten direkt som betalar.

Det låter som att motparten valt att låta det gå på försäkringen när dina skadeanspråk blev så pass höga att det är billigare att bara använda försäkringen. Så låt det gå den vägen...

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Jag har svårt att förstå konflikten här.

Ni kör båda trafikförsäkringspliktiga fordon. Är det så att någon av er kört utan trafikförsäkring så ersätts de skadorna av Trafikförsäkringsföreningen (som man tvångsansluts till om t.ex. ställer på en bil utan trafikförsäkring).

Oavsett vem som är vållande så är det försäkringsbolagen i fråga som kommer betala. Diskussionen ska du ta med ditt eget försäkringsbolag, inte med motparten på något sätt. Oavsett vad som händer så är det inte motparten direkt som betalar.

Det låter som att motparten valt att låta det gå på försäkringen när dina skadeanspråk blev så pass höga att det är billigare att bara använda försäkringen. Så låt det gå den vägen...

Nja, har man trafikförsäkring så gäller det att den som är vållandes försäkringsbolag betalar skadorna på den drabbades fordon/individ. Är man själv vållande får man ingenting däremot, då måste man ha vagnskadeförsäkring/helförsäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

I en sådan situation är det lätt att ta på sig skulden även om man efter lite eftertanke inte anser sig vara till skuld. Nu säger jag inte att denna bil är oskyldig, bara att ett medgivande i stunden inte nödvändigtvis betyder att man var vållande eller så.

Jo så är det och jag tror att hens reaktion var en lättnad över att jag verkade oskadd och att "bara" spegeln brutits av, när det framkom hur stora skadorna var ville inte hen vara med längre.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se hur någon annan skulle kunna bli skyldig till att du bromsar omkull.

Moraliskt sett skulle man ju kunna tycka det men det skulle ju inte funka juridiskt - isf skulle ju vem som helst kunna bli vållande för att andra inte kan framföra sina fordon. Om någon t ex vinglar till (kanske till och med inom sin egen fil) och en annan trafikant överreagerar på det och vurpar så kan ju inte den som vinglade till bli vållande.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Nja, har man trafikförsäkring så gäller det att den som är vållandes försäkringsbolag betalar skadorna på den drabbades fordon/individ. Är man själv vållande får man ingenting däremot, då måste man ha vagnskadeförsäkring/helförsäkring.

En trafikförsäkring täcker personskador på förare och passagerare. Helt oavsett vem som var vållande.

Nedan från IF:s hemsida om trafikförsäkring för moped (https://www.if.se/privat/forsakringar/fordonsforsakringar/mop...):

"Om föraren, passagerare och andra trafikanter skadas vid en olycka med mopeden får de ersättning för sina personskador. Du som äger en moped måste ha trafikförsäkring enligt lag och det är den minsta omfattning du kan välja på din mopedförsäkring.

Självrisken är 0 kr, men om föraren saknar körkort, varit grovt vårdslös eller rattfull är självrisken 1 000 kr."

Nu vet vi inte vilket försäkringsbolag TS har men det borde vara likadant i alla bolag (självrisken kanske varierar).

För fordonsskadorna på det egna fordonet är det dock som du skriver.

Bilen som körde mot rött har redan erbjudit sig att betala för skadorna på mopeden, hen ska inte behöva betala vad TS trafikförsäkring ska täcka i form av personskador. Jag har därför svårt att se vad det är kvar att tvista om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En trafikförsäkring täcker personskador på förare och passagerare. Helt oavsett vem som var vållande.

Nedan från IF:s hemsida om trafikförsäkring för moped (https://www.if.se/privat/forsakringar/fordonsforsakringar/mop...):

"Om föraren, passagerare och andra trafikanter skadas vid en olycka med mopeden får de ersättning för sina personskador. Du som äger en moped måste ha trafikförsäkring enligt lag och det är den minsta omfattning du kan välja på din mopedförsäkring.

Självrisken är 0 kr, men om föraren saknar körkort, varit grovt vårdslös eller rattfull är självrisken 1 000 kr."

Nu vet vi inte vilket försäkringsbolag TS har men det borde vara likadant i alla bolag (självrisken kanske varierar).

För fordonsskadorna på det egna fordonet är det dock som du skriver.

Bilen som körde mot rött har redan erbjudit sig att betala för skadorna på mopeden, hen ska inte behöva betala vad TS trafikförsäkring ska täcka i form av personskador. Jag har därför svårt att se vad det är kvar att tvista om.

Jag har if, helförsäkring. Hen tog ju tillbaka erbjudandet att betala för skador på mopeden. Efter feedback härifrån har jag gjort en polisanmälan.

Permalänk
Medlem

Har det inte hänt en allvarlig personskada så kommer polisen aldrig utreda det.
Utan polisutredning kommer ni aldrig komma fram till om vem som körde mot rött.
Har ditt försäkringsbolag gett dig det du behöver? Om Ja. Va glad o gå vidare. Rödköraren kommer du aldrig få fast.
Du låg för nära i vilket fall som helst. Du ska alltid kunna stanna eller väja säkert bakom ett fordon som panikbromsar eller tom krockar framför dig. Kunde du inte det så låg du för nära.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Inte läst alla inlägg nu men hur man än vänder å vrider på det så är det två separata saker. I trådskaparens scenario:

Det är ju omöjligt att bevisa att föraren körde mot rött. Men om hen nu gjorde det så spelar det ingen roll. Hade du kört in i bilen direkt när denne körde ut så hade det varit en annan sak. Om det gick att bevisa att denna körde mot rött.

Nu är det en bil i mellan er. Denna tvärnitar trots att den ligger i en annan fil. Att du sen kör in i den bromsande bilen beror på att du legat för nära. Samma sak i seriekrock där den sista bilen får skit för att den låg för nära och får pröjsa för bilen framför trots att det var en bil, säg, 5 bilar fram som car den ursprungliga orsaken.

Det jag säger är hur jag tror försäkringsbolagen resonerar.

Sen vet jag precis hur det ser ut i stan (stockholm). Man ska hålla avstånd osv osv med i praktiken skulle det inte fungera om alla höll ett sådant avstånd då trafiken ser ut som den gör. Men försäkringsramarna brukar vara tydliga...
Har själv varit med om rent ut sagt bisarra beslut från försäkringsbolag. Så tyvärr är det nog bara att bita i det sura äpplet.

Permalänk
Hedersmedlem

Sedan en annan fråga, alla verkar ju utgå från att TS legat för nära bilen framför. TS har ju uppenbart lyckats stanna sin moped utan att krocka in i något, så själva inbromsningen verkar ju ha skett inom ramarna för den uppmärksamhet föraren hade och den bromsförmåga mopeden hade?

Anledningen till att denna tvära inbromsning ledde till att TS ramlade av mopeden och skadade sig själv och sin moped är ju inte helt fastställd. Det kan ju istället vara att man använt fel teknik när man bromsat? Att man inte "känt på" sin moped och vet hur den beter sig vid tvära inbomsningar? Kan ju vara att det är första gången TS behövt bromsa hårt, men eftersom det inte är någon särskild praktisk utbildning som krävs för att köra moped så går det inte att räkna med att TS har haft den kunskap/träning som krävdes för att nödbromsa på ett säkert sätt?

Jag har aldrig kört moped, så jag tänker inte ge mig på att försöka förklara hur man ska bromsa en moped. Däremot elcykel (som jag föreställer mig är rätt likt, fast betydligt lättare). Jag har exakt en gång lyckats vurpa genom att ha bromsat fel på cykel. Bromsade endast frambroms i nerförsbacke, och dessutom ganska tvärt. Första gången jag satte mig på en cykel utan fotbroms, så jag hade inte koll på vad som var fram- och bakbroms. Det misstaget gör jag inte om, hur som helst. Kan det vara något liknande som hände TS här?

Svaret är ju tämligen ointressant utifrån aspekten om vilken ersättning man kan kräva, men den frågan känns ju rätt utredd vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det kan ju istället vara att man använt fel teknik när man bromsat? Att man inte "känt på" sin moped och vet hur den beter sig vid tvära inbomsningar? Kan ju vara att det är första gången TS behövt bromsa hårt, men eftersom det inte är någon särskild praktisk utbildning som krävs för att köra moped så går det inte att räkna med att TS har haft den kunskap/träning som krävdes för att nödbromsa på ett säkert sätt?

Så är det, finns ingen ABS, jag bromsade för hårt, lagom balans mellan hjulen men för hårt, hjulen låste sig.

Permalänk
Medlem

Bilen från Rörstrandsgatan korsar väl en cykelbana i sin sväng ut på st Eriksgatan och har därigenom väjningsplikt mot alla trafikanter som färdas på st Eriksgatan, eller? Osäker faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av willg:

Bilen från Rörstrandsgatan korsar väl en cykelbana i sin sväng ut på st Eriksgatan och har därigenom väjningsplikt mot alla trafikanter som färdas på st Eriksgatan, eller? Osäker faktiskt

Är det fungerande trafikljus i korsningen så har ju väjningspliken inte effekt. OM det nu finns såna skyltar där. Dem är bara där ifall trafikljusen slocknar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Är det fungerande trafikljus i korsningen så har ju väjningspliken inte effekt. OM det nu finns såna skyltar där. Dem är bara där ifall trafikljusen slocknar.

Stämmer, Jag tänkte fel. den typen av väjningsplikt jag tänkte på gäller bara om cykel eller gångbanan är upphöjd/anlagd. Inte om den bara är målad på marken