Permalänk
Medlem

Trafikolycka

Var kan man fråga om sådant? Tillsvidare frågar jag här.

Bil och moped ligger i ytterfil söderut på S:t Eriksgatan, strax innan mopeden passerar övergångsstället slår ljuset om till gult. Från höger kommer en bil snabbt in på S:t Eriksgatan men håller sig i innerfil. Uppenbarligen måste bilen kört mot rött. Bilen i färdriktning söderut på S:t Eriksgatan tvärnitar. Mopedisten likaså. Mopedisten tappar fästet och sladdar ner i liggande. Personen på mopeden skadar sig, visirit på hjälmen, skador på mopeden, träffar inte bilen framför och ingen annan tar skada. Bilen framför åker ikapp bilen som kom in från rörstrandsgatan och meddelar hen att hen orsakat en trafikolycka. Hen återvänder och stämmer av med mopedisten att ingen allvarlig personskada skett och erbjuder sig att betala den avbrutna backspegeln.

Mopedisten har ju uppenbarligen legat för nära bilen framför men olyckan hade inte skett om inte bilen från rörstrandsgatan kört mot rött.

Jag är mopedisten, bilen framför mig var en taxi, har inget regnummer, bilen som körde mot rött hävdar att hen inte körde mot rött och vill inte betala för skador (då dessa vida överstiger självrisk 3000:-). Jag har varit tvungen att äta smärtstillande sedan dess vilket lett till att jag inte kan jobba. Mitt försäkringsbolag frågade inte mer efter de förstod att jag legat för nära framförvarande bil.

Jag skiter lite i pengarna men tycker principiellt att hen som körde mot rött inte skall komma undan helt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag har svårt att förstå är varför erbjuder sig personen som körde mot rött att betala för backspegeln om han nu inte körde mot rött?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mordekai:

Var kan man fråga om sådant? Tillsvidare frågar jag här.
https://i.imgur.com/tAsvZ7u.png

Bil och moped ligger i ytterfil söderut på S:t Eriksgatan, strax innan mopeden passerar övergångsstället slår ljuset om till gult. Från höger kommer en bil snabbt in på S:t Eriksgatan men håller sig i innerfil. Uppenbarligen måste bilen kört mot rött. Bilen i färdriktning söderut på S:t Eriksgatan tvärnitar. Mopedisten likaså. Mopedisten tappar fästet och sladdar ner i liggande. Personen på mopeden skadar sig, visirit på hjälmen, skador på mopeden, träffar inte bilen framför och ingen annan tar skada. Bilen framför åker ikapp bilen som kom in från rörstrandsgatan och meddelar hen att hen orsakat en trafikolycka. Hen återvänder och stämmer av med mopedisten att ingen allvarlig personskada skett och erbjuder sig att betala den avbrutna backspegeln.

Mopedisten har ju uppenbarligen legat för nära bilen framför men olyckan hade inte skett om inte bilen från rörstrandsgatan kört mot rött.

Jag är mopedisten, bilen framför mig var en taxi, har inget regnummer, bilen som körde mot rött hävdar att hen inte körde mot rött och vill inte betala för skador (då dessa vida överstiger självrisk 3000:-). Jag har varit tvungen att äta smärtstillande sedan dess vilket lett till att jag inte kan jobba. Mitt försäkringsbolag frågade inte mer efter de förstod att jag legat för nära framförvarande bil.

Jag skiter lite i pengarna men tycker principiellt att hen som körde mot rött inte skall komma undan helt.

Du har fortfarande möjlighet att få ersättning för Sveda och värk, medicinerna, skadade kläder och t ex hjälmvia trafikförsäkringen på ditt egna fordon.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Hur nära låg du bilen framför?

Det är ju ett klassiskt fall av panikbromsning som lett till sladd och vältning, men låter ju även som om den andra bilen faktiskt åkt mot rött och därför ska vara vållande och betala. Men svårt utan vittnen kanske.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Bara för att en förare gör fel (kör mot rött) så innebär det inte att alla andra regler uppgör att gälla , du låg för nära framförvarande fordon.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Eftersom bilarna inte krockade tror jag du har svårt att komma någonstans, sannolikt får du vara glad att inte körde in i bilen framför dig för risken är att du fått betala för det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hur nära låg du bilen framför?

Det är ju ett klassiskt fall av panikbromsning som lett till sladd och vältning, men låter ju även som om den andra bilen faktiskt åkt mot rött och därför ska vara vållande och betala. Men svårt utan vittnen kanske.

Tänker lite samma sak. Om man inte kan bevisa att bilen körde mot rött så blir det nog svårt.

Enligt trafikförordningen skall ju avståndet till ett framförvarande fordon anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar, vilket det låter som att du kanske inte har haft.

Det känns lite 50/50 i det här fallet. Du kanske låg lite väl nära och bilen körde (förmodligen) mot rött.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd

Är det verkligen klarlagt att du låg för nära med moppen? I mina ögon så gjorde du inte det eftersom du inte krockade med bilen framför. Sen kan man ju hävda att du var för nära eftersom du ramlade vid inbromsningen, men det är inte säkert, panikbromsning på ett tvåhjuligt fordon är ju alltid en vansklig operation liksom.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog ringt 114 14 och fått assistans av polisen då ingen verkade vilja ta ansvar. Bör definitivt polisanmälas och ha det loggat någonstans.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Gult betyder "stanna" så kör du mot gult så har du redan brutit emot lagen så tveksamt om du kommer få något.
Jag skulle bitit i det sura äpplet och betalat.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Gult betyder "stanna" så kör du mot gult så har du redan brutit emot lagen så tveksamt om du kommer få något.
Jag skulle bitit i det sura äpplet och betalat.

Nä, du ska inte tvärnita vid gult om du är i princip framme vid lyset. Vad ska vi då med 3 färger till, om du menar att gult och rött har samma betydelse.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Sötast

Den är lite klurig faktiskt.

Jag har två tolkningar:

A: Moped låg för nära vilket orsakade paniken i samband med bilens felkörning, men mopeden träffade inte framförvarande bil. (tur) + Bil körde mot rött = 2 fel gör inte 1 rätt.

B: Moped höll tillräckligt avstånd, men att bilen körde mot rött orsakade panik på mopedföraren och han kastades därför av moped. Tillräckligt avstånd hölls då varken moped eller förare krockade med annat fordon.

Tillägg: Varför erbjld bilföraren att betala för spegel om denne var helt oskyldig? Är ju inte omöjligt att det sker, men man undrar...

Tillägg2:

Skrivet av Sarato:

Gult betyder "stanna" så kör du mot gult så har du redan brutit emot lagen så tveksamt om du kommer få något.
Jag skulle bitit i det sura äpplet och betalat.

Gult betyder att det är på väg att bli rött. Är det gult ljus skall man som grundregel stanna, men om det inte är möjligt att stanna på ett säkert sätt på grund av för hög fart eller att det blir gult när man har kommit för långt, ska man dock fortsätta köra.

Du skall alltså kunna stanna på ett lugnt och sansat vis. Det kan finnas andra trafikanter/objekt som inte är beredda på din panikinbromsning för att ljuset slår över till gult.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Trafiksignal

Permalänk
Medlem

Bara att bita i kudden som du säger och betala.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sarato:

Gult betyder "stanna" så kör du mot gult så har du redan brutit emot lagen så tveksamt om du kommer få något.
Jag skulle bitit i det sura äpplet och betalat.

Mja, gult betyder stanna om det går på ett säkert sätt. Har man hunnit så pass långt att en inbromsning skulle innebära att man hamnar mitt i korsning alt. tappar kontrollen får man fortsätta.
Edit: För slö :/

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Gult betyder "stanna" [...]

...om det kan ske utan fara.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Om din beskrivning är korrekt så är det bilisten som kör mot rött som har orsakat olyckan medan du har förvärrat den (genom att ligga för nära bilen framför och köra mot gult). Om du anmäler alltihop och bilisten går att hitta får era respektive försäkringsbolag förhandla om vem som betalar vad.

Sen är jag inte alls säker på att bilisten körde mot rött. Det vanligaste när någon kör mot rött är att de inte bromsar när det blir rött. Här bör det ha varit rött ett tag eftersom det bör ha varit på väg att bli grönt - du fick ju gult, vilket tyder på att det var på gång att slå om. Har bilisten verkligen kört mot rött så är det ett totalt hjärnsläpp att man har missat ljuset. Sånt kan ju hända, men kanske vanligare i mer komplicerade situationer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Gult betyder "stanna" så kör du mot gult så har du redan brutit emot lagen så tveksamt om du kommer få något.
Jag skulle bitit i det sura äpplet och betalat.

Tror du behöver läsa om trafikregeln för gult betyder.

Gult betyder stanna om du kan stanna säkert men sedan ska man inte vara idiot för det.

Ser många som kör mot rött efter det gula blivit rött.
Folk är väldigt egoistiska i trafiken tyvärr.
Precis som jag ser folk sitta kvar vid grönt för att dom sitter med sin mobil och inte kör när det är grönt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om din beskrivning är korrekt så är det bilisten som kör mot rött som har orsakat olyckan medan du har förvärrat den (genom att ligga för nära bilen framför och köra mot gult). Om du anmäler alltihop och bilisten går att hitta får era respektive försäkringsbolag förhandla om vem som betalar vad.

Sen är jag inte alls säker på att bilisten körde mot rött. Det vanligaste när någon kör mot rött är att de inte bromsar när det blir rött. Här bör det ha varit rött ett tag eftersom det bör ha varit på väg att bli grönt - du fick ju gult, vilket tyder på att det var på gång att slå om. Har bilisten verkligen kört mot rött så är det ett totalt hjärnsläpp att man har missat ljuset. Sånt kan ju hända, men kanske vanligare i mer komplicerade situationer.

Det är rött i ca 5-10 sekunder innan trafikljusen ändrar sig så alla trafikljus är röda samtidigt i några sekunder..

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vinylens:

Det är rött i ca 5-10 sekunder innan trafikljusen ändrar sig så alla trafikljus är röda samtidigt i några sekunder..

Förvisso bättre än alternativet att de börjar gasa på innan de ens hunnit släppa mobilen...

Permalänk
Medlem

Trist att höra för det första. Tror det det blir lättare om du kallar bilarna A och B. Vi kallar bilen från höger A och bilen framför mopeden för B. Om det inte är huvudled så har B väjningsplikt mot bil A som kommer från höger (högerregeln).
Bil A kan ha haft grönt då svängfilerna ibland har grönt (grön svängpil) trots rött framåt.
Så jag undrar om du är säker på att bil A hade rött?

På bilden ligger bil B och mopeden i innerfil om man ska kolla på bilden. Gör bil A både en sväng och ett filbyte på samma gång?

Det är ju svårt som tredje person att försöka gissa. Kan ju ha varit rött som du säger. En vettig bilförare slänger sig inte heller ut framför andra bilar. Men har han grön svängpil och kommer från höger så är det bil B och du på mopeden som ska släppa fram honom. Man blir lätt bortskämd när de flesta vägar är huvudled att alla från höger ska vänta på en själv.

Om du orkar kan du ju kolla hur trafikljusen beter sig på Rörstrandsgatan. Spela in en film både på signalerna för de som svänger och de som kör rakt fram.

Om det är några som kör dåligt i trafiken så brukar det vara Taxis och hantverkare. Kanske skulle taxin släppt fram bilen från höger.

Edit: Det är också svårt att veta hur sent vid det gula ljuset ni var. Om man inte passerar inom 2-3s ska man stanna. D.v.s man ska inte behöva göra en hård inbromsning för att stanna.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Den är lite klurig faktiskt.

Jag har två tolkningar:

A: Moped låg för nära + Bil körde mot rött = 2 fel gör inte 1 rätt.

B: Moped höll tillräckligt avstånd, men att bilen körde mot rött orsakade panik på mopedföraren och han kastades därför av moped. Tillräckligt avstånd hölls då varken moped eller förare krockade med annat fordon.

Lutar också åt B.

Citat:

Tillägg: Varför erbjld bilföraren att betala för spegel om denne var helt oskyldig? Är ju inte omöjligt att det sker, men man undrar...

I en sådan situation är det lätt att ta på sig skulden även om man efter lite eftertanke inte anser sig vara till skuld. Nu säger jag inte att denna bil är oskyldig, bara att ett medgivande i stunden inte nödvändigtvis betyder att man var vållande eller så.

Det hände mig för ett par år sedan, när jag cyklade hem från jobbet och krockade med en annan cyklist i en T-korsning (av cykelbanor). Min känsla var att det var mitt fel för jag hade inte tillräcklig uppmärksamhet åt vänster, då min cykelbana korsade en bilväg med en del trafik så jag hade uppmärksamheten riktad ditåt, och åt höger på cykelbanan. Så jag bad om ursäkt, och han krävde mitt telefonnummer vilket han fick. Sen blev det en massa tjafs då han ville att jag skulle betala reparation av hans cykel, medan jag, efter att ha tänkt igenom situationen, ansåg att det inte var mitt fel. Högerregeln gäller även cyklister och således spelar det ingen roll att jag skulle svänga och han körde rakt. Jag kontaktade polisen, som höll med mig men ville inte säga helt säkert att det var så utan hänvisade till att låta våra försäkringsbolag reda ut saken. För mig var det löjligt att blanda in ett försäkringsbolag då det var en petitess. Han behövde reparera för typ 1500-2000 och jag pajade ett par jeans för ungefär samma kostnad, och vi hade kunnat lämna det så bara. Men det blev mycket gnäll och till slut betalade jag 500 eller liknande bara för att få tyst på denna medelålders-plus-man i neonfärgade lycra-kläder.

Citat:

Tillägg2:

Gult betyder att det är på väg att bli rött. Är det gult ljus skall man som grundregel stanna, men om det inte är möjligt att stanna på ett säkert sätt på grund av för hög fart eller att det blir gult när man har kommit för långt, ska man dock fortsätta köra.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Trafiksignal

Ja precis. Annars hade det inte varit någon idé att ha gult alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har fortfarande möjlighet att få ersättning för Sveda och värk, medicinerna, skadade kläder och t ex hjälmvia trafikförsäkringen på ditt egna fordon.

Ja, allt det där är fixat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det jag har svårt att förstå är varför erbjuder sig personen som körde mot rött att betala för backspegeln om han nu inte körde mot rött?

Exakt min fråga, då ville inte hen fortsätta diskutera när jag frågade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Bara för att en förare gör fel (kör mot rött) så innebär det inte att alla andra regler uppgör att gälla , du låg för nära framförvarande fordon.

Exakt så är det men borde väl även gälla åt andra hållet, dvs bara för att jag låg för nära borde väl inte det vara OK att köra mot rött?

Permalänk

Borde det inte gå på bilens trafikförsäkring aka 1000:- självrisk?

Det känns otroligt att det skulle vara grönt åt båda hållen samtidigt och eftersom taxin + du var påväg rakt fram så känns det onekligen som att bilen från sidan körde mot rött?

Vet du vilket taxibolag som körde kan du kanske ringa och höra om de vet vilken bil som var på den platsen vid den tiden. De har bra koll på bilarna nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Gult betyder "stanna" så kör du mot gult så har du redan brutit emot lagen så tveksamt om du kommer få något.
Jag skulle bitit i det sura äpplet och betalat.

Det var inte möjligt att stanna då jag hade max en meter kvar när det slog om, därav gult inte rött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hur nära låg du bilen framför?

Det är ju ett klassiskt fall av panikbromsning som lett till sladd och vältning, men låter ju även som om den andra bilen faktiskt åkt mot rött och därför ska vara vållande och betala. Men svårt utan vittnen kanske.

Jag missbedömde underlaget mer än avståndet, och min reaktionsförmåga kändes som helt usel, jag höll på att fundera på hur jag skulle undvika bilen som jag upplevde körde mot rött eftersom jag tolkade situationen som farlig rent allmänt. Tyvärr lyckades inte min hjärna fatta ett beslut snabbt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Exakt så är det men borde väl även gälla åt andra hållet, dvs bara för att jag låg för nära borde väl inte det vara OK att köra mot rött?

Fullständigt korrekt även om försäkringsbolagen har en tendens att göra sina egna bedömningar.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det var inte möjligt att stanna då jag hade max en meter kvar när det slog om, därav gult inte rött.

Då förstår jag. Då skulle jag åtminstone gå till polisen och låta dem ta ställning till det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Tänker lite samma sak. Om man inte kan bevisa att bilen körde mot rött så blir det nog svårt.

Enligt trafikförordningen skall ju avståndet till ett framförvarande fordon anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar, vilket det låter som att du kanske inte har haft.

Det känns lite 50/50 i det här fallet. Du kanske låg lite väl nära och bilen körde (förmodligen) mot rött.

Japp huvet på en spik, typ omöjligt att bevisa att hen körde mot rött, jag hade bevisligen för litet avstånd under rådande väglag och reaktionsförmåga. Upplevde situationen som komplicerad och min hjärna som superlångsam.