Permalänk
Medlem

Router tappar anslutning..

Hej! Köpte en Asus tuf Ax5400 som kom i fredags. Koppla in den och har nu under helgen tappat anslutning flera gånger om dagen, som sedan kommer tillbaka efter någon minut...
Någon som har något tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerxan:

Hej! Köpte en Asus tuf Ax5400 som kom i fredags. Koppla in den och har nu under helgen tappat anslutning flera gånger om dagen, som sedan kommer tillbaka efter någon minut...
Någon som har något tips?

Tappar routern anslutningen till din ISP eller tappar enheter på nätverket anslutningen till routern?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Routern lägger av bara, tappar wifi och trådanslutningen helt ifrån ingenstans. Typ som att den blir överhettad eller kortis i något.. Den står öppet och luftigt, och har enbart internetsladd till tvn, resten på wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerxan:

Routern lägger av bara, tappar wifi och trådanslutningen helt ifrån ingenstans. Typ som att den blir överhettad eller kortis i något.. Den står öppet och luftigt, och har enbart internetsladd till tvn, resten på wifi.

Har du loggat in och kört firmwareupgrade?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerxan:

Routern lägger av bara, tappar wifi och trådanslutningen helt ifrån ingenstans. Typ som att den blir överhettad eller kortis i något.. Den står öppet och luftigt, och har enbart internetsladd till tvn, resten på wifi.

Du menar att routern stängs av och sedan sätts på igen? Då är den ju trasig och du ska lämna tillbaka den och få den utbytt.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Står det något i routerns loggar?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Ej kollat loggar då jag inte vet vad jag ska leta efter i den.
Firmware gjort, startat om allt som har med internet att göra. Blir nog retur, men tänkte kollar med er här om ni har något tips på någon inställning som möjligen ger detta problem.. lite surt att merlin inte är supported

Permalänk

Kolla om den kanalen som är förvald är mycket belastad i ditt område, om så byt. Googla på rekommenderade kanaler för den sortens wifi som du kör.